uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE 1 , w szczególności jego art. 5c lit. b),
(1) Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/2400 2 emisje CO2 i zużycie paliwa przez całe pojazdy ciężkie należy symulować przy użyciu metodyki opartej na narzędziu VECTO ("procedura regulacyjna VECTO"). Tak ustalone poziomy emisji CO2 stanowią podstawę oceny zgodności producentów z ich rocznymi docelowymi indywidualnymi poziomami emisji CO2 określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 3 . Skuteczność tych docelowych poziomów emisji CO2 jest w dużym stopniu zależna od reprezentatywności wartości emisji CO2 i zużycia energii elektrycznej w rzeczywistych warunkach jazdy określonych za pomocą narzędzia VECTO, którą to reprezentatywność należy monitorować i oceniać z wykorzystaniem danych z pokładowych przyrządów do pomiaru zużycia paliwa lub energii (przyrządów OBFCM) zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/1242.
(2) W tym celu informacje rejestrowane przez przyrządy OBFCM powinny obejmować parametry wymagane do dokładnego określenia reprezentatywności procedury regulacyjnej VECTO. Procedura ta uwzględnia profil zadań, ładunki, rodzaj paliwa i masę całkowitą pojazdu oraz wyraża emisje w gramach CO2 na tonokilometr w celu odzwierciedlenia użyteczności pojazdów ciężkich oraz w gramach CO2 na pasażerokilometr w przypadku autobusów i autokarów międzymiastowych. Aby umożliwić przyjęcie takiego podejścia, przyrząd OBFCM powinien rejestrować zarówno całkowite zużycie paliwa i energii elektrycznej w cyklu życia, jak i przejechaną odległość w trakcie całego okresu eksploatacji. Powinien on również rejestrować zużycie paliwa i energii elektrycznej oraz odległość w stosunku do prędkości pojazdu i jego masy całkowitej poprzez ich gromadzenie w regularnych odstępach czasu pracy pojazdu. Aby ocenić reprezentatywność procedury w odniesieniu do autobusów i autokarów międzymiastowych, przy porównaniu należy uwzględnić zastosowane w niej obciążenia bazowe oraz całkowitą masę pojazdu.
(3) Ponieważ ilość zużytego paliwa i energii elektrycznej jest już określana, a odpowiednie dane są już przechowywane na pokładzie większości nowych pojazdów, jednak urządzenia obecnie wykorzystywane do monitorowania tych informacji nie podlegają standardowym wymogom, należy ustanowić podstawowe wymogi w zakresie homologacji typu w odniesieniu do tych urządzeń, aby zapewnić dostępność przekazywanych przez nie danych, które mogą służyć jako zharmonizowana podstawa porównania symulowanego w VECTO zużycia paliwa i emisji z wartościami w rzeczywistych warunkach jazdy określonymi za pomocą przyrządu OBFCM.
(4) Masę całkowitą pojazdów i ich zespołów należy określać za pomocą pokładowego układu monitorowania masy stanowiącego część przyrządu OBFCM. Aby umożliwić producentom korzystanie w miarę możliwości z istniejących systemów i czujników, oferując niższe koszty i solidność, a jednocześnie zapewniając wysoką dokładność, należy umożliwić określanie masy całkowitej przy użyciu metod pośrednich.
(5) Aby ocenić profile zadań i warunki obciążeń użytkowych w cyklu życia pojazdów, odzwierciedlając tym samym użyteczność pojazdów ciężkich na drodze i umożliwiając porównanie z symulowanymi warunkami, w cyklu życia pojazdu wartości zużycia paliwa i energii elektrycznej oraz odległości zgromadzone w ustalonych odstępach czasu należy przechowywać po zakończeniu każdego przedziału w odpowiedniej jednostce sterującej w formacie, w którym parametry są indeksowane na podstawie średniej masy całkowitej pojazdu i średniej prędkości określonej dla tego przedziału. Podczas gdy skumulowane wartości zużycia paliwa i energii elektrycznej oraz odległości należy wyzerować po zakończeniu każdego przedziału, aby zapewnić uwzględnienie jedynie skumulowanych wartości w jednym przedziale czasowym, prędkość i masa całkowita mogą być określone w poprzednim przedziale czasowym, ponieważ wartości te wykorzystuje się do indeksowania skumulowanych parametrów.
