Rozporządzenie wykonawcze 2025/2067 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 340/2008 w sprawie opłat i należności wnoszonych na rzecz Europejskiej Agencji Chemikaliów na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH)

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/2067
z dnia 15 października 2025 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 340/2008 w sprawie opłat i należności wnoszonych na rzecz Europejskiej Agencji Chemikaliów na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 1 , w szczególności jego art. 74 ust. 1 i art. 132,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Bardziej zrównoważony charakter modelu finansowania Europejskiej Agencji Chemikaliów ("Agencja") jest jednym z celów przewidzianych w strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności 2 , z uwagi w szczególności na zmniejszone i nieprzewidywalne dochody z opłat po ostatnim terminie rejestracji w 2018 r. na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz planowane przeniesienie zadań o charakterze naukowym i technicznym do agencji Unii. Niniejsze rozporządzenie, zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 340/2008 3  w odniesieniu do opłat i należności na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 oraz związanych z nimi procedur, jest jednym z szeregu środków mających przyczynić się do zwiększenia stabilności finansowej Agencji.

(2) Zgodnie z art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 340/2008 opłaty i należności przewidziane w tym rozporządzeniu powinny być przedmiotem corocznego przeglądu w oparciu o wskaźnik inflacji mierzony za pomocą europejskiego wskaźnika cen konsumpcyjnych publikowanego przez Eurostat na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 4 , uchylonego i zastąpionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/792 5 .

(3) W następstwie przeglądu przeprowadzonego przez Komisję standardowe opłaty i należności należy dostosować zgodnie ze średnimi rocznymi stopami inflacji za lata 2021, 2022 i 2023 opublikowanymi przez Eurostat, aby odzwierciedlić skumulowaną stopę inflacji wynoszącą 19,5 %. Aby chronić konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw ("MŚP") oraz zgodnie z celami wytycznych politycznych Komisji na lata 2024-2029 6  i pakietu pomocy gospodarczej Komisji dla MŚP 7 , ta korekta inflacyjna nie będzie miała zastosowania do opłat i należności wnoszonych przez MŚP na rzecz Agencji.

(4) Korekta wysokości opłat i należności powinna być ustalona na takim poziomie, aby uzyskany z ich tytułu przychód, w połączeniu z innymi źródłami przychodów Agencji zgodnie z art. 96 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, był wystarczający do pokrycia kosztów usług świadczonych przez Agencję.

(5) Zarząd Agencji powinien, w ramach uprawnień powierzonych mu na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, kontynuować monitorowanie starań Agencji o zwiększenie wydajności w celu uzyskania optymalnego stosunku między wykorzystywanymi zasobami i osiąganymi wynikami. Komisja powinna uwzględnić opinię Zarządu przy kolejnym przeglądzie opłat i należności wnoszonych na rzecz Agencji dokonywanym zgodnie z art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 340/2008.

(6) Zgodnie z art. 13 rozporządzenia (WE) nr 340/2008 rejestrujący lub wnioskodawcy samodzielnie deklarują wielkość swojego przedsiębiorstwa, na podstawie zalecenia Komisji 2003/361/WE 8 , w chwili składania dokumentacji. Następnie Agencja przeprowadza weryfikację ex post poprawności tych oświadczeń. Taki system był początkowo potrzebny, aby można było poradzić sobie z wielką liczbą rejestracji w oficjalnych terminach określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006. Doświadczenie pokazuje jednak, że weryfikacja ex post jest pracochłonna, często wymaga wielokrotnych interakcji z rejestrującymi lub wnioskodawcami, w szczególności gdy status przedsiębiorstwa zmienił się od czasu pierwotnego oświadczenia własnego, a zatem wymaga weryfikacji z uwzględnieniem wieloletnich zestawów danych. Ponadto w przypadkach, w których wielkość przedsiębiorstwa rejestrującego lub wnioskodawcy jest większa niż wielkość, która została zgłoszona samodzielnie, stosuje się dopłatę uzupełniającą i opłatę administracyjną zgodnie z decyzją Zarządu Agencji 9  i rozporządzeniem (WE) nr 340/2008. Trybunał Obrachunkowy, Parlament Europejski 10  i Rada 11  zwróciły również uwagę Komisji na prawidłowość opłat oraz skuteczność i terminowość procesu weryfikacji MŚP.

