uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,
(1) Na podstawie art. 15 dyrektywy 2009/125/WE Komisja ma określić wymogi dotyczące ekoprojektu dla produktów związanych z energią, które mają znaczący udział w sprzedaży i obrocie handlowym w Unii, wywierają znaczący wpływ na środowisko i wykazują znaczący potencjał w zakresie poprawy tego wpływu poprzez odpowiednie zaprojektowanie, bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) W Planie prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024 2 , który Komisja opracowała zgodnie z art. 16 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE, określono priorytety działań w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024. Zasilacze zewnętrzne są jedną z priorytetowych grup produktów wymienionych w Planie prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024.
(3) Szacuje się, że środki przewidziane w Planie prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024 mogą potencjalnie przynieść w 2030 r. roczne oszczędności energii końcowej wynoszące ponad 170 TWh. Odpowiada to redukcji emisji gazów cieplarnianych o około 24 mln ton rocznie do 2030 r.
(4) Rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/1782 3 ustanowiono wymogi dotyczące ekoprojektu dla zasilaczy zewnętrznych. W art. 7 tego rozporządzenia zobowiązano Komisję do dokonania przeglądu rozporządzenia w kontekście postępu technologicznego.
(5) Zgodnie z art. 79 pkt 1 lit. a) ppkt (i) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1781 4 przegląd rozporządzenia (UE) 2019/1782 zostanie przeprowadzony na podstawie dyrektywy 2009/125/WE.
(6) Komisja przeprowadziła przegląd i przeanalizowała aspekty techniczne, środowiskowe i gospodarcze zasilaczy zewnętrznych. Przegląd ten przeprowadzono w ścisłej współpracy z zainteresowanymi podmiotami i stronami z Unii i państw trzecich. Wyniki przeglądu opublikowano i zaprezentowano forum konsultacyjnemu ustanowionemu zgodnie z art. 18 dyrektywy 2009/125/WE.
(7) W przeglądzie tym potwierdzono, że oczekuje się, iż zasilacze zewnętrzne będą nadal sprzedawane w dużych ilościach. Aspekty środowiskowe zasilaczy zewnętrznych uznane za istotne do celów art. 15 dyrektywy 2009/125/WE to: zużycie energii w fazie użytkowania, wytwarzanie odpadów po zakończeniu eksploatacji oraz emisje do powietrza w fazach produkcji i użytkowania.
(8) Roczne zużycie energii brutto przez zasilacze zewnętrzne podlegające rozporządzeniu (UE) 2019/1782 oszacowano na 69 PJ/rok w 2020 r. W dotychczasowym scenariuszu postępowania oczekuje się, że zużycie to wzrośnie do 75 PJ/rok w 2030 r. i 84 PJ/rok w 2040 r. ze względu na wzrost liczby zasilaczy zewnętrznych.
(9) W unijnym Planie działania dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym 5 oraz w Planie prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024 podkreślono, jak istotne jest stosowanie ogólnych zasad ekoprojektu w celu wspierania przejścia na bardziej zasobooszczędną gospodarkę o obiegu zamkniętym. Szacuje się, że okres użytkowania zasilaczy zewnętrznych jest ograniczony ze względu na krótszy cykl życia produktów końcowych zasilanych przez zasilacze zewnętrzne. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić odpowiednie wymogi, które przyczynią się do osiągnięcia celów gospodarki o obiegu zamkniętym, w szczególności zapewniając interoperacyjność jak największej liczby zasilaczy zewnętrznych używanych z jednym oddzielnym produktem konsumpcyjnym lub większą ich liczbą.
(10) W przeglądzie, o którym mowa w motywie 5, wskazano, że sprawność zasilaczy zewnętrznych w trybie aktywnym mieści się mniej więcej w przedziale 5 punktów procentowych. Jest tam również mowa o przedziale sprawności przy obciążeniu 10 %. Przedziały te oznaczają, że można podnieść minimalny próg efektywności energetycznej i wprowadzić wymóg minimalnej sprawność przy obciążeniu 10 %, z uwzględnieniem kosztu całego cyklu życia. Jeżeli obowiązujące wymogi dotyczące ekoprojektu zostaną zaktualizowane w celu usunięcia z rynku zasilaczy zewnętrznych o niskiej efektywności energetycznej, oszczędności energii elektrycznej mogą wynieść około 0,7 TWh/rok do 2035 r.
