(Jedynie tekst w języku polskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 10 listopada 2025 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 259 ust. 1 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zakażenie wirusem rzekomego pomoru drobiu jest wirusową chorobą zakaźną ptaków i może wywierać poważny wpływ na rentowność gospodarstw drobiarskich, co z kolei powoduje zakłócenia w handlu wewnątrz Unii oraz w wywozie do państw trzecich.
(2) W przypadku wystąpienia ogniska zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu istnieje ryzyko, że czynnik chorobotwórczy rozprzestrzeni się na inne zakłady, w których utrzymuje się drób lub ptaki żyjące w niewoli.
(3) W rozporządzeniu (UE) 2016/429 ustanowiono ramy prawne w zakresie zapobiegania chorobom przenoszonym na zwierzęta lub ludzi oraz zwalczania tych chorób. Zakażenie wirusem rzekomego pomoru drobiu wchodzi w zakres definicji choroby umieszczonej w wykazie w tym rozporządzeniu i podlega ustanowionym w nim przepisom dotyczącym zapobiegania chorobom i ich zwalczania. Ponadto rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zwalczania chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w jego art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c), i zdefiniowanych jako choroby kategorii A, B i C w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 3 . W szczególności art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 nakładają na właściwy organ obowiązek natychmiastowego ustanowienia obszaru objętego ograniczeniami w przypadku wystąpienia ogniska choroby kategorii A, w tym zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu, a także przewidują stosowanie niektórych środków na tym obszarze. Art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia delegowanego stanowi, że obszar objęty ograniczeniami obejmuje obszar zapowietrzony, obszar zagrożony oraz w razie potrzeby, obszary buforowe wokół lub w sąsiedztwie obszarów zapowietrzonego i zagrożonego.
(4) Polska poinformowała Komisję o sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu na swoim terytorium. Od września 2024 r. i na przestrzeni całego roku w tym państwie członkowskim wykryto ogniska choroby w zakładach, w których utrzymuje się drób lub ptaki żyjące w niewoli, głównie w województwach podlaskim i mazowieckim. Te ogniska choroby wystąpiły u konkretnych kategorii drobiu, m.in. u kurcząt rzeźnych, w zakładach, w których nie przeprowadzano rutynowych szczepień przeciwko wirusowi rzekomego pomoru drobiu. W odpowiedzi na wystąpienie tych ognisk właściwy organ Polski wprowadził niezbędne środki zwalczania chorób wymagane zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687.
(5) W lutym 2025 r. choroba zaczęła się rozprzestrzeniać; nowe ogniska wykryto w województwach: kujawsko- pomorskim, łódzkim, lubelskim, małopolskim, mazowieckim, podkarpackim, pomorskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i wielkopolskim, również w zakładach, w których nie przeprowadzano szczepień i w których utrzymywano drób lub ptaki żyjące w niewoli. Obserwując rozwój sytuacji epidemiologicznej, właściwy organ Polski podjął decyzję o wprowadzeniu niektórych dodatkowych środków, oprócz już stosowanych środków - przede wszystkim środek polegający na nałożeniu na zakłady drobiarskie obowiązku przeprowadzania szczepień przeciwko wirusowi rzekomego pomoru drobiu. Po wejściu w życie tego nowego obowiązku liczba ognisk zmniejszyła się, a w sierpniu i we wrześniu 2025 r. nie potwierdzono żadnych nowych ognisk.
(6) Sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu w Polsce zaczęła się jednak ponownie pogarszać w październiku 2025 r., a Polska powiadomiła Komisję o wystąpieniu 13 nowych ognisk choroby na swoim terytorium w zakładach, w których utrzymuje się drób lub ptaki żyjące w niewoli. Te nowe ogniska wystąpiły w zakładach, w których utrzymuje się drób lub ptaki żyjące w niewoli i które znajdują się w województwach kujawsko-pomorskim, lubuskim, mazowieckim, podlaskim, warmińsko-mazurskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim, na obszarach, na których ta choroba nie występowała wcześniej.