(6) Aby wesprzeć ocenę procedury regulacyjnej VECTO poprzez lepsze wskazanie profili jazdy pojazdów na drodze w rzeczywistych warunkach jazdy, pojazdy, od których nie wymaga się posiadania pokładowego układu monitorowania masy, powinny również rejestrować zużycie paliwa i przejechaną odległość w odstępach czasu eksploatacji pojazdu i przechowywać te dane wyłącznie na podstawie średniej prędkości określonej w tym przedziale czasu.
(7) Ponieważ w przyrządzie OBFCM wykorzystuje się parametry silnika do określania odpowiednich parametrów, zgodność z wymogami dotyczącymi tego przyrządu powinna stanowić część homologacji emisji spalin na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) nr 582/2011 4 . Aby zminimalizować dodatkowe obciążenie związane z badaniami, a tym samym uprościć procedurę homologacji, producenci powinni być w stanie spełnić wymogi zgodności poprzez dostarczenie deklaracji zgodności z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu w odniesieniu do funkcjonalności i dokładności przyrządu OBFCM.
(8) Aby zapewnić dokładność danych dostarczanych przez przyrządy OBFCM podczas użytkowania pojazdów, przy jednoczesnym zminimalizowaniu dodatkowego obciążenia związanego z badaniami, dokładność tych przyrządów należy monitorować zawsze, gdy podczas istniejących regulacyjnych procedur badań rejestruje się zużycie paliwa. Te procedury badania powinny obejmować procedury badania silnika, w przypadku których oceniana jest mapa paliwa, jak określono w załączniku V do rozporządzenia (UE) 2017/2400, oraz procedury badań drogowych, w ramach których możliwe jest monitorowanie dokładności pomiaru zużycia paliwa i energii elektrycznej, całkowitej odległości i masy, zgodnie z homologacją emisji spalin oraz procedurami zgodności eksploatacyjnej określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 582/2011, procedurą badania weryfikacyjnego, o której mowa w rozporządzeniu (UE) 2017/2400 oraz badaniami przenośnych systemów pomiaru emisji zgodnie z regulaminem ONZ nr 49 5 .
(9) Organem odpowiedzialnym za sprawdzanie wyników dotyczących zużycia paliwa, całkowitej odległości i całkowitej masy podczas badań polegających na monitorowaniu powinien być organ, który udzielił homologacji emisji spalin, i powinien otrzymać dane niezbędne do sprawdzenia wyników od organu lub producenta przeprowadzającego to badanie. Zarejestrowany parametr przyrządu OBFCM, który nie mieści się między dolną i górną granicą dokładności podczas regulacyjnej procedury badania, nie powinien mieć wpływu na wynik regulacyjnej procedury badania.
(10) W przypadku gdy organ, który udzielił homologacji, stwierdzi, że zarejestrowany parametr przyrządu OBFCM nie mieści się między dolną a górną granicą dokładności w trakcie procedury badania, należy przeprowadzić badanie statystyczne w celu zweryfikowania dokładności zużycia paliwa i przebytej odległości lub monitorowania masy i określenia zgodności. Warunki brzegowe dla tego badania statystycznego powinny być zbliżone do warunków istniejącej procedury badania weryfikacyjnego z uproszczonymi wymogami dotyczącymi rejestrowania oraz z uwzględnieniem pagórkowatego i dynamicznego terenu w celu weryfikacji działania układu OBMM na podstawie metod pośrednich, ponieważ wymogi dotyczące przejazdu w ramach tej procedury opierają się na reprezentatywnych rozkładach prędkości dla różnych grup jazdy i umożliwiają wykorzystanie istniejących tras oraz infrastruktury przez producentów pojazdów i niezależne akredytowane laboratoria.
