Decyzja 2025/2610 w sprawie zmian do układu monetarnego między Unią Europejską a Księstwem Andory oraz układu monetarnego między Unią Europejską a Republiką San Marino

DECYZJA RADY (UE) 2025/2610
z dnia 12 grudnia 2025 r.
w sprawie zmian do układu monetarnego między Unią Europejską a Księstwem Andory oraz układu monetarnego między Unią Europejską a Republiką San Marino

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 219 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Z chwilą wprowadzenia euro Unia ma wyłączne kompetencje dotyczące prawa walutowego.

(2) Rada ma określić ustalenia dotyczące zmiany w mowach dotyczących kwestii reżimu pieniężnego lub kursowego.

(3) Układ monetarny między Unią Europejską a Księstwem Andory 2  oraz układ monetarny między Unią Europejską a Republiką San Marino 3  (zwane dalej "układami monetarnymi") zostały podpisane, odpowiednio, w dniach 30 czerwca 2011 r. i 27 marca 2012 r.

(4) W następstwie zakończenia negocjacji w grudniu 2023 r. Unia ma podpisać układ ustanawiający stowarzyszenie między Unią Europejską a - odpowiednio - Księstwem Andory i Republiką San Marino (zwany dalej "układem o stowarzyszeniu"). Na mocy układu o stowarzyszeniu i dołączonego do niego protokołu ramowego 3 w sprawie usług finansowych Andora i San Marino będą stopniowo przystępować do jednolitego rynku usług finansowych. Andora i San Marino powinny zatem transponować dorobek prawny i nowe przepisy Unii w sprawie zwalczania prania pieniędzy i finansowania terroryzmu oraz w sprawie usług finansowych.

(5) Układy monetarne i układ o stowarzyszeniu przewidują wdrożenie przez Andorę i San Marino aktów prawnych Unii. Te akty prawne Unii wymieniono w załącznikach do układów monetarnych i do układu o stowarzyszeniu.

(6) Akty prawne Unii dotyczące zwalczania prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, które mają zostać wdrożone na podstawie układów monetarnych i układu o stowarzyszeniu, są identyczne. Natomiast akty prawne Unii dotyczące usług finansowych pokrywają się jedynie częściowo. Akty prawne Unii mające zastosowanie na mocy układów monetarnych dotyczą głównie prawa bankowego i finansowego związanego z nadzorem nad instytucjami finansowymi, które są istotne dla euro, podczas gdy wszystkie akty prawne Unii dotyczące usług finansowych wchodzą w zakres stosowania układu o stowarzyszeniu.

(7) Układy monetarne i układ o stowarzyszeniu są od siebie niezależne oraz mają różne cele i różne podstawy prawne. Podstawę prawną układów monetarnych stanowi art. 219 ust. 3 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), zgodnie z którym Rada - reprezentująca tylko te państwa członkowskie, które przyjęły euro jako swoją walutę krajową - stanowi zgodnie z domyślną zasadą większości kwalifikowanej na zalecenie Komisji i po konsultacji z Europejskim Bankiem Centralnym. Podstawą prawną układu o stowarzyszeniu jest art. 218 TFUE, zgodnie z którym Rada - reprezentująca wszystkie państwa członkowskie - może przyjąć, po uzyskaniu zgody Parlamentu Europejskiego, decyzję w sprawie zawarcia układu o stowarzyszeniu. W związku z tym układy monetarne są niezależne od układu o stowarzyszeniu i nie mogą zostać włączone do układu o stowarzyszeniu.

(8) Należy ustanowić mechanizm mający na celu rozwiązanie problemu częściowego pokrywania się identycznych obowiązków w ramach układów monetarnych i układu o stowarzyszeniu oraz zapewnienie płynnej interakcji między nimi. Realnym i prostym rozwiązaniem jest zmiana układów monetarnych.

(9) Do układów monetarnych należy dodać klauzule przewidujące włączenie do układu o stowarzyszeniu wszystkich nowych aktów prawnych Unii dotyczących zwalczania prania pieniędzy i finansowania terroryzmu oraz wszystkich nowych aktów prawnych Unii dotyczących bankowości i finansów, które są istotne dla euro, gdy te akty prawne Unii zaczną obowiązywać na mocy układu o stowarzyszeniu. Ocena wdrożenia tych aktów prawnych Unii, zarówno tych przyjętych w przeszłości, jak i tych, które mają zostać przyjęte w przyszłości, po tym jak stały się one częścią układu o stowarzyszeniu, powinna być przeprowadzana w ramach układu o stowarzyszeniu i może mieć znaczenie dla stosowania układów monetarnych.

(10) Wdrożenie aktów prawnych Unii dotyczących prawa walutowego powinno nadal podlegać wyłącznie układom monetarnym.

(11) W układach monetarnych należy dodać klauzule zapewniające niezależność układów monetarnych i układu o stowarzyszeniu.

