uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 1 lit. a) i b),
(1) Art. 4 ust. 1 dyrektywy 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał substancji niebezpiecznych wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Ograniczenie to nie dotyczy określonych zastosowań objętych wyłączeniem wymienionych w załączniku III do tej dyrektywy.
(2) W załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE wymieniono kategorie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, którego dotyczy ta dyrektywa.
(3) Ołów jest substancją objętą ograniczeniami wymienioną w załączniku II do dyrektywy 2011/65/UE. Maksymalna tolerowana wartość stężenia ołowiu masowo w materiałach jednorodnych wynosi 0,1 %.
(4) Dyrektywą delegowaną Komisji (UE) 2018/739 2 przyznano wyłączenie dotyczące stosowania ołowiu jako pierwiastka stopowego w stali do obróbki skrawaniem zawierającej do 0,35 % ołowiu masowo oraz w częściach wykonanych ze stali galwanizowanej metodą wsadowego cynkowania ogniowego zawierających do 0,2 % ołowiu masowo, jak określono w pkt 6a)-I załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE. Wyłączenie to obejmuje kategorie 1-7 i 10 sprzętu elektrycznego i elektronicznego wymienione w załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE. Stosowanie wyłączenia określonego w pkt 6a) załącznika III do tej dyrektywy było ograniczone do urządzeń elektrycznych i elektronicznych kategorii 8, 9 i 11.
(5) Dyrektywą delegowaną Komisji (UE) 2018/740 3 przyznano wyłączenia dotyczące stosowania ołowiu jako pierwiastka stopowego w aluminium zawierającym do 0,4 % ołowiu masowo do obróbki skrawaniem albo w przypadku recyklingu złomu aluminium zawierającego ołów. Wyłączenia określono w pkt 6b)-I i 6b)-II załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE. Wyłączenia te obejmują kategorie 1-7 i 10 sprzętu elektrycznego i elektronicznego wymienione w załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE. Stosowanie wyłączenia określonego w pkt 6b) załącznika III do tej dyrektywy było ograniczone do urządzeń elektrycznych i elektronicznych kategorii 8, 9 i 11.
(6) Dyrektywą delegowaną Komisji (UE) 2018/741 4 przyznano wyłączenie dotyczące stosowania stopu miedzi zawierającego do 4 % ołowiu masowo dla wszystkich kategorii, jak określono w pkt 6c) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE.
(7) W dniach 17 stycznia 2020 r. i 20 stycznia 2020 r. Komisja otrzymała dwa wnioski o przedłużenie wyłączeń określonych w pkt 6a) i 6a)-I załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE w świetle postępu naukowo-technicznego, w szczególności w odniesieniu do zakresu wyłączenia. W dniach 2 grudnia 2019 r. i 17 stycznia 2020 r. Komisja otrzymała dwa wnioski o przedłużenie wyłączenia określonego w pkt 6b), 6b)-I i 6b)-II załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE, a w dniach 15 stycznia 2020 r. i 16 stycznia 2020 r. Komisja otrzymała dwa wnioski o przedłużenie wyłączenia określonego w pkt 6c) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE.
(8) Wyłączenia określone w pkt 6a), 6b) i 6c) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE dotyczące sprzętu elektrycznego i elektronicznego kategorii 8 "wyroby medyczne do diagnostyki in vitro", o której mowa w załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE, miało wygasnąć w dniu 21 lipca 2023 r., natomiast wyłączenia dotyczące kategorii 9 "przyrządy do nadzoru i kontroli w obiektach przemysłowych" oraz 11 "inny sprzęt elektryczny i elektroniczny nieobjęty żadną z pozostałych kategorii", o których mowa w załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE, miały wygasnąć w dniu 21 lipca 2024 r. W dniu 20 stycznia 2023 r. otrzymano dwa wnioski o przedłużenie w odniesieniu do każdego wyłączenia określonego w pkt 6a) i 6b) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE, a w szczególności w odniesieniu do tych trzech kategorii. Zgodnie z art. 5 ust. 5 akapit drugi dyrektywy 2011/65/UE ich złożenie przedłużyło ważność obowiązujących wyłączeń do momentu podjęcia decyzji dotyczącej wniosków o przedłużenie.
(9) Aby ocenić otrzymane wnioski, w 2022 r. przeprowadzono i sfinalizowano badanie poświęcone ocenie technicznej i naukowej 5 . Dalsze badanie koncentrujące się na kategoriach, w odniesieniu do których złożono wniosek o przedłużenie na późniejszym etapie, przeprowadzono i zakończono w 2024 r. 6 Oceny obejmowały konsultacje z zainteresowanymi stronami zgodnie z art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE.