(7) Z uwagi na to, że liczba przedłożeń zmniejszyła się od ostatniego terminu rejestracji w 2018 r., oraz w celu poprawy skuteczności procesu weryfikacji MŚP i ustanowienia równych warunków działania, należy wystąpić z wnioskiem o uznanie statusu MŚP i dokumentów potwierdzających przed wniesieniem odpowiedniego przedłożenia. Agencja powinna zatem przeprowadzić weryfikację ex ante MŚP. Agencja powinna niezwłocznie podejmować decyzje w sprawie wniosków o uznanie statusu MŚP, najpóźniej w terminie dwóch miesięcy od otrzymania całej stosownej dokumentacji. W związku z tym wniosek o uznanie statusu MŚP należy złożyć niezwłocznie, najpóźniej dwa miesiące przed wniesieniem przedłożenia, w związku z którym wnioskodawca ubiega się o opłatę ulgową, tak aby Agencja miała wystarczająco dużo czasu na podjęcie decyzji w sprawie statusu MŚP wnioskodawcy przed faktycznym wniesieniem przedłożenia.

(8) Aby mieć prawo do ulgowej opłaty za odwołanie wnoszone na podstawie art. 92 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, osoba wnosząca odwołanie powinna złożyć oświadczenie własne i dokumenty potwierdzające w sprawie jej statusu MŚP wraz ze złożeniem odwołania - ze względu na termin wniesienia odwołania oraz wpływ, jaki terminowe uiszczenie opłaty za odwołanie wywiera na dopuszczalność takiego odwołania.

(9) W ramach weryfikacji statusu MŚP mogłyby zostać zużyte zasoby Agencji, które nie zostałyby pokryte z opłaty od MŚP lub należności uiszczanej wraz z kolejnym przedłożeniem, dlatego Agencja powinna mieć możliwość wprowadzenia opłaty administracyjnej uiszczanej przez przedsiębiorstwa ubiegające się o status MŚP, odzwierciedlającej obciążenie pracą związane z weryfikacją. Opłata administracyjna nie powinna być pobierana, jeżeli późniejsza decyzja Agencji w sprawie statusu MŚP uznaje status MŚP wnioskodawcy.

(10) Aby zwiększyć pewność prawa i zmniejszyć obciążenie administracyjne związane ze składaniem wniosku o uznanie statusu MŚP i jego weryfikacją, decyzja Agencji w sprawie statusu MŚP powinna zachowywać ważność przez trzy lata i w tym okresie powinna mieć zastosowanie do wszystkich przedłożeń wnoszonych do Agencji zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa Unii wymagającymi weryfikacji statusu MŚP, a nie tylko do przedłożeń wnoszonych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Oznacza to, że wszelkie inne przedłożenia wnoszone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 lub innych przepisów prawa Unii, pociągające za sobą opłatę lub należność w tym trzyletnim okresie od tego samego przedsiębiorstwa, powinny być objęte obowiązującą decyzją Agencji w sprawie statusu MŚP, bez konieczności ponownego ubiegania się o uznanie statusu MŚP. Aby zmniejszyć obciążenie dla MŚP, pierwszy ponowny wniosek o uznanie statusu MŚP po pierwszej decyzji Agencji w sprawie statusu MŚP można złożyć w formie oświadczenia własnego dotyczącego wielkości przedsiębiorstwa, jeżeli zostanie ono złożone dwa miesiące przed końcem trzyletniego okresu ważności i jeżeli status MŚP nie uległ zmianie. Jeżeli status nie uległ zmianie, nie wymaga się przekazania żadnych nowych informacji.

(11) Zainteresowane strony i Agencja potrzebują wystarczająco dużo czasu na wprowadzenie odpowiednich środków w celu zastosowania się do zmian w procesie weryfikacji MŚP przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu. W związku z tym należy odroczyć stosowanie zmian w art. 13 rozporządzenia (WE) nr 340/2008 dotyczących procesu weryfikacji MŚP o 15 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 340/2008.

(13) Niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do prawidłowych przedłożeń oczekujących na rozpatrzenie w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 340/2008 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 10 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Osoba fizyczna lub prawna jest uprawniona do uiszczenia opłaty ulgowej z tytułu odwołania, jeżeli w ostatniej decyzji wydanej tej osobie przez Agencję zgodnie z art. 13 ust. 4 niniejszego rozporządzenia stwierdzono, że osoba ta jest uprawniona do takiej ulgi, i jeżeli okres ważności tej decyzji jeszcze nie upłynął. W takim przypadku osoba fizyczna lub prawna, wnosząc odwołanie, przedstawia Agencji decyzję w sprawie uznania statusu MŚP.

