Decyzja 2025/2598 w sprawie wsparcia haskiego kodeksu postępowania i nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

DECYZJA RADY (WPZiB) 2025/2598
z dnia 15 grudnia 2025 r.
w sprawie wsparcia haskiego kodeksu postępowania i nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia.

(2) W dniu 17 listopada 2003 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2003/805/WPZiB 1 , w którym wezwała Unię do przekonania możliwie jak najwięcej państw do podpisania haskiego kodeksu postępowania, w szczególności tych, które mają możliwość posiadania rakiet balistycznych. W tym wspólnym stanowisku wezwano również do dalszego rozwoju i wdrażania tego kodeksu, w szczególności przewidzianych w nim środków budowy zaufania, oraz do wspierania ściślejszego powiązania kodeksu z wielostronnym systemem nieproliferacji Organizacji Narodów Zjednoczonych.

(3) W przyjętej w 2016 r. globalnej strategii na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej podkreśla się, że Unia zwiększy swój wkład w bezpieczeństwo zbiorowe.

(4) W przyjętym w 2022 r. Strategicznym kompasie na rzecz bezpieczeństwa i obrony zwraca się uwagę na utrzymujące się zagrożenie związane z rozprzestrzenianiem broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia oraz wskazuje się cel Unii dotyczący wzmocnienia konkretnych działań Unii na rzecz rozbrojenia, nieproliferacji i kontroli zbrojeń.

(5) Rada przyjęła już pięć decyzji w sprawie wsparcia haskiego kodeksu postępowania i nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych, mianowicie decyzje 2008/974/WPZiB 2 , 2012/423/WPZiB 3 , 2014/913/WPZiB 4 , (WPZiB) 2017/2370 5 , i (WPZiB) 2023/124 6 , rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia oraz wspólnego stanowiska Rady 2003/805/WPZiB - nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych (Dz.U. L 196 z 24.7.2012, s. 74, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2012/423/oj).

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Z myślą o wprowadzaniu w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia, globalnej strategii na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej oraz Strategicznego kompasu na rzecz bezpieczeństwa i obrony Unia nadal wspiera - poprzez działanie operacyjne - upowszechnianie, pełne wdrożenie i rozszerzenie haskiego kodeksu postępowania.
2. 
Cele działania operacyjnego, o którym mowa w ust. 1, są następujące:
a)
propagowanie powszechnego przystępowania do haskiego kodeksu postępowania;
b)
propagowanie pełnego wdrażania haskiego kodeksu postępowania przez państwa sygnatariuszy; oraz
c)
przyczynianie się do tego, aby haski kodeks postępowania był w większym stopniu uwzględniany w wysiłkach na rzecz ograniczenia rozprzestrzeniania rakiet balistycznych.
3. 
Szczegółowy opis działania operacyjnego, o którym mowa w ust. 1, zamieszczono w załączniku.
Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa ("Wysoki Przedstawiciel").
2. 
Techniczną realizacją działania operacyjnego, o którym mowa w art. 1, zajmuje się Fundacja na rzecz Badań Strategicznych (Fondation pour la recherche stratégique) (zwana dalej "FRS").
3. 
FRS wykonuje zadanie, o którym mowa w ust. 2, pod nadzorem Wysokiego Przedstawiciela. W tym celu Wysoki Przedstawiciel dokonuje niezbędnych ustaleń z FRS.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację działania, o którym mowa w art. 1, wynosi 1 099 446,40 EUR.
2. 
Wydatkami pokrywanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 (zwane dalej "wydatkami") zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu Unii.
3. 
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami. W tym celu Komisja zawiera z FRS niezbędną umowę (zwaną dalej "umową"). Umowa ta musi zawierać zobowiązanie FRS do zapewnienia, aby wkład Unii był wyeksponowany stosownie do jego wielkości.
4. 
Komisja dąży do zawarcia umowy, w możliwie najkrótszym terminie po wejściu w życie niniejszej decyzji. Komisja informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy.
Artykuł  4
1. 
Wysoki Przedstawiciel składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez FRS. Na podstawie tych sprawozdań Rada dokonuje oceny.
2. 
Komisja przedstawia informacje na temat aspektów finansowych działania, o którym mowa w art. 1.
Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2. 
Niniejsza decyzja wygasa 36 miesięcy po dniu zawarcia umowy. Niniejsza decyzja traci jednak moc sześć miesięcy po dacie wejścia w życie, jeżeli umowa ta nie zostanie zawarta w tym okresie.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 grudnia 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