(10) W ocenie wnioskowanego przedłużenia wyłączenia stwierdzono, że w odniesieniu do wyłączenia określonego w pkt 6a)-I załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE ołów w stali jest nadal niezbędny do osiągnięcia określonych właściwości obróbki skrawaniem. Zastąpienie lub usunięcie stali galwanizowanej metodą wsadowego cynkowania ogniowego nie jest obecnie technicznie wykonalne ani opłacalne pod względem ekonomicznym. Oba zastosowania techniczne można jednak podzielić na pkt 6a)-I i 6a)-II załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE, aby umożliwić bardziej szczegółową analizę w następnym przeglądzie.
(11) Aby zapewnić wystarczająco dużo czasu na zastąpienie ołowiu w stali i uniknąć negatywnych skutków, które przewyższają korzyści płynące z zastąpienia, należy przyznać krótki okres obowiązywania dla tych zastosowań, zgodnie z art. 5 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2011/65/UE. W odniesieniu do pkt 6a), 6a)-I i 6a)-II załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE należy wyznaczyć jedną datę wygaśnięcia dla wszystkich kategorii wymienionych w załączniku I do tej dyrektywy.
(12) Wyłączenie określone w pkt 6a) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE powinno wygasnąć 12 miesięcy po dacie decyzji dotyczącej wniosku o przedłużenie, zgodnie z art. 5 ust. 6 tej dyrektywy.
(13) Jeżeli chodzi o wyłączenie określone w pkt 6b)-I załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE dotyczące ołowiu w aluminium pochodzącym z recyklingu złomu aluminium zawierającego ołów, stwierdzono, że stężenie ołowiu można dodatkowo obniżyć do 0,3 % masowo w aluminium. Należy to wskazać w nowym punkcie określającym, że takie aluminium jest stopem odlewniczym.
(14) Stosowanie celowo dodanego ołowiu w aluminium do obróbki skrawaniem nie jest już potrzebne w przypadku sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Na rynku istnieją niezawodne substytuty ołowiu w aluminium. Oczekuje się, że ostatni obszar zastosowania polegający na takim wyłączeniu zostanie zastąpiony alternatywami do 2025 r. Zgodnie z art. 5 ust. 6 dyrektywy 2011/65/UE należy ustalić maksymalny okres przejściowy wynoszący 18 miesięcy, aby umożliwić dostosowanie się poszczególnym uczestnikom rynku z przemysłu.
(15) Stwierdzono, że stosowanie stopów aluminium zawierających ołów o stężeniu ołowiu poniżej 0,4 % masowo wymaga przeprojektowania i zmiany kwalifikacji sprzętu elektrycznego i elektronicznego należącego do kategorii 9 "przyrządy do nadzoru i kontroli w obiektach przemysłowych" oraz kategorii 11 o otwartym zakresie "inny sprzęt elektryczny i elektroniczny", co wymaga więcej czasu na zapewnienie zgodności w porównaniu z innymi kategoriami, o których mowa w załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE. W związku z tym w odniesieniu do tych dwóch kategorii należy rozważyć dłuższe okresy obowiązywania.
(16) W odniesieniu do pkt 6c) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE dotyczącego stopów miedzi zawierających do 4 % ołowiu masowo w trakcie oceny naukowej i technicznej nie było możliwe określenie i zdefiniowanie obszarów zastosowania, które nie wymagają już wyłączenia, pomimo wielu wskazań, że ołów można skutecznie zastąpić w niektórych zastosowaniach. Ponieważ substytuty nie są wystarczająco niezawodne, należy przyznać przedłużenie wyłączenia. W świetle oceny technicznej należy ustalić jedną datę wygaśnięcia dla wszystkich kategorii wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE.
(17) Włączenie materiałów i części składowych sprzętu elektrycznego i elektronicznego nie obniża poziomu ochrony środowiska i zdrowia przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 7 . Zgodnie z pkt 7 ograniczenia zawartego w pozycji 63 załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 ołów jest ograniczony w wyrobach i ich dostępnych częściach w celu zminimalizowania narażenia dzieci na ołów z wyrobów dostarczanych ogółowi społeczeństwa. Ołów w tych wyrobach lub dostępnych częściach jest ograniczony do nie więcej niż 0,05 % masy, jeżeli części składowe mogą być wkładane do ust. przez dzieci. Aby zapewnić zgodność z poziomem ochrony ustanowionym rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006, zatwierdzone pozycje wyłączenia należy oznaczyć przypisem, który dodatkowo ogranicza zastosowania zgodnie z pkt 7 ograniczenia określonego w pozycji 63 załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.
(18) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2364 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa delegowana 2025/2364 zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE w odniesieniu do wyłączenia dotyczącego ołowiu jako pierwiastka stopowego w stali, aluminium i miedzi |
| Data aktu: | 08/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 21/11/2025 |
| Data wejścia w życie: | 11/12/2025 |