uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 1 , w szczególności jego art. 74 ust. 1 i art. 132,
(1) Bardziej zrównoważony charakter modelu finansowania Europejskiej Agencji Chemikaliów ("Agencja") jest jednym z celów przewidzianych w strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności 2 , z uwagi w szczególności na zmniejszone i nieprzewidywalne dochody z opłat po ostatnim terminie rejestracji w 2018 r. na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz planowane przeniesienie zadań o charakterze naukowym i technicznym do agencji Unii. Niniejsze rozporządzenie, zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 340/2008 3 w odniesieniu do opłat i należności na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 oraz związanych z nimi procedur, jest jednym z szeregu środków mających przyczynić się do zwiększenia stabilności finansowej Agencji.
(2) Zgodnie z art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 340/2008 opłaty i należności przewidziane w tym rozporządzeniu powinny być przedmiotem corocznego przeglądu w oparciu o wskaźnik inflacji mierzony za pomocą europejskiego wskaźnika cen konsumpcyjnych publikowanego przez Eurostat na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 4 , uchylonego i zastąpionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/792 5 .
(3) W następstwie przeglądu przeprowadzonego przez Komisję standardowe opłaty i należności należy dostosować zgodnie ze średnimi rocznymi stopami inflacji za lata 2021, 2022 i 2023 opublikowanymi przez Eurostat, aby odzwierciedlić skumulowaną stopę inflacji wynoszącą 19,5 %. Aby chronić konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw ("MŚP") oraz zgodnie z celami wytycznych politycznych Komisji na lata 2024-2029 6 i pakietu pomocy gospodarczej Komisji dla MŚP 7 , ta korekta inflacyjna nie będzie miała zastosowania do opłat i należności wnoszonych przez MŚP na rzecz Agencji.
(4) Korekta wysokości opłat i należności powinna być ustalona na takim poziomie, aby uzyskany z ich tytułu przychód, w połączeniu z innymi źródłami przychodów Agencji zgodnie z art. 96 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, był wystarczający do pokrycia kosztów usług świadczonych przez Agencję.
(5) Zarząd Agencji powinien, w ramach uprawnień powierzonych mu na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, kontynuować monitorowanie starań Agencji o zwiększenie wydajności w celu uzyskania optymalnego stosunku między wykorzystywanymi zasobami i osiąganymi wynikami. Komisja powinna uwzględnić opinię Zarządu przy kolejnym przeglądzie opłat i należności wnoszonych na rzecz Agencji dokonywanym zgodnie z art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 340/2008.
(6) Zgodnie z art. 13 rozporządzenia (WE) nr 340/2008 rejestrujący lub wnioskodawcy samodzielnie deklarują wielkość swojego przedsiębiorstwa, na podstawie zalecenia Komisji 2003/361/WE 8 , w chwili składania dokumentacji. Następnie Agencja przeprowadza weryfikację ex post poprawności tych oświadczeń. Taki system był początkowo potrzebny, aby można było poradzić sobie z wielką liczbą rejestracji w oficjalnych terminach określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006. Doświadczenie pokazuje jednak, że weryfikacja ex post jest pracochłonna, często wymaga wielokrotnych interakcji z rejestrującymi lub wnioskodawcami, w szczególności gdy status przedsiębiorstwa zmienił się od czasu pierwotnego oświadczenia własnego, a zatem wymaga weryfikacji z uwzględnieniem wieloletnich zestawów danych. Ponadto w przypadkach, w których wielkość przedsiębiorstwa rejestrującego lub wnioskodawcy jest większa niż wielkość, która została zgłoszona samodzielnie, stosuje się dopłatę uzupełniającą i opłatę administracyjną zgodnie z decyzją Zarządu Agencji 9 i rozporządzeniem (WE) nr 340/2008. Trybunał Obrachunkowy, Parlament Europejski 10 i Rada 11 zwróciły również uwagę Komisji na prawidłowość opłat oraz skuteczność i terminowość procesu weryfikacji MŚP.