Jeżeli w chwili wniesienia odwołania decyzja w sprawie uznania statusu MŚP jeszcze nie zapadła, art. 13 ust. 7 stosuje się odpowiednio.

Jeżeli Agencja nie wydała wcześniej takiej decyzji lub gdy decyzja taka jeszcze nie zapadła, lub jeżeli okres ważności decyzji upłynął, zainteresowana osoba, wnosząc odwołanie, przedstawia oświadczenie własne dotyczące wielkości przedsiębiorstwa oraz dowody potwierdzające, o których mowa w art. 13 ust. 1b niniejszego rozporządzenia, świadczące o tym, że jest uprawniona do ulgi.";

2)
w art. 13 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł artykułu otrzymuje brzmienie:

"Uznanie statusu MŚP, ulgi i zwolnienie z opłat";

b)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Osoba fizyczna lub prawna, która twierdzi, że jest uprawniona do ulgowej opłaty lub należności zgodnie z art. 3-9, składa do Agencji wniosek o uznanie statusu MŚP co najmniej dwa miesiące przed wniesieniem przedłożenia pociągającego za sobą konieczność uiszczenia opłaty.

Osoba fizyczna lub prawna, która twierdzi, że jest uprawniona do ulgowej opłaty lub należności, przedkłada Agencji odpowiednie dokumenty potwierdzające uprawnienie do takiej ulgi ze względu na status MŚP zgodnie z zaleceniem 2003/361/WE.";

c)
dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:

"1a. Weryfikacja statusu MŚP przez Agencję może podlegać opłacie administracyjnej.

Wysokość tej opłaty administracyjnej określa Zarząd Agencji, na podstawie wniosku dyrektora wykonawczego Agencji, odzwierciedlając obciążenie pracą związane z weryfikacją statusu MŚP na podstawie niniejszego artykułu. Opłaty administracyjnej nie pobiera się, jeżeli późniejsza decyzja Agencji w sprawie statusu MŚP uznaje status MŚP wnioskodawcy. Decyzja Zarządu w sprawie wysokości opłaty administracyjnej jest publikowana.

1b. Agencja publikuje wykaz odpowiednich dokumentów, które należy przedłożyć zgodnie z ust. 1.";

d)
ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. Agencja może w dowolnym czasie wystąpić z żądaniem dodatkowych dowodów potwierdzających spełnienie warunków dotyczących zastosowania ulgowych opłat lub należności, lub dotyczących zwolnienia z opłat. Agencja odrzuca wniosek, jeżeli wymagane dowody nie zostaną przedstawione w terminie określonym przez Agencję w jej żądaniu.

Jeżeli jakikolwiek dokument przedłożony Agencji nie jest w jednym z języków urzędowych Unii, załącza się do niego uwierzytelnione tłumaczenie na jeden z języków urzędowych.

4. Po otrzymaniu wszystkich odpowiednich dokumentów Agencja w ciągu dwóch miesięcy podejmuje decyzję, czy status MŚP może zostać uznany. Termin ten może być dłuższy, jeżeli zostanie wspólnie uzgodniony przez Agencję i dane przedsiębiorstwo.

Decyzja w sprawie uznania statusu MŚP jest ważna przez trzy lata w odniesieniu do wszystkich przedłożeń wnoszonych do Agencji po podjęciu takiej decyzji zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa Unii wymagającymi takich przedłożeń. Pierwszy ponowny wniosek o uznanie statusu MŚP po pierwszej decyzji Agencji w sprawie statusu MŚP można złożyć w formie oświadczenia własnego dotyczącego wielkości przedsiębiorstwa, jeżeli zostanie ono złożone dwa miesiące przed końcem trzyletniego okresu ważności i jeżeli status MŚP nie uległ zmianie.";

e)
dodaje się ust. 5, 6 i 7 w brzmieniu:

"5. Jeżeli Agencja podejmie decyzję o nieuznaniu statusu MŚP, o który wystąpiono, wnioskodawcy nie przysługuje żadne roszczenie o ulgową opłatę lub należność zgodnie z art. 3-10.

