uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 62 ust. 5 akapit trzeci,
(1) Aby umożliwić właściwym organom ocenę, czy osoby prawne lub inne przedsiębiorstwa ubiegające się o zezwolenie na prowadzenie działalności w charakterze dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów zgodnie z art. 62 rozporządzenia (UE) 2023/1114 ("ubiegający się o zezwolenie") spełniają mające zastosowanie wymogi określone w tytule V oraz, w stosownych przypadkach, w tytule VI tego rozporządzenia, informacje, które należy przekazać we wniosku o zezwolenie na prowadzenie działalności w charakterze dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów przedłożonym zgodnie z art. 62 ust. 1 tego rozporządzenia ("wniosek o zezwolenie"), powinny być wystarczająco szczegółowe i kompleksowe, a jednocześnie nie powodować nadmiernych obciążeń.
(2) Wniosek o zezwolenie powinien zawierać dane dotyczące tożsamości ubiegającego się o zezwolenie, zasad zarządzania i mechanizmów kontroli wewnętrznej, odpowiedniości członków organu zarządzającego oraz wystarczająco dobrej reputacji akcjonariuszy posiadających znaczne pakiety akcji lub udziałowców posiadających znaczne udziały. Zgodnie z zasadą minimalizacji danych, o której mowa w art. 5 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 , takie informacje powinny być wystarczające, aby umożliwić właściwym organom przeprowadzenie kompleksowej oceny ubiegających się o zezwolenie oraz ich zdolności do spełnienia odpowiednich wymogów rozporządzenia (UE) 2023/1114. Ponadto informacje te powinny być wystarczające, aby umożliwić właściwym organom sprawdzenie, czy nie istnieją obiektywne i możliwe do wykazania powody odmowy udzielenia zezwolenia, o których mowa w art. 63 ust. 10 lit. a)-d) tego rozporządzenia.
(3) W celu zapewnienia, by ocena właściwych organów opierała się na dokładnych informacjach, ubiegający się o zezwolenie powinni przedstawić kopie swoich dokumentów korporacyjnych, w tym identyfikator osoby prawnej, statut lub umowę spółki, kopię rejestracji w krajowym rejestrze handlowym oraz, w przypadku gdy ubiegający się o zezwolenie zamierzają prowadzić platformę obrotu, nazwę handlową, która ma być używana.
(4) Zgodnie z art. 62 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114 wniosek o zezwolenie musi zawierać program działania. W programie tym należy określić strukturę organizacyjną ubiegających się o zezwolenie, strategię świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów na rzecz ich docelowych klientów oraz ich zdolność operacyjną przez okres 3 lat od udzielenia zezwolenia. Określając strategię stosowaną w celu dotarcia do klientów, ubiegający się o zezwolenie powinni opisać - ze względu na przejrzystość - środki marketingowe, z których zamierzają korzystać, w tym strony internetowe, aplikacje na telefony komórkowe, bezpośrednie spotkania, komunikaty prasowe lub wszelkie fizyczne i elektroniczne środki komunikacji, w tym narzędzia kampanii w mediach społecznościowych, reklamy internetowe lub banery, przekierowywanie reklam, umowy z influencerami, umowy o sponsorowanie, rozmowy telefoniczne, webinaria, zaproszenia na wydarzenia, kampanie afiliacyjne, techniki gamifikacji, zaproszenia do wypełnienia formularza odpowiedzi lub udziału w kursie szkoleniowym, konta demo lub materiały edukacyjne.
(5) Aby umożliwić właściwym organom ocenę odporności ubiegających się o zezwolenie na zewnętrzne wstrząsy finansowe, w tym wstrząsy dotyczące wartości kryptoaktywów, ubiegający się o zezwolenie powinni uwzględnić w swoim wniosku o zezwolenie w obliczeniach prognostycznych i planach ustalania funduszy własnych scenariusze warunków skrajnych symulujące groźne, choć realistyczne zdarzenia.
(6) Klienci są narażeni na potencjalne ryzyko związane z dostawcami usług w zakresie kryptoaktywów. Aby umożliwić właściwym organom ocenę, czy ubiegający się o zezwolenie spełniają wymogi ostrożnościowe określone w art. 67 rozporządzenia (UE) 2023/1114 mające na celu ochronę klientów przed takim ryzykiem, wniosek o zezwolenie powinien zawierać informacje określające zabezpieczenia ostrożnościowe wprowadzone przez ubiegającego się o zezwolenie.
