Rozporządzenie wykonawcze 2025/2550 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/3210 w odniesieniu do rejestru CBAM

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/2550
z dnia 10 grudnia 2025 r.
w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/3210 w odniesieniu do rejestru CBAM
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 z dnia 10 maja 2023 r. ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO21 , w szczególności jego art. 14 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) 2023/956 zostało zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2025/2083 2 . Skutki zmian w rozporządzeniu (UE) 2023/956 obejmują między innymi wprowadzenie możliwości powierzenia przez upoważnionego zgłaszającego CBAM składania deklaracji CBAM osobie działającej w imieniu tego upoważnionego zgłaszającego CBAM i na jego rzecz, wprowadzenie przepisów dotyczących rejestracji weryfikatorów oraz jednolitego progu masy, a także przepisów dotyczących monitorowania tego progu.

(2) Należy zaktualizować niektóre przepisy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/3210 3 , aby dostosować je do nowej terminologii i wymogów określonych w rozporządzeniu (UE) 2023/956.

(3) Rejestr CBAM, który ustanowiono rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2024/3210, jest interoperacyjny z innymi elektronicznymi systemami celnymi. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1070 4 , w którym określono warunki techniczne dla takich systemów teleinformatycznych, zostało uchylone i zastąpione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2025/512 5 . Należy zatem zaktualizować odesłania do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1070 w art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/3210.

(4) Aby zapewnić możliwość generowania sprawozdań z certyfikacji w rejestrze CBAM, a tym samym ułatwić proces certyfikacji i zagwarantować autentyczność sprawozdań z certyfikacji, konieczne jest zapewnienie osobie niezależnej, o której mowa w art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/956, dostępu do rejestru CBAM i możliwości korzystania z niego. Aby zapewnić wystarczająco dużo czasu na opracowanie odpowiedniego rozwiązania technicznego oraz spójność z rejestracją weryfikatorów, dostęp ten powinien zostać przyznany nie wcześniej niż w dniu 1 grudnia 2026 r.

(5) Art. 3 ust. 2, art. 9 ust. 1, art. 19 ust. 2 lit. c) i art. 21 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/3210 zawierają błąd dotyczący wykazu osób mających dostęp do rejestru CBAM. W celu zachowania jasności błędy te należy poprawić.

(6) Konieczne jest doprecyzowanie wniosku o rejestrację przez System Jednolitego Zarządzania Użytkownikami i Podpisem Cyfrowym (UUM & DS), tak aby osoby upoważnione do działania w imieniu wnioskodawców i na ich rzecz, upoważnieni zgłaszający CBAM lub osoby, którym cofnięto upoważnienia, mogły uzyskać dostęp do rejestru CBAM.

(7) Zgodnie z art. 14 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/956 organy celne mają dostęp do informacji zawartych w rejestrze CBAM. W celu zapewnienia dokładności informacji celnych organy celne powinny korzystać z rejestru CBAM i mieć do niego dostęp, by zatwierdzać upoważnienia i wymieniać dodatkowe dane celne, dodatkowo do zautomatyzowanej wymiany informacji i systemów celnych, które są interoperacyjne z rejestrem CBAM.

(8) Aby utworzyć infrastrukturę, w niniejszym akcie wykonawczym należy również określić proces związany z wymianą informacji i danych w rejestrze CBAM między Komisją a właściwymi organami zgodnie z art. 15 i 27 rozporządzenia (UE) 2023/956. W odniesieniu do przekazywania danych, o którym mowa w art. 11 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/3210, należy je rozumieć jako przekazywanie i eksport istotnych i niezbędnych informacji z rejestru CBAM, aby umożliwić właściwemu organowi wykonywanie jego zadań na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/956.

(9) Właściwe organy i Komisja przetwarzają dane osobowe zarejestrowane w rejestrze CBAM zgodnie ze swoimi zadaniami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2023/956. Należy doprecyzować okres zatrzymywania danych przewidziany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2024/3210 w celu dostosowania go do zmian wprowadzonych w rozporządzeniu (UE) 2023/956.

