uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 60 ust. 13 akapit trzeci,
(1) Aby umożliwić właściwym organom ocenę, czy niektóre podmioty finansowe, które zamierzają świadczyć usługi w zakresie kryptoaktywów, spełniają mające zastosowanie wymogi określone w tytule V i, w stosownych przypadkach, w tytule VI rozporządzenia (UE) 2023/1114, informacje, które mają być przekazywane przez niektóre podmioty finansowe w powiadomieniu o zamiarze świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów, powinny być wystarczająco szczegółowe i kompleksowe, a jednocześnie nie powodować nadmiernych obciążeń.
(2) Zgodnie z art. 60 ust. 7 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/1114 powiadomienie o zamiarze świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów musi zawierać program działania. Aby zapewnić kompletny obraz działalności, którą podmiot powiadamiający zamierza prowadzić, program działania powinien obejmować opis struktury organizacyjnej podmiotu powiadamiającego, jego strategii świadczenia usług związanych z kryptoaktywami na rzecz docelowych klientów oraz jego zdolności operacyjnej w okresie 3 lat od daty powiadomienia. W odniesieniu do strategii stosowanej w celu dotarcia do klientów podmiot powiadamiający powinien opisać środki marketingowe, z których zamierza korzystać, takie jak strony internetowe, aplikacje na telefony komórkowe, bezpośrednie spotkania, komunikaty prasowe lub wszelkie fizyczne i elektroniczne środki komunikacji, w tym narzędzia kampanii w mediach społecznościowych, reklamy internetowe lub banery, przekierowywanie reklam, umowy z influencerami, umowy o sponsorowanie, rozmowy telefoniczne, webinaria, zaproszenia na wydarzenia, kampanie afiliacyjne, techniki gamifikacji, zaproszenia do wypełnienia formularza odpowiedzi lub udziału w kursie szkoleniowym, konta demo lub materiały edukacyjne.
(3) Aby umożliwić właściwym organom ocenę odporności podmiotu powiadamiającego na zewnętrzne wstrząsy finansowe, w tym wstrząsy dotyczące wartości kryptoaktywów, podmiot powiadamiający powinien uwzględnić w powiadomieniu w prognostycznym planie rachunkowości scenariusze warunków skrajnych symulujące groźne, choć realistyczne zdarzenia.
(4) Aby uniknąć przestojów w działalności, które mogą mieć poważne konsekwencje finansowe, regulacyjne i wizerunkowe dla podmiotu powiadamiającego i bardziej ogólnie dla rynków kryptoaktywów, kluczowe znaczenie ma utrzymanie działalności lub co najmniej podstawowych funkcji dostawców usług w zakresie kryptoaktywów oraz ograniczenie do minimum przerw spowodowanych nieoczekiwanymi zakłóceniami, w tym cyberatakami i klęskami żywiołowymi. Powiadomienie powinno zatem zawierać szczegółowe informacje na temat rozwiązań przyjętych przez podmiot powiadamiający w celu zapewnienia ciągłości i regularności świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów, w tym szczegółowy opis ryzyka i plany ciągłości działania.
(5) Potrzebne są skuteczne mechanizmy, systemy i procedury zgodne z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 2 służące zapewnieniu, aby podmioty powiadamiające odpowiednio ograniczały ryzyko i praktyki prania pieniędzy i finansowania terroryzmu związane ze świadczeniem usług w zakresie kryptoaktywów. Podmioty powiadamiające powinny zatem przedstawić w powiadomieniu szczegółowe informacje na temat swoich mechanizmów, systemów i procedur wprowadzonych w celu zapobiegania ryzyku związanemu z ich działalnością, między innymi w odniesieniu do przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
(6) Ze względu na zdecentralizowany i cyfrowy charakter kryptoaktywów w przypadku dostawców usług w zakresie kryptoaktywów ryzyko dla cyberbezpieczeństwa jest znaczne i przybiera wiele form. W celu zagwarantowania, że podmiot powiadamiający jest w stanie zapobiegać naruszeniom ochrony danych i stratom finansowym, które mogą być spowodowane cyberatakami, informacje na temat wdrożonych przez podmiot powiadamiający systemów ICT i powiązanych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa, o których mowa w art. 60 ust. 7 lit. c) rozporządzenia (UE) 2023/1114, takie jak tożsamość i lokalizacja geograficzna dostawców, opis działań lub usług ICT zlecanych na zasadzie outsourcingu wraz z ich charakterystyką oraz kopia porozumień umownych, powinny obejmować zasoby kadrowe przeznaczone na przeciwdziałanie ryzyku w cyberprzestrzeni.
