(Jedynie tekst w języku bułgarskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 9 grudnia 2025 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 259 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ospa owiec i ospa kóz jest zakaźną chorobą wirusową występującą u owiec i kóz, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność hodowli, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w wywozie do państw trzecich. W przypadku wystąpienia ogniska ospy owiec i ospy kóz u owiec lub kóz istnieje poważne ryzyko rozprzestrzenienia się tej choroby na inne zakłady, w których utrzymywane są te zwierzęta.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 2 uzupełnia przepisy dotyczące zwalczania chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, i zdefiniowanych jako choroby kategorii A, B i C w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 3 . W szczególności w art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano ustanowienie obszaru objętego ograniczeniami w przypadku wystąpienia ogniska choroby kategorii A, w tym ospy owiec i ospy kóz, oraz przewidziano stosowanie na nim niektórych środków. Ponadto art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia delegowanego stanowi, że obszar objęty ograniczeniami obejmuje obszar zapowietrzony, obszar zagrożony oraz, w razie potrzeby, obszar buforowy wokół lub w sąsiedztwie obszarów zapowietrzonego i zagrożonego.
(3) Decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2025/1160 4 przyjęto w związku z wystąpieniem ognisk ospy owiec i ospy kóz w Bułgarii oraz ustanowiono w niej środki nadzwyczajne, które mają zostać wprowadzone przez to państwo członkowskie. W szczególności w art. 1 decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160 przewiduje się, że obszary zapowietrzone, obszary zagrożone i obszary buforowe, które mają zostać ustanowione przez Bułgarię zgodnie z art. 21 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687, powinny obejmować co najmniej obszary wymienione w częściach A i B załącznika I do wspomnianej decyzji wykonawczej. Artykuł ten stanowi również, że środki nadzwyczajne, które mają być stosowane na tych obszarach zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych, muszą być stosowane co najmniej do dat określonych w częściach A i B tego załącznika.
(4) Ponadto w art. 2 lit. a) decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160 przewidziano, że Bułgaria ma zakazać przemieszczania owiec i kóz z obszarów zapowietrzonych i zagrożonych do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza zewnętrznymi granicami bezpośrednio otaczającego obszaru buforowego oraz z obszaru buforowego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza zewnętrznymi granicami tego obszaru buforowego, w tym miejsc przeznaczenia znajdujących się na innym obszarze buforowym określonym w części B załącznika I do tej decyzji wykonawczej do dat wymienionych w tym załączniku dla każdego takiego obszaru zapowietrzonego, zagrożonego i buforowego.
(5) Ponadto art. 2 lit. b) decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160 stanowi, że Bułgaria ma zakazać przemieszczania owiec i kóz z tych części terytorium tego państwa członkowskiego, które nie są wymienione w załączniku I, do miejsca przeznaczenia znajdującego się w zewnętrznych granicach obszaru buforowego do czasu zniesienia wszystkich obszarów zapowietrzonych znajdujących się w tych zewnętrznych granicach zgodnie z datami określonymi w tym załączniku.
(6) Zgodnie z art. 23 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 Bułgaria zwróciła się do Komisji o możliwość odstępstwa od art. 2 lit. b) decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160, aby zezwolić na przemieszczanie kóz i owiec z części terytorium Bułgarii niewymienionych w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160 do rzeźni znajdującej się w zewnętrznych granicach obszaru buforowego w Bułgarii w celu natychmiastowego uboju.
(7) Bułgaria jest zobowiązana do przeprowadzenia szczegółowej oceny ryzyka przed wydaniem zezwolenia na jakiekolwiek przemieszczanie kóz i owiec do obszaru buforowego. Ocena ta zapewnia przemieszczanie wyłącznie zwierząt spełniających surowe kryteria oraz stosowanie odpowiednich środków zapobiegawczych i kontrolnych. W związku z tym przemieszczanie kóz i owiec z części terytorium Bułgarii, które nie są wymienione w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160, do rzeźni znajdującej się w zewnętrznych granicach obszaru buforowego w Bułgarii w celu natychmiastowego uboju stwarza znikome ryzyko rozprzestrzeniania się ospy owiec i ospy kóz.
(8) Właściwy organ Bułgarii powinien zatem mieć możliwość zezwolenia na przemieszczanie kóz i owiec przeznaczonych do natychmiastowego uboju z części terytorium Bułgarii niewymienionych w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160 do rzeźni znajdującej się w zewnętrznych granicach obszaru buforowego. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 2 decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160.
(9) Świeże mięso i produkty mięsne uzyskane z kóz i owiec utrzymywanych poza obszarem buforowym i poddanych ubojowi na obszarze buforowym przemieszcza się wyłącznie na terytorium Bułgarii.
(10) Ponadto art. 3 decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160 stanowi, że Bułgaria powinna stosować środki, które mają zastosowanie do obszarów buforowych, jak przewidziano w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687, na obszarach wymienionych w załączniku II do tejże decyzji wykonawczej i do dat określonych w tym załączniku. Zakazuje on również przemieszczania owiec i kóz z obszarów wymienionych w załączniku II do tej decyzji do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza zewnętrznymi granicami tych obszarów do dat określonych w tym załączniku.
(11) Od czasu ostatniej zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160 5 Bułgaria powiadomiła Komisję o wystąpieniu jednego dodatkowego ogniska ospy owiec i ospy kóz między 11 i 18 listopada 2025 r. w zakładzie, w którym utrzymuje się owce, znajdującym się w obwodzie Płowdiw.
(12) Biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Bułgarii, istnieje wysokie ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się tej choroby, w szczególności ze względu na fakt, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez to państwo członkowskie w regionie już dotkniętym chorobą pojawiło się nowe ognisko, co sugeruje, że choroba ta nadal się rozprzestrzenia na istniejącym obszarze objętym ograniczeniami.
(13) W związku z tym obszary objęte ograniczeniami obejmujące obszary zapowietrzone, zagrożone i buforowe w Bułgarii określone w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160 należy skorygować pod względem przestrzennym i czasowym w celu zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się ospy owiec i ospy kóz na terytorium Bułgarii i na pozostałą część Unii. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160.
(14) Wielkość obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych, a także okres obowiązywania środków, które mają być stosowane na tych obszarach, opierają się na kryteriach określonych w art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 oraz na przepisach ustanowionych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687. Kryteria stosowane przy wyborze wielkości obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych, a także okresu obowiązywania środków, które mają być na nich stosowane, obejmują uwzględnienie nie tylko sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz na obszarach dotkniętych tą chorobą, ale również ogólnej sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz na całym terytorium Bułgarii oraz poziomu ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się choroby. Przy określaniu czasu trwania środków uwzględniono również normy międzynarodowe Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt 6 .
(15) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się ospy owiec i ospy kóz oraz potrzebę zapobieżenia rozprzestrzenianiu się tej choroby z zakładów w Bułgarii, w których wystąpiła choroba, do innych części tego państwa członkowskiego lub do innych państw członkowskich zmiany, które mają być wprowadzone niniejszą decyzją w decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160, powinny mieć zastosowanie jak najszybciej.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160 wprowadza się następujące zmiany:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 grudnia 2025 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2492 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/2492 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2025/1160 dotyczącą niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Bułgarii |
| Data aktu: | 04/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 09/12/2025 |