6. Osoba fizyczna lub prawna ubiegająca się o ulgową opłatę lub należność zgodnie z art. 3-9 przy wnoszeniu przedłożenia do Agencji zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 przedstawia Agencji decyzję w sprawie uznania statusu MŚP wraz z przedłożeniem.

7. Jeżeli w wyjątkowych okolicznościach Agencja nie jest w stanie przyjąć decyzji w sprawie statusu MŚP w terminie dwóch miesięcy od otrzymania wszystkich odpowiednich dokumentów, wniesione następnie przez wnioskodawcę ubiegającego się o status MŚP przedłożenie, o którym mowa w ust. 1, pociągające za sobą konieczność uiszczenia opłaty lub należności, korzysta tymczasowo z ulgowej opłaty lub należności, o którą wystąpiono. Taką ulgową opłatę lub należność przyznaje się warunkowo do czasu przyjęcia decyzji w sprawie statusu MŚP. Jeżeli późniejszą decyzją nie uznano statusu MŚP, Agencja pobiera wyrównanie do pełnej opłaty lub należności i może pobrać opłatę administracyjną.

Ust. 5, 6 i 7 w art. 3-5 oraz art. 7 ust. 3, 4 i 5 stosuje się odpowiednio.

W przypadku opłat wnoszonych zgodnie z art. 6, 8 i 9 wyrównanie do pełnej opłaty lub należności uiszcza się w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania decyzji Agencji o nieuznaniu statusu MŚP.";

3)
załączniki I-VIII do rozporządzenia (WE) nr 340/2008 zastępuje się załącznikami I-VIII do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do prawidłowych przedłożeń oczekujących na rozpatrzenie w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Art. 1 pkt 1 i 2 stosuje się jednak od dnia 5 lutego 2027 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 października 2025 r.

ZAŁĄCZNIK  I

Opłaty z tytułu rejestracji przedłożonych na podstawie art. 6, 7 lub 11 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

Tabela 1

Opłaty standardowe

Indywidualne przedłożenie informacji Wspólne przedłożenie informacji
Opłata za substancje w ilości od 1 do 10 ton 2 078 EUR 1 558 EUR
Opłata za substancje w ilości od 10 do 100 ton 5 585 EUR 4 190 EUR
Opłata za substancje w ilości od 100 do 1 000 ton 14 939 EUR 11 204 EUR
Opłata za substancje w ilości powyżej 1 000 ton 40 270 EUR 30 202 EUR

Tabela 2

Opłaty ulgowe dla MŚP

Średnie przedsiębiorstwo (indywidualne przedłożenie informacji) Średnie przedsiębiorstwo (wspólne przedłożenie informacji) Małe przedsiębiorstwo (indywidualne przedłożenie informacji) Małe przedsiębiorstwo (wspólne przedłożenie informacji) Mikroprzedsię- biorstwo (indywidualne przedłożenie informacji) Mikroprzedsię- biorstwo (wspólne przedłożenie informacji)
Opłata za substancje w ilości od 1 do 10 ton 1 131 EUR 848 EUR 609 EUR 457 EUR 87 EUR 65 EUR
Opłata za substancje w ilości od 10 do 100 ton 3 038 EUR 2279 EUR 1 636 EUR 1 227 EUR 234 EUR 175 EUR
Opłata za substancje w ilości od 100 do 1 000 ton 8126 EUR 6 094 EUR 4 375 EUR 3 282 EUR 625 EUR 469 EUR
Opłata za substancje w ilości powyżej 1 000 ton 21 904 EUR 16 428 EUR 11 795 EUR 8 846 EUR 1 685 EUR 1 264 EUR

ZAŁĄCZNIK  II

Opłaty z tytułu rejestracji przedłożonych na podstawie art. 17 ust. 2, art. 18 ust. 2 i 3 lub art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

Tabela 1

Opłaty standardowe

Indywidualne przedłożenie informacji Wspólne przedłożenie informacji
Opłata 2 078 EUR 1 558 EUR

Tabela 2

Opłaty ulgowe dla MŚP

Średnie przedsiębiorstwo (indywidualne przedłożenie informacji) Średnie przedsiębiorstwo (wspólne przedłożenie informacji) Małe przedsiębiorstwo (indywidualne przedłożenie informacji) Małe przedsiębiorstwo (wspólne przedłożenie informacji) Mikroprzedsię- biorstwo (indywidualne przedłożenie informacji) Mikroprzedsiębior- stwo (wspólne przedłożenie informacji)
Opłata 1 131 EUR 848 EUR 609 EUR 457 EUR 87 EUR 65 EUR

