uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 174 ust. 1 akapit pierwszy lit. d), art. 181 ust. 3 oraz art. 182 ust. 1 i 4, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/892 2 ustanowiono zasady stosowania rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw, w tym zasady dotyczące składania wniosków o przyznanie pomocy oraz zatwierdzenie programu operacyjnego. W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 3 ustanowiono nowe przepisy dotyczące programów operacyjnych organizacji producentów. Należy zatem usunąć z rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892 pozostałe przepisy dotyczące zarządzania takimi programami operacyjnymi.
(2) W celu uproszczenia i zmniejszenia obciążeń administracyjnych standardowe wartości w przywozie powinno się ustalać co tydzień. Standardową wartość w przywozie należy obliczać na podstawie zgłoszonych przez państwa członkowskie notowań zarejestrowanych na reprezentatywnych rynkach przywozowych.
(3) W celu skutecznego stosowania dodatkowych należności przywozowych, o których mowa w art. 182 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, konieczne jest uproszczenie niektórych przepisów wykonawczych i dostosowanie ich do taryfy celnej UE zawartej w Porozumieniu WTO w sprawie rolnictwa.
(4) Ponieważ dodatkowe należności przywozowe mogą być stosowane w odniesieniu do niektórych produktów w określonych okresach, konieczne jest odzwierciedlenie tych okresów ustanowionych w taryfie celnej UE zawartej w Porozumieniu WTO w sprawie rolnictwa. Ponadto należy zaktualizować kody Nomenklatury scalonej dotyczące produktów ze względu na zmiany w klasyfikacji.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/892.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 września 2025 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2185 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/2185 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/892 w odniesieniu do niektórych procedur, obliczania standardowych wartości w przywozie i dodatkowych należności przywozowych |
| Data aktu: | 10/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 04/12/2025 |
| Data wejścia w życie: | 24/12/2025 |