(11) Aby uprościć zgodność z wymogami w zakresie dokładności, a tym samym zmniejszyć obciążenie producentów związane z rozwojem, w odniesieniu do niektórych rodzajów paliwa i procedur badań stosuje się początkowo jedynie nadzór nad dokładnością. W przypadku nadzoru nad dokładnością wymogi w zakresie dokładności w odniesieniu do deklaracji zgodności nie powinny mieć zastosowania, a procedura weryfikacji statystycznej nie powinna być przeprowadzana, jeżeli zarejestrowany parametr nie mieści się między dolną a górną granicą dokładności w trakcie procedury badania. Mimo to producent powinien podać najdokładniejsze wartości, które można osiągnąć za pomocą układu pomiarowego i obliczeniowego jednostek sterujących pojazdu.
(12) Komisja powinna ocenić wyniki badań polegających na monitorowaniu i wymogi w zakresie dokładności w odniesieniu do pojazdów, w przypadku których stosuje się nadzór nad dokładnością. W tym zakresie organy, które udzieliły homologacji, powinny, na wniosek Komisji, przekazywać wyniki badań polegających na monitorowaniu w standardowym formacie.
(13) Ponieważ deklaracja zgodności dotycząca wymogów w zakresie przyrządów OBFCM jest warunkiem rozszerzenia homologacji emisji spalin na podstawie rozporządzenia (UE) nr 582/2011, organ odpowiedzialny za homologację w zakresie emisji powinien być odpowiedzialny za ocenę wyników badań polegających na monitorowaniu i w razie potrzeby powinien oceniać dokładność przyrządu OBFCM na podstawie statystycznej procedury badań. Wymaga to ścisłej współpracy między producentami, organami przeprowadzającymi badania polegające na monitorowaniu i organem, który udzielił homologacji emisji spalin.
(14) Ponieważ w przypadku przyrządu OBFCM nie przeprowadza się oddzielnego wstępnego badania homologacji typu, a deklaracja zgodności przyrządu OBFCM z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu jest wymagana do celów homologacji emisji spalin, niepowodzenie statystycznej procedury badań statystycznych powinno skutkować wprowadzeniem środków zaradczych w ramach homologacji emisji spalin.
(15) Biorąc pod uwagę czas realizacji potrzebny na opracowanie przyrządów OBFCM oraz opracowanie znormalizowanych sygnałów, które nie są obecnie dostępne, wymogi dotyczące takich przyrządów powinny zostać wprowadzone od 2027 r., natomiast reprezentatywność w rzeczywistych warunkach jazdy wartości emisji CO2 i zużycia energii elektrycznej należy monitorować i oceniać za pomocą innych środków do czasu udostępnienia tych znormalizowanych sygnałów. W tym pierwszym przypadku wymogi dotyczące pokładowego układu pomiaru zużycia paliwa oraz pokładowego układu monitorowania masy powinny być ograniczone do konwencjonalnych pojazdów ciężkich wyposażonych w silnik spalinowy wewnętrznego spalania.
(16) Zakres pojazdów, które muszą być wyposażone w przyrządy OBFCM, powinien zostać rozszerzony w 2029 r., tak aby obejmował również wszystkie rodzaje pojazdów ciężkich, zgodnie z harmonogramem wymogów określonym w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1257 6 , zapewniając producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania tych nowych przepisów w zharmonizowany sposób.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 7 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 października 2025 r.
Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2161 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/2161 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do wymogów technicznych dotyczących pokładowych przyrządów do pomiaru i rejestrowania zużycia paliwa i energii oraz przebiegu niektórych pojazdów ciężkich, a także do określania i rejestrowania ich obciążenia użytkowego lub masy całkowitej |
| Data aktu: | 27/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 31/10/2025 |
| Data wejścia w życie: | 20/11/2025 |