(7) W związku z tymi ogniskami właściwy organ Polski wprowadził niezbędne środki zwalczania chorób wymagane zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, w tym ustanowił obszary zapowietrzone i zagrożone wokół tych ognisk.
(8) Komisja przeanalizowała środki zwalczania chorób wprowadzone przez Polskę i uznała je za niewystarczające. Szczególnie w przypadku potwierdzenia wystąpienia ogniska zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu na obszarze o dużym zagęszczeniu zakładów drobiarskich, istnieje większe ryzyko, że czynnik chorobotwórczy rozprzestrzeni się na inne zakłady, w których utrzymuje się drób lub ptaki żyjące w niewoli.
(9) W związku z tym w następstwie wykrycia kilku ognisk na obszarze województwa mazowieckiego, gdzie występuje duże zagęszczenie zakładów drobiarskich i podwyższone ryzyko rozprzestrzeniania się zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu, wokół obszarów zapowietrzonych i zagrożonych, które ustanowiono na tym obszarze, lub w ich sąsiedztwie należy ustanowić obszar buforowy, zgodnie z art. 21 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687.
(10) W obliczu obecnej sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu w Polsce, gdzie choroba rozprzestrzeniła się na różne regiony tego państwa członkowskiego, konieczne jest zatem przyjęcie środków nadzwyczajnych w celu natychmiastowego ograniczenia rozprzestrzeniania się choroby i zmniejszenia ryzyka jej dalszego rozprzestrzeniania się na terytorium Polski i do innych państw członkowskich.
(11) Wielkość obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych oraz okres obowiązywania środków, które mają być na nich stosowane, opierają się na wymogach określonych w art. 64 ust. 1 oraz art. 68 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429, na przepisach określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687, w tym sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu na obszarach dotkniętych tą chorobą oraz ogólnej sytuacji epidemiologicznej w zakresie tej choroby w Polsce, jak i na poziomie ryzyka jej dalszego rozprzestrzeniania się.
(12) Dodatkowo, aby zapobiec niepotrzebnym zakłóceniom w handlu wewnątrz Unii, a także uniknąć wprowadzenia przez państwa trzecie nieuzasadnionych utrudnień w handlu, konieczne jest niezwłoczne określenie na poziomie Unii, we współpracy z Polską, obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych, ustanowionych przez to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687.
(13) W związku z tym wspomniane obszary w Polsce należy wymienić w załączniku do niniejszej decyzji wykonawczej jako obszary zapowietrzone i zagrożone, a także jako obszary buforowe, tak aby uwzględniały one granice obszarów zapowietrzonych i zagrożonych, a także obszarów buforowych, ustanowionych przez to państwo członkowskie w związku z nowymi ogniskami zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu na jego terytorium; należy także ustanowić wymagany okres obowiązywania środków, które mają być stosowane na tych obszarach, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687.
(14) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Polsce w odniesieniu do rozprzestrzeniania się zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu oraz potrzebę zapobieżenia rozprzestrzenianiu się tej choroby z zakładów w Polsce, w których ona wystąpiła, do innych części tego państwa członkowskiego lub do innych państw członkowskich bądź państw trzecich, środki określone w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie jak najszybciej.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 5 listopada 2025 r.
Oliver VARHELYI Członek Komisji
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2025/2361 z dnia 18 listopada 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.2361) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2025/2406 z dnia 24 listopada 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.2406) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2025/2483 z dnia 4 grudnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.2483) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2025/2406 z dnia 24 listopada 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.2406) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 listopada 2025 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2025/2562 z dnia 11 grudnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.2562) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2256 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/2256 dotycząca środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ognisk zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu w Polsce |
| Data aktu: | 05/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/11/2025 |
| Data wejścia w życie: | 10/11/2025 |