uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 126 ust. 4,
(1) Zgodnie z art. 120 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139 przychody Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (zwanej dalej "Agencją") obejmują między innymi opłaty wnoszone przez wnioskodawców ubiegających się o certyfikaty wydawane przez Agencję oraz przez ich posiadaczy, a także przez osoby, które zarejestrowały w Agencji deklaracje, jak również honoraria z tytułu publikacji, rozstrzygania odwołań, kształcenia oraz wszelkich innych usług świadczonych przez Agencję.
(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/2153 2 ustanowiono opłaty i honoraria pobierane przez Agencję. Należy jednak dostosować taryfy w celu odzyskania pełnych kosztów działań związanych z usługami świadczonymi przez Agencję, przy jednoczesnym unikaniu nagromadzenia znacznej nadwyżki, zgodnie z art. 126 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(3) Z jednej strony dostosowane opłaty i honoraria powinny być ustalane w sposób przejrzysty, sprawiedliwy, niedyskry- minacyjny i jednolity oraz powinny uwzględniać prognozy Agencji dotyczące obciążenia pracą, powiązanych kosztów i innych istotnych czynników. Z drugiej strony opłaty i honoraria pobierane przez Agencję nie powinny zagrażać konkurencyjności odnośnej branży unijnej. Analogicznie ich wysokość powinna być ustalana z należytym uwzględnieniem możliwości uiszczania opłat danej osoby prawnej lub fizycznej, w szczególności w przypadku mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).
(4) Z uwagi na ograniczenia operacyjne, finansowe i administracyjne, z którymi borykają się MŚP, należy stosować wymogi i procesy proporcjonalne do ich specyfiki i zmniejszyć nadmierne obciążenia administracyjne. Regulacyjne wymogi techniczne w dziedzinie początkowej i ciągłej zdatności do lotu, licencjonowania i szkolenia personelu, operacji lotniczych, służb żeglugi powietrznej i certyfikacji wyposażenia oraz powiązanych procesów certyfikacji dla MŚP są zatem skalowane lub uproszczone. Struktura opłat jest dostosowana do wielkości i złożoności powiązanego zatwierdzenia produktu lub organizacji. Ponadto Agencja zapewnia wytyczne i wsparcie we wdrażaniu odnośnych wymogów.
(5) Choć podstawowym celem Agencji powinno być zapewnienie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, to - wykonując powierzone jej zadania - powinna ona również w pełni uwzględniać ich efektywność pod względem kosztów, uwzględniając zakres tych zadań określony w rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz zasoby, którymi dysponuje.
(6) Agencja powinna być uprawniona do pobierania opłat i honorariów z tytułu procedur certyfikacyjnych lub świadczenia innych usług, które nie są szczegółowo wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia, ale które wchodzą w zakres rozporządzenia (UE) 2018/1139 lub do których Agencja jest zobowiązana na podstawie innych odpowiednich przepisów Unii, w celu finansowania powiązanych kosztów.
(7) Umowy, o których mowa w art. 68 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139, zazwyczaj przewidują podstawę oceny rzeczywistego obciążenia pracą związanego z przeprowadzaniem certyfikacji wyrobów państw trzecich. Zasadniczo proces zatwierdzania przez Agencję certyfikatów wydanych przez państwo trzecie, z którym Unia ma stosowną umowę, jest opisany w takiej umowie i powoduje inne obciążenie pracą niż obciążenie pracą wymagane w przypadku działań certyfikacyjnych realizowanych przez Agencję. Wynika to przede wszystkim z faktu, że Agencja może do pewnego stopnia polegać na działaniach certyfikacyjnych już przeprowadzonych przez organ państwa trzeciego zgodnie z warunkami odpowiedniej umowy, zmniejszających tym samym ilość pracy wymaganej od Agencji. W związku z tym konieczne jest dostosowanie mających zastosowanie opłat w celu odzwierciedlenia charakteru obciążenia pracą związanego z takimi zatwierdzeniami.
(8) Aby zapewnić pewność prawa, skuteczność administracyjną i należyte zarządzanie finansami, należy ustalić terminy uiszczania opłat i honorariów pobieranych na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(9) W interesie sprawiedliwości i proporcjonalności finansowej, w przypadku odrzucenia wniosku lub w przypadku przerwania lub zakończenia przeprowadzania procedury związanej z wnioskiem, leży ustalenie należnych opłat w odpowiedniej wysokości, uwzględniającej zmniejszone obciążenie pracą.
(10) W przypadku gdy Agencja czasowo opóźnia rozpoczęcie oceny i rozpatrzenie nowego wniosku, należne opłaty powinny być pobierane dopiero w momencie rozpoczęcia działań Agencji.
(11) Aby egzekwowanie pobierania opłat i honorariów było jak najpełniejsze, należy ustanowić odpowiednie środki zaradcze w przypadku niewywiązania się z płatności i ryzyka niewywiązania się z płatności.
(12) Usytuowanie geograficzne przedsiębiorstw na terytoriach państw członkowskich nie może być czynnikiem dyskryminującym. W związku z tym koszty podróży związane z procedurami certyfikacyjnymi prowadzonymi na rzecz takich przedsiębiorstw należy sumować, a następnie dzielić między wnioskodawców.
(13) Wnioskodawcy powinni mieć możliwość zwrócenia się o oszacowanie kwoty do zapłaty za procedury certyfikacyjne oraz usługi, aby zwiększyć jej przewidywalność. W niektórych przypadkach oszacowanie wymaga od Agencji przeprowadzenia uprzedniej analizy technicznej. Uzasadnione jest, aby Agencja otrzymywała odpowiednie wynagrodzenie za koszt tej analizy.
(14) Aby zniechęcić wnioskodawców do bezpodstawnych lub opóźniających postępowanie odwołań i zapewnić sprawiedliwość proceduralną, warunkiem dopuszczalności odwołania powinno być pełne uiszczenie opłat za odwołanie od decyzji Agencji.
(15) Chociaż niniejsze rozporządzenie powinno umożliwić sektorowi przewidywanie poziomu opłat i honorariów, do uiszczenia których będzie zobowiązany, należy regularnie sprawdzać, czy poziom ten należy poddać przeglądowi, zgodnie z art. 126 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(16) Aby zainteresowane strony mogły prześledzić, jak uzasadnia się wymiar opłat, należy je poinformować o sposobie obliczania opłat. Należy również konsultować się z nimi przed każdą zmianą opłat w celu wyjaśnienia przyczyn każdej proponowanej zmiany.
(17) W dniu 9 lipca 2025 r. Komisja skonsultowała się z zarządem Agencji zgodnie z art. 98 ust. 2 lit. i) rozporządzenia (UE) 2018/1139. W dniu 10 września 2025 r. zarząd wydał pozytywną opinię.
(18) Ze względu na liczbę zmian oraz w celu zapewnienia jasności i pewności prawa należy uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/2153.
(19) Aby zapewnić płynne przejście od przepisów określonych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/2153 do przepisów określonych w niniejszym rozporządzeniu, w szczególności w odniesieniu do trwających procedur, należy ustanowić przepisy przejściowe.
(20) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2347 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/2347 w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/2153 |
| Data aktu: | 21/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/11/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2026, 14/12/2025 |