Rozporządzenie wykonawcze 2025/2435 wykonujące art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1770 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Mali

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE RADY (UE) 2025/2435
z dnia 1 grudnia 2025 r.
wykonujące art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1770 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Mali

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1770 z dnia 28 września 2017 r. w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Mali 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 1 i 4,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 28 września 2017 r. Rada przyjęła rozporządzenie (UE) 2017/1770.

(2) W dniu 13 grudnia 2021 r. Rada przyjęła rozporządzenie (UE) 2021/2201 2 , aby nadać skuteczność decyzji Rady

(WPZiB) 2021/2208 3 , którą zmieniono decyzję (WPZiB) 2017/1775 4  oraz ustanowiono nowe ramy, które przewidują nałożenie dodatkowych środków ograniczających wobec osób i podmiotów odpowiedzialnych lub współodpowiedzialnych - bezpośrednio lub pośrednio - za działania lub polityki, które zagrażają pokojowi, bezpieczeństwu lub stabilności Mali, lub realizujących - bezpośrednio lub pośrednio - takie działania lub polityki, lub utrudniających lub podważających pomyślne zakończenie przemian politycznych w Mali.

(3) Rada dokonała przeglądu wykazu osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów w załączniku Ia do rozporządzenia (UE) 2017/1770. Z przeglądu wynika, że należy zmienić uzasadnienia we wpisach dotyczących osób umieszczonych w tych wykazach.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2017/1770,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załącznik Ia do rozporządzenia (UE) 2017/1770 zastępuje się tekstem zawartym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 grudnia 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK Ia

Wykaz osób fizycznych lub prawnych, podmiotów i organów, o których mowa w art. 2b:
Imię i nazwisko Informacje identyfikacyjne Uzasadnienie Data umieszczenia w wykazie
1. DIAW, Malick Miejsce urodzenia: Segou

Data urodzenia:

2.12.1979

Obywatelstwo: malijskie

Numer paszportu: B0722922, ważny do dnia 13.8.2018

Płeć: mężczyzna

Stanowisko: przewodniczący Tymczasowej Rady Narodowej (organ ustawodawczy okresu przejściowego), generał broni

Malick Diaw jest kluczowym członkiem wewnętrznego kręgu pułkownika Assimiego Goïty. Jako szef sztabu trzeciego regionu wojskowego Kati był jednym z inicjatorów i przywódców zamachu stanu z dnia 18 sierpnia 2020 r. wraz ze starszym pułkownikiem Ismaëlem Wagué, pułkownikiem Assimim Goi'tą, pułkownikiem Sadim Camarą i pułkownikiem Modibem Koné.

Malick Diaw jest zatem odpowiedzialny za działania lub polityki zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Mali.

Malick Diaw jest również kluczową osobą w kontekście okresu przejściowego, jako przewodniczący Tymczasowej Rady Narodowej od grudnia 2020 r. W dniu 16 października 2024 r. Malick Diaw został awansowany przez Radę Ministrów Mali do stopnia »trzygwiazdkowego« generała broni.

Tymczasowa Rada Narodowa nie zrealizowała w odpowiednim czasie »misji« zapisanych w Karcie okresu przejściowego z dnia 1 października 2020 r. (»Karta okresu przejściowego«), które miały się zakończyć w ciągu 18 miesięcy, o czym świadczy opóźnienie w przyjęciu przez Tymczasową Radę Narodową projektu ordynacji wyborczej.

To opóźnienie przyczyniło się do opóźnienia organizacji wyborów, a tym samym do opóźnienia pomyślnego zakończenia przemian politycznych w Mali. Ponadto nowa ordynacja wyborcza, ostatecznie przyjęta przez Tymczasową Radę Narodową w dniu 17 czerwca 2022 r. i opublikowana w Dzienniku Urzędowym Republiki Mali w dniu 24 czerwca 2022 r., umożliwia prezydentowi i wiceprezydentowi oraz członkom rządu przejściowego kandydowanie w wyborach prezydenckich i parlamentarnych, co jest sprzeczne z Kartą okresu przejściowego.

Malick Diaw przewodniczył sesji, na której w dniu 3 lipca 2025 r. zatwierdzono zmianę Karty okresu przejściowego przyznającą Assimiemu Goïcie pięcioletni odnawialny mandat bez wyborów. Ta zmiana Karty okresu przejściowego konsoliduje pozycję Assimiego Goïty i uprawnienia junty, ponieważ nie przewiduje natychmiastowego obowiązku przeprowadzenia wyborów.