(7) W celu zapewnienia, aby dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów wywiązywali się ze swoich obowiązków określonych w rozporządzeniu (UE) 2023/1114, ubiegający się o zezwolenie powinni wykazać, że przyjęli odpowiednie i solidne zasady zarządzania i mechanizmy kontroli wewnętrznej, w tym zasady i mechanizmy, które mają zasadnicze znaczenie dla należytego i ostrożnego zarządzania dostawcami usług w zakresie kryptoaktywów.
(8) W systemie usług finansowych zasadniczą rolę odgrywa czas. Aby uniknąć przestojów w działalności, które mogą mieć poważne konsekwencje finansowe, regulacyjne i wizerunkowe dla dostawców usług w zakresie kryptoaktywów i ogólnie dla rynków kryptoaktywów, kluczowe znaczenie ma utrzymanie działalności lub co najmniej podstawowych funkcji dostawców usług w zakresie kryptoaktywów oraz ograniczenie do minimum przerw spowodowanych nieoczekiwanymi zakłóceniami, w tym cyberatakami i klęskami żywiołowymi. Wniosek o zezwolenie powinien zatem zawierać szczegółowe informacje na temat rozwiązań przyjętych przez ubiegającego się o zezwolenie w celu zapewnienia ciągłości i regularności świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów, w tym szczegółowy opis ryzyka i plany ciągłości działania.
(9) Potrzebne są skuteczne mechanizmy, systemy i procedury zgodne z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 3 i rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1113 4 służące zapewnieniu, aby ubiegający się o zezwolenie odpowiednio ograniczali ryzyko oraz praktyki prania pieniędzy i finansowania terroryzmu związane ze świadczeniem usług w zakresie kryptoaktywów. W związku z tym ubiegający się o zezwolenie powinni przedstawić we wniosku o zezwolenie szczegółowe informacje na temat mechanizmów, systemów i procedur wprowadzonych w celu zapobiegania ryzyku związanemu z ich działalnością, między innymi w odniesieniu do przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
(10) Zgodnie z art. 62 ust. 2 lit. g) rozporządzenia (UE) 2023/1114 wniosek o zezwolenie musi zawierać dowód potwierdzający, że członkowie organu zarządzającego cieszą się wystarczająco dobrą opinią i posiadają odpowiednią wiedzę, umiejętności i doświadczenie potrzebne do zarządzania tym dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów. W szczególności ubiegający się o zezwolenie powinni przekazywać właściwym organom wszelkie informacje na temat wcześniejszych wyroków skazujących oraz informacje na temat toczących się postępowań przygotowawczych, spraw cywilnych i administracyjnych, kar, działań egzekucyjnych i innych postępowań orzekających dotyczących członków organu zarządzającego, prowadzonych lub zasądzonych na podstawie przepisów prawa handlowego, prawa dotyczącego niewypłacalności oraz przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy, finansowaniu terroryzmu, zwalczania nadużyć finansowych lub odpowiedzialności zawodowej. Aby zapewnić właściwym organom odpowiednie informacje na temat dobrej opinii członków organu zarządzającego, ubiegający się o zezwolenie powinni przekazywać informacje dotyczące bezpośrednio danego członka lub organizacji, w której członek ten sprawował funkcję członka organu zarządzającego, akcjonariusza lub udziałowca posiadającego znaczne pakiety akcji lub znaczne udziały bądź był osobą pełniącą kluczową funkcję. W celu zapewnienia, by właściwe organy otrzymywały wystarczające informacje na temat odmowy lub wycofania m.in. rejestracji, zezwoleń lub pełnienia funkcji członka związanych ze świadczeniem przez ubiegających się o zezwolenie usług w zakresie kryptoaktywów, ubiegający się o zezwolenie powinni przekazywać takie informacje na temat każdego członka organu zarządzającego. Ponadto ubiegający się o zezwolenie powinni przedstawić odpowiednie informacje na temat każdego członka organu zarządzającego umożliwiające właściwym organom ocenę jego wiedzy zawodowej, umiejętności i doświadczenia w zakresie stanowiska, o które się ubiega, oraz opis wszystkich interesów finansowych i niefinansowych członków organu zarządzającego, które mogłyby powodować potencjalne istotne konflikty interesów znacząco wpływające na wiarygodność członków podczas wykonywania ich zadań.
