uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 z dnia 10 maja 2023 r. ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO21 , w szczególności jego art. 14 ust. 6,
(1) Rozporządzenie (UE) 2023/956 zostało zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2025/2083 2 . Skutki zmian w rozporządzeniu (UE) 2023/956 obejmują między innymi wprowadzenie możliwości powierzenia przez upoważnionego zgłaszającego CBAM składania deklaracji CBAM osobie działającej w imieniu tego upoważnionego zgłaszającego CBAM i na jego rzecz, wprowadzenie przepisów dotyczących rejestracji weryfikatorów oraz jednolitego progu masy, a także przepisów dotyczących monitorowania tego progu.
(2) Należy zaktualizować niektóre przepisy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/3210 3 , aby dostosować je do nowej terminologii i wymogów określonych w rozporządzeniu (UE) 2023/956.
(3) Rejestr CBAM, który ustanowiono rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2024/3210, jest interoperacyjny z innymi elektronicznymi systemami celnymi. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1070 4 , w którym określono warunki techniczne dla takich systemów teleinformatycznych, zostało uchylone i zastąpione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2025/512 5 . Należy zatem zaktualizować odesłania do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1070 w art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/3210.
(4) Aby zapewnić możliwość generowania sprawozdań z certyfikacji w rejestrze CBAM, a tym samym ułatwić proces certyfikacji i zagwarantować autentyczność sprawozdań z certyfikacji, konieczne jest zapewnienie osobie niezależnej, o której mowa w art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/956, dostępu do rejestru CBAM i możliwości korzystania z niego. Aby zapewnić wystarczająco dużo czasu na opracowanie odpowiedniego rozwiązania technicznego oraz spójność z rejestracją weryfikatorów, dostęp ten powinien zostać przyznany nie wcześniej niż w dniu 1 grudnia 2026 r.
(5) Art. 3 ust. 2, art. 9 ust. 1, art. 19 ust. 2 lit. c) i art. 21 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/3210 zawierają błąd dotyczący wykazu osób mających dostęp do rejestru CBAM. W celu zachowania jasności błędy te należy poprawić.
(6) Konieczne jest doprecyzowanie wniosku o rejestrację przez System Jednolitego Zarządzania Użytkownikami i Podpisem Cyfrowym (UUM & DS), tak aby osoby upoważnione do działania w imieniu wnioskodawców i na ich rzecz, upoważnieni zgłaszający CBAM lub osoby, którym cofnięto upoważnienia, mogły uzyskać dostęp do rejestru CBAM.
(7) Zgodnie z art. 14 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/956 organy celne mają dostęp do informacji zawartych w rejestrze CBAM. W celu zapewnienia dokładności informacji celnych organy celne powinny korzystać z rejestru CBAM i mieć do niego dostęp, by zatwierdzać upoważnienia i wymieniać dodatkowe dane celne, dodatkowo do zautomatyzowanej wymiany informacji i systemów celnych, które są interoperacyjne z rejestrem CBAM.
(8) Aby utworzyć infrastrukturę, w niniejszym akcie wykonawczym należy również określić proces związany z wymianą informacji i danych w rejestrze CBAM między Komisją a właściwymi organami zgodnie z art. 15 i 27 rozporządzenia (UE) 2023/956. W odniesieniu do przekazywania danych, o którym mowa w art. 11 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/3210, należy je rozumieć jako przekazywanie i eksport istotnych i niezbędnych informacji z rejestru CBAM, aby umożliwić właściwemu organowi wykonywanie jego zadań na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/956.
(9) Właściwe organy i Komisja przetwarzają dane osobowe zarejestrowane w rejestrze CBAM zgodnie ze swoimi zadaniami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2023/956. Należy doprecyzować okres zatrzymywania danych przewidziany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2024/3210 w celu dostosowania go do zmian wprowadzonych w rozporządzeniu (UE) 2023/956.
(10) Datę rozpoczęcia stosowania przepisów niniejszego rozporządzenia dotyczących funkcjonowania rejestru CBAM należy dostosować do daty rozpoczęcia stosowania powiązanych przepisów rozporządzenia (UE) 2023/956. Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2026 r. w odniesieniu do przepisów dotyczących wprowadzenia i monitorowania jednolitego progu masy, rejestracji osób niezależnych i weryfikatorów oraz procesu związanego z wymianą informacji i danych w rejestrze CBAM między Komisją a właściwymi organami, o których mowa w art. 15 i 27 rozporządzenia (UE) 2023/956.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2024/3210.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu CBAM,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 grudnia 2025 r.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2550 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/2550 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/3210 w odniesieniu do rejestru CBAM |
| Data aktu: | 10/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/12/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2026, 25/12/2025 |