(10) Datę rozpoczęcia stosowania przepisów niniejszego rozporządzenia dotyczących funkcjonowania rejestru CBAM należy dostosować do daty rozpoczęcia stosowania powiązanych przepisów rozporządzenia (UE) 2023/956. Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2026 r. w odniesieniu do przepisów dotyczących wprowadzenia i monitorowania jednolitego progu masy, rejestracji osób niezależnych i weryfikatorów oraz procesu związanego z wymianą informacji i danych w rejestrze CBAM między Komisją a właściwymi organami, o których mowa w art. 15 i 27 rozporządzenia (UE) 2023/956.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2024/3210.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu CBAM,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiana i sprostowanie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/3210

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2024/3210 wprowadza się następujące zmiany i sprostowania:

1)
art. 3 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Rejestr CBAM jest znormalizowaną i bezpieczną elektroniczną bazą danych zawierającą elementy danych rachunków CBAM, deklaracji CBAM, wniosków o przyznanie statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM, importerów towarów wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/956, rejestracji osób upoważnionych do działania w imieniu tych osób i na ich rzecz, rejestracji operatorów, raportów na temat wielkości emisji, rejestracji weryfikatorów, sprawozdań z weryfikacji wydanych przez weryfikatorów oraz dokumentów potwierdzających wydanych przez weryfikatorów, osoby niezależnej, o której mowa w art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/956 (»osoba niezależna«), a także innych importerów, do celów monitorowania obchodzenia przepisów, jak przewidziano w art. 27 rozporządzenia (UE) 2023/956, zapewniającą dostęp, rozpatrywanie spraw i poufność.

2. Rejestr CBAM umożliwia komunikację, powiadamianie, rejestrację, kontrole i wymianę informacji między Komisją, właściwymi organami, organami celnymi a upoważnionymi zgłaszającymi CBAM, wnioskodawcami, osobami, którym cofnięto status upoważnionego zgłaszającego CBAM, osobami upoważnionymi do działania w imieniu tych osób i na ich rzecz, operatorami, weryfikatorami oraz osobami niezależnymi.";

2)
art. 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Właściwy organ państwa członkowskiego, w którym siedzibę ma upoważniony zgłaszający CBAM oraz importer, który przekroczył jednolity próg masy, o którym mowa w art. 2a rozporządzenia (UE) 2023/956 (»jednolity próg masy«), oraz właściwy organ państwa członkowskiego, w którym siedzibę ma osoba inna niż upoważniony zgłaszający CBAM wprowadzająca towary na obszar celny Unii w przypadku opisanym w art. 26 ust. 2 i 2a rozporządzenia (UE) 2023/956, przekazują Komisji decyzje w sprawie kar za pośrednictwem rejestru CBAM.";

3)
w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
lit. a), b) i c) otrzymują brzmienie:

"a) Systemem Jednolitego Zarządzania Użytkownikami i Podpisem Cyfrowym (UUM & DS), o którym mowa w art. 16 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2025/512(* , służącym do rejestracji użytkowników i zarządzania dostępem - udostępnionym państwom członkowskim, Komisji, upoważnionym zgłaszającym CBAM, wnioskodawcom, osobom, którym cofnięto upoważnienia, i osobom upoważnionym do działania w imieniu tych osób i na ich rzecz;

b) Systemem Rejestracji i Identyfikacji Przedsiębiorców (EORI), o którym mowa w art. 30 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2025/512, umożliwiającym kontrolę krzyżową danych EORI określonych w załączniku do niniejszego rozporządzenia;

c) systemem Surveillance, opracowanym jako system Surveillance 3 (SURV3) w ramach UKC, o którym mowa w art. 100 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2025/512;

(ii)
lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) systemem zarządzania ryzykiem celnym (CRMS2), o którym mowa w art. 36 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447 i w art. 70 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2025/512.";

b)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W przypadku gdy właściwy organ stwierdzi, że importer przekracza jednolity próg masy określony w pkt 1 załącznika VII do rozporządzenia (UE) 2023/956, organy celne są o tym informowane poprzez CRMS2 za pośrednictwem rejestru CBAM.";

4)
w art. 6 akapit pierwszy wprowadza się następujące zmiany:

"Komisja i właściwe organy krajowe wyznaczają punkty kontaktowe dla każdego z systemów, o których mowa w art. 4 i 5, do celów wymiany informacji, aby zapewnić skoordynowaną budowę, eksploatację i utrzymanie tych komponentów. Organy celne wyznaczają również punkty kontaktowe do celów CBAM. Właściwe organy i organy celne mogą korzystać z istniejących punktów kontaktowych.";

5)
w art. 8 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w art. 1 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Wniosek o uwierzytelnienie i weryfikację uprawnień przedkłada się właściwemu organowi państwa członkowskiego siedziby.";

b)
w ust. 6 dodaje się akapity w brzmieniu:

"W przypadku gdy wnioskodawca, upoważniony zgłaszający CBAM lub osoba, której cofnięto status upoważnionego zgłaszającego CBAM, przekazuje dostęp do rejestru CBAM, osobę tę identyfikuje się na podstawie danych uwierzytelniających stosowanych do zarządzania dostępem do UUM & DS, o których mowa w ust. 1 i 5.