(7) Z uwagi na to, że liczba przedłożeń zmniejszyła się od ostatniego terminu rejestracji w 2018 r., oraz w celu poprawy skuteczności procesu weryfikacji MŚP i ustanowienia równych warunków działania, należy wystąpić z wnioskiem o uznanie statusu MŚP i dokumentów potwierdzających przed wniesieniem odpowiedniego przedłożenia. Agencja powinna zatem przeprowadzić weryfikację ex ante MŚP. Agencja powinna niezwłocznie podejmować decyzje w sprawie wniosków o uznanie statusu MŚP, najpóźniej w terminie dwóch miesięcy od otrzymania całej stosownej dokumentacji. W związku z tym wniosek o uznanie statusu MŚP należy złożyć niezwłocznie, najpóźniej dwa miesiące przed wniesieniem przedłożenia, w związku z którym wnioskodawca ubiega się o opłatę ulgową, tak aby Agencja miała wystarczająco dużo czasu na podjęcie decyzji w sprawie statusu MŚP wnioskodawcy przed faktycznym wniesieniem przedłożenia.
(8) Aby mieć prawo do ulgowej opłaty za odwołanie wnoszone na podstawie art. 92 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, osoba wnosząca odwołanie powinna złożyć oświadczenie własne i dokumenty potwierdzające w sprawie jej statusu MŚP wraz ze złożeniem odwołania - ze względu na termin wniesienia odwołania oraz wpływ, jaki terminowe uiszczenie opłaty za odwołanie wywiera na dopuszczalność takiego odwołania.
(9) W ramach weryfikacji statusu MŚP mogłyby zostać zużyte zasoby Agencji, które nie zostałyby pokryte z opłaty od MŚP lub należności uiszczanej wraz z kolejnym przedłożeniem, dlatego Agencja powinna mieć możliwość wprowadzenia opłaty administracyjnej uiszczanej przez przedsiębiorstwa ubiegające się o status MŚP, odzwierciedlającej obciążenie pracą związane z weryfikacją. Opłata administracyjna nie powinna być pobierana, jeżeli późniejsza decyzja Agencji w sprawie statusu MŚP uznaje status MŚP wnioskodawcy.
(10) Aby zwiększyć pewność prawa i zmniejszyć obciążenie administracyjne związane ze składaniem wniosku o uznanie statusu MŚP i jego weryfikacją, decyzja Agencji w sprawie statusu MŚP powinna zachowywać ważność przez trzy lata i w tym okresie powinna mieć zastosowanie do wszystkich przedłożeń wnoszonych do Agencji zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa Unii wymagającymi weryfikacji statusu MŚP, a nie tylko do przedłożeń wnoszonych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Oznacza to, że wszelkie inne przedłożenia wnoszone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 lub innych przepisów prawa Unii, pociągające za sobą opłatę lub należność w tym trzyletnim okresie od tego samego przedsiębiorstwa, powinny być objęte obowiązującą decyzją Agencji w sprawie statusu MŚP, bez konieczności ponownego ubiegania się o uznanie statusu MŚP. Aby zmniejszyć obciążenie dla MŚP, pierwszy ponowny wniosek o uznanie statusu MŚP po pierwszej decyzji Agencji w sprawie statusu MŚP można złożyć w formie oświadczenia własnego dotyczącego wielkości przedsiębiorstwa, jeżeli zostanie ono złożone dwa miesiące przed końcem trzyletniego okresu ważności i jeżeli status MŚP nie uległ zmianie. Jeżeli status nie uległ zmianie, nie wymaga się przekazania żadnych nowych informacji.
(11) Zainteresowane strony i Agencja potrzebują wystarczająco dużo czasu na wprowadzenie odpowiednich środków w celu zastosowania się do zmian w procesie weryfikacji MŚP przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu. W związku z tym należy odroczyć stosowanie zmian w art. 13 rozporządzenia (WE) nr 340/2008 dotyczących procesu weryfikacji MŚP o 15 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 340/2008.
(13) Niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do prawidłowych przedłożeń oczekujących na rozpatrzenie w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 października 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2067 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/2067 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 340/2008 w sprawie opłat i należności wnoszonych na rzecz Europejskiej Agencji Chemikaliów na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) |
| Data aktu: | 15/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 16/10/2025 |
| Data wejścia w życie: | 05/02/2027, 05/11/2025 |