W listopadzie 2021 r. Wspólnota Gospodarcza Państw Afryki Zachodniej (ECOWAS) przyjęła indywidualne sankcje wobec władz przejściowych (w tym Malicka Diawa) za opóźnienie w organizacji wyborów i opóźnienie zakończenia okresu przejściowego. W dniu 3 lipca 2022 r. ECOWAS postanowiła utrzymać te indywidualne sankcje.

Malick Diaw przyczynia się zatem do utrudniania i podważania pomyślnego zakończenia przemian politycznych w Mali.

4.2.2022
2. WAGUÉ, Ismaël Miejsce urodzenia: Bamako

Data urodzenia:

2.3.1975

Obywatelstwo: malijskie

Nr paszportu: paszport dyplomatyczny AA0193660, ważny do 15.2.2023

Płeć: mężczyzna

Stanowisko: Minister ds. pojednania, generał broni

Starszy pułkownik Ismaël Wagué jest kluczowym członkiem wewnętrznego kręgu pułkownika Assimiego Goïty i był jedną z głównych osób odpowiedzialnych za zamach stanu w dniu 18 sierpnia 2020 r. wraz z pułkownikiem Goitą, pułkownikiem Sadim Camarą, pułkownikiem Modibem Koné i pułkownikiem Malickiem Diawem.

W dniu 19 sierpnia 2020 r. ogłosił, że wojsko przejęło władzę, a następnie został rzecznikiem Narodowego Komitetu Ocalenia Ludu (Comité national pour le salut du peuple, CNSP). W dniu 16 października 2024 r. Ismaël Wagué został awansowany przez Radę Ministrów Mali do stopnia »trzygwiazdkowego« generała broni.

Ismaël Wagué jest zatem odpowiedzialny za działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Mali.

Jako minister pojednania rządu okresu przejściowego od października 2020 r. Ismaël Wagué odpowiadał za wdrożenie Porozumienia na rzecz pokoju i pojednania w Mali.

Swoim oświadczeniem z października 2021 r. oraz przez ciągłe dysputy z członkami CSP przyczynił się do zablokowania komitetu monitorującego Porozumienie na rzecz pokoju i pojednania w Mali (Comité de suivi de l'accord, CSA), co spowodowało zawieszenie obrad CSA od października 2021 r. do września 2022 r. Sytuacja ta utrudniła wdrożenie tego porozumienia, które było jedną z »misji« okresu przejściowego przewidzianą w art. 2 Karty okresu przejściowego.

W dniu 25 stycznia 2024 r. rząd przejściowy wypowiedział Porozumienie na rzecz pokoju i pojednania w Mali i ogłosił natychmiastowe zakończenie jego stosowania. Od tego dnia nastąpił znaczący wzrost autorytarnych ograniczeń nałożonych przez rząd przejściowy.

W listopadzie 2021 r. Wspólnota Gospodarcza Państw Afryki Zachodniej (ECOWAS) przyjęła indywidualne sankcje wobec władz przejściowych (w tym Ismaëla Wagué) za opóźnienie w organizacji wyborów i opóźnienie zakończenia okresu przejściowego w Mali. W dniu 3 lipca 2022 r. ECOWAS postanowiła utrzymać te indywidualne sankcje.

Ismaël Wagué jest zatem odpowiedzialny za działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Mali, oraz utrudnia i podważa pomyślne zakończenie okresu przemian politycznych w Mali.

4.2.2022
4. MAÏGA, Ibrahim Ikassa Miejsce urodzenia: Tondibi, Gao, Mali Data urodzenia: 5.2.1971 Obywatelstwo: malijskie

Nr paszportu: paszport dyplomatyczny wydany przez Mali

Płeć: mężczyzna

Stanowisko: były minister ds. odbudowy

Ibrahim Ikassa Maïga jest członkiem komitetu strategicznego M5-RFP (Mouvement du 5 juin - Rassemblement des forces patriotiques), który odegrał kluczową rolę w obaleniu prezydenta Keity.

Jako minister ds. odbudowy od czerwca 2021 r. do listopada 2024 r. Ibrahim Ikassa Maïga miał za zadanie zaplanowanie krajowych konsultacji w sprawie odbudowy (Assises nationales de la Rfondation - ANR), zapowiedzianych przez premiera Choguela Maigę.

Nawet po zastąpieniu go w rządzie Ibrahim Ikassa Maïga zabierał głos w kwestiach politycznych solidarnie z rządem malijskim, pokazując, że nadal utrzymuje z nim bliskie powiązania.

Wbrew harmonogramowi reform i wyborów uzgodnionemu wcześniej ze Wspólnotą Gospodarczą Państw Afryki Zachodniej (ECOWAS) zgodnemu z Kartą okresu przejściowego, rząd przejściowy zapowiedział, że częścią procesu poprzedzającego reformę i warunkiem wstępnym organizacji wyborów zaplanowanych na dzień 27 lutego 2022 r., będą AnR.