(7) Wyodrębnianie kryptoaktywów i środków pieniężnych klientów chroni ich przed stratami dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów oraz przed niewłaściwym wykorzystaniem ich kryptoaktywów i środków pieniężnych. W art. 70 rozporządzenia (UE) 2023/1114 zobowiązano zatem dostawców usług w zakresie kryptoaktywów do wprowadzenia odpowiednich mechanizmów mających na celu zabezpieczenie praw własności klientów. Wymóg ten ma również zastosowanie do dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, którzy nie świadczą usług w zakresie przechowywania i administrowania.
(8) Aby umożliwić właściwym organom ocenę adekwatności zasad funkcjonowania platform obrotu kryptoaktywami stosowanych przez podmiot powiadamiający, w opisie tych zasad podmiot powiadamiający powinien szczegółowo określić konkretne elementy. W szczególności podmiot powiadamiający powinien szczegółowo opisać aspekty zasad funkcjonowania dotyczące dopuszczania kryptoaktywów do obrotu, obrotu nimi i ich rozrachunku. W odniesieniu do dopuszczania kryptoaktywów do obrotu podmioty powiadamiające powinny przedstawić szczegółowe informacje na temat sposobu, w jaki dopuszczone kryptoaktywa są zgodne z zasadami podmiotu powiadamiającego, rodzajów kryptoaktywów, których podmiot powiadamiający nie dopuszcza do obrotu na swojej platformie, oraz powodów takich wykluczeń, a także na temat opłat za dopuszczenie do obrotu. W odniesieniu do obrotu kryptoaktywami podmiot powiadamiający powinien określić zasady funkcjonowania regulujące realizowanie i anulowanie zleceń, przejrzystość i prowadzenie rejestrów. Ponadto podmiot powiadamiający powinien uwzględnić w opisie zasad funkcjonowania elementy regulujące rozrachunek transakcji na kryptoaktywach zawartych na platformie obrotu, w tym informację, czy rozrachunek jest inicjowany z wykorzystaniem technologii rozproszonego rejestru (DLT), ramy czasowe rozpoczęcia realizacji, definicję momentu, w którym rozrachunek jest ostateczny, wszystkie weryfikacje wymagane do zapewnienia skutecznego rozrachunku transakcji oraz wszelkie środki mające na celu ograniczenie przypadków nieprzeprowadzenia rozrachunku.
(9) Aby umożliwić właściwym organom ocenę odpowiedniości podmiotu powiadamiającego w odniesieniu do świadczenia niektórych usług związanych z kryptoaktywami, takich jak wymiana kryptoaktywów na środki pieniężne lub inne kryptoaktywa, realizowanie zleceń, świadczenie usług doradztwa w zakresie kryptoaktywów lub zarządzanie portfelem kryptoaktywów oraz usługi transferu, podmiot powiadamiający powinien szczegółowo określić sposób świadczenia tych usług związanych z kryptoaktywami, a także mechanizmy wprowadzone w celu zapewnienia przestrzegania przez podmiot powiadamiający odpowiednich przepisów rozporządzenia (UE) 2023/1114 dotyczących świadczenia tych usług związanych z kryptoaktywami.
(10) Wszelkie przetwarzanie danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia powinno odbywać się zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3 .
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), który opracowano w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego.
(12) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 .
(13) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który przedstawił formalne uwagi w dniu 21 czerwca 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.303 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/303 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, które mają być przekazywane przez niektóre podmioty finansowe w powiadomieniu o zamiarze świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów |
| Data aktu: | 31/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 20/02/2025 |
| Data wejścia w życie: | 12/03/2025 |