ZAŁĄCZNIK  III

Opłaty z tytułu aktualizacji dokumentów rejestracyjnych na podstawie art. 22 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

Tabela 1

Standardowe opłaty z tytułu aktualizacji zakresu wielkości obrotu

Indywidualne przedłożenie informacji Wspólne przedłożenie informacji
Od zakresu 1-10 ton do zakresu 10-100 ton 3 507 EUR 2 630 EUR
Od zakresu 1-10 ton do zakresu 100-1 000 ton 12 861 EUR 9 645 EUR
Od zakresu 1-10 ton do zakresu powyżej 1 000 ton 38 192 EUR 28 644 EUR
Od zakresu 10-100 ton do zakresu 100-1 000 ton 9 353 EUR 7015 EUR
Od zakresu 10-100 ton do zakresu powyżej 1 000 ton 34 685 EUR 26 013 EUR
Od zakresu 100-1 000 ton do zakresu powyżej 1 000 ton 25 332 EUR 18 998 EUR

Tabela 2

Opłaty ulgowe dla MŚP z tytułu aktualizacji zakresu wielkości obrotu

Średnie przedsiębiorstwo (indywidualne przedłożenie informacji) Średnie przedsiębiorstwo (wspólne przedłożenie informacji) Małe przedsiębiorstwo (indywidualne przedłożenie informacji) Małe przedsiębiorstwo (wspólne przedłożenie informacji) Mikroprzedsię- biorstwo (indywidualne przedłożenie informacji) Mikroprzedsiębior- stwo (wspólne przedłożenie informacji)
Od zakresu 1-10 ton do zakresu 10-100 ton 1 908 EUR 1 431 EUR 1 027 EUR 770 EUR 147 EUR 110 EUR
Od zakresu 1-10 ton do zakresu 100-1000 ton 6 995 EUR 5 246 EUR 3 767 EUR 2 825 EUR 538 EUR 404 EUR
Od zakresu 1-10 ton do zakresu powyżej 1 000 ton 20 774 EUR 15 580 EUR 11 186 EUR 8 389 EUR 1 598 EUR 1 198 EUR
Od zakresu 10-100 ton do zakresu 100-1000 ton 5 087 EUR 3816 EUR 2 739 EUR 2055 EUR 391 EUR 294 EUR
Od zakresu 10-100 ton do zakresu powyżej 1 000 ton 18 866 EUR 14 150 EUR 10159 EUR 7619 EUR 1 451 EUR 1 088 EUR
Od zakresu 100-1000 ton do zakresu powyżej 1 000 ton 13 779 EUR 10 334 EUR 7419 EUR 5 564 EUR 1 060 EUR 795 EUR

Tabela 3

Standardowe opłaty z tytułu innych aktualizacji

Rodzaj aktualizacji
Zmiana danych identyfikacyjnych rejestrującego pociągająca za sobą zmianę jego osobowości prawnej 1 949 EUR
Rodzaj aktualizacji Indywidualne przedłożenie informacji Wspólne przedłożenie informacji
Zmiana udzielonego dostępu do przedłożonych informacji: Stopień czystości substancji lub dane identyfikujące zanieczyszczenia lub dodatki 5 846 EUR 4 384 EUR
Odpowiedni zakres wielkości obrotu 1 949 EUR 1 461 EUR
Podsumowanie przebiegu badań lub szczegółowe podsumowanie przebiegu badań 5 846 EUR 4 384 EUR
Informacje zawarte w karcie charakterystyki 3 897 EUR 2 923 EUR
Nazwa handlowa substancji 1 949 EUR 1 461 EUR
Nazwa IUPAC dla substancji niewprowadzonych, o których mowa w art. 119 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 1 949 EUR 1 461 EUR
Nazwa IUPAC dla substancji, o których mowa w art. 119 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, wykorzystywanych jako półprodukty w badaniach naukowych i rozwojowych lub w badaniach dotyczących produktów i procesu produkcji oraz ich rozwoju 1 949 EUR 1 461 EUR

