Decyzja 2025/2467 w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do zmiany załącznika do przepisów finansowych i procedur audytu mających zastosowanie do Wspólnoty Transportowej, przyjętych na podstawie decyzji nr 2022/02 Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej

DECYZJA RADY (UE) 2025/2467
z dnia 1 grudnia 2025 r.
w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do zmiany załącznika do przepisów finansowych i procedur audytu mających zastosowanie do Wspólnoty Transportowej, przyjętych na podstawie decyzji nr 2022/02 Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 i art. 100 ust. 2, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową 1  (TWT) został zatwierdzony w imieniu Unii decyzją Rady (UE) 2019/392 2 . Wszedł w życie w dniu 1 maja 2019 r.

(2) Regionalny Komitet Sterujący Wspólnoty Transportowej ustanowiony na podstawie TWT (zwany dalej "Komitetem Sterującym") został utworzony w celu zapewnienia zarządzania TWT i jego prawidłowego wykonywania.

(3) Zgodnie z art. 30 TWT Komitet Sterujący jest właściwy do określania zasad obowiązujących Stały Sekretariat Wspólnoty Transportowej (zwany dalej "Stałym Sekretariatem"). Zgodnie z art. 35 TWT Komitet Sterujący jest uprawniony do przyjmowania budżetu Wspólnoty Transportowej oraz odpowiednich zasad regulujących kwestie finansowe.

(4) Komitet Sterujący ma przyjąć, podczas swojego posiedzenia, które ma się odbyć w dniu 4 grudnia 2025 r., decyzję zmieniającą zasady mające zastosowanie do Stałego Sekretariatu przy zamawianiu towarów, robót budowlanych lub usług na własny rachunek, określone w załączniku do przepisów finansowych i procedur audytu mających zastosowanie do Wspólnoty Transportowej, przyjętych na podstawie decyzji nr 2022/02 Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie zrewidowanej procedury wykonania budżetu oraz prezentacji i audytu sprawozdań finansowych, mającej zastosowanie do Wspólnoty Transportowej (zwanej dalej "decyzją nr 2022/02 Komitetu Sterującego").

(5) Należy ustalić stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Sterującego, ponieważ przyjęcie decyzji tego komitetu będzie mieć skutki prawne.

(6) Unia powinna poprzeć przyjęcie projektu decyzji dołączonego do niniejszej decyzji, ponieważ uprości ona obecne przepisy regulujące udzielanie przez Stały Sekretariat zamówień publicznych na niektóre proste towary i usługi o niskiej wartości, co jest niezbędne do dalszego właściwego funkcjonowania Stałego Sekretariatu.

(7) Stanowisko Unii w ramach Komitetu Sterującego powinno zatem opierać się na dołączonym projekcie decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej ustanowionego na podstawie Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową (zwanego dalej "Komitetem Sterującym") w odniesieniu do zmiany załącznika do przepisów finansowych i procedur audytu mających zastosowanie do Wspólnoty Transportowej, przyjętych na podstawie decyzji nr 2022/02 Komitetu Sterującego, opiera się na projekcie decyzji Komitetu Sterującego dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Przedstawiciele Unii w ramach Komitetu Sterującego mogą uzgodnić niewielkie zmiany techniczne stanowiska określonego w art. 1 bez konieczności przyjęcia przez Radę kolejnej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 grudnia 2025 r.

PROJEKT

DECYZJA nr 2025/... REGIONALNEGO KOMITETU STERUJĄCEGO SPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ

z dnia ...

w sprawie zmiany załącznika do przepisów finansowych i procedur audytu mających zastosowanie do Wspólnoty Transportowej, przyjętych na podstawie decyzji nr 2022/02 Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej

REGIONALNY KOMITET STERUJĄCY WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową 3 , w szczególności jego art. 24 ust. 1 i art. 35,

uwzględniając decyzję nr 2022/02 Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie zrewidowanej procedury wykonania budżetu oraz prezentacji i audytu sprawozdań finansowych, mającej zastosowanie do Wspólnoty Transportowej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Istniejący załącznik do przepisów finansowych i procedur audytu mających zastosowanie do Wspólnoty Transportowej, przyjęty na podstawie decyzji Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej nr 2022/02, nie odnosi się wyraźnie do przypadków, w których nie określono lub nie wskazano odpowiednich przepisów dotyczących udzielania zamówień publicznych na towary, roboty budowlane lub usługi.

(2) Procedury udzielania zamówień publicznych na niektóre proste towary i usługi o niskiej wartości wymagają prostszych i efektywniejszych ram, aby zapewnić skuteczne wdrażanie.

(3) Konieczne jest wzmocnienie ram udzielania zamówień, aby umożliwić sprawniejsze przeprowadzanie procedur udzielania zamówień publicznych w ramach Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową, przy jednoczesnym zapewnieniu konkurencyjności, przejrzystości i równego traktowania w procesie udzielania zamówień publicznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku do przepisów finansowych i procedur audytu mających zastosowanie do Wspólnoty Transportowej, przyjętych na podstawie decyzji Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej nr 2022/02, wprowadza się następujące zmiany:

1)
w sekcji 3 dodaje się punkt w brzmieniu:

"4.2. Uproszczona procedura udzielania zamówień dotycząca towarów i usług o niskiej wartości

W przypadku zamówień publicznych na proste, bezpośrednie i rutynowe usługi i dostawy, w tym między innymi wynajem obiektów, usługi restauracyjne, tłumaczenia, wynajem sprzętu i zakup przedmiotów, w przypadku których dokładną ilość i termin dostawy można określić na samym początku oraz w przypadku gdy szacunkowa całkowita wartość nie przekracza 20 000 EUR (bez VAT), zastosowanie ma uproszczona procedura udzielania zamówień publicznych.

Procedura ta obejmuje:

a) zebranie co najmniej trzech ofert od kwalifikujących się dostawców;

b) ocenę ofert na podstawie najważniejszych czynników, takich jak cena i zdolność do świadczenia usług lub zapewnienia dostaw;

c) udzielenie zamówienia i sfinalizowanie go poprzez złożenie zamówienia lub zawarcie uproszczonej umowy bezpośredniej.

Ta uproszczona procedura musi zapewniać odpowiednie konsultacje rynkowe, przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążeń administracyjnych. Musi być prowadzony rejestr zebranych ofert i procesu oceny, aby umożliwić właściwą ścieżkę audytu oraz zapewnić przejrzystość procesu.";

2)
dodaje się sekcję w brzmieniu:

"5. Sekcja 4

5.1. W przypadkach, w których niniejszy załącznik nie zawiera wyraźnych przepisów, zastosowanie mają przepisy i zasady określone w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE 4 , z niezbędnymi dostosowaniami.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej przyjęciu.

Sporządzono w ^

W imieniu Regionalnego Komitetu Sterującego

Przewodniczący / Przewodnicząca

1 Dz.U. L 278 z 27.10.2017, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2017/1937/oj.
2 Decyzja Rady (UE) 2019/392 z dnia 4 marca 2019 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową (Dz.U. L 71 z 13.3.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2019/392/oj).
3 Dz.U. UE L 278 z 27.10.2017, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2017/1937/oj.
4 Dz.U. UE L 94 z 28.3.2014, s. 65, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/24/oj.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2467

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/2467 w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do zmiany załącznika do przepisów finansowych i procedur audytu mających zastosowanie do Wspólnoty Transportowej, przyjętych na podstawie decyzji nr 2022/02 Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej
Data aktu: 01/12/2025
Data ogłoszenia: 08/12/2025