(11) Zakresem niniejszego rozporządzenia należy objąć ładowarki bezprzewodowe, bezprzewodowe podkładki ładujące i ładowarki do baterii przenośnych ogólnego stosowania zdefiniowane w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 6 , tak aby ich komponent zasilający standardowo znajdował się na zewnątrz i w związku z tym został objęty wymogami dotyczącymi efektywności i interoperacyjności. Ładowarki bezprzewodowe i bezprzewodowe podkładki ładujące powinny również podlegać maksymalnym wartościom zużycia energii w trybie czuwania. Ponadto kable USB typu C powinny podlegać wymogom dotyczącym ekoprojektu w celu zapewnienia, aby ich straty energii mieściły się w wartościach granicznych określonych w odpowiednich standardach dotyczących USB oraz aby kable te były oznakowane na złączach w celu przekazania konsumentom informacji o maksymalnej obsługiwanej mocy.
(12) Definicja zasilaczy zewnętrznych nie powinna się już ograniczać do urządzeń o mocy wyjściowej mniejszej niż 250 W, którymi zasila się ograniczoną grupę artykułów gospodarstwa domowego i produktów biurowych. Zamiast tego należy dostosować ją do międzynarodowych norm i przepisów, rozszerzając zakres rozporządzenia, na przykład w odniesieniu do zasilaczy zewnętrznych zasilających szerszą gamę artykułów gospodarstwa domowego i produktów biurowych, w tym produktów o wyższej mocy. Należy również doprecyzować, że zasilacze zewnętrzne sprzedawane jako osobne produkty podlegają wymogom dotyczącym ekoprojektu.
(13) W dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE 7 nałożono wymóg, aby USB typu C było uniwersalnym gniazdem ładowania dla określonych kategorii urządzeń radiowych, w tym smartfonów, tabletów lub laptopów. Oznacza to, że zasilacze zewnętrzne zasilające te produkty de facto stają się zasilaczami zewnętrznymi USB typu C. W celu zmaksymalizowania interoperacyjności należy ustanowić bezpośredni i wyraźny wymóg, który podkreśli ten związek, a także należy rozszerzyć ten wymóg na zasilacze zewnętrzne zasilające szerszą gamę produktów wykraczających poza produkty objęte dyrektywą 2014/53/UE.
(14) Informacje na temat odpowiednich specyfikacji w zakresie interoperacyjności powinny być przedstawiane za pomocą logo uniwersalnej ładowarki. Należy je umieścić na odpowiednich zasilaczach zewnętrznych, aby poinformować konsumentów, że zasilacze te są interoperacyjne i że te same zasilacze zewnętrzne mogą być używane do zasilania wielu różnych urządzeń lub różnych generacji tego samego urządzenia. Przyczyniłoby się to do zmniejszenia liczby potrzebnych zasilaczy zewnętrznych i ułatwiłoby ich wymianę, w rezultacie przynosząc poprawę, jeżeli chodzi o aspekty środowiskowe produktu. Logo uniwersalnej ładowarki na zasilaczu zewnętrznym powinno uzupełniać etykietę wymaganą na podstawie dyrektywy 2014/53/UE w odniesieniu do produktów zasilanych, która to etykieta zapewnia użytkownikowi końcowemu informacje niezbędne do wyboru odpowiedniego zasilacza zewnętrznego.
(15) Interoperacyjne zasilacze zewnętrzne powinny być również oznakowane przy portach wyjściowych informacją o maksymalnej obsługiwanej mocy i nie powinny być wyposażone w stałe kable typu C, aby uniknąć przedwczesnego pozbywania się zasilaczy zewnętrznych z powodu uszkodzenia kabli.
