uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) W dniu 15 października 2012 r. Rada przyjęła decyzję 2012/642/WPZiB 1 .
(2) W dniu 15 grudnia 2020 r. Rada przyjęła konkluzje, w których wzywa do jeszcze bardziej zdecydowanej reakcji na
szczeblu Unii w celu przeciwdziałania zagrożeniom hybrydowym, w tym dezinformacji, i do wzmacniania odporności. Rada zwróciła uwagę na fakt, że nowe technologie i kryzysy dają wrogim podmiotom możliwość rozszerzenia działań ingerencyjnych. Działania te stanowią dodatkowe wyzwania dla państw członkowskich i instytucji Unii.
(3) Po przyjęciu w marcu 2022 r. Strategicznego kompasu na rzecz bezpieczeństwa i obrony stworzono unijny zestaw narzędzi antyhybrydowych. Obejmuje on środki zapobiegawcze, środki współpracy, środki budowania stabilności, środki ograniczające i środki wsparcia, określono których mowa w konkluzjach Rady z dnia 21 czerwca 2022 r. w sprawie ram skoordynowanej reakcji UE na kampanie hybrydowe.
(4) W swoich konkluzjach z dnia 21 czerwca 2022 r. oraz z dnia 18 lipca 2022 r. Rada ponownie wezwała Wysokiego Przedstawiciela i Komisję, aby przedstawili możliwości - przy pełnym poszanowaniu praw człowieka i podstawowych wolności - dotyczące precyzyjnie określonych środków, które mogłyby zostać podjęte wobec podmiotów biorących udział w zagranicznych manipulacjach informacjami i ingerencjach w informacje, gdy jest to konieczne do ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa w Unii. Nastąpiło to w kontekście Planu działania na rzecz zwalczania dezinformacji z 2018 r. oraz systemu wczesnego ostrzegania, który utworzono w 2019 r. w celu ułatwienia wymiany informacji i optymalnych rozwiązań między instytucjami Unii a jej państwami członkowskimi w zakresie przeciwdziałania dezinformacji.
(5) W lutym 2023 r. Europejska Służba Działań Zewnętrznych opublikowała sprawozdanie na temat zagrożeń z tytułu zagranicznych manipulacji informacjami i ingerencji w informacje, w którym określiła te manipulacje jako w większości legalny ciąg działań zagrażających wartościom, procedurom i procesom politycznym lub mający potencjał negatywnego wpływu na nie. Działalność taka ma charakter manipulacyjny, prowadzona jest w sposób umyślny i skoordynowany przez podmioty państwowe lub niepaństwowe, w tym ich pełnomocników na terytorium ich państw lub poza nim. Następnie opracowano zestaw narzędzi do przeciwdziałania zagranicznym manipulacjom informacjami i ingerencjom w informacje, zatwierdzony przez Radę w grudniu 2023 r., który zapewnia wspólne ramy reagowania, wraz z metodyką Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych w zakresie wykrywania kampanii zagranicznych manipulacji informacjami i ingerencji w informacje oraz reagowania na nie.
(6) W swoich konkluzjach z dnia 19 lutego 2024 r. Rada zdecydowanie potępiła ataki hybrydowe na granicach zewnętrznych Unii, w tym instrumentalne traktowanie migrantów przez reżim białoruski, w porozumieniu z Rosją, do celów politycznych.
(7) W dniu 11 grudnia 2024 r. Komisja przyjęła komunikat, aby wesprzeć państwa członkowskie w przeciwdziałaniu zagrożeniom hybrydowym związanym z wykorzystywaniem migracji przez Rosję i Białoruś jako broni oraz w zwiększaniu bezpieczeństwa na granicach zewnętrznych UE.
(8) W swoich konkluzjach z dnia 21 maja 2024 r. Rada dostrzegła, że podmioty państwowe i niepaństwowe coraz częściej stosują taktykę hybrydową, co stanowi rosnące zagrożenie dla bezpieczeństwa Unii, jej państw członkowskich i partnerów, oraz wezwała instytucje Unii i państwa członkowskie do wzmożenia działań w celu śledzenia prób ingerencji podmiotów zagranicznych w procesy demokratyczne Unii.
(9) W konkluzjach z dnia 23 października 2025 r. Rada Europejska zwróciła uwagę na nasilone ataki hybrydowe ze strony Rosji i Białorusi oraz niedawne naruszenia przestrzeni powietrznej Unii.
(10) W dniu 29 października 2025 r. Wysoki Przedstawiciel wydał w imieniu Unii Europejskiej oświadczenie, w którym potępił uporczywe, prowokacyjne i niedopuszczalne działania Białorusi przeciwko Unii i jej państwom członkowskim. Wtargnięcie w litewską przestrzeń powietrzną balonów meteorologicznych z Białorusi, które zakłóciły setki lotów i spowodowały znaczne straty po stronie litewskich lotnisk i tysięcy podróżnych, są próbą zastraszenia obywateli Unii poprzez bezpośrednie zagrożenie dla lotnictwa cywilnego i grożą destabilizacją państwa członkowskiego Unii. Balony te nie są jedynie narzędziami przemytniczymi, a ich wtargnięcia wpisują się w szerszą ukierunkowaną kampanię hybrydową wraz z innymi działaniami, które obejmują również sponsorowany przez państwo przemyt migrantów.
(11) Rada uważa zatem, że należy wprowadzić w decyzji 2012/642/WPZiB dodatkowe kryterium umieszczania w wykazie w odniesieniu do osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów odpowiedzialnych za działania lub polityki, które można przypisać Republice Białorusi, które podważają demokrację, praworządność, stabilność lub bezpieczeństwo, lub im zagrażają, w Unii lub w co najmniej jednym z jej państw członkowskich, w organizacji międzynarodowej lub w państwie trzecim, lub które podważają suwerenność lub niezależność co najmniej jednego z państw członkowskich Unii lub państwa trzeciego, lub im zagrażają, także w przypadkach gdy skutkuje to zakłóceniem działania infrastruktury krytycznej, a także osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów, które realizują takie działania lub polityki, wspierają je, czerpią z nich korzyści, uczestniczą w nich lub je ułatwiają, gdy można zasadnie przypuszczać, że te osoby fizyczne lub prawne, podmioty lub organy były przynajmniej świadome potencjalnych skutków.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2012/642/WPZiB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2585 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/2585 w sprawie zmiany decyzji 2012/642/WPZiB dotyczącej środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy |
| Data aktu: | 15/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 16/12/2025 |
| Data wejścia w życie: | 17/12/2025 |