(11) W odniesieniu do wymogu dobrej opinii akcjonariuszy i udziałowców posiadających bezpośrednio lub pośrednio znaczne pakiety akcji lub znaczne udziały w ubiegającym się o zezwolenie wniosek o zezwolenie powinien zawierać wszelkie informacje na temat wcześniejszych wyroków skazujących i toczących się postępowań przygotowawczych, spraw cywilnych i administracyjnych oraz innych postępowań orzekających, a także istotne informacje dotyczące pewności i legalności pochodzenia środków pieniężnych wykorzystywanych do założenia ubiegającego się o zezwolenie i finansowania jego działalności, aby umożliwić ocenę wszelkich prób lub podejrzeń prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.
(12) Ze względu na zdecentralizowany i cyfrowy charakter kryptoaktywów w przypadku dostawców usług w zakresie kryptoaktywów ryzyko dla cyberbezpieczeństwa jest znaczne i przybiera wiele form. W celu zagwarantowania, że ubiegający się o zezwolenie są w stanie zapobiegać naruszeniom ochrony danych i stratom finansowym, które mogą być spowodowane cyberatakami, informacje na temat wdrożonych przez ubiegających się o zezwolenie systemów ICT i powiązanych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa, o których mowa w art. 62 ust. 2 lit. j) rozporządzenia (UE) 2023/1114, powinny obejmować zasoby kadrowe przeznaczone na przeciwdziałanie ryzyku w cyberprzestrzeni.
(13) Wyodrębnianie kryptoaktywów i środków pieniężnych klientów chroni ich przed stratami dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów oraz przed niewłaściwym wykorzystaniem ich kryptoaktywów i środków pieniężnych. W art. 70 rozporządzenia (UE) 2023/1114 zobowiązano zatem dostawców usług w zakresie kryptoaktywów do wprowadzenia odpowiednich mechanizmów mających na celu zabezpieczenie praw własności klientów. Wymóg ten ma również zastosowanie do dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, którzy nie świadczą usług w zakresie przechowywania i administrowania. Ważne jest zatem, aby wniosek o zezwolenie zawierał informacje na temat wyodrębniania kryptoaktywów klientów.
(14) Aby umożliwić właściwym organom ocenę adekwatności zasad funkcjonowania platform obrotu kryptoaktywami stosowanych przez ubiegających się o zezwolenie, w opisie tych zasad ubiegający się o zezwolenie powinien szczegółowo określić konkretne elementy. W szczególności ubiegający się o zezwolenie powinni dokładnie opisać te aspekty zasad funkcjonowania, które dotyczą dopuszczania kryptoaktywów do obrotu, obrotu nimi i ich rozrachunku. W odniesieniu do dopuszczenia kryptoaktywów do obrotu ubiegający się o zezwolenie powinni przedstawić szczegółowe informacje na temat zasad regulujących dopuszczanie kryptoaktywów do obrotu, sposobu, w jaki dopuszczone kryptoaktywa są zgodne z zasadami ubiegających się o zezwolenie, rodzajów kryptoaktywów, których ubiegający się o zezwolenie nie dopuszczają do obrotu na swojej platformie, oraz powodów takich wykluczeń, a także opłat za dopuszczenie do obrotu. W odniesieniu do obrotu kryptoaktywami ubiegający się o zezwolenie powinni określić zasady funkcjonowania regulujące wykonywanie i anulowanie zleceń, przejrzystość i prowadzenie rejestrów. Ponadto w opisie zasad funkcjonowania ubiegający się o zezwolenie powinni uwzględnić elementy regulujące rozrachunek transakcji na kryptoaktywach zawartych na platformie obrotu, w tym informację, czy rozrachunek jest inicjowany w technologii rozproszonego rejestru (DLT), ramy czasowe rozpoczęcia realizacji, definicję momentu, w którym rozrachunek jest ostateczny, wszystkie weryfikacje wymagane do zapewnienia skutecznego rozrachunku transakcji oraz wszelkie środki mające na celu ograniczenie przypadków nieprzeprowadzenia rozrachunku.
(15) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, który opracowano w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego.
(16) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 .
(17) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 6 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który przedstawił formalne uwagi w dniu 21 czerwca 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2024 r.
Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.305 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/305 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, które należy zawrzeć we wniosku o zezwolenie na prowadzenie działalności w charakterze dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów |
| Data aktu: | 31/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 31/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 20/04/2025 |