Osoba ta może w każdej chwili wystąpić o wyrejestrowanie jej z rejestru CBAM. Na taki wniosek właściwy organ państwa członkowskiego, które udzieliło dostępu do rejestru CBAM, dezaktywuje dostęp do rejestru CBAM za pośrednictwem systemu UUM & DS.";

6)
w art. 9 wprowadza się następujące zmiany i sprostowania:
a)
ust. 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Portal CBAM dla zgłaszających jest jedynym punktem dostępu do rejestru CBAM dla upoważnionych zgłaszających CBAM, wnioskodawców, osób, którym cofnięto status upoważnionego zgłaszającego CBAM, oraz osób upoważnionych do działania w imieniu tych osób i na ich rzecz.";

b)
w ust. 2 dodaje się lit. d) w brzmieniu:

"d) korzystania z informacji przekazanych przez portal CBAM dla operatorów.";

7)
w art. 10 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Portal CBAM dla operatorów jest jedynym punktem dostępu do rejestru CBAM dla operatorów, weryfikatorów i osób niezależnych. Portal jest dostępny w internecie.";

b)
w ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Portal dla operatorów CBAM jest wykorzystywany przez operatorów, weryfikatorów i osoby niezależne zgodnie z, odpowiednio, art. 9, 10 i 10a rozporządzenia (UE) 2023/956 do następujących działań:";

(ii)
dodaje się lit. ca) oraz cb) w brzmieniu:

"ca) ułatwiania weryfikacji i certyfikacji informacji zarejestrowanych przez operatora, weryfikatora lub upoważnionego zgłaszającego CBAM;

cb) ułatwiania wymiany informacji między operatorem, weryfikatorem, osobą niezależną i upoważnionym zgłaszającym CBAM;";

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Aby uzyskać dostęp do rejestru CBAM, operator, weryfikator i osoba niezależna korzystają z centralnej usługi dostępu UE obsługiwanej przez Komisję.";

d)
dodaje się ust. 5-9 w brzmieniu:

"5. Osoba niezależna składa wniosek o rejestrację w rejestrze CBAM do właściwego organu państwa członkowskiego, w którym krajowa jednostka akredytująca ma siedzibę. Osoba niezależna składa wniosek o rejestrację w terminie dwóch miesięcy od daty przyznania akredytacji, ale nie wcześniej niż w dniu 1 grudnia 2026 r. Właściwy organ rejestruje w rejestrze CBAM informacje o osobach niezależnych.

6. Wniosek o rejestrację, o którym mowa w ust. 4, zawiera następujące informacje:

a) imię i nazwisko lub nazwę oraz niepowtarzalny identyfikator akredytacji osoby niezależnej;

b) zakres akredytacji istotny dla CBAM;

c) państwo siedziby osoby niezależnej;

d) datę rozpoczęcia ważności certyfikacji i datę wygaśnięcia certyfikacji;

e) informacje o środkach administracyjnych wydanych wobec osoby niezależnej istotnych dla CBAM;

f) kopię certyfikatu akredytacji istotnego dla CBAM.

7. Właściwy organ powiadamia osobę niezależną o rejestracji w rejestrze CBAM. Właściwy organ powiadamia również, za pośrednictwem rejestru CBAM, Komisję oraz inne właściwe organy o rejestracji.

8. Osoba niezależna powiadamia właściwy organ o wszelkich zmianach informacji, o których mowa w ust. 2, zaistniałych po dokonaniu rejestracji w rejestrze CBAM. Właściwy organ zapewnia odpowiednią aktualizację rejestru CBAM.

9. Właściwy organ wyrejestrowuje osobę niezależną z rejestru CBAM, jeżeli ta osoba niezależna nie kwalifikuje się już do zakresu działalności istotnego dla CBAM lub jeżeli nie wypełniła ona obowiązku określonego w ust. 8. Właściwy organ powiadamia Komisję oraz inne właściwe organy o wyrejestrowaniu. Właściwy organ wykreśla z rejestru CBAM informacje o tej osobie niezależnej, pod warunkiem że informacje te nie są niezbędne do przeglądu złożonych deklaracji CBAM.";

8)
w art. 11 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Organy celne korzystają z rejestru CBAM i mają do niego dostęp w celu zatwierdzania upoważnień i udostępniania dodatkowych danych celnych, w stosownych przypadkach.";

9)
w art. 12 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:

"2a. Portal CBAM dla Komisji Europejskiej jest interoperacyjny z odrębną sekcją umożliwiającą Komisji wykonywanie zadań określonych w art. 15 i 27 rozporządzenia (UE) 2023/956.

