Decyzja 2025/2093 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na drugim posiedzeniu nadzwyczajnym Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego Międzynarodowej Organizacji Morskiej w kwestii przyjęcia poprawek do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL)

DECYZJA RADY (UE) 2025/2093
z dnia 10 października 2025 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na drugim posiedzeniu nadzwyczajnym Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego Międzynarodowej Organizacji Morskiej w kwestii przyjęcia poprawek do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 i art. 192 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Działanie Unii w sektorze transportu morskiego powinno mieć na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego oraz ochronę środowiska morskiego i zdrowia ludzi.

(2) Na drugim posiedzeniu nadzwyczajnym w dniach 14-17 października 2025 r. (MEPC/ES.2) Komitet Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC) Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) ma przyjąć poprawki do załącznika VI do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL) dotyczące wyznaczenia północnowschodniego Atlantyku jako nowego obszaru kontroli emisji (prawidła 13 i 14 oraz uzupełnienie VII do załącznika VI do konwencji MARPOL), poprawki dotyczące dostępności systemu gromadzenia danych na temat zużycia oleju opałowego przez statki oraz klauzuli przeglądowej krótkoterminowego środka redukcji emisji gazów cieplarnianych (prawidła 20, 25, 27 i 28 do załącznika VI do konwencji MARPOL), a także poprawki dotyczące ram neutralności emisyjnej IMO (nowy rozdział 5 do załącznika VI do konwencji MARPOL).

(3) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 1  i (UE) 2023/1805 2  i dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 3  zawierają klauzule przeglądowe, które są uzależnione od przyjęcia poprawek do załącznika VI do konwencji MARPOL.

(4) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii podczas posiedzenia MEPC/ES.2, ponieważ przewidziane poprawki do konwencji MARPOL mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/802 4 , rozporządzenie(UE) 2015/757, dyrektywę 2023/959 oraz rozporządzenie (UE) 2023/1805.

(5) Unia powinna poprzeć poprawki do prawideł 13 i 14 oraz do uzupełnienia VII do załącznika VI do konwencji MARPOL, ponieważ przyczynią się one do zapobiegania emisjom zanieczyszczeń powietrza ze statków oraz ich ograniczania i kontrolowania w celu osiągnięcia związanych z tym korzyści dla zdrowia i środowiska oraz korzyści gospodarczych.

(6) Unia powinna również poprzeć poprawki do prawidła 27 załącznika VI do konwencji MARPOL, ponieważ przyczynią się one do dalszej poprawy dostępności danych z systemu gromadzenia danych na temat zużycia oleju opałowego przez statki.

(7) Unia powinna poprzeć poprawki do prawideł 20, 25, 27 i 28 załącznika VI do konwencji MARPOL, ponieważ te poprawki są one następstwem przyjęcia strategii IMO w sprawie redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków z 2023 r. oraz zakończenia przeglądu środków krótkoterminowych przez IMO, a także umożliwiają dalszy przegląd tych przepisów.

(8) Unia powinna również poprzeć wprowadzenie nowego rozdziału 5 do załącznika VI do konwencji MARPOL, ponieważ przyczyni się to do redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków.

(9) Unia nie jest ani członkiem IMO, ani umawiającą się stroną konwencji MARPOL. Rada powinna zatem upoważnić państwa członkowskie do wyrażenia stanowiska Unii podczas posiedzenia MEPC/ES.2.

(10) Zakres stosowania niniejszej decyzji powinien ograniczać się do treści proponowanych zmian w zakresie, w jakim mogą one mieć wpływ na wspólne przepisy Unii i należą do wyłącznej kompetencji Unii. Niniejsza decyzja nie powinna wpływać na podział kompetencji między Unią a jej państwami członkowskimi,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na drugim posiedzeniu nadzwyczajnym Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), polega na wyrażeniu zgody na przyjęcie:

a)
poprawek do prawideł 13 i 14 oraz do uzupełnienia VII do załącznika VI do konwencji MARPOL dotyczących wyznaczenia północnowschodniego Atlantyku jako nowego obszaru kontroli emisji;
b)
poprawek do prawideł 20, 25, 27 i 28 załącznika VI do konwencji MARPOL dotyczących dostępności systemu gromadzenia danych na temat zużycia oleju opałowego przez statki oraz
c)
wprowadzenia nowego rozdziału 5 do załącznika VI do konwencji MARPOL dotyczącego ram neutralności emisyjnej IMO,

zgodnie z załącznikiem do dokumentu IMO MEPC/ES.2/2.

Artykuł  2

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii, jak określono w art. 1, obejmuje proponowane poprawki w zakresie, w jakim należą one do wyłącznej kompetencji Unii i w jakim mogą mieć wpływ na wspólne przepisy Unii. Stanowisko to jest wyrażane przez państwa członkowskie - z których wszystkie są członkami IMO - działające wspólnie w interesie Unii.

Niewielkie zmiany stanowiska określonego w art. 1 mogą zostać uzgodnione bez kolejnej decyzji Rady.

Artykuł  3

Niniejszym upoważnia się państwa członkowskie do wyrażenia zgody na związanie się proponowanymi poprawkami, w interesie Unii, w zakresie, w jakim poprawki te należą do wyłącznej kompetencji Unii.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 10 października 2025 r.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji gazów cieplarnianych z transportu morskiego oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE (Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/757/oj).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE (Dz.U. L 234 z 22.9.2023, s. 48, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1805/oj).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 134, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2023/959/oj).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/802 dnia 11 maja 2016 r. odnosząca się do redukcji zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych (Dz.U. L 132 z 21.5.2016, s. 58, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/802/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2093

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/2093 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na drugim posiedzeniu nadzwyczajnym Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego Międzynarodowej Organizacji Morskiej w kwestii przyjęcia poprawek do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL)
Data aktu: 10/10/2025
Data ogłoszenia: 16/10/2025