uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1935/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz uchylające dyrektywy 80/590/EWG i 89/109/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1 akapit drugi lit. h), i), k) oraz n),
(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) 2022/1616 2 ustanowiono przepisy dotyczące materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu przeznaczonych do kontaktu z żywnością. Podczas wdrażania tego rozporządzenia wykryto pewne błędy.
(2) Art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1616 odnosi się do wymagań, które materiały i wyroby z tworzyw sztucznych pochodzące z recyklingu muszą spełniać podczas ich produkcji. Ponieważ ust. 8 również ustanawia takie wymaganie, należy się do niego odnieść również w ust. 1.
(3) W art. 5 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1616 należy doprecyzować, że dotyczy on etykietowania pojemników, w których przewożone są tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu w celu dostarczenia informacji na temat tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, a nie składu samych pojemników.
(4) W art. 10 rozporządzenia (UE) 2022/1616 ustanowiono obowiązki twórcy nowatorskich technologii recyklingu w zakresie powiadamiania o nich Komisji i właściwych organów państwa członkowskiego, na którego terytorium znajduje się twórca. W art. 10 ust. 4 wymaga się jednak, aby w momencie zgłoszenia podmiot zajmujący się recyklingiem publikował również szczegółowe sprawozdanie dotyczące bezpieczeństwa wytwarzanego tworzywa sztucznego na swojej stronie internetowej. Ponieważ art. 10 przewiduje obowiązki twórcy, a nie podmiotu zajmującego się recyklingiem, a publikacja szczegółowego sprawozdania jest zadaniem twórcy, art. 10 ust. 4 zdanie pierwsze powinien odnosić się do twórcy.
(5) W art. 10 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2022/1616 błędnie odniesiono się do wymagań określonych w ust. 1-7 oraz do wymagań wynikających z ust. 8 zamiast do wymagań określonych w ust. 1-6 oraz do wymagań wynikających z ust. 7.
(6) Art. 11 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2022/1616 odnosi się do jego ust. 3 i 4 zamiast do ust. 4 i 5.
(7) W art. 12 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1616 błędnie odniesiono się do "dokumentacji uzupełniającej" zamiast do "informacji uzupełniających", które są przedmiotem tego artykułu.
(8) Art. 14 ust. 4 i art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1616 stanowią, że Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") publikuje opinię. Podobnie w art. 23 ust. 3 znajduje się odniesienie do opinii Urzędu opublikowanej zgodnie z art. 18 ust. 1. Ponieważ publikacja opinii może mieć miejsce znacznie później niż jej przyjęcie i biorąc pod uwagę sformułowanie użyte w art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1935/2004, odpowiednie wyrażenia w art. 14 i 18 nie powinny odnosić się do publikacji opinii, lecz do ich wydawania. Należy zatem odpowiednio przeredagować art. 23 ust. 3.
(9) Zgodnie z art. 14 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2022/1616 Urząd może przedłużyć okres swojej oceny. Błędnie odniesiono się tam jednak do okresu przewidzianego w ust. 3, podczas gdy okres ten został określony w ust. 4.
(10) Zgodnie z art. 14 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2022/1616 Urząd może zwrócić się do twórcy nowatorskiej technologii o uzupełnienie dostępnych informacji o informacje zebrane zgodnie z art. 10 i 12. Odniesienie do całego art. 10 w tym przepisie jest błędne, ponieważ niektóre informacje zebrane zgodnie z art. 10 są przeznaczone wyłącznie dla właściwych organów państw członkowskich i nie mają znaczenia dla pracy Urzędu. Jedynie informacje, o których mowa w ust. 3, 4 i 5, mają potencjalne znaczenie dla jego działalności. Należy zatem odpowiednio sprostować art. 14 ust. 6.
(11) W art. 14 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2022/1616 przewidziano, że Komisja może podjąć decyzję o dostosowaniu terminów, o których mowa w ust. 3, 4 i 5 tego artykułu, w odniesieniu do oceny określonej nowatorskiej technologii, po konsultacji z Urzędem i twórcami tej technologii. Tekst ten należy sprostować, aby odnosił się do ust. 4, 5 i 6, ponieważ ust. 6 zawiera odniesienie do terminu, a ust. 3 - nie.
(12) Art. 14 ust. 8 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2022/1616 przewiduje, że Urząd ma zapewniać poufne traktowanie informacji uzupełniających, o które wnioskuje, dotyczących aspektów specyficznych dla poszczególnych procesów recyklingu i instalacji stosowanych przez podmiot zajmujący się recyklingiem. Informacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b) i e) oraz w art. 12 ust. 3, nie należy jednak traktować jako poufnych. Art. 12 ust. 1 lit. a) i c) odnoszą się do informacji, które mają być publicznie dostępne, odpowiednio do krótkiego streszczenia nowatorskiej technologii oraz do schematu blokowego kolejności wytwarzania w zakładzie recyklingu. Art. 12 ust. 1 lit. b) i d) odnoszą się do podobnych informacji, ale na znacznie wyższym poziomie szczegółowości, odpowiednio do długiego streszczenia zastosowanej instalacji recyklingu oraz do schematu orurowania i oprzyrządowania procesu dekontaminacji, który jest znacznie bardziej szczegółowy niż schemat blokowy. Ujawnienie publiczne tych szczegółowych informacji mogłoby zaszkodzić interesom handlowym podmiotu zajmującego się recyklingiem i twórcy, a nie dostarczyłoby informacji istotnych dla ułatwienia społeczeństwu zrozumienia nowatorskiej technologii. W związku z tym informacje zawarte w art. 12 ust. 1 lit. b) i d) mogą być traktowane jako poufne, natomiast informacje zawarte w art. 12 ust. 1 lit. a) i c) nie mogą być tak traktowane. Ponadto art. 12 ust. 1 lit. e), o którym mowa w art. 14 ust. 8, nie istnieje. Należy zatem zastąpić obecne odniesienie do art. 12 ust. 1 lit. b) i e) odniesieniem do art. 12 ust. 1 lit. a) i c).
(13) Art. 22 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1616 zawiera wymaganie, zgodnie z którym w przypadku przeniesienia zezwolenia na proces recyklingu na osobę trzecią ta osoba trzecia kontaktuje się z Komisją listem poleconym, a posiadacz zezwolenia powiadamia Komisję. Pominięto jednak sposób, w jaki ma nastąpić to drugie powiadomienie. Aby zapewnić pewność prawa, należy sprostować zdanie pierwsze tego ustępu poprzez dodanie sposobu, w jaki ma nastąpić powiadomienie.
(14) Część A załącznika III do rozporządzenia (UE) 2022/1616 zawiera trzy przypisy oznaczone odpowiednio jedną, dwiema i trzema gwiazdkami. Przypis oznaczony trzema gwiazdkami odnosi się do pól 3.1.3 i 3.2.1, które dotyczą ograniczeń. W nagłówkach tych dwóch pól zastosowano jednak podwójną gwiazdkę. W związku z tym należy sprostować odniesienie w nagłówkach tych dwóch pól.
(15) Te błędy w rozporządzeniu (UE) 2022/1616 dotyczą wszystkich wersji językowych.
(16) Należy zatem odpowiednio sprostować rozporządzenie (UE) 2022/1616.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 listopada 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2269 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2025/2269 w sprawie sprostowania rozporządzenia (UE) 2022/1616 w odniesieniu do etykietowania tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, rozwoju technologii recyklingu i przenoszenia zezwoleń |
| Data aktu: | 12/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 13/11/2025 |
| Data wejścia w życie: | 03/12/2025 |