uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) Globalna strategia na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii, zatytułowana "Wspólna wizja, wspólne działanie: silniejsza Europa" i opublikowana w czerwcu 2016 r., potwierdza poparcie Unii dla upowszechniania, pełnego wdrożenia i egzekwowania wielostronnych traktatów i systemów dotyczących rozbrojenia, nieproliferacji i kontroli zbrojeń.
(2) W dniu 19 listopada 2018 r. Rada przyjęła strategię UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji do tych rodzajów broni, zatytułowaną "Zabezpieczanie broni, ochrona obywateli". W strategii tej stwierdza się między innymi, że Unia nadal będzie propagować odpowiedzialną i skuteczną kontrolę wywozu broni oraz wspierać upowszechnianie i wdrażanie Traktatu o handlu bronią.
(3) Wspólne stanowisko Rady 2008/944/WPZiB 1 ustanawia osiem kryteriów, zgodnie z którymi należy oceniać wnioski dotyczące wywozu broni konwencjonalnej. Do tego wspólnego stanowiska przyłączyło się szereg państw trzecich.
(4) Wspólne stanowisko 2008/944/WPZiB stanowi, że państwa członkowskie mają dokładać wszelkich starań w celu zachęcenia innych państw dokonujących wywozu technologii wojskowych lub sprzętu wojskowego do stosowania kryteriów określonych w tym wspólnym stanowisku.
(5) Od 2008 r. Unia rozwija działania w zakresie propagowania skutecznych i przejrzystych kontroli wywozu broni w następstwie wspólnego działania Rady 2008/230/WPZiB 2 oraz decyzji Rady 2009/1012/WPZiB 3 , 2012/711/WPZiB 4 , (WPZiB) 2015/2309 5 , (WPZiB) 2018/101 6 , (WPZiB) 2020/1464 7
i (WPZiB) 2023/2539 8 . Prowadzone działania wspierały w szczególności dalsze zacieśnianie współpracy regionalnej oraz zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności zgodnie z zasadami i kryteriami oceny ryzyka określonymi we wspólnym stanowisku 2008/944/WPZiB. Działania te dotyczyły państw trzecich znajdujących się we wschodnim i południowym sąsiedztwie Unii, państw trzecich w Azji Środkowej oraz Mongolii.
(6) Szereg krajów kandydujących do Unii otrzymało wsparcie w ramach działań Unii propagujących skuteczne i przejrzyste kontrole wywozu broni. W przyszłości takie działania powinny mieć na celu wspieranie aspiracji tych krajów do przystąpienia do Unii oraz - jeszcze przed przystąpieniem - ich partnerstwo z Unią i jej państwami członkowskimi w odniesieniu do kontroli wywozu broni.
(7) Celem Traktatu o handlu bronią jest zwiększenie przejrzystości i odpowiedzialności w dziedzinie handlu bronią. Unia wspiera - za pośrednictwem specjalnych programów przyjętych na podstawie decyzji Rady 2013/768/WPZiB 9 , (WPZiB) 2017/915 10 i (WPZiB) 2021/2309 11 - skuteczne wdrażanie i upowszechnianie Traktatu o handlu bronią. W ramach tych programów pewnej liczbie państw trzecich, które o to wystąpiły, udzielana jest pomoc w zakresie wzmocnienia ich systemów kontroli transferu broni zgodnie z wymogami Traktatu o handlu bronią.
(8) Ważne jest zatem zapewnienie komplementarności działań informacyjnych i pomocowych przewidzianych w niniejszej decyzji oraz tego rodzaju działań przewidzianych w programach unijnych mających wspierać skuteczne wdrożenie i upowszechnienie Traktatu o handlu bronią. W tym celu powinien działać mechanizm koordynacyjny w formie regularnej wymiany informacji między agencjami wykonawczymi Unii prowadzącymi działania informacyjne w dziedzinie kontroli wywozu broni, a także między tymi agencjami wykonawczymi a Europejską Służbą Działań Zewnętrznych. Ten mechanizm koordynacji będzie obejmował, w stosownych przypadkach, udział ekspertów z innych państw członkowskich.
(9) W ostatnich latach Unia udzielała również pomocy w usprawnianiu kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania w państwach trzecich. Należy zapewnić skuteczną koordynację między działaniami w ramach projektu przewidzianego w niniejszej decyzji a działaniami dotyczącymi takiej kontroli wywozu.
(10) Techniczne aspekty wykonania decyzji 2009/1012/WPZiB, 2012/711/WPZiB, (WPZiB) 2015/2309, (WPZiB) 2018/101, (WPZiB) 2020/1464 i (WPZiB) 2023/2539 Rada powierzyła niemieckiemu Federalnemu Urzędowi Gospodarki i Kontroli Eksportu (Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle - BAFA). Na podstawie decyzji 2013/768/WPZiB, decyzji (WPZiB) 2017/915 i (WPZiB) 2021/2309 BAFA jest również agencją wykonawczą dla projektów wspierających skuteczne wdrażanie Traktatu o handlu bronią. Od 2005 r. BAFA jest zaangażowana w realizację wielu unijnych projektów współpracy w dziedzinie kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania. BAFA jest organem właściwym w dziedzinie kontroli wywozu w Niemczech, który zgromadził duży zasób wiedzy ogólnej i fachowej w zakresie działań informacyjnych, dzieląc się ponadto swoimi głównymi kompetencjami z właściwymi organami innych państw.
(11) Działania wspierane za pośrednictwem niniejszej decyzji przyczyniają się do realizacji celu zrównoważonego rozwoju nr 16 Agendy Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.208 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/208 w sprawie wsparcia projektu dotyczącego propagowania skutecznych kontroli wywozu broni |
| Data aktu: | 30/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 31/01/2025 |
| Data wejścia w życie: | 30/01/2025 |