(16) Zasilacze zewnętrzne wykorzystywane w zastosowaniach telekomunikacyjnych, takich jak routery bezprzewodowe, są zwykle zaprojektowane w taki sposób, aby były w wysokim stopniu zabezpieczone przed przepięciami, co powinno umożliwić im działanie również po wystąpieniu np. wyładowania atmosferycznego. Interoperacyjny zasilacz zewnętrzny powinien być wyposażony w taką ochronę, aby można go było używać w takich zastosowaniach i aby ogólnie zwiększyć jego odporność na przepięcia.
(17) Niektóre zasilacze zewnętrzne powinny zostać wyłączone z przepisów dotyczących interoperacyjności określonych w niniejszym rozporządzeniu - w szczególności ze względów bezpieczeństwa - w przypadku gdy istnieją szczególne wymogi oparte na przepisach sektorowych (dotyczy to na przykład zasilaczy zewnętrznych stosowanych w warunkach wilgotnych, zasilaczy zewnętrznych do produktów objętych innymi szczególnymi wymogami, takich jak zabawki, oraz zasilaczy zewnętrznych podlegających szczególnym warunkom eksploatacji, takim jak wysoki poziom wyładowania elektrostatycznego). Ponadto zasilacze zewnętrzne do produktów zamontowanych na stałe w określonych miejscach w budynku, np. takich produktów jak żaluzje elektryczne, punkty dostępu do internetu bezprzewodowego na ścianach lub sufitach lub panele sterujące montowane na ścianach, również należy zwolnić z wymogów w zakresie interoperacyjności ze względu na możliwe ograniczenia dotyczące instalacji ich kabli zasilania.
(18) Produkty, które są funkcjonalnie zintegrowane i zostały zaprojektowane do stosowania wyłącznie w środkach transportu osób lub towarów, są wyłączone z zakresu przepisów ramowych dotyczących ekoprojektu. W związku z tym należy wyraźnie zaznaczyć, że wymogi dotyczące ekoprojektu określone w niniejszym rozporządzeniu nie powinny mieć zastosowania do zasilaczy zewnętrznych zaprojektowanych do wykorzystania wyłącznie w środkach transportu osób lub towarów. Podczas przeglądu niniejszego rozporządzenia w ramach rozporządzenia (UE) 2024/1781 należy jednak ocenić stosowność ustanowienia wymogów również w odniesieniu do zasilaczy zewnętrznych stosowanych w lekkich środkach transportu, takich jak rowery elektryczne i hulajnogi elektryczne.
(19) Odpowiednie parametry produktów należy mierzyć przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych metod. Metody te należy zaktualizować z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarów, w tym - o ile są dostępne - norm zharmonizowanych przyjętych przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 8 .
(20) Zasilacze zewnętrzne stają się coraz bardziej złożone, w szczególności w przypadku urządzeń adaptacyjnych o kilku napięciach dostępnych w tym samym porcie oraz urządzeń z kilkoma takimi portami. Procedury badania należy odpowiednio zaktualizować i dostosować do najnowocześniejszych metod międzynarodowych, w szczególności i w miarę możliwości do procedury badania Departamentu ds. Energii Stanów Zjednoczonych Ameryki, określonej w tytule 10 rozdział II podrozdział D część 430 podczęść B dodatek Z kodeksu przepisów federalnych, 87 FR 51221, w wersji obowiązującej 19 sierpnia 2022 r. Należy zatem włączyć tę procedurę badania do niniejszego rozporządzenia jako przejściową metodę badania, którą należy stosować do czasu udostępnienia odpowiednich norm zharmonizowanych.
(21) Zasilacze zewnętrzne USB typu C są interoperacyjne i można je stosować z kablami USB o różnych właściwościach, które w różnym stopniu wpływają na ich ogólną efektywność energetyczną. W związku z tym ważne jest zapewnienie równych warunków działania w odniesieniu do tych zasilaczy zewnętrznych przez rozważenie wprowadzenia znormalizowanego i powszechnie stosowanego kabla testowego o stałych parametrach. Zastosowanie współczynnika korekcji do wyników badań przeprowadzonych bez kabla eliminuje potrzebę stosowania takiego fizycznego kabla USB podczas badania i zmniejsza niepewność pomiaru.
