uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/816 z dnia 17 kwietnia 2019 r. ustanawiające scentralizowany system służący do ustalania państw członkowskich posiadających informacje o wyrokach skazujących wydanych wobec obywateli państw trzecich i bezpaństwowców (ECRIS-TCN) na potrzeby uzupełnienia europejskiego systemu przekazywania informacji z rejestrów karnych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1726 1 , a w szczególności jego art. 10 ust. 1,
(1) rozporządzeniem (UE) 2019/816 ustanowiono scentralizowany system identyfikacji państw członkowskich posiadających informacje o wyrokach skazujących w odniesieniu do obywateli państw trzecich i bezpaństwowców (ECRIS-TCN). System ten pozwala organowi centralnemu państwa członkowskiego lub innemu właściwemu organowi szybko i skutecznie dowiedzieć się, które państwa członkowskie posiadają informacje z rejestrów karnych dotyczące obywatela państwa trzeciego.
(2) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/2470 2 ustanawia środki niezbędne do rozwoju technicznego i wdrożenia ECRIS-TCN, w tym specyfikacje techniczne dotyczące danych alfanumerycznych i daktyloskopijnych.
(3) Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), ustanowiona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 3 , odpowiada za rozwijanie ECRIS-TCN, w tym za opracowanie i wdrożenie odpowiednich specyfikacji technicznych i testów, a także za zarządzanie operacyjne tym systemem.
(4) Aby zapewnić interoperacyjność usług publicznych na poziomie Unii, architektura ECRIS-TCN powinna być zgodna z europejskimi ramami interoperacyjności określonymi w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/817 4 i (UE) 2019/818 5 . Ramy te obejmują wspólny system porównywania danych biometrycznych, który zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2019/818 przechowuje wzory wizerunków twarzy, w tym wzory wizerunków twarzy wprowadzone do ECRIS-TCN, co umożliwia przeszukiwanie danych biometrycznych w różnych unijnych systemach informacyjnych.
(5) Aby umożliwić organom centralnym wprowadzanie wizerunków twarzy do ECRIS-TCN, konieczne jest określenie specyfikacji technicznych dotyczących jakości, rozdzielczości i przetwarzania wizerunków twarzy.
(6) Do czasu wejścia w życie aktu delegowanego przewidzianego w art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/816 wizerunki twarzy nie powinny być wykorzystywane do przeszukiwania systemu. Ich wykorzystanie powinno obecnie ograniczać się do potwierdzenia tożsamości obywatela państwa trzeciego, który został zidentyfikowany w wyniku wyszukiwania alfanumerycznego lub wyszukiwania z wykorzystaniem danych daktyloskopijnych, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/816, oraz do umożliwienia wykrywania wielokrotnych tożsamości w interoperacyjnych systemach informatycznych zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. b) i art. 27 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/818.
(7) Jakość danych jest kluczowym elementem umożliwiającym uzyskanie prawidłowości, która jest jedną z podstawowych zasad ochrony danych określoną w art. 5 ust. 1 lit. d) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 6 oraz art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 7 . Jakość przechowywanych wizerunków twarzy wpływa na prawidłowe funkcjonowanie wszelkich zautomatyzowanych procesów kojarzenia danych uzyskanych z tych wizerunków, a także na kontrolę wzrokową w procesie potwierdzania tożsamości, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/816. W związku z tym jakość wizerunków twarzy w ECRIS-TCN powinna spełniać wymogi dotyczące jakości danych określone dla wspólnego systemu porównywania danych biometrycznych i innych systemów zasilających go, aby zagwarantować wiarygodne dopasowanie.
(8) Wizerunki twarzy należy wprowadzać do ECRIS-TCN wyłącznie w przypadku, gdy prawo krajowe skazującego państwa członkowskiego zezwala na gromadzenie i przechowywanie wizerunków twarzy osób skazanych zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/816.
(9) Ponieważ decyzja wykonawcza (UE) 2022/2470 koncentruje się na specyfikacjach technicznych dotyczących danych alfanumerycznych i daktyloskopijnych, niniejsza decyzja wprowadza odpowiednie specyfikacje techniczne dotyczące wizerunków twarzy.
(10) Generowanie osobnych statystyk dotyczących liczby wpisów zawierających markery ustanowione zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/816 dla wyroków skazujących za przestępstwo terrorystyczne i inne przestępstwo wymienione w załączniku do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 8 okazało się nie być technicznie możliwe. W związku z tym generowanie takich osobnych statystyk nie powinno być już konieczne.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2022/2470.
(12) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczyła w przyjęciu rozporządzenia (UE) 2019/816 i nie jest nim związana ani go nie stosuje. Dania nie jest zatem związana obowiązkiem wprowadzenia w życie niniejszej decyzji.
(13) Zgodnie z art. 1 i 2 oraz art. 4a ust. 1 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, bez uszczerbku dla art. 4 tego protokołu, Irlandia nie uczestniczyła w przyjęciu rozporządzenia (UE) 2019/816 i nie jest nim związana ani go nie stosuje. Irlandia nie jest zatem związana obowiązkiem wprowadzenia w życie niniejszej decyzji.
(14) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 5 czerwca 2025 r.
(15) Niniejsza decyzja wprowadza wiążące wymogi dotyczące transeuropejskich cyfrowych usług publicznych w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/903 9 . W związku z tym przeprowadzono ocenę interoperacyjności, a sprawozdanie z tej oceny zostało opublikowane w portalu Interoperacyjna Europa.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego w art. 38 rozporządzenia (UE) 2019/816,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2281 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/2281 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2022/2470 w odniesieniu do specyfikacji technicznych w zakresie jakości, rozdzielczości i przetwarzania wizerunków twarzy niezbędnych do rozwoju technicznego i wdrożenia scentralizowanego systemu służącego do ustalania państw członkowskich posiadających informacje o wyrokach skazujących wydanych wobec obywateli państw trzecich i bezpaństwowców (ECRIS-TCN) |
| Data aktu: | 13/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 14/11/2025 |
| Data wejścia w życie: | 04/12/2025 |