uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 71 ust. 3,
(1) Afrykański pomór świń jest zakaźną chorobą wirusową występującą u świń utrzymywanych i dzikich, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność chowu, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w wywozie tych przesyłek do państw trzecich.
(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/594 2 ustanowiono środki szczególne w zakresie zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń, które mają być stosowane przez pewien okres przez państwa członkowskie, które są wymienione lub których obszary są wymienione w załącznikach I i II do tego rozporządzenia. W tym rozporządzeniu wykonawczym ustanowiono między innymi przepisy dotyczące umieszczenia w wykazie na poziomie Unii w załączniku I do tego rozporządzenia obszarów objętych ograniczeniami I, II i III w następstwie wystąpienia ognisk afrykańskiego pomoru świń oraz przepisy dotyczące umieszczenia w wykazie na poziomie Unii w załączniku II do tego rozporządzenia w następstwie wystąpienia ogniska tej choroby w państwie członkowskim lub strefie uprzednio uznawanych za wolne od choroby.
(3) Załącznik I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 został ostatnio zmieniony rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2025/2051 3 w następstwie zmian sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w Chorwacji, Estonii i na Litwie oraz sprostowania w związku z błędnym umieszczeniem niektórych obszarów jako obszary objęte ograniczeniami w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594.
(4) Od czasu przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2025/2051 Litwa i Polska powiadomiły Komisję o wystąpieniu nowych ognisk afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych, a Chorwacja, Włochy i Polska powiadomiły Komisję o wystąpieniu nowych ognisk tej choroby u dzikich świń. Jednocześnie sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u dzikich i utrzymywanych świń poprawiła się na niektórych obszarach Estonii, Włoch, Łotwy, Polski i Słowacji.
(5) Zmiany w umieszczaniu w wykazie obszarów objętych ograniczeniami I, II i III w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 muszą opierać się na sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń na obszarach występowania tej choroby, ogólnej sytuacji epidemiologicznej w zakresie afrykańskiego pomoru świń w zainteresowanym państwie członkowskim oraz poziomie ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się tej choroby. Obszary objęte ograniczeniami ustanawia się ponadto w oparciu o naukowe zasady i kryteria określania podziału geograficznego na obszary ze względu na występowanie afrykańskiego pomoru świń przedstawione w zawiadomieniu Komisji w sprawie wytycznych dotyczących zapobiegania afrykańskiemu pomorowi świń oraz zwalczania i likwidacji tej choroby w Unii ("wytyczne dotyczące APŚ") 4 , a także z uwzględnieniem norm międzynarodowych, takich jak Kodeks zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (WOAH), oraz uzasadnień podziału na obszary podanych przez właściwe organy zainteresowanych państw członkowskich.
(6) W październiku 2025 r. odnotowano ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni w żupanii osijecko- barańskiej w Chorwacji, na obszarze wymienionym obecnie jako obszar objęty ograniczeniami III w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, lecz w bliskim sąsiedztwie obszaru wymienionego jako obszar objęty ograniczeniami I w tym załączniku. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni oznacza również wzrost poziomu ryzyka, co wymaga dodatkowych środków w celu wyeliminowania ryzyka dla zdrowia zwierząt. Wspomniany obszar Chorwacji wymieniony obecnie jako obszar objęty ograniczeniami I należy zatem teraz wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I, II i III należy ponownie określić, aby uwzględnić to ognisko.
(7) Ponadto w październiku 2025 r. odnotowano wystąpienie jednego ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni w regionie Toskania we Włoszech na obszarze obecnie wymienionym jako obszar objęty ograniczeniami I w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni oznacza również wzrost poziomu ryzyka, co wymaga dodatkowych środków w celu wyeliminowania ryzyka dla zdrowia zwierząt. W celu zapewnienia ciągłości terytorialnej, zgodnie z art. 6 ust. 2 tego rozporządzenia wykonawczego, wspomniany obszar Włoch, który jest obecnie wymieniony w wykazie jako obszar objęty ograniczeniami I i na którym wystąpiło to niedawne ognisko, należy zatem teraz wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I i II również należy ponownie określić, aby uwzględnić to ognisko.