(22) Aby zapewnić wiarygodne informacje dla użytkownika i nie wpłynąć na działanie zasilanego produktu konsumpcyjnego, zasilacz zewnętrzny w trybie aktywnym powinien być w stanie stale dostarczać określony znamionowy prąd wyjściowy bez znacznego spadku odpowiedniego znamionowego napięcia wyjściowego.
(23) Niektóre zasilacze zewnętrzne oznaczone jako "dynamiczne źródła zasilania" mogą być zaprojektowane w taki sposób, aby dostarczały maksymalną moc jedynie przez krótki czas, rzędu kilku minut, po którym dostarczana jest niższa moc ciągła, nazywana również mocą gwarantowaną. Taki zasilacz zewnętrzny powinien być testowany w warunkach opartych wyłącznie na mocy gwarantowanej i do tej mocy powinny odnosić się wymogi informacyjne, w szczególności ze względu na to, że zasilacze zewnętrzne mogą być również stosowane w sposób ciągły.
(24) Wymogi dotyczące interoperacyjności powinny uwzględniać ustanowione konwencje przemysłowe i terminologię stosowaną w następujących grupach norm: specyfikacja USB PD, specyfikacja kabli i złączy USB, zalecenia ITU-T K.21 i K.44, normy EN IEC 55035, IEC 60335-1, IEC 61140 i EN 50160.
(25) Zgodnie z art. 8 ust. 2 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu należy określić mające zastosowanie procedury oceny zgodności.
(26) Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli zgodności, producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni przekazywać informacje w dokumentacji technicznej, o której mowa w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim informacje te odnoszą się do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(27) Zgodnie z częścią 3 pkt 2 załącznika I do dyrektywy 2009/125/WE należy ustalić orientacyjne poziomy odniesienia dla najlepszych dostępnych technologii, aby informacje na temat efektywności środowiskowej w cyklu życia produktów objętych niniejszym rozporządzeniem były szeroko i łatwo dostępne.
(28) Niniejsze rozporządzenie należy poddać przeglądowi w celu oceny stosowności i skuteczności jego przepisów w osiąganiu jego celów. Harmonogram przeglądu powinien pozostawić wystarczająco dużo czasu na wdrożenie wszystkich przepisów i wywarcie przez nie wpływu na rynek, z uwzględnieniem rozwoju odpowiedniej technologii.
(29) Rozporządzenie (UE) 2019/1782 należy uchylić ze skutkiem od dnia 14 grudnia 2028 r., z wyjątkiem jego załączników I, II i III, które powinny nadal obowiązywać przez pięć lat od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia. Pozwoli to tymczasowo na wprowadzenie do obrotu zastępczych zasilaczy zewnętrznych, które umożliwią dalsze stosowanie zasilanego urządzenia wprowadzonego do obrotu przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia. W tym przypadku zastępczy zasilacz zewnętrzny powinien spełniać wymogi dotyczące ekoprojektu mające zastosowanie w momencie wprowadzenia do obrotu oryginalnego zasilacza zewnętrznego. Ponadto ze względu na nowatorski charakter technologii należy również umożliwić wprowadzanie do obrotu - przez okres dwóch lat od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia - zasilaczy zewnętrznych USB PD o rozszerzonym zakresie mocy powyżej 100 W, które spełniają wymogi dotyczące efektywności energetycznej określone w rozporządzeniu (UE) 2019/1782 zamiast wymogów dotyczących efektywności energetycznej określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(30) Aby ułatwić wcześniejsze wdrożenie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu i zmniejszyć obciążenie administracyjne dla wczesnych użytkowników, zasilacz zewnętrzny spełniający wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu i wprowadzony do obrotu po dacie jego wejścia w życie a przed rozpoczęciem jego stosowania należy automatycznie uznać za zgodny z rozporządzeniem (UE) 2019/1782.
(31) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2052 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2025/2052 ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla zasilaczy zewnętrznych, ładowarek bezprzewodowych, bezprzewodowych podkładek ładujących, ładowarek do baterii przenośnych ogólnego stosowania i kabli USB typu C na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) 2019/1782 |
| Data aktu: | 13/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/11/2025 |
| Data wejścia w życie: | 14/12/2028, 14/12/2025 |