(12) Akty prawne Unii dotyczące bankowości i finansów istotne dla euro oraz akty prawne Unii dotyczące zwalczania prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które stały się częścią układu o stowarzyszeniu, powinny zostać automatycznie włączone do układów monetarnych, jeżeli układ o stowarzyszeniu zostanie częściowo lub całkowicie zawieszony lub jeżeli zostanie wypowiedziany,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Komisja dąży do wynegocjowania następujących zmian do układu monetarnego między Unią Europejską a Księstwem Andory i do układu monetarnego między Unią Europejską a Republiką San Marino (zwanymi dalej "układami monetarnymi"):

a)
dodanie do układów monetarnych klauzul, na mocy których wszystkie nowe akty prawne Unii dotyczące prawa bankowego i finansowego istotne dla euro oraz wszystkie nowe akty prawne Unii dotyczące zwalczania prania pieniędzy i finansowania terroryzmu staną się częścią odpowiedniego załącznika do układu ustanawiającego stowarzyszenie między Unią Europejską a - odpowiednio - Księstwem Andory i Republiką San Marino (zwanego dalej "układem o stowarzyszeniu") jedynie wtedy, gdy te akty prawne Unii zaczną obowiązywać na mocy układu o stowarzyszeniu; klauzule te powinny również precyzować, że jeżeli akt prawny Unii istotny dla stosowania odpowiedniego układu monetarnego zostanie przyjęty lub zmieniony, zanim zacznie obowiązywać protokół ramowy 3 do układu o stowarzyszeniu dotyczący usług finansowych, dany akt zostanie dodany do załącznika do układu monetarnego i przeniesiony do odpowiedniego załącznika do układu o stowarzyszeniu, gdy taki akt prawny Unii zacznie obowiązywać na mocy układu o stowarzyszeniu;
b)
dodanie do układów monetarnych klauzul zapewniających, aby ocena wdrażania wszystkich aktów prawnych Unii dotyczących prawa bankowego i finansowego istotnych dla euro oraz wszystkich aktów prawnych Unii dotyczących zwalczania prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zarówno tych, które zostały przyjęte w przeszłości, jak i tych, które mają zostać przyjęte w przyszłości, po tym jak stały się one częścią układu o stowarzyszeniu, była przeprowadzana w ramach układu o stowarzyszeniu;
c)
dodanie do układów monetarnych klauzul, na mocy których akty prawne Unii dotyczące prawa bankowego i finansowego istotne dla euro oraz wszystkie akty prawne Unii dotyczące zwalczania prania pieniędzy i finansowania terroryzmu wymienione załącznikach do układu o stowarzyszeniu, są wyraźnie oznaczane jako istotne dla stosowania układów monetarnych, tak aby ocena wdrożenia tych aktów prawnych Unii w Andorze i w San Marino na mocy układu o stowarzyszeniu mogła być przeprowadzana jednocześnie do celów układów monetarnych;
d)
dodanie do układów monetarnych klauzul, na mocy których wszystkie nowe akty prawne Unii dotyczące prawa bankowego i finansowego istotne dla euro oraz wszystkie nowe akty prawne Unii dotyczące zwalczania prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, po tym jak stały się one częścią układu o stowarzyszeniu, są automatycznie włączane do załączników do układów monetarnych, a ich wdrażanie podlega ocenie w ramach układów monetarnych, jeżeli układ o stowarzyszeniu zostanie częściowo lub całkowicie zawieszony lub jeżeli zostanie wypowiedziany;
e)
dodanie do układów monetarnych klauzul zapewniających, aby wdrożenie aktów prawnych Unii dotyczących prawa walutowego było nadal regulowane wyłącznie układami monetarnymi.

Komisja poinformuje Andorę i San Marino o potrzebie zmiany układów monetarnych oraz o gotowości Unii do wprowadzenia tych zmian.

Artykuł 2
1. 
Komisja jest uprawniona do negocjowania, podpisania i zawarcia zmian do układu monetarnego między Unią Europejską a Księstwem Andory, o którym mowa w art. 1, w czterech językach: katalońskim, francuskim, angielskim i hiszpańskim. Tekst w każdym z tych języków uważa się za jednakowo autentyczny.
2. 
Komisja jest uprawniona do negocjowania, podpisania i zawarcia zmian do układu monetarnego między Unią Europejską a Republiką San Marino, o którym mowa w art. 1, w języku angielskim.
3. 
Europejski Bank Centralny jest w pełni włączany w negocjacje, o których mowa w ust. 1 i 2, w zakresie, w jakim dotyczy on jego kompetencji.
4. 
Komisja przedkłada projekt zmian do układów monetarnych Komitetowi Ekonomiczno-Finansowemu (KEF) do zaopiniowania.
5. 
Komisja jest uprawniona do zawarcia zmian do umów monetarnych w imieniu Unii, chyba że KEF będzie zdania, że zmiany do umów monetarnych należy przedłożyć Radzie.
Artykuł 3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Komisji.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 grudnia 2025 r.
1 Dz.U. C, C/2024/4418, 8.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/4418/oj.
2 Dz.U. C 369 z 17.12.2011, s. 1.
3 Dz.U. C 121 z 26.4.2012, s. 5.

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2610

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/2610 w sprawie zmian do układu monetarnego między Unią Europejską a Księstwem Andory oraz układu monetarnego między Unią Europejską a Republiką San Marino
Data aktu: 12/12/2025
Data ogłoszenia: 17/12/2025