1.
KONTEKST I UZASADNIENIE

Haski kodeks postępowania przeciwko rozprzestrzenianiu rakiet balistycznych (zwany dalej "kodeksem") jest międzynarodową umową, którą przyjęto w 2002 r. w celu ograniczenia rozprzestrzeniania rakiet balistycznych zdolnych do przenoszenia broni masowego rażenia ("BMR"). Kodeks zawiera również środki budowy zaufania, które mają ograniczyć ryzyko błędnych obliczeń wiążące się z próbami lotów rakiet balistycznych i wystrzeliwaniem pokojowych rakiet nośnych służących do wynoszenia satelitów na orbitę okołoziemską. Ponad dwadzieścia lat po jego przyjęciu kodeks ma większe znaczenie niż kiedykolwiek wcześniej, ponieważ w wielu regionach świata nadal rozwijane są technologie balistyczne, a napięcia między krajami, które posiadają takie technologie, sprawiają, że do uniknięcia eskalacji niezbędny staje się mechanizm służący przejrzystości i komunikacji. Do tej pory kodeks podpisały 145 państwa członkowskie, ale potrzebne są dalsze wysiłki w celu jego pełnego upowszechnienia. UE wnosi istotny wkład w działania informacyjne służące propagowaniu upowszechniania kodeksu, jak również jego wdrażania i włączaniu do szerzej rozumianego systemu nieproliferacji.

2.
CEL OGÓLNY

Celem ogólnym niniejszego działania jest przyczynianie się - poprzez propagowanie upowszechniania, pełnego wdrożenia i rozszerzenia kodeksu - do międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, budowy zaufania i zapewniania przejrzystości oraz do wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia. Niniejsze działanie będzie uzupełniać i wspierać działalność dyplomatyczną Unii w odniesieniu do państw sygnatariuszy i państw niebędących sygnatariuszami kodeksu.

3.
CELE SZCZEGÓŁOWE

Cele szczegółowe niniejszego działania są następujące:

