uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 219 ust. 3,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego 1 ,
(1) Z chwilą wprowadzenia euro Unia ma wyłączne kompetencje dotyczące prawa walutowego.
(2) Rada ma określić ustalenia dotyczące zmiany w mowach dotyczących kwestii reżimu pieniężnego lub kursowego.
(3) Układ monetarny między Unią Europejską a Księstwem Andory 2 oraz układ monetarny między Unią Europejską a Republiką San Marino 3 (zwane dalej "układami monetarnymi") zostały podpisane, odpowiednio, w dniach 30 czerwca 2011 r. i 27 marca 2012 r.
(4) W następstwie zakończenia negocjacji w grudniu 2023 r. Unia ma podpisać układ ustanawiający stowarzyszenie między Unią Europejską a - odpowiednio - Księstwem Andory i Republiką San Marino (zwany dalej "układem o stowarzyszeniu"). Na mocy układu o stowarzyszeniu i dołączonego do niego protokołu ramowego 3 w sprawie usług finansowych Andora i San Marino będą stopniowo przystępować do jednolitego rynku usług finansowych. Andora i San Marino powinny zatem transponować dorobek prawny i nowe przepisy Unii w sprawie zwalczania prania pieniędzy i finansowania terroryzmu oraz w sprawie usług finansowych.
(5) Układy monetarne i układ o stowarzyszeniu przewidują wdrożenie przez Andorę i San Marino aktów prawnych Unii. Te akty prawne Unii wymieniono w załącznikach do układów monetarnych i do układu o stowarzyszeniu.
(6) Akty prawne Unii dotyczące zwalczania prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, które mają zostać wdrożone na podstawie układów monetarnych i układu o stowarzyszeniu, są identyczne. Natomiast akty prawne Unii dotyczące usług finansowych pokrywają się jedynie częściowo. Akty prawne Unii mające zastosowanie na mocy układów monetarnych dotyczą głównie prawa bankowego i finansowego związanego z nadzorem nad instytucjami finansowymi, które są istotne dla euro, podczas gdy wszystkie akty prawne Unii dotyczące usług finansowych wchodzą w zakres stosowania układu o stowarzyszeniu.
(7) Układy monetarne i układ o stowarzyszeniu są od siebie niezależne oraz mają różne cele i różne podstawy prawne. Podstawę prawną układów monetarnych stanowi art. 219 ust. 3 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), zgodnie z którym Rada - reprezentująca tylko te państwa członkowskie, które przyjęły euro jako swoją walutę krajową - stanowi zgodnie z domyślną zasadą większości kwalifikowanej na zalecenie Komisji i po konsultacji z Europejskim Bankiem Centralnym. Podstawą prawną układu o stowarzyszeniu jest art. 218 TFUE, zgodnie z którym Rada - reprezentująca wszystkie państwa członkowskie - może przyjąć, po uzyskaniu zgody Parlamentu Europejskiego, decyzję w sprawie zawarcia układu o stowarzyszeniu. W związku z tym układy monetarne są niezależne od układu o stowarzyszeniu i nie mogą zostać włączone do układu o stowarzyszeniu.
(8) Należy ustanowić mechanizm mający na celu rozwiązanie problemu częściowego pokrywania się identycznych obowiązków w ramach układów monetarnych i układu o stowarzyszeniu oraz zapewnienie płynnej interakcji między nimi. Realnym i prostym rozwiązaniem jest zmiana układów monetarnych.
(9) Do układów monetarnych należy dodać klauzule przewidujące włączenie do układu o stowarzyszeniu wszystkich nowych aktów prawnych Unii dotyczących zwalczania prania pieniędzy i finansowania terroryzmu oraz wszystkich nowych aktów prawnych Unii dotyczących bankowości i finansów, które są istotne dla euro, gdy te akty prawne Unii zaczną obowiązywać na mocy układu o stowarzyszeniu. Ocena wdrożenia tych aktów prawnych Unii, zarówno tych przyjętych w przeszłości, jak i tych, które mają zostać przyjęte w przyszłości, po tym jak stały się one częścią układu o stowarzyszeniu, powinna być przeprowadzana w ramach układu o stowarzyszeniu i może mieć znaczenie dla stosowania układów monetarnych.
(10) Wdrożenie aktów prawnych Unii dotyczących prawa walutowego powinno nadal podlegać wyłącznie układom monetarnym.
(11) W układach monetarnych należy dodać klauzule zapewniające niezależność układów monetarnych i układu o stowarzyszeniu.
(12) Akty prawne Unii dotyczące bankowości i finansów istotne dla euro oraz akty prawne Unii dotyczące zwalczania prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które stały się częścią układu o stowarzyszeniu, powinny zostać automatycznie włączone do układów monetarnych, jeżeli układ o stowarzyszeniu zostanie częściowo lub całkowicie zawieszony lub jeżeli zostanie wypowiedziany,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2610 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/2610 w sprawie zmian do układu monetarnego między Unią Europejską a Księstwem Andory oraz układu monetarnego między Unią Europejską a Republiką San Marino |
| Data aktu: | 12/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 17/12/2025 |