uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (zwana dalej "Umową o handlu i współpracy"), została zawarta przez Unię decyzją Rady (UE) 2021/689 1 i weszła w życie w dniu 1 maja 2021 r.
(2) W art. 6 części A sekcji 1 załącznika 31 do Umowy o handlu i współpracy określono szczegółowe warunki dotyczące wymogu dobrej reputacji przewoźnika drogowego towarów. W szczególności w ust. 2 i 3 tego artykułu określono warunki, na jakich naruszenia wymienione w jego ust. 1 lit. b) popełnione przez przewoźnika mogą prowadzić do wszczęcia postępowania administracyjnego przez właściwe organy Strony siedziby i mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji. Dodatek 31-A-1-1 do załącznika 31 zawiera ponadto wykaz siedmiu najpoważniejszych naruszeń. W przypadku gdy na operatora nałożono sankcje za jedno z tych naruszeń, właściwy organ Strony siedziby przeprowadza i kończy postępowanie administracyjne.
(3) Zgodnie z art. 6 ust. 3 części A sekcja 1 załącznika 31 do Umowy o handlu i współpracy, Specjalny Komitet ds. Transportu Drogowego ustanowiony na podstawie art. 8 ust. 1 lit. o) tej umowy (zwany dalej "Specjalnym Komitetem ds. Transportu Drogowego") jest upoważniony do przyjęcia wykazu kategorii, rodzajów i wagi poważnych naruszeń przepisów, które - poza naruszeniami określonymi w dodatku 31-A-1-1 - mogą doprowadzić do utraty dobrej reputacji.
(4) Wspólny wykaz naruszeń Umowy o handlu i współpracy lub przepisów unijnych lub krajowych dotyczących kwestii wymienionych w art. 6 ust. 1 lit. b) części A sekcja 1 załącznika 31 do Umowy o handlu i współpracy może usprawnić wdrażanie Umowy o handlu i współpracy w sektorze transportu drogowego towarów. W związku z tym Specjalny Komitet ds. Transportu Drogowego powinien na podstawie art. 6 ust. 3 części A sekcja 1 załącznika 31 do Umowy o handlu i współpracy przyjąć decyzję w sprawie takiego wykazu.
(5) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego, gdyż planowany akt będzie wiążący dla Unii.
(6) Może zaistnieć potrzeba dostosowania krajowych ram prawnych w celu uwzględnienia wprowadzenia dodatkowych poważnych naruszeń zawartych w projekcie decyzji Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego załączonym do niniejszej decyzji. Ponadto, aby umożliwić obu Stronom uzgodnienie i ustanowienie warunków wymiany informacji dotyczących poważnych naruszeń popełnionych na terytorium Strony innej niż Strona siedziby zgodnie z art. 14 ust. 5 części A sekcja 1 załącznika 31 do Umowy o handlu i współpracy, należy określić datę rozpoczęcia stosowania planowanego aktu. W związku z tym decyzja Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego powinna być stosowana od dnia 1 grudnia 2025 r.
(7) Stanowisko Unii w ramach Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego powinno zatem opierać się na projekcie decyzji tego komitetu dołączonym do niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2416 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/2416 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego ustanowionego Umową o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w odniesieniu do wykazu kategorii, rodzajów i wagi poważnych naruszeń, które mogą doprowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego towarów |
| Data aktu: | 27/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 01/12/2025 |