(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 24 listopada 2025 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interopera- cyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 11 kwietnia 2025 r. Niderlandy przedłożyły Komisji wniosek o niestosowanie pkt 5.10.2.4 podzestawu Subset-026 2 , który jest specyfikacją wymaganą w pozycji nr 4 w tabeli A 2 w dodatku A do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 3 , w odniesieniu do 205 pociągów SNG do dnia 31 grudnia 2032 r. ("wniosek"). Wniosek został złożony na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797.
(2) W pkt 5.10.2.4 podzestawu Subset-026, który jest specyfikacją wymaganą w pozycji nr 4 w tabeli A 2 w dodatku A do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695, określono, że należy ustanowić jedną tabelę priorytetów dla poziomów europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) obsługiwanych przez urządzenia przytorowe, która ma być przesyłana do pokładowych urządzeń sygnalizacyjnych.
(3) Projekt, o którym mowa we wniosku, obejmuje 205 pociągów zespołowych SNG będących własnością Nederlandse Spoorwegen, które mają być wyposażone w europejski system sterowania pociągiem (ETCS) BL3R2 oraz przełącznik umożliwiający eksploatację pociągów tylko w systemie Automatische TreinBeinvloeding (ATB), tj. funkcję "tylko ATB". Funkcja ta umożliwia prowadzenie pociągu za pomocą niderlandzkiego systemu sygnalizacji ATB klasy B, który jest de facto nadrzędny nad tabelą priorytetów poziomów ETCS przesyłaną przez urządzenia przytorowe.
(4) Dwie linie w Niderlandach są wyposażone zarówno w system sygnalizacji ERTMS, jak i ATB: Amsterdam-Utrecht i linia Hanzelijn. Niderlandy mogą wycofać system ATB z użytku na linii Hanzelijn do dnia 31 grudnia 2032 r. W każdym przypadku niniejsza decyzja powinna przestać obowiązywać z chwilą wycofania systemu ATB z użytku na linii Hanzelijn, ponieważ do tego czasu wystarczająca liczba maszynistów zostanie przeszkolona w zakresie ERTMS, aby obsługiwać również linię Amsterdam-Utrecht.
(5) Zgodnie z dokumentami przedłożonymi przez Niderlandy, przestrzeganie pkt 5.10.2.4 podzestawu Subset-026, który jest specyfikacją wymaganą w pozycji nr 4 w tabeli A 2 w dodatku A do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695, oznaczałoby dodatkowe koszty w wysokości 188 000 000 EUR. Przedmiotowy punkt podzestawu Subset-026 wymaga, aby pokładowe urządzenia sterowania pociągiem zawsze przechodziły na najwyższy poziom ETCS, w tym przypadku poziom 2. W związku z tym maszyniści nieposiadający uprawnień ETCS nie mogliby prowadzić pociągów SNG na liniach dwukierunkowych, mimo że system ATB jest dostępny zarówno na urządzeniach pokładowych, jak i przytorowych, co sprawia, że realizacja rozkładu jazdy nie byłaby możliwa przy pomocy wyłącznie maszynistów przeszkolonych w zakresie ETCS.
(6) Jako środki alternatywne Niderlandy proponują regulacje dotyczące oddawania do eksploatacji pojazdów kolejowych 4 , które określają sposób wdrożenia i użytkowania systemu ATB oraz korzystania z przełącznika z wyżej wymienioną funkcją "tylko ATB". Niderlandy zobowiązały się do usunięcia tej funkcji i przełącznika, gdy niniejsza decyzja przestanie obowiązywać.
(7) Ponadto brak stosowania ma być ściśle ograniczony do poszczególnych pociągów zespołowych SNG zgłoszonych Komisji przez Niderlandy. Niderlandy powinny mieć możliwość zmiany konkretnych numerów identyfikacyjnych tych pojazdów w drodze powiadomienia o tym Komisji. W przypadku dokonania takiej zmiany Niderlandy powinny niezwłocznie zgłosić to Komisji.
(8) Na podstawie uzasadnienia wniosku przedstawionego przez Niderlandy i zaproponowanego środka alternatywnego warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i w art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 można uznać za spełnione w odniesieniu do 205 pociągów SNG wymienionych w załączniku do niniejszej decyzji. Należy zatem przyjąć wniosek.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 20 listopada 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2346 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/2346 ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do wniosku Niderlandów o niestosowanie tabeli priorytetów dla poziomów obsługiwanych przez urządzenia przytorowe określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 |
| Data aktu: | 20/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/11/2025 |