a)
propagowanie przystępowania do kodeksu, tak by zapewnić jego powszechne obowiązywanie, w tym poprzez propagowanie dialogu między państwami sygnatariuszami i państwami niebędącymi sygnatariuszami;
b)
propagowanie pełnego wdrożenia kodeksu przez państwa sygnatariuszy;
c)
przyczynianie się do tego, aby kodeks był w większym stopniu uwzględniany w wysiłkach na rzecz ograniczenia rozprzestrzeniania rakiet balistycznych. Obejmuje to zwiększanie wyeksponowania kodeksu oraz pogłębianie publicznej świadomości ryzyka i zagrożeń, jakie wiążą się z rozprzestrzenianiem rakiet balistycznych, a także badanie, w szczególności poprzez przeprowadzanie analiz, dynamiki rozprzestrzeniania rakiet balistycznych, rozwoju sytuacji w przestrzeni kosmicznej oraz możliwości rozszerzenia kodeksu i propagowania interakcji między kodeksem a innymi odpowiednimi instrumentami wielostronnymi.
4.
OCZEKIWANE WYNIKI
a)
Upowszechnianie i wdrażanie kodeksu oraz jego integracja z ramami służącymi nierozprzestrzenianiu rakiet balistycznych. Na wyniki związane z upowszechnianiem i wdrażaniem kodeksu oraz jego integracją z ramami służącymi nierozprzestrzenianiu rakiet balistycznych będą się składać różne zewnętrzne i wewnętrzne działania informacyjne. Zewnętrzne działania informacyjne będą miały na celu zwiększanie wiedzy o kodeksie oraz propagowanie celu Unii, jakim jest upowszechnienie tego kodeksu. Organizowane wydarzenia poprawią także wdrażanie kodeksu oraz udział wszystkich państw sygnatariuszy w pracach w jego ramach; zapewnią także platformę, na której urzędnicy państwowi i eksperci będą mogli prowadzić nieformalne rozmowy na temat kwestii strategicznych, wspomagając w ten sposób budowanie zaufania wśród państw. W szczególności Fondation pour la Recherche Stratégique (FRS) zorganizuje:
(i)
Cztery seminaria regionalne lub subregionalne (prawdopodobnie w południowej Azji, na Bliskim Wschodzie, w Ameryce Środkowej i na Karaibach oraz w Afryce). Wydarzenia te należy prowadzić w ścisłej współpracy z odnośnymi rządami przyjmującymi oraz, w stosownych przypadkach, z ośrodkami akademickimi. Wydarzenia będą prowadzone przede wszystkim z myślą o państwach niebędących sygnatariuszami. Szczególny nacisk zostanie położony na udział państw sygnatariuszy, które są "regionalnymi liderami", co umożliwi uwzględnianie priorytetów i perspektyw z regionalnego punktu widzenia. W wydarzeniach uczestniczyć będą eksperci regionalni, przedstawiciele organizacji regionalnych, urzędnicy z biur regionalnych UNODA, eksperci z FRS, urzędnicy z UE i z państw członkowskich, przewodniczący i bezpośredni centralny punkt kontaktowy. W stosownych przypadkach można rozważyć udział podmiotów prywatnych, w szczególności z przedsiębiorstw zajmujących się przestrzenią kosmiczną. Podczas tych spotkań, trwających jeden dzień lub półtora dnia, ważna będzie interaktywność.
(ii)
Spotkania z urzędnikami z wybranych państw niebędących sygnatariuszami wykazującymi potencjalne zainteresowanie przystąpieniem do kodeksu. Te spotkania techniczne będą się odbywać w stolicach lub innych lokalizacjach (w lokalizacjach siedzib ONZ takich jak Nowy Jork, Wiedeń i Genewa, w siedzibach organizacji regionalnych itd.). Wybrane państwa niebędące sygnatariuszami będą obejmować państwa, które od kilku lat biorą udział w zewnętrznych działaniach informacyjnych, a w szczególności państwa głosujące za rezolucjami Zgromadzenia Ogólnego ONZ popierającymi kodeks. Szczególna uwaga zostanie poświęcona wspieraniu démarche, którym przewodzą UE i państwa członkowskie, by uzupełniać i ułatwiać te działania zewnętrzne przez dostosowane prezentacje i debatę. Spotkania informacyjne - we współpracy z przewodniczącym kodeksu, bezpośrednim centralnym punktem kontaktowym lub innymi państwami członkowskimi UE - będą także organizowane przy okazji posiedzenia Pierwszego Komitetu Zgromadzenia Ogólnego ONZ (obiady i spotkania dwustronne).
(iii)
Trzy imprezy towarzyszące w czasie obiadu zostaną zorganizowane przy okazji corocznego regularnego posiedzenia organizacji kodeksu w Wiedniu, co umożliwi społeczności kodeksu - w szczególności delegatom uczestniczącym w tym posiedzeniu - spotkanie z ekspertami z dziedziny rakiet balistycznych i omówienie bieżących trendów dotyczących rozprzestrzeniania. Z powodu konkretnych omawianych tematów w spotkaniach mogłyby brać udział mające siedzibę w Wiedniu agencje, zwłaszcza UNODA i UNOOSA. W 2027 roku jedna z imprez towarzyszących będzie służyć upamiętnieniu 25. rocznicy powstania kodeksu.
(iv)
Dwie imprezy towarzyszące przy okazji posiedzenia Pierwszego Komitetu Zgromadzenia Ogólnego ONZ w celu poparcia rezolucji Zgromadzenia Ogólnego ONZ w Nowym Jorku (w 2026 i 2028 r.) Daty tych imprez zostaną dobrane tak, by umożliwić udział delegatów uczestniczących w posiedzeniu zarówno Pierwszego, jak i Czwartego Komitetu. Przed zaprezentowaniem rezolucji Pierwszemu Komitetowi, przewodniczącemu, bezpośredniemu centralnemu punktowi kontaktowemu lub innym państwom członkowskim zostanie udzielona - na ich wniosek - pomoc w zwiększeniu poparcia państw głosujących na forum Pierwszego Komitetu dla rezolucji ZO ONZ przedstawionej w celu wsparcia kodeksu.
(v)