Tabela 4

Opłaty ulgowe dla MŚP z tytułu innych aktualizacji

Rodzaj aktualizacji Średnie przedsiębiorstwo Małe przedsiębiorstwo Mikroprzedsiębiorstwo
Zmiana danych identyfikacyjnych rejestrującego pociągająca za sobą zmianę jego osobowości prawnej 1 060 EUR 571 EUR 82 EUR
Rodzaj aktualizacji Średnie przedsiębiorstwo (indywidualne przedłożenie informacji) Średnie przedsiębiorstwo (wspólne przedłożenie informacji) Małe przedsiębiorstwo (indywidualne przedłożenie informacji) Małe przedsiębiorstwo (wspólne przedłożenie informacji) Mikroprzedsiębiorstwo (indywidualne przedłożenie informacji) Mikroprzedsiębiorstwo (wspólne przedłożenie informacji)
Zmiana udzielonego dostępu do przedłożonych informacji: Stopień czystości substancji lub dane identyfikujące zanieczyszczenia lub dodatki 3 180 EUR 2 385 EUR 1 712 EUR 1 284 EUR 245 EUR 183 EUR
Odpowiedni zakres wielkości obrotu 1 060 EUR 795 EUR 571 EUR 428 EUR 82 EUR 61 EUR
Podsumowanie przebiegu badań lub szczegółowe podsumowanie przebiegu badań 3 180 EUR 2 385 EUR 1 712 EUR 1 284 EUR 245 EUR 183 EUR
Informacje zawarte w karcie charakterystyki 2 120 EUR 1 590 EUR 1 141 EUR 856 EUR 163 EUR 122 EUR
Nazwa handlowa substancji 1 060 EUR 795 EUR 571 EUR 428 EUR 82 EUR 61 EUR
Nazwa IUPAC dla substancji niewprowadzo- nych, o których mowa w art. 119 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 1 060 EUR 795 EUR 571 EUR 428 EUR 82 EUR 61 EUR
Nazwa IUPAC dla substancji, o których mowa w art. 119 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, wykorzystywanych jako półprodukty w badaniach naukowych i rozwojowych lub w badaniach dotyczących produktów i procesu produkcji oraz ich rozwoju 1 060 EUR 795 EUR 571 EUR 428 EUR 82 EUR 61 EUR

ZAŁĄCZNIK  IV

Opłaty z tytułu wniosków złożonych na mocy art. 10 lit. a) ppkt (xi) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

Tabela 1

Opłaty standardowe

Pozycje, dla których wnioskowana jest poufność Indywidualne przedłożenie informacji Wspólne przedłożenie informacji
Stopień czystości substancji lub dane identyfikujące zanieczyszczenia lub dodatki 5 846 EUR 4 384 EUR
Odpowiedni zakres wielkości obrotu 1 949 EUR 1 461 EUR
Podsumowanie przebiegu badań lub szczegółowe podsumowanie przebiegu badań 5 846 EUR 4 384 EUR
Informacje zawarte w karcie charakterystyki 3 897 EUR 2 923 EUR
Nazwa handlowa substancji 1 949 EUR 1 461 EUR
Nazwa IUPAC dla substancji niewprowadzonych, o których mowa w art. 119 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 1 949 EUR 1 461 EUR
Nazwa IUPAC dla substancji, o których mowa w art. 119 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, wykorzystywanych jako półprodukty w badaniach naukowych i rozwojowych lub w badaniach dotyczących produktów i procesu produkcji oraz ich rozwoju 1 949 EUR 1 461 EUR

Tabela 2

Opłaty ulgowe dla MŚP

Pozycje, dla których wnioskowana jest poufność Średnie przedsiębiorstwo (indywidualne przedłożenie informacji) Średnie przedsiębiorstwo (wspólne przedłożenie informacji) Małe przedsiębiorstwo (indywidualne przedłożenie informacji) Małe przedsiębiorstwo (wspólne przedłożenie informacji) Mikroprzedsię- biorstwo (indywidualne przedłożenie informacji) Mikroprzedsię- biorstwo (wspólne przedłożenie informacji)
Stopień czystości substancji lub dane identyfikujące zanieczyszczenia lub dodatki 3180 EUR 2 385 EUR 1 712 EUR 1 284 EUR 245 EUR 183 EUR
Odpowiedni zakres wielkości obrotu 1 060 EUR 795 EUR 571 EUR 428 EUR 82 EUR 61 EUR
Podsumowanie przebiegu badań lub szczegółowe podsumowanie przebiegu badań 3180 EUR 2 385 EUR 1 712 EUR 1 284 EUR 245 EUR 183 EUR
Informacje zawarte w karcie charakterystyki 2120 EUR 1 590 EUR 1 141 EUR 856 EUR 163 EUR 122 EUR
Nazwa handlowa substancji 1 060 EUR 795 EUR 571 EUR 428 EUR 82 EUR 61 EUR
Nazwa IUPAC dla substancji niewprowadzo- nych, o których mowa

