uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interopera- cyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 11,
(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 321/2013 2 ustanowiono techniczną specyfikację interoperacyjności odnoszącą się do podsystemu "Tabor - wagony towarowe" systemu kolei w Unii ("TSI WAG").
(2) W decyzji delegowanej Komisji (UE) 2017/1474 3 określono szczegółowe cele dotyczące opracowania, przyjęcia i przeglądu technicznych specyfikacji interoperacyjności.
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 4 decyzji delegowanej (UE) 2017/1474 w TSI WAG należy zapewnić spójność i uniknąć powielania z Regulaminem międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych ("RID") 4 w odniesieniu do wymogów technicznych stosowanych do pojazdów.
(4) Aby osiągnąć ten cel, Agencja Kolejowa Unii Europejskiej (ERA) określiła wymagania techniczne, które należy przenieść z RID do TSI WAG, a także rozpoczęła analizę ryzyka na potrzeby określenia nowych wymagań, które należy uwzględnić.
(5) Aby zharmonizować obowiązki i kompetencje w zakresie zezwoleń dla pojazdów, zwiększyć przejrzystość, poprawić jakość oceny i usprawnić procesy administracyjne, wymogi dotyczące pojazdów określone w RID powinny zostać przeniesione z RID do TSI WAG. Oceny pojazdu przed wydaniem zezwolenia powinna dokonywać jednostka notyfikowana.
(6) Po kilku incydentach spowodowanych brakiem odpowiedniego zabezpieczenia naczep na przewożących je wagonach kieszeniowych podjęto szereg działań mających na celu opracowanie rozwiązań zapewniających bezpieczny załadunek, bezpieczny transport i ogólne bezpieczeństwo eksploatacji w przypadku naczep przewożonych na wagonach kieszeniowych. W TSI WAG należy uwzględnić nowo opracowane wymagania techniczne, takie jak nowy składnik interoperacyjności "urządzenie do zabezpieczania naczep na wagonach kieszeniowych", wartości i procedury oceny siły blokowania, wskaźniki stanu blokady, a także odpowiednie oznakowanie na wagonie.
(7) Aby zapewnić bezpieczną eksploatację przy silnym wietrze bocznym, konieczne jest również zweryfikowanie nowo opracowanego wymogu dotyczącego pionowej siły blokowania w górę w odniesieniu do istniejących wagonów, które już uzyskały zezwolenie. W przeprowadzonej przez ERA ocenie skutków środek ten uznano za najmniej uciążliwy, ponieważ skutkiem braku weryfikacji siły blokowania w istniejących wagonach byłaby konieczność wymiany urządzenia do zabezpieczenia naczep, a jeżeli to nie byłoby możliwe - wykorzystanie innego pojazdu do przewozu towarów innych niż naczepy. Zgodność należy oznaczyć na pojeździe w sposób łatwo widoczny dla odpowiednich stron monitorujących lub nadzorujących stosowanie z mocą wsteczną.
(8) Ponieważ technologie opracowane specjalnie dla taboru towarowego, takie jak automatyczny sprzęg cyfrowy, zapewniają różne właściwości mechaniczne oraz różne funkcje cyfrowe związane z monitorowaniem ładunku oraz ochroną pociągu i sterowaniem nim, konieczne jest spełnienie wszystkich wymogów dotyczących kompatybilności z przytorowymi urządzeniami do detekcji pociągów. Należy zatem ustanowić rozwiązania pozwalające na integrację ewentualnych przyszłych wymogów, takich jak wprowadzenie automatycznego sprzęgu cyfrowego, dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych oraz towarów innych niż niebezpieczne przy zachowaniu równoważnego lub wyższego poziomu bezpieczeństwa.
(9) Ponadto zakres przypadku szczególnego dla Szwecji dotyczącego czujników zagrzanych łożysk osiowych został ograniczony, co wzmacnia wspólne wymogi na szczeblu UE, a tym samym przynosi korzyści procesowi udzielania zezwoleń dla pojazdu.
(10) Zgodnie z decyzją delegowaną (UE) 2017/1474 w TSI należy określić, czy konieczna jest ponowna notyfikacja jednostek oceniających zgodność, które zostały notyfikowane na podstawie poprzedniej wersji TSI, oraz czy należy zastosować uproszczony proces notyfikacji. Zmiany wprowadzone niniejszym rozporządzeniem nie wymagają szczególnych nowych kompetencji w zakresie oceny zgodności, w związku z czym nie jest konieczna ponowna notyfikacja jednostek oceniających zgodność do celów rozporządzenia (UE) nr 321/2013.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 października 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2064 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/2064 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 321/2013 dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu Tabor - wagony towarowe systemu kolei w Unii Europejskiej (TSI WAG) |
| Data aktu: | 14/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 15/10/2025 |
| Data wejścia w życie: | 04/11/2025 |