uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (zwana dalej "Umową o handlu i współpracy"), została zawarta przez Unię decyzją Rady (UE) 2021/689 1 i weszła w życie w dniu 1 maja 2021 r.
(2) Zgodnie z art. 13 ust. 2 i art. 14 ust. 5 część A sekcja 1 załącznika 31 do Umowy o handlu i współpracy Specjalny Komitet ds. Transportu Drogowego ustanowiony na podstawie art. 8 ust. 1 lit. o) tej umowy (zwany dalej "Specjalnym Komitetem ds. Transportu Drogowego") jest uprawniony do przyjmowania decyzji dotyczących danych, które mają być zawarte w krajowych rejestrach elektronicznych przedsiębiorców transportu drogowego, a także warunków wymiany informacji zawartych w tych rejestrach.
(3) W art. 6 część A sekcja 1 załącznika 31 do Umowy o handlu i współpracy określono szczegółowe warunki dotyczące wymogu dobrej reputacji przewoźnika drogowego towarów. W szczególności w ust. 2 i 3 tego artykułu określono warunki, na jakich naruszenia wymienione w jego ust. 1 lit. b) popełnione przez przewoźnika mogą prowadzić do wszczęcia postępowania administracyjnego przez właściwe organy Strony siedziby i mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji. Dodatek 31-A-1-1 do załącznika 31 zawiera ponadto wykaz siedmiu najpoważniejszych naruszeń. W przypadku gdy na przewoźnika nałożono sankcję za jedno z tych naruszeń, właściwy organ Strony siedziby ma przeprowadzić i zakończyć postępowanie administracyjne. Specjalny Komitet ds. Transportu Drogowego ma przyjąć odrębną decyzję, załączoną do decyzji Rady (UE) 2025/2416 2 w sprawie wykazu kategorii, rodzajów i wagi poważnych naruszeń, które mogą doprowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego towarów.
(4) W art. 13 i 14 część A sekcja 1 załącznika 31 do Umowy o handlu i współpracy przewidziano ponadto, że każda ze Stron ustanawia krajowe rejestry elektroniczne przedsiębiorców transportu drogowego, którzy zostali upoważnieni do wykonywania zawodu przewoźnika drogowego towarów, a także przeprowadza indywidualne kontrole przedsiębiorców i wymienia informacje na temat poważnych naruszeń popełnionych przez przewoźników na terytorium drugiej Strony. Dane, które mają być zawarte w krajowym rejestrze elektronicznym, oraz warunki wymiany informacji mają zostać określone w decyzji Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego.
(5) Unia ustanowiła europejskie rejestry przedsiębiorców transportu drogowego (ERRU) w celu ułatwienia wymiany informacji między państwami członkowskimi Unii zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2016/480 3 . Biorąc pod uwagę, że Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły te same podstawowe zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego towarów, a także wspólny wykaz poważnych naruszeń, które mogą doprowadzić do utraty dobrej reputacji, dążąc do osiągnięcia celów Umowy o handlu i współpracy właściwe i skuteczne jest zapewnienie technicznego połączenia Zjednoczonego Królestwa z ERRU.
(6) Należy określić stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego, gdyż planowany akt będzie wiążący dla Unii.
(7) Odrębną decyzją Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego, dołączoną do decyzji Rady (UE) 2025/2418 4 określone zostaną warunki finansowe wkładu Zjednoczonego Królestwa w koszty ERRU.
(8) Aby umożliwić obu stronom stworzenie infrastruktury informatycznej i technologicznej umożliwiającej wdrożenie decyzji Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego, należy określić datę rozpoczęcia stosowania wspomnianej decyzji. W związku z tym decyzja Komitetu powinna być stosowana od dnia 1 stycznia 2026 r.
(9) Stanowisko Unii w ramach Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego powinno zatem opierać się na projekcie decyzji tego komitetu dołączonym do niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2417 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/2417 w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego ustanowionego Umową o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w odniesieniu do krajowych rejestrów elektronicznych przedsiębiorców transportu drogowego oraz warunków wymiany informacji zawartych w tych rejestrach |
| Data aktu: | 27/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 01/12/2025 |