2b. Komisja rejestruje wszelkie istotne informacje i dane oraz udostępnia je właściwym organom za pośrednictwem portalu CBAM dla właściwych organów krajowych zgodnie z art. 11 niniejszego rozporządzenia, jeżeli takie informacje i dane uznaje się za niezbędne do wykonywania przez właściwe organy zadań wynikających z rozporządzenia (UE) 2023/956.";

10)
art. 18 lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) zarządzania operatorami, weryfikatorami i osobami niezależnymi;";

11)
w art. 19 wprowadza się następujące zmiany i sprostowania:
a)
ust. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) przetwarzania danych osobowych na potrzeby zarządzania dostępem upoważnionych zgłaszających CBAM, wnioskodawców, osób, którym cofnięto status upoważnionego zgłaszającego CBAM, oraz osób upoważnionych do działania w imieniu tych osób i na ich rzecz, mających siedzibę w państwie członkowskim danego właściwego organu zgodnie z art. 8, 11 i 13 niniejszego rozporządzenia;";

b)
w ust. 3 dodaje się lit. d) w brzmieniu:

"d) przetwarzania danych osobowych na potrzeby monitorowania jednolitego progu masy zgodnie z art. 2a rozporządzenia (UE) 2023/956.";

12)
w art. 21 wprowadza się następujące zmiany i sprostowania:
a)
ust. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Upoważnieni zgłaszający CBAM, wnioskodawcy, osoby, którym cofnięto status upoważnionego zgłaszającego CBAM, oraz osoby upoważnione do działania w imieniu tych osób i na ich rzecz mogą uzyskać dostęp do swoich danych osobowych zarejestrowanych w rejestrze CBAM po ich rejestracji w rejestrze.";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Operatorzy, weryfikatorzy i osoby niezależne mogą uzyskać dostęp do swoich danych osobowych zarejestrowanych w rejestrze CBAM po ich rejestracji w tym rejestrze. Zgodnie z art. 9, 10 i 10a rozporządzenia (UE) 2023/956 upoważnieni zgłaszający CBAM mogą uzyskać dostęp do danych osobowych zarejestrowanych przez operatorów, weryfikatorów i osoby niezależne w rejestrze CBAM lub w inny sposób przetwarzać te dane, jeżeli operatorzy udzielili upoważnienia w tym zakresie zgodnie z art. 10 ust. 7.";

13)
w art. 23 ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Datą rejestracji danych osobowych, o której mowa w akapicie pierwszym, jest najwcześniejsza z następujących dat:

a) termin, w którym właściwy organ odmówił przyznania statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM;

b) termin, w którym cofnięto status upoważnionego zgłaszającego CBAM;

c) termin, w którym operator, weryfikator, osoba niezależna lub osoba upoważniona do działania w imieniu tych osób i na ich rzecz została wyrejestrowana z rejestru CBAM.".

Artykuł  2

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Art. 1 pkt 7 i 10 stosuje się od dnia 1 stycznia 2026 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 grudnia 2025 r.

1 Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 52, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/956/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2025/2083 z dnia 8 października 2025 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2023/956 w odniesieniu do uproszczenia i wzmocnienia mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (Dz.U. L, 2025/2083, 17.10.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/2083/oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/3210 z dnia 18 grudnia 2024 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 w odniesieniu do rejestru CBAM (Dz.U. L, 2024/3210, 30.12.2024, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg_impl/2024/3210/oj).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1070 z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie warunków technicznych rozwijania, utrzymywania i użytkowania teleinformatycznych systemów wymiany i przechowywania informacji na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 (Dz.U. L 143 z 2.6.2023, s. 65, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/ 1070/oj).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2025/512 z dnia 13 marca 2025 r. w sprawie warunków technicznych rozwijania, utrzymywania i użytkowania teleinformatycznych systemów wymiany i przechowywania informacji na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 (Dz.U. L, 2025/512, 20.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/ 512/oj).
*)Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2025/512 z dnia 13 marca 2025 r. w sprawie warunków technicznych rozwijania, utrzymywania i użytkowania teleinformatycznych systemów wymiany i przechowywania informacji na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 (Dz.U. L, 2025/512, 20.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/ 2025/512/oj).";

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2550

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2025/2550 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/3210 w odniesieniu do rejestru CBAM
Data aktu: 10/12/2025
Data ogłoszenia: 22/12/2025
Data wejścia w życie: 01/01/2026, 25/12/2025