Decyzja wykonawcza 2025/2292 w sprawie uznania, że sprawozdanie przedłożone przez Polskę na podstawie art. 31 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 zawiera dokładne dane służące do pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą rzepaku i kukurydzy w tym państwie członkowskim

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/2292
z dnia 7 listopada 2025 r.
w sprawie uznania, że sprawozdanie przedłożone przez Polskę na podstawie art. 31 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 zawiera dokładne dane służące do pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą rzepaku i kukurydzy w tym państwie członkowskim
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych 1 , w szczególności jej art. 31 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa (UE) 2018/2001 zawiera wymóg, aby biopaliwa, biopłyny i paliwa z biomasy umożliwiały znaczne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w porównaniu z paliwami kopalnymi, tak aby można je było zaliczać na poczet celów określonych w tej dyrektywie. W tym celu w art. 29 ust. 10 tej dyrektywy określono konkretne progi ograniczenia emisji dla tych paliw, a w art. 31 określono sposób obliczania ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dzięki wykorzystaniu tych paliw. Przy dokonywaniu tych obliczeń można zastosować wartości standardowe określone w załącznikach V i VI do dyrektywy (UE) 2018/2001. Zamiast wartości standardowych odnoszących się do emisji gazów cieplarnianych pochodzących z uprawy surowców rolnych możliwe jest pod pewnymi warunkami stosowanie wartości typowych. Te wartości typowe, reprezentujące średnią wartość na konkretnym obszarze, mogą być zgłaszane Komisji przez państwa członkowskie lub państwa trzecie. Mogą one być stosowane tylko wtedy, gdy Komisja uzna je za dokładne.

(2) Dnia 24 kwietnia 2025 r. Polska przedłożyła Komisji sprawozdanie końcowe zawierające dane do celów pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą rzepaku i kukurydzy zazwyczaj produkowanych na obszarach na jej terytorium zaklasyfikowanych na poziomie 2 w nomenklaturze jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS) zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 . Polska zwróciła się o uznanie danych za dokładne zgodnie z art. 31 ust. 4 dyrektywy (UE) 2018/2001.

(3) Komisja oceniła sprawozdanie i stwierdziła, że zawierało ono dokładne dane służące do pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą rzepaku i kukurydzy zazwyczaj produkowanych w regionach NUTS 2 w Polsce.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zrównoważonego Charakteru Biopaliw, Biopłynów i Paliw z Biomasy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Sprawozdanie, które dnia 24 kwietnia 2025 r. Polska przedłożyła Komisji do uznania, zawiera dokładne dane służące do pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą rzepaku i kukurydzy zazwyczaj produkowanych w regionach NUTS 2 w Polsce. Zestawienie danych przedstawionych w sprawozdaniu znajduje się w załączniku.

Artykuł  2

Jeżeli dane zawarte w sprawozdaniu, w postaci przedłożonej dnia 24 kwietnia 2025 r. Komisji do uznania, ulegną zmianom, które mogłyby mieć wpływ na dokładność tych danych, a co za tym idzie, na podstawy wydania niniejszej decyzji, Polska musi niezwłocznie powiadomić Komisję o takich zmianach. Komisja ocenia zgłoszone zmiany w celu ustalenia, czy sprawozdanie nadal zawiera dokładne dane, w odniesieniu do których zostało uznane.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsza decyzja przestaje obowiązywać z dniem 2 grudnia 2030 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 listopada 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Emisje gazów cieplarnianych wynikające z upraw rzepaku w regionach NUTS2 w Polsce (w ekwiwalentach CO2/kg zebranego rzepaku w przeliczeniu na suchą masę)

