uwzględniając Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Mołdawii, z drugiej strony 1 , w szczególności jego art. 436 ust. 1, art. 449 i art. 452 ust. 2,
(1) Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Mołdawii, z drugiej strony (zwany dalej "Układem") wszedł w życie w dniu 1 lipca 2016 r.
(2) Art. 1 ust. 2 lit. g) Układu stanowi, że celem Układu jest między innymi ustanowienie warunków dla zwiększonych stosunków gospodarczych i handlowych, w ramach dążenia do stopniowej integracji Republiki Mołdawii (zwanej dalej "Mołdawią") z rynkiem wewnętrznym Unii Europejskiej (zwanej dalej "Unią"), w tym przez ustanowienie pogłębionej i kompleksowej strefy wolnego handlu, która pozwoli na daleko idące zbliżenie przepisów i liberalizację dostępu do rynku zgodnie z prawami i obowiązkami wynikającymi z członkostwa w Światowej Organizacji Handlu, a także przejrzyste stosowanie tych praw i obowiązków.
(3) Art. 102 i 240 Układu stanowią, że Mołdawia zobowiązuje się do zbliżenia swojego ustawodawstwa do dorobku prawnego Unii określonego w załączniku XXVIII-B do Układu, zgodnie z postanowieniami tego załącznika; Mołdawia potwierdza swoje obowiązki wynikające z tych artykułów.
(4) Mołdawia zwróciła się o pogłębienie integracji z rynkiem wewnętrznym Unii w zakresie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej w Unii. Pierwszym krokiem w kierunku dalszej integracji w tym sektorze była zmiana załącznika XXVIII-B do Układu decyzją nr 1/2023 Komitetu Stowarzyszenia UE-Republika Mołdawii 2 w składzie rozstrzygającym kwestie dotyczące handlu w celu uwzględnienia odpowiedniego dorobku prawnego Unii dotyczącego roamingu.
(5) Zgodnie z art. 407 ust. 3 Układu Mołdawia poinformowała Unię w dniu 9 maja 2025 r., że uznaje, iż zakończyła zbliżanie przepisów do dorobku prawnego Unii w sektorze roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej w sektorze roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej (zwanego dalej "dorobkiem prawnym Unii dotyczącym roamingu"). W dniach 3 i 20 czerwca 2025 r. Mołdawia, po przyjęciu pozostałych środków transpozycji, uzupełniła swoją wstępną informację.
(6) Unia przeprowadziła ocenę zgodnie z art. 409 Układu. Zgodnie z art. 452 ust. 1 Układu ocenę tę omówiono na forum Komitetu Stowarzyszenia w składzie rozstrzygającym kwestie dotyczące handlu (zwanego dalej "Komitetem ds. Handlu").
(7) Na tej podstawie Strony uznają, że niezbędne środki zostały wdrożone i są egzekwowane, w związku z czym Rada Stowarzyszenia powinna na podstawie art. 452 ust. 2 Układu wyrazić zgodę w sprawie dalszego otwarcia rynku w odniesieniu do sektora roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej między Unią a Mołdawią, a także określić warunki mające do niego zastosowanie.
(8) Niektóre przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 3 , rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/612 4 , rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 5 , rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/2286 6 i rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/654 7 nie są istotne w kontekście obowiązku Mołdawii dotyczącego dokonania zbliżenia przepisów do dorobku prawnego Unii dotyczącego roamingu. Aby zapewnić pewność prawa, należy w załączniku XXVIII-B do Układu wskazać przepisy mające zastosowanie w tym zakresie. Pozostaje to bez uszczerbku dla obowiązku Mołdawii polegającego na pełnym i kompleksowym wdrożeniu dyrektywy (UE) 2018/1972 zgodnie z jej obowiązkami wynikającymi z art. 102 i 240 Układu oraz w świetle celu, jakim jest dalsza integracja z rynkiem wewnętrznym Unii.
(9) Po wzajemnym otwarciu rynku przez Unię i Mołdawię w odniesieniu do sektora roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej opłaty regulowane określone w dorobku prawnym Unii dotyczącym roamingu, w szczególności średnie opłaty hurtowe za usługi w roamingu określone w rozporządzeniu (UE) 2022/612 oraz stawki za zakończenie połączenia określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/654, mogą podlegać zmianom. Aby zapewnić wzajemność w odniesieniu do poziomu regulowanych opłat mających zastosowanie między przedsiębiorstwami w okresie niezbędnym do transpozycji i wdrożenia przez Mołdawię wszelkich zmian w jej krajowym porządku prawnym, należy ustanowić szczegółowe przepisy dotyczące dnia rozpoczęcia stosowania przepisów dotyczących zmienionych regulowanych opłat.
(10) Aby zapewnić przedsiębiorstwom świadczącym usługi roamingu w publicznych sieciach łączności w Unii i w Mołdawii czas niezbędny do wdrożenia wszystkich wymogów technicznych i prawnych wynikających z niniejszej decyzji, należy ustalić dzień rozpoczęcia jej stosowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2020 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 1/2025 (2025/2020) dotycząca dalszego otwarcia rynku w odniesieniu do sektora roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej oraz zmieniająca załącznik XXVIII-B (Zasady mające zastosowanie do usług telekomunikacyjnych) do Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Mołdawii, z drugiej strony |
| Data aktu: | 04/08/2025 |
| Data ogłoszenia: | 06/10/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2026, 04/08