w art. 119 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

1 060 EUR 795 EUR 571 EUR 428 EUR 82 EUR 61 EUR
Nazwa IUPAC dla substancji, o których mowa w art. 119 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, wykorzystywanych jako półprodukty w badaniach naukowych i rozwojowych lub w badaniach dotyczących produktów i procesu produkcji oraz ich rozwoju 1 060 EUR 795 EUR 571 EUR 428 EUR 82 EUR 61 EUR

ZAŁĄCZNIK  V

Opłaty i należności z tytułu zgłoszeń PPORD przedłożonych na podstawie art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

Tabela 1

Opłaty z tytułu zgłoszeń PPORD

Opłata standardowa 650 EUR
Opłata ulgowa dla średnich przedsiębiorstw 353 EUR
Opłata ulgowa dla małych przedsiębiorstw 190 EUR
Opłata ulgowa dla mikroprzedsiębiorstw 27 EUR

Tabela 2

Należności z tytułu przedłużenia okresu zwolnienia PPORD

Należność standardowa 1 299 EUR
Należność ulgowa dla średnich przedsiębiorstw 707 EUR
Należność ulgowa dla małych przedsiębiorstw 380 EUR
Należność ulgowa dla mikroprzedsiębiorstw 54 EUR

ZAŁĄCZNIK  VI

1. Opłaty z tytułu złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia na podstawie art. 62 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

Tabela 1

Opłaty standardowe

Opłata podstawowa 64 650 EUR
Dodatkowa opłata za jedną substancję 12 930 EUR
Dodatkowa opłata za jedno zastosowanie 58 185 EUR

Tabela 2

Opłaty ulgowe dla średnich przedsiębiorstw

Opłata podstawowa 40 575 EUR
Dodatkowa opłata za jedną substancję 8115 EUR
Dodatkowa opłata za jedno zastosowanie 36 518 EUR

Tabela 3

Opłaty ulgowe dla małych przedsiębiorstw

Opłata podstawowa 24 345 EUR
Dodatkowa opłata za jedną substancję 4 869 EUR
Dodatkowa opłata za jedno zastosowanie 21 911 EUR

Tabela 4

Opłaty ulgowe dla mikroprzedsiębiorstw

Opłata podstawowa 5410 EUR
Dodatkowa opłata za jedną substancję 1 082 EUR
Dodatkowa opłata za jedno zastosowanie 4 869 EUR

2. Opłaty, o których mowa w art. 8 ust. 2 akapit piąty, z tytułu złożenia wniosków o udzielenie zezwolenia na zastosowania substancji do produkcji starszych części zamiennych lub do naprawy wyrobów lub produktów złożonych, które nie są już produkowane

Tabela 1

Opłaty standardowe

Opłata podstawowa 32 325 EUR
Dodatkowa opłata za jedną substancję 6 465 EUR
Dodatkowa opłata za jedno zastosowanie 29 092 EUR

Tabela 2

Opłaty ulgowe dla średnich przedsiębiorstw

Opłata podstawowa 20 287 EUR
Dodatkowa opłata za jedną substancję 4057 EUR
Dodatkowa opłata za jedno zastosowanie 18 259 EUR

Tabela 3

Opłaty ulgowe dla małych przedsiębiorstw

Opłata podstawowa 12172 EUR
Dodatkowa opłata za jedną substancję 2 434 EUR
Dodatkowa opłata za jedno zastosowanie 10 955 EUR

Tabela 4

Opłaty ulgowe dla mikroprzedsiębiorstw

Opłata podstawowa 2 705 EUR
Dodatkowa opłata za jedną substancję 541 EUR
Dodatkowa opłata za jedno zastosowanie 2 434 EUR

ZAŁĄCZNIK  VII

1. Należności z tytułu przeglądu zezwolenia na podstawie art. 61 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

Tabela 1

Należności standardowe

Należność podstawowa 64 650 EUR
Dodatkowa należność za jedną substancję 12 930 EUR
Dodatkowa należność za jedno zastosowanie 58 185 EUR