(8) Ponadto w październiku 2025 r. odnotowano wystąpienie ogniska afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych w okręgu poniewieskim na Litwie na obszarze obecnie wymienionym jako obszar objęty ograniczeniami II w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych oznacza również wzrost poziomu ryzyka, co wymaga dodatkowych środków w celu wyeliminowania ryzyka dla zdrowia zwierząt. Wspomniany obszar Litwy wymieniony obecnie jako obszar objęty ograniczeniami II należy zatem teraz wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami III, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami II i III również należy ponownie określić, aby uwzględnić to ognisko.
(9) Ponadto w październiku 2025 r. odnotowano wystąpienie ogniska afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych w województwie zachodniopomorskim w Polsce na obszarze obecnie wymienionym jako obszar objęty ograniczeniami I w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych oznacza również wzrost poziomu ryzyka, co wymaga dodatkowych środków w celu wyeliminowania ryzyka dla zdrowia zwierząt. W celu zapewnienia ciągłości terytorialnej, zgodnie z art. 7 ust. 2 tego rozporządzenia wykonawczego, wspomniany obszar Polski, który jest obecnie wymieniony w wykazie jako obszar objęty ograniczeniami I i na którym wystąpiło to niedawne ognisko afrykańskiego pomoru świń, należy zatem teraz wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami III, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I i III również należy ponownie określić, aby uwzględnić to ognisko.
(10) Dodatkowo w październiku 2025 r. odnotowano wystąpienie dwóch ognisk afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w województwie zachodniopomorskim w Polsce, na obszarze obecnie wymienionym jako obszar objęty ograniczeniami I w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. Te nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń oznaczają również wzrost poziomu ryzyka, co wymaga dodatkowych środków w celu wyeliminowania ryzyka dla zdrowia zwierząt. W celu zapewnienia ciągłości terytorialnej, zgodnie z art. 6 ust. 2 tego rozporządzenia wykonawczego, wspomniany obszar Polski, który jest obecnie wymieniony w wykazie jako obszar objęty ograniczeniami I i na którym wystąpiły te niedawne ogniska afrykańskiego pomoru świń, należy zatem teraz wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I i II również należy ponownie określić, aby uwzględnić te ogniska.
(11) Ponadto w październiku 2025 r. w Polsce odnotowano kilka ognisk afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w województwach świętokrzyskim i zachodniopomorskim, na obszarach obecnie wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami II w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, lecz w bliskim sąsiedztwie obszarów wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami I w tym załączniku. Te nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń oznaczają również wzrost poziomu ryzyka, co wymaga dodatkowych środków w celu wyeliminowania ryzyka dla zdrowia zwierząt. Wspomniane obszary Polski wymienione obecnie jako obszary objęte ograniczeniami I należy zatem teraz wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami II, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I i II również należy ponownie określić, aby uwzględnić te ogniska.
(12) Ponadto na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Estonię oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych na obszarze objętym ograniczeniami III wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 stosowanych przez to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/687 5 , a w szczególności środków określonych w art. 22, 25 i 40 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych WOAH, obszar w prowincji Viljandimaa w Estonii wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami III powinien teraz zostać wymieniony w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami II ze względu na niewystąpienie przez ostatnie trzy miesiące ognisk afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych na tym obszarze objętym ograniczeniami III, podczas gdy choroba ta nadal występuje u dzikich świń.
(13) Dodatkowo na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Włochy oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń na obszarze objętym ograniczeniami II wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stosowanych przez to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 64, 65 i 67 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych WOAH, obszar w regionie Kalabria we Włoszech wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami II powinien teraz zostać usunięty z tego załącznika z powodu niewystąpienia ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych i dzikich świń na tym obszarze objętym ograniczeniami I przez ostatnie dwanaście miesięcy.