Pomoc w różnych postaciach na rzecz bezpośredniego centralnego punktu kontaktowego, by usprawnić wdrażanie kodeksu przez różnorakie działania wobec państw sygnatariuszy (budowanie w państwach zdolności, by mogły one przedkładać deklaracje roczne i wyznaczać punkty kontaktowe, a także tłumaczenia, modyfikacje platformy internetowej, pomoc dla przewodniczącego i bezpośredniego centralnego punktu kontaktowego w przygotowaniach i w związku z treściami przeznaczonymi na potencjalne nieformalne spotkanie międzysesyjne lub inne metody omawiania rozwoju kodeksu, ...).
b)
Podnoszenie świadomości dotyczące kodeksu i rozprzestrzeniania rakiet. Rezultaty tego działania przyczynią się do podniesienia świadomości dotyczącej nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych. Działanie to umożliwi społeczności kodeksu dostęp to odpowiedniej dokumentacji i wiedzy fachowej dotyczącej rakiet balistycznych, rakiet nośnych i związanych z nimi wydarzeń i postępów technologicznych. Dzięki niemu nowe pokolenie profesjonalistów będzie mogło zaznajomić się z potencjalnymi skutkami rozprzestrzeniania rakiet balistycznych. Działanie to będzie miało na celu także zapewnienie, że kwestie rozprzestrzeniania rakiet oraz kodeks zostaną w pełni uwzględnione w rozmowach na temat kontroli zbrojeń, nierozprzestrzeniania BMR i stabilności strategicznej.
(i)
Zapewnianie udziału przyszłego pokolenia. W celu zwiększenia świadomości na temat kodeksu i wyszkolenia w tej dziedzinie młodych profesjonalistów z różnych regionów zostaną wyselekcjonowane i przeszkolone dwie nowe podgrupy uczestników młodzieżowej grupy na rzecz nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych. Obie podgrupy będą współpracować przez jeden rok i uczestniczyć w różnych działaniach online oraz w jednym wydarzeniu fizycznym. Uczestnicy zostaną wyselekcjonowani z myślą o wytworzeniu synergii z programem stypendiów na rzecz bezpieczeństwa przestrzeni kosmicznej prowadzonego przez Instytut ONZ ds. Badań nad Rozbrojeniem (UNIDIR). Placówki akademickie i eksperci zostaną zaproszeni do przekazania grupie swojej wiedzy i, ewentualnie, do przeprowadzenia spotkania. Na koniec obu sesji oczekuje się sporządzenia krótkiego podsumowania pisemnego, w którym grupa młodzieżowa przedstawi zalecenia co do przyszłości kodeksu.
(ii)
Zapewnienie udziału społeczności New Space. Ponieważ w ostatnich latach uwydatniono znaczenie kodeksu jako instrumentu przyczyniającego się do regulacji kwestii przestrzeni kosmicznej, niezbędne jest rozszerzenie kontaktów z branżą New Space i podniesienie świadomości zagrożeń związanych z rozprzestrzenianiem rakiet balistycznych oraz roli przejrzystości. Zatem w czasie trwania projektu zostaną zorganizowane warsztaty hybrydowe na temat budowania zdolności. Warsztaty te będą obejmować:
(1)
dyskusję na temat wyzwań związanych z rozprzestrzenianiem oraz międzynarodowych norm nieproliferacji
(2)
dyskusję nad rolą środków budowy zaufania i badanie tego, jak można zapewnić przejrzystość przy jednoczesnym zachowywaniu informacji wrażliwych
(3)
szeroko zakrojone uczestnictwo i udział bardziej tradycyjnych podmiotów, by umożliwić wymianę doświadczeń i dobrych praktyk.
(iii)
Aktualizacja wiedzy na temat rozprzestrzeniania rakiet balistycznych. Wykorzystując zgromadzoną przez lata przez zespół FRS wiedzę fachową na temat rozprzestrzeniania pocisków, przestrzeni kosmicznej i powiązanych kwestii, w niniejszym punkcie będzie się dążyć do aktualizacji i odświeżenia dotychczasowego zbioru informacji opublikowanych przez FRS na ten temat, tak by urzędnicy i zainteresowani obywatele mogli uzyskać dostęp do rzetelnych informacji, lecz także by przedstawić te informacje w sposób bardziej dydaktyczny i stworzyć nowe treści zgodnie z potrzebami. W szczególności FRS::
(1)
zaktualizuje bazę danych rakiet balistycznych i nośnych i zapewni, by przedstawiciele państw członkowskich i zainteresowane podmioty mieli do niej dostęp;
(2)
będzie pracować nad publikacją krótkiej (jednostronicowej) analizy dotyczącej głównych kierunków rozwoju rakiet balistycznych i nośnych;
(3)
zaktualizuje istniejące krótkie dokumenty i stworzy materiały edukacyjne, by wyeksponować bieżące tendencje w zakresie rozprzestrzeniania rakiet balistycznych i nośnych, stosując do tego infografikę wizualną;
(4)
opublikuje jedną rozprawę naukową dotyczącą kluczowego tematu związanego z rozprzestrzenianiem rakiet balistycznych i nośnych.
(iv)
Podnoszenie świadomości na temat tego projektu. FRS będzie nadal opracowywać i wykorzystywać narzędzia komunikacyjne (strony internetowe, sieci społecznościowe ..) do propagowania tego projektu oraz poparcia UE dla kodeksu. Działanie to zapewni także możliwości przedstawiania kodeksu na innych istotnych forach dotyczących nierozprzestrzeniania, na spotkaniach regionalnych oraz przy okazji posiedzeń Otwartej Grupy Roboczej ds. zapobiegania wyścigowi zbrojeń w przestrzeni kosmicznej. Będzie także popierany udział w konferencji UNIDIR dotyczącej bezpieczeństwa przestrzeni kosmicznej.
5.
BENEFICJENCI KOŃCOWI
a)
państwa - zarówno państwa sygnatariusze, jak i państwa niebędące sygnatariuszami kodeksu;
b)
urzędnicy państwowi, decydenci, organy regulacyjne, eksperci, zwłaszcza przedstawiciele młodszego pokolenia ekspertów;
c)
organizacje międzynarodowe, regionalne i subregionalne;
d)
ośrodki akademickie i społeczeństwo obywatelskie, zwłaszcza przedstawiciele młodszego pokolenia ekspertów;
e)
przewodniczący kodeksu;
f)
bezpośredni centralny punkt kontaktowy kodeksu (austriackie Ministerstwo Spraw Zagranicznych).
g)
inne państwa członkowskie chętne propagować kodeks.
6.
MIEJSCE

FRS wybierze - w konsultacji z odnośnymi służbami ESDZ - możliwe miejsca spotkań, warsztatów i innych wydarzeń. Kryteria wyboru miejsca będą obejmować chęć i determinację danego państwa lub danej organizacji międzyrządowej w konkretnym regionie, by zostać gospodarzem danego wydarzenia. Konkretne miejsca wizyt w państwach lub działań w poszczególnych państwach będą zależały od zaproszenia przez zainteresowane państwa lub organizacje międzyrządowe. Chociaż fizyczne spotkania i wydarzenia mają bardzo dużą wartość, w stosownych przypadkach organizowane będą spotkania wirtualne w celu zapewnienia efektywności kosztowej.

7.
CZAS TRWANIA

Szacowany całkowity czas trwania działania wynosi 36 miesięcy.

1 Wspólne stanowisko Rady 2003/805/WPZiB z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie upowszechnienia i wzmocnienia porozumień wielostronnych w dziedzinie nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia oraz środków przenoszenia (Dz.U. L 302 z 20.11.2003, s. 34, ELI: http://data.europa.eu/eli/compos/2003/805/oj).
2 Decyzja Rady 2008/974/WPZiB z dnia 18 grudnia 2008 r. wspierająca haski kodeks postępowania przeciwko rozprzestrzenianiu rakiet balistycznych w ramach realizacji strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 345 z 23.12.2008, s. 91, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2008/974/oj).
3 Decyzja Rady 2012/423/WPziB z dnia 23 lipca 2012 r. w sprawie wsparcia - w ramach wdrażania strategii UE przeciw
4 Decyzja Rady 2014/913/WPZiB z dnia 15 grudnia 2014 r. w sprawie wsparcia Haskiego kodeksu postępowania i nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 360 z 17.12.2014, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2014/913/oj).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/2370 z dnia 18 grudnia 2017 r. w sprawie wsparcia haskiego kodeksu postępowania i nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 337 z 19.12.2017, s. 28, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2017/2370/oj).
6 Decyzja Rady (WPZiB) 2023/124 z dnia 17 stycznia 2023 r. w sprawie wsparcia haskiego kodeksu postępowania i nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 16 z 18.1.2023, s. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/124/oj).

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2598

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/2598 w sprawie wsparcia haskiego kodeksu postępowania i nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia
Data aktu: 15/12/2025
Data ogłoszenia: 16/12/2025
Data wejścia w życie: 15/12/2025