Region NUTS 2 zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 N2O z gleby Emisje wbudowane Zużycie paliwa Materiał siewny Ogółem
Bezpośrednie Pośrednie Nawozy Neutralizacja Pestycydy
PL51 DOLNOŚLĄSKI 199,1 73,3 164,6 34,0 4,37 84,0 0,55 560
PL61 KUJAWSKO-POMORSKI 227,9 82,9 185,2 37,5 3,83 78,3 0,56 616
PL81 LUBELSKI 243,9 79,0 170,4 33,6 3,29 75,4 0,50 606
PL43 LUBUSKI 211,4 72,3 173,7 17,2 3,70 82,5 0,63 561
PL71 ŁÓDZKI 244,3 85,5 144,7 28,2 2,85 84,4 0,54 591
PL21 MAŁOPOLSKI 214,8 67,5 157,9 41,6 2,62 77,8 0,48 563
PL92 MAZOWIECKI 203,3 72,4 150,4 30,0 2,02 82,4 0,48 541
PL52 OPOLSKI 234,2 79,4 175,2 34,6 3,91 74,9 0,50 603
PL82 PODKARPACKI 191,7 67,7 182,1 64,6 3,16 83,6 0,52 593
PL84 PODLASKI 236,7 87,7 166,5 20,7 3,42 88,9 0,52 604
PL63 POMORSKI 240,7 75,9 172,8 36,0 3,85 84,7 0,52 614
PL22 ŚLĄSKI 207,9 75,4 145,3 26,7 3,93 95,2 0,52 555
PL72 ŚWIĘTOKRZYSKI 188,8 66,2 136,2 26,6 2,43 78,1 0,45 499
PL62 WARMIŃSKO-MAZURSKI 215,0 75,8 175,2 35,4 4,35 73,9 0,50 580
PL91 WARSZAWSKI-STOŁECZNY 206,9 80,0 150,4 55,3 3,48 82,6 0,46 579
PL41 WIELKOPOLSKI 230,5 87,5 177,4 35,0 4,24 90,0 0,55 625
PL42 ZACHODNIOPOMORSKI 212,9 79,8 194,0 46,1 3,98 82,1 0,53 619
Emisje gazów cieplarnianych wynikające z upraw kukurydzy w regionach NUTS2 w Polsce (w ekwiwalentach CO2/kg zebranej kukurydzy w przeliczeniu na suchą masę)
Region NUTS 2 zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 N2O z gleby Emisje wbudowane Zużycie paliwa Materiał siewny Ogółem
Bezpośrednie Pośrednie Nawozy Neutralizacja Pestycydy
PL51 DOLNOŚLĄSKI 159,2 39,4 91,6 17,9 1,05 33,1 0,85 343
PL61 KUJAWSKO-POMORSKI 124,5 34,0 71,4 12,2 1,44 38,1 0,84 282
PL81 LUBELSKI 115,5 28,7 57,4 9,8 0,61 60,7 0,73 273
PL43 LUBUSKI 136,4 37,3 64,9 11,7 0,65 43,0 1,04 295
PL71 ŁÓDZKI 126,2 35,0 55,6 9,2 1,37 36,9 0,83 265
PL21 MAŁOPOLSKI 124,1 27,2 44,9 11,4 0,54 33,5 0,74 242
PL92 MAZOWIECKI 150,1 33,6 57,8 9,7 1,89 38,0 1,03 292
PL52 OPOLSKI 115,1 30,1 67,7 12,1 1,16 34,0 0,81 261
PL82 PODKARPACKI 105,4 26,3 63,1 29,8 1,06 35,1 0,88 262
PL84 PODLASKI 146,4 39,9 56,1 22,6 0,72 31,0 0,84 298
PL63 POMORSKI 114,5 28,5 42,5 24,8 1,75 33,7 0,74 247
PL22 ŚLĄSKI 114,6 29,2 59,8 10,1 0,91 38,1 0,82 254
PL72 ŚWIĘTOKRZYSKI 96,5 24,1 49,2 38,3 0,44 41,5 0,61 251
PL62 WARMIŃSKO-MAZURSKI 103,5 27,1 52,5 16,3 0,83 29,7 0,94 231
PL91 WARSZAWSKI-STOŁECZNY 139,5 39,3 72,5 21,5 1,73 40,8 0,98 316
PL41 WIELKOPOLSKI 133,2 38,8 53,5 9,2 1,45 44,6 0,91 282
PL42 ZACHODNIOPOMORSKI 113,0 30,7 52,7 29,5 0,96 46,3 0,95 274
1 Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 82, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2018/2001/oj.
2 Rozporządzenie (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS) (Dz.U. L 154 z 21.6.2003, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2003/1059/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2292

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2025/2292 w sprawie uznania, że sprawozdanie przedłożone przez Polskę na podstawie art. 31 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 zawiera dokładne dane służące do pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą rzepaku i kukurydzy w tym państwie członkowskim
Data aktu: 07/11/2025
Data ogłoszenia: 12/11/2025
Data wejścia w życie: 02/12/2025