(14) Także na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Włochy oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń na obszarze objętym ograniczeniami I wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stosowanych w tym państwie członkowskim zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 64, 65 i 67 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych WOAH, obszar w regionie Kalabria we Włoszech wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami I powinien teraz zostać usunięty z tego załącznika z powodu niewystąpienia ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych i dzikich świń na tym obszarze objętym ograniczeniami I przez ostatnie dwanaście miesięcy.
(15) Ponadto na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Łotwę oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych na obszarze objętym ograniczeniami III wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 stosowanych przez to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 22, 25 i 40 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych WOAH, obszar w regionie Semigalia na Łotwie wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami III powinien teraz zostać wymieniony w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami II ze względu na niewystąpienie przez ostatnie trzy miesiące ognisk afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych na tym obszarze objętym ograniczeniami III, podczas gdy choroba ta nadal występuje u dzikich świń.
(16) Również na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Polskę oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń na obszarach objętych ograniczeniami III wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stosowanych przez to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 22, 25 i 40 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych WOAH, obszary w województwach lubelskim, pomorskim i zachodniopomorskim w Polsce wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami III powinny teraz zostać wymienione w tym załączniku jako obszary objęte ograniczeniami II ze względu na niewystąpienie ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń na tych obszarach objętych ograniczeniami III w ciągu ostatnich trzech miesięcy, podczas gdy choroba nadal występuje u dzikich świń.
(17) Ponadto na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Polskę oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń na obszarach objętych ograniczeniami II wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 stosowanych przez to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 64, 65 i 67 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami ograniczającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych WOAH, obszary w województwach dolnośląskim, lubuskim, mazowieckim, opolskim, podkarpackim i świętokrzyskim w Polsce wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami II powinny teraz zostać wymienione w tym załączniku jako obszary objęte ograniczeniami I z powodu niewystąpienia ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych i dzikich świń na tych obszarach objętych ograniczeniami II przez ostatnie dwanaście miesięcy oraz dlatego, że obszary te graniczą obecnie z obszarami objętymi ograniczeniami II.
(18) Ponadto na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Polskę oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń na obszarze objętym ograniczeniami I wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stosowanych przez to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 64, 65 i 67 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych WOAH, obszar w województwie opolskim w Polsce wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami I powinien teraz zostać usunięty z tego załącznika z powodu niewystąpienia ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych i dzikich świń na tym obszarze objętym ograniczeniami I przez ostatnie dwanaście miesięcy.
(19) Ponadto na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Słowację oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych na obszarze objętym ograniczeniami III wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 stosowanych przez to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 22, 25 i 40 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych WOAH, obszar w kraju nitrzańskim na Słowacji wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami III powinien teraz zostać wymieniony w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami II ze względu na niewystąpienie przez ostatnie trzy miesiące ognisk afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych na tym obszarze objętym ograniczeniami III, podczas gdy choroba ta nadal występuje u dzikich świń.
(20) W związku z tym, aby uwzględnić te niedawne zmiany sytuacji epidemiologicznej w zakresie afrykańskiego pomoru świń w Unii oraz proaktywnie zwalczać ryzyko związane z rozprzestrzenianiem się tej choroby, należy zmienić wpisy dotyczące Chorwacji, Włoch, Litwy i Polski w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594; pozwoli to uwzględnić te niedawne ogniska choroby oraz poprawę sytuacji epidemiologicznej na niektórych obszarach Estonii, Włoch, Łotwy, Polski i Słowacji.
(21) Ponieważ sytuacja w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń jest w Unii bardzo dynamiczna, przy wyznaczaniu tych nowych obszarów objętych ograniczeniami wzięto pod uwagę sytuację epidemiologiczną na otaczających je obszarach.
(22) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się afrykańskiego pomoru świń ważne jest, aby zmiany, które mają zostać wprowadzone niniejszym rozporządzeniem w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stały się skuteczne tak szybko, jak jest to możliwe.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 października 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2189 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/2189 zmieniające załącznik I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 ustanawiającego środki szczególne w zakresie zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń |
| Data aktu: | 23/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 27/10/2025 |
| Data wejścia w życie: | 28/10/2025 |