Zgodnie z zapowiedziami Choguela Maïgi, ANR były wielokrotnie odkładane, a wybory - opóźnione. ANR, które ostatecznie odbyły się w grudniu 2021 r., zostały zbojkotowane przez wiele zainteresowanych stron. Na podstawie ostatecznych zaleceń z ANR rząd przejściowy przedstawił nowy harmonogram przewidujący przeprowadzenie wyborów prezydenckich w grudniu 2025 r., umożliwiając tym samym władzom przejściowym utrzymanie władzy przez okres dłuższy niż pięć lat. Po przedstawieniu zmienionego harmonogramu w czerwcu 2022 r., przewidującego przeprowadzenie wyborów prezydenckich w marcu 2024 r., w dniu 21 września 2023 r. rząd przejściowy ogłosił kolejne odroczenie wyborów.

W dniu 25 stycznia 2024 r. rząd przejściowy wypowiedział Porozumienie na rzecz pokoju i pojednania w Mali i ogłosił natychmiastowe zakończenie jego stosowania. Od tego dnia nastąpił znaczący wzrost autorytarnych ograniczeń nałożonych przez rząd przejściowy.

W listopadzie 2021 r. ECOWAS przyjęła indywidualne sankcje wobec władz przejściowych (w tym Ibrahima ikassy Maïgi) za opóźnienie w organizacji wyborów i opóźnienie zakończenia przemian politycznych w Mali.

ECOWAS podkreśliła, że władze przejściowe wykorzystały potrzebę wdrożenia reform jako pretekst do uzasadnienia przedłużenia przemian politycznych w Mali i utrzymania władzy bez demokratycznych wyborów. W dniu 3 lipca 2022 r. ECOWAS postanowiła utrzymać te indywidualne sankcje.

Jako były minister oraz współzałożyciel Espoir Mali Koura i M5-RFP (Mouvement du 5 juin - Rassemblement des Force patriotiques) Ibrahim Ikassa Maïga nadal jest wpływowym i konsekwentnym zwolennikiem malijskiej junty. Poprzez swoje publiczne wystąpienia Ibrahim Ikassa Maïga utrudnia i podważa pomyślne zakończenie przemian politycznych w Mali, w szczególności przez utrudnianie i podważanie przeprowadzenia wyborów oraz przekazania władzy wybranym władzom.

4.2.2022
6. Ivan Aleksandrovitch MASLOV

Иван Александрович МАСЛОВ

Data urodzenia:

11.7.1982 lub 3.1.1980

Miejsce urodzenia: Archangielsk/Czuhujewka, rejon czuhujewski, Kraj Nadmorski

Obywatelstwo: rosyjskie

Płeć: mężczyzna

Funkcja: były szef Grupy Wagnera w Mali

Adres: nieznany, zarejestrowany w mieście Szatki, w obwodzie niżnonowogrodzkim (na podstawie ustaleń w ramach projektu »All eyes on Wagner«)

Ivan Aleksandrovitch Maslov był szefem Grupy Wagnera w Mali, której działalność w tym kraju nasila się od końca 2021 r. Grupa Wagnera wycofała się z Mali w czerwcu 2025 r. i została zastąpiona Korpusem Afrykańskim, który podobno ponownie zatrudnił większość rosyjskiego personelu.

Obecność Grupy Wagnera w Mali stanowi zagrożenie dla pokoju, bezpieczeństwa i stabilności tego państwa. W szczególności najemnicy Grupy Wagnera uczestniczyli w aktach przemocy i wielokrotnych naruszeniach praw człowieka w Mali, w tym w egzekucjach pozasądowych, takich jak masakra w Mourze pod koniec marca 2022 r.

Jako były lokalny szef Grupy Wagnera Ivan Maslov jest zatem odpowiedzialny za działania tej grupy, które zagrażają pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Mali, w szczególności za jej udział w aktach przemocy i naruszeniach praw człowieka.

25.2.2023"
1 Dz.U. L 251 z 29.9.2017, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/1770/oj.
2 Rozporządzenie Rady (UE) 2021/2201 z dnia 13 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1770 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Mali (Dz.U. L 446 z 14.12.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2201/oj).
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2208 z dnia 13 grudnia 2021 r. zmieniająca decyzję (WPZiB) 2017/1775 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Mali (Dz.U. L 446 z 14.12.2021, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2021/2208/oj).
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/1775 z dnia 28 września 2017 r. w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Mali (Dz.U. L 251 z 29.9.2017, s. 23, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2017/1775/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2435

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2025/2435 wykonujące art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1770 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Mali
Data aktu: 01/12/2025
Data ogłoszenia: 02/12/2025
Data wejścia w życie: 03/12/2025