Decyzja 2025/2258 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na szóstym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji zmieniających załączniki A i B do tej konwencji w zakresie produktów z dodatkiem rtęci oraz procesów produkcyjnych, w których wykorzystuje się rtęć lub związki rtęci

DECYZJA RADY (UE) 2025/2258
z dnia 31 października 2025 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na szóstym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji zmieniających załączniki A i B do tej konwencji w zakresie produktów z dodatkiem rtęci oraz procesów produkcyjnych, w których wykorzystuje się rtęć lub związki rtęci

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja z Minamaty w sprawie rtęci 1  (zwana dalej "konwencją") została zawarta przez Unię decyzją Rady (UE) 2017/939 2  i weszła w życie w dniu 16 sierpnia 2017 r.

(2) Zgodnie z art. 27 w związku z art. 26 konwencji Konferencja Stron jest upoważniona do przyjęcia decyzji w sprawie przyjęcia nowych załączników do konwencji i zmiany jej istniejących załączników.

(3) Oczekuje się, że na szóstym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji (zwanym dalej "COP 6"), które ma się odbyć w dniach 3-7 listopada 2025 r., COP 6 przyjmie decyzję lub decyzje w sprawie zmiany załączników A i B do konwencji. Załącznik A zawiera wykaz produktów z dodatkiem rtęci, które podlegają zakazowi produkcji, przywozu i wywozu w określonym terminie albo środkom regulującym stosowanie rtęci. Załącznik B zawiera wykaz procesów produkcyjnych wykorzystujących rtęć lub związki rtęci (zwanych dalej "procesami rtęciowymi"), które podlegają obowiązkowi zaprzestania stosowania rtęci w określonym terminie lub wymogom regulującym stosowanie rtęci.

(4) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na COP 6, gdyż planowane akty COP 6 będą miały skutki prawne.

(5) Stanowisko Unii na COP 6 powinno polegać na poparciu przyjęcia decyzji, które są zgodne z dorobkiem prawnym Unii i mają zatem na celu zmniejszenie rozbieżności między prawem Unii a konwencją. Powinno to obejmować poparcie zakazu stosowania amalgamatu stomatologicznego przy jednoczesnym utrzymaniu zwolnienia dotyczącego amalgamatu stomatologicznego niezbędnego do zaspokojenia szczególnych potrzeb medycznych, jak określono w art. 10 ust. 2a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 3 . Unia powinna również poprzeć decyzje dotyczące procesów rtęciowych zakazanych już na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/852. Decyzjami tymi należy stopniowo wycofywać te procesy w określonych terminach albo wprowadzić surowsze wymogi regulujące stosowanie rtęci dla tych procesów,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na szóstym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci (zwanej dalej "konwencją"), polega na poparciu przyjęcia:

a)
decyzji zmieniających załącznik A do konwencji zgodnie z dorobkiem prawnym Unii dotyczącym amalgamatu stomatologicznego; oraz
b)
decyzji zmieniających załącznik B do konwencji w celu zapewnienia, aby procesy rtęciowe, które są już zakazane na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/852, były stopniowo wycofywane w określonych terminach lub podlegały surowszym wymogom regulującym stosowanie rtęci.
Artykuł  2

W zależności od przebiegu szóstego posiedzenia Konferencji Stron Konwencji przedstawiciele Unii, w porozumieniu z państwami członkowskimi, mogą uzgodnić doprecyzowanie stanowiska, o którym mowa w art. 1, podczas posiedzeń koordynacyjnych organizowanych na miejscu, bez konieczności przyjmowania kolejnej decyzji przez Radę.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2025 r.
1 Dz.U. L 142 z 2.6.2017, s. 6.
2 Decyzja Rady (UE) 2017/939 z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci (Dz.U. L 142 z 2.6.2017, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2017/939/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1102/2008 (Dz.U. L 137 z 24.5.2017, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/852/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2258

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/2258 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na szóstym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji zmieniających załączniki A i B do tej konwencji w zakresie produktów z dodatkiem rtęci oraz procesów produkcyjnych, w których wykorzystuje się rtęć lub związki rtęci
Data aktu: 31/10/2025
Data ogłoszenia: 10/11/2025