(Jedynie tekst w języku bułgarskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 25 listopada 2025 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 259 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ospa owiec i ospa kóz jest zakaźną chorobą wirusową występującą u owiec i kóz, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność hodowli, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w wywozie do państw trzecich. W przypadku wystąpienia ogniska ospy owiec i ospy kóz u owiec lub kóz istnieje poważne ryzyko rozprzestrzenienia się tej choroby na inne zakłady, w których utrzymywane są te zwierzęta.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 2 uzupełnia przepisy dotyczące zwalczania chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, i zdefiniowanych jako choroby kategorii A, B i C w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 3 . W szczególności w art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano ustanowienie obszaru objętego ograniczeniami w przypadku wystąpienia ogniska choroby kategorii A, w tym ospy owiec i ospy kóz, oraz przewidziano stosowanie na nim niektórych środków. Ponadto art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia delegowanego stanowi, że obszar objęty ograniczeniami obejmuje obszar zapowietrzony, obszar zagrożony oraz, w razie potrzeby, obszar buforowy wokół lub w sąsiedztwie obszarów zapowietrzonego i zagrożonego.
(3) Decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2025/1160 4 przyjęto w związku z wystąpieniem ognisk ospy owiec i ospy kóz w Bułgarii oraz ustanowiono w niej środki nadzwyczajne, które mają zostać wprowadzone przez to państwo członkowskie. W szczególności w art. 1 decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160 przewiduje się, że obszary zapowietrzone, obszary zagrożone i obszary buforowe, które mają zostać ustanowione przez Bułgarię zgodnie z art. 21 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687, powinny obejmować co najmniej obszary wymienione w częściach A i B załącznika I do wspomnianej decyzji wykonawczej. Artykuł ten stanowi również, że środki, które mają być stosowane na tych obszarach zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych, muszą być stosowane co najmniej do dat określonych w częściach A i B tego załącznika.
(4) Ponadto w art. 2 decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160 przewidziano, że Bułgaria ma zakazać przemieszczania owiec i kóz z obszarów zapowietrzonych i zagrożonych do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza zewnętrznymi granicami bezpośrednio otaczającego obszaru buforowego oraz z obszaru buforowego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza zewnętrznymi granicami tego obszaru buforowego, w tym miejsc przeznaczenia znajdujących się na innym obszarze buforowym określonym w części B załącznika I do tej decyzji wykonawczej do dat wymienionych w tym załączniku dla każdego takiego obszaru zapowietrzonego, zagrożonego i buforowego. Przewidziano w nim także, że Bułgaria ma zakazać przemieszczania owiec i kóz z tych części terytorium tego państwa członkowskiego, które nie są wymienione w tym załączniku, do miejsca przeznaczenia znajdującego się w zewnętrznych granicach obszaru buforowego do czasu zniesienia wszystkich obszarów zapowietrzonych znajdujących się w tych zewnętrznych granicach zgodnie z datami określonymi w tym załączniku. Ponadto zakazano w nim przemieszczania tych zwierząt z terytorium Bułgarii do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza tym państwem członkowskim do dnia 1 stycznia 2026 r.
(5) Ponadto art. 3 decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160 stanowi, że Bułgaria musi stosować środki, które mają zastosowanie do obszarów buforowych, jak przewidziano w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687, na obszarach wymienionych w załączniku II do tejże decyzji wykonawczej i do dat określonych w tym załączniku. Zakazuje on również przemieszczania owiec i kóz z obszarów wymienionych w załączniku II do tej decyzji do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza zewnętrznymi granicami tych obszarów do dat określonych w tym załączniku.
(6) Od czasu ostatniej zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160 Bułgaria powiadomiła Komisję o wystąpieniu 12 dodatkowych ognisk ospy owiec i ospy kóz między 4 października a 11 listopada 2025 r. w zakładach, w których utrzymuje się owce, znajdujących się w obwodach Płowdiw, Chaskowo, Kiustendił i Pazardżik.
(7) Biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Bułgarii, istnieje wysokie ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się tej choroby, w szczególności ze względu na fakt, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez to państwo członkowskie w regionach już dotkniętych chorobą nadal pojawiają się nowe ogniska choroby, a w obwodzie Kiustendił po raz pierwszy wystąpiło nowe ognisko, co sugeruje, że choroba ta nadal się rozprzestrzenia, a nawet rozprzestrzenia się poza istniejące obszary objęte ograniczeniami.
(8) W związku z tym obszary objęte ograniczeniami obejmujące obszary zapowietrzone, zagrożone i buforowe w Bułgarii określone w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160 należy skorygować pod względem przestrzennym i czasowym w celu zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się ospy owiec i ospy kóz na terytorium Bułgarii i na pozostałą część Unii. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160.
(9) Wielkość obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych, a także okres obowiązywania środków, które mają być stosowane na tych obszarach, opierają się na kryteriach określonych w art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 oraz na przepisach ustanowionych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687. Kryteria stosowane przy wyborze wielkości obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych, a także okresu obowiązywania środków, które mają być na nich stosowane, obejmują uwzględnienie nie tylko sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz na obszarach dotkniętych tą chorobą, ale również ogólnej sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz na całym terytorium Bułgarii oraz poziomu ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się choroby. Przy określaniu czasu trwania środków uwzględniono również normy międzynarodowe Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt 5 .
(10) Z uwagi na sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Bułgarii należy również przedłużyć okres obowiązywania środków określonych w art. 2 lit. a) i b) decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160. Ponadto, aby zminimalizować ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się tej choroby, konieczne jest również przedłużenie - do dnia 31 marca 2026 r. - zakazu przemieszczania kóz i owiec z terytorium Bułgarii do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza Bułgarią ustanowionego w art. 2 lit. c) decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160.
(11) Ponadto ze względu na sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Bułgarii konieczna jest również zmiana wykazów obszarów i dat określonych w załączniku II do decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160, tak aby miały zastosowanie środki i zakaz przemieszczania owiec i kóz do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza zewnętrznymi granicami tych obszarów określone w art. 3 tej decyzji wykonawczej po zniesieniu obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych określonych w załączniku I do tej decyzji wykonawczej.
(12) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się ospy owiec i ospy kóz oraz potrzebę zapobieżenia rozprzestrzenianiu się tej choroby z zakładów w Bułgarii, w których wystąpiła choroba, do innych części tego państwa członkowskiego lub do innych państw członkowskich zmiany, które mają być wprowadzone niniejszą decyzją w decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160, powinny mieć zastosowanie jak najszybciej.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 20 listopada 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2372 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/2372 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2025/1160 dotyczącą niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Bułgarii |
| Data aktu: | 20/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 25/11/2025 |