Tabela 2

Należności ulgowe dla średnich przedsiębiorstw

Należność podstawowa 40 575 EUR
Dodatkowa należność za jedną substancję 8115 EUR
Dodatkowa należność za jedno zastosowanie 36 518 EUR

Tabela 3

Należności ulgowe dla małych przedsiębiorstw

Należność podstawowa 24 345 EUR
Dodatkowa należność za jedną substancję 4 869 EUR
Dodatkowa należność za jedno zastosowanie 21 911 EUR

Tabela 4

Należności ulgowe dla mikroprzedsiębiorstw

Należność podstawowa 5410 EUR
Dodatkowa należność za jedną substancję 1 082 EUR
Dodatkowa należność za jedno zastosowanie 4 869 EUR

2. Należności, o których mowa w art. 9 ust. 2 akapit piąty, z tytułu przeglądu zezwolenia udzielonego na zastosowania substancji do produkcji starszych części zamiennych lub do naprawy wyrobów lub produktów złożonych, które nie są już produkowane

Tabela 1

Należności standardowe

Należność podstawowa 32 325 EUR
Dodatkowa należność za jedną substancję 6 465 EUR
Dodatkowa należność za jedno zastosowanie 29 092 EUR

Tabela 2

Należności ulgowe dla średnich przedsiębiorstw

Należność podstawowa 20 287 EUR
Dodatkowa należność za jedną substancję 4057 EUR
Dodatkowa należność za jedno zastosowanie 18 259 EUR

Tabela 3

Należności ulgowe dla małych przedsiębiorstw

Należność podstawowa 12172 EUR
Dodatkowa należność za jedną substancję 2 434 EUR
Dodatkowa należność za jedno zastosowanie 10 955 EUR

Tabela 4

Należności ulgowe dla mikroprzedsiębiorstw

Należność podstawowa 2 705 EUR
Dodatkowa należność za jedną substancję 541 EUR
Dodatkowa należność za jedno zastosowanie 2 434 EUR

ZAŁĄCZNIK  VIII

Opłaty z tytułu odwołań wniesionych na podstawie art. 92 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

Tabela 1

Opłaty standardowe

Odwołanie od decyzji podjętej na podstawie Opłata
Art. 9 lub 20 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 2 858 EUR
Art. 27 lub 30 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 5 716 EUR
Art. 51 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 8 574 EUR

Tabela 2

Opłaty ulgowe dla MŚP

Odwołanie od decyzji podjętej na podstawie Opłata
Art. 9 lub 20 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 1 794 EUR
Art. 27 lub 30 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 3 587 EUR
Art. 51 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 5 381 EUR
1 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/1907/oj.
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Strategia w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności (COM(2020) 667 final).
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 340/2008 z dnia 16 kwietnia 2008 r. w sprawie opłat i należności wnoszonych na rzecz Europejskiej Agencji Chemikaliów na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) (Dz.U. L 107 z 17.4.2008, s. 6, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/340/oj).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95 z dnia 23 października 1995 r. dotyczące zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych (Dz.U. L 257 z 27.10.1995, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1995/2494/oj).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/792 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych oraz wskaźnika cen nieruchomości mieszkalnych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95 (Dz.U. L 135 z 24.5.2016, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/792/oj).
6 Wybór Europy - wytyczne polityczne na następną kadencję Komisji Europejskiej 2024-2029, 18 lipca 2024 r., Strasburg.
7 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Pakiet pomocy gospodarczej dla MŚP (COM(2023) 535 final).
8 Zalecenie Komisji 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r. dotyczące definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2003/361/oj).
9 Decyzja Zarządu ECHA MB/01/2024 z dnia 22 lipca 2024 r. w sprawie klasyfikacji usług, za które pobierane są opłaty.
10 Parlament Europejski, sprawozdanie w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2018 (2019/2086(DEC)).
11 Rada Unii Europejskiej, zalecenia Rady w sprawie udzielenia organom ustanowionym na mocy TFUE i Traktatu Euratom absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2018 (5761/20 ADD 1).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.2067

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2025/2067 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 340/2008 w sprawie opłat i należności wnoszonych na rzecz Europejskiej Agencji Chemikaliów na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH)
Data aktu: 15/10/2025
Data ogłoszenia: 16/10/2025
Data wejścia w życie: 05/02/2027, 05/11/2025