uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 95 ust. 10 akapit trzeci,
(1) Rynki kryptoaktywów są z natury rynkami transgranicznymi. Należy zatem zapewnić właściwym organom w różnych państwach członkowskich możliwość wymiany informacji umożliwiających im skuteczny nadzór nad podmiotami działającymi w ich odpowiednich jurysdykcjach.
(2) Informacje, które mają być przedmiotem wymiany między właściwymi organami na podstawie art. 95 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, powinny zatem umożliwiać tym organom skuteczne wykonywanie czynności dochodzeniowych, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem przepisów prowadzonych na podstawie tego rozporządzenia. W związku z tym konieczne jest określenie informacji, które właściwe organy mogą potrzebować wymieniać, aby móc wykonywać te zadania.
(3) Aby zapewnić właściwym organom możliwość skutecznego monitorowania emisji i oferty publicznej kryptoaktywów innych niż tokeny powiązane z aktywami i tokeny będące e-pieniądzem, właściwe organy powinny wymieniać informacje dotyczące nie tylko samych kryptoaktywów, w tym ich charakterystyki technicznej i kategoryzacji, ale również oferty kryptoaktywów, emitentów i oferujących kryptoaktywa oraz osób ubiegających się o dopuszczenie kryptoaktywów do obrotu. W szczególności właściwe organy powinny wymieniać się ogólnymi informacjami i dokumentami umożliwiającymi identyfikację odnośnych osób oraz zrozumienie kwestii emitowania i oferowania kryptoaktywów, w tym zgłoszonymi dokumentami informacyjnymi dotyczącymi kryptoaktywów, a także informacjami dotyczącymi zidentyfikowanych naruszeń, kar i środków, czynności związanych z egzekwowaniem przepisów oraz odpowiedniej historii przestrzegania przepisów i postępowania.
(4) Podobnie, aby zapewnić właściwym organom możliwość skutecznego nadzorowania emisji tokenów powiązanych z aktywami, właściwe organy powinny wymieniać się informacjami dotyczącymi charakterystyki technicznej takich tokenów. Ponadto powinny one wymieniać się informacjami niezbędnymi do zapewnienia, aby tokeny powiązane z aktywami były emitowane wyłącznie przez upoważnione osoby i oferowane przez emitenta lub przez osobę upoważnioną przez emitenta. Ponadto, aby ocenić, czy emitent tokenów powiązanych z aktywami spełnia wymogi tytułu III rozporządzenia (UE) 2023/1114, właściwe organy powinny wymieniać się informacjami i dokumentami dotyczącymi wymogów ostrożnościowych i zasad zarządzania w odniesieniu do emitenta, w tym jego organu zarządzającego, jego odpowiedniości i jego akcjonariuszy, a także wszelkich nałożonych kar i środków administracyjnych, czynności związanych z egzekwowaniem przepisów oraz informacji na temat odpowiedniej historii przestrzegania przepisów i postępowania emitenta.
(5) Aby móc skutecznie monitorować emisję tokenów będących e-pieniądzem, właściwe organy powinny wymieniać się informacjami dotyczącymi charakterystyki technicznej takich tokenów. Ponadto właściwe organy powinny wymieniać się informacjami w celu zapewnienia, aby tokeny będące e-pieniądzem były emitowane przez podmioty, o których mowa w art. 48 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, w celu zagwarantowania, że tacy emitenci spełniają odpowiednie wymogi określone w tytule IV tego rozporządzenia, oraz w celu wymiany informacji na temat wszelkich nałożonych kar i środków, czynności związanych z egzekwowaniem przepisów oraz informacji na temat odpowiedniej historii przestrzegania przepisów i postępowania emitentów.
(6) Aby zapewnić skuteczne monitorowanie dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, właściwe organy powinny wymieniać się informacjami ogólnymi, statutami i innymi dokumentami zapewniającymi wgląd w strukturę i działalność operacyjną takich dostawców. Z tego samego powodu właściwe organy powinny również wymieniać się informacjami na temat procesu wydawania zezwoleń i późniejszej zgodności z tytułem V rozporządzenia (UE) 2023/1114. Informacje te powinny obejmować informacje na temat organu zarządzającego dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, jego odpowiedniości do zarządzania takimi dostawcami oraz reputacji jego członków, a także informacje na temat akcjonariuszy, nałożonych kar i środków, czynności związanych z egzekwowaniem przepisów oraz informacje na temat odpowiedniej historii przestrzegania przepisów i postępowania dostawców.
(7) Właściwe organy powinny również wymieniać się istotnymi informacjami na temat podejrzeń o nadużycia na rynku, aby wypełniać swoje obowiązki nadzorcze w sposób kompleksowy.
(8) Ponadto właściwe organy powinny wymieniać się informacjami na temat wszelkich podejrzeń o nieprawidłowości w działalności osób fizycznych i prawnych objętych zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1114, a także szczegółowymi informacjami na temat wszelkich zagrożeń, jakie takie nieprawidłowości mogą stwarzać dla ochrony inwestorów lub stabilności finansowej.
(9) Wymiana informacji między właściwymi organami w związku z czynnościami dochodzeniowymi, nadzorczymi i związanymi z egzekwowaniem przepisów powinna odbywać się z poszanowaniem prawa do ochrony danych osobowych osób, których te dane dotyczą, określonego odpowiednio w art. 7 i 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i musi być zgodna z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 . W związku z tym wymieniane powinny być wyłącznie dane osobowe niezbędne do celów czynności dochodzeniowych, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem przepisów prowadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/1114, a dane te nie powinny być przechowywane dłużej, niż jest to konieczne do tego celu.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych sporządzony przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego i przedłożony Komisji.
(11) ESMA zwrócił się jednak o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 .
(12) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani też nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem tych standardów, ponieważ byłoby to wysoce nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków tych standardów, biorąc pod uwagę, że niniejsze rozporządzenie ma wpływ jedynie na właściwe organy, a nie na uczestników rynku.
(13) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 27 maja 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 października 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.300 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/300 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących informacji, które mają być przedmiotem wymiany między właściwymi organami |
| Data aktu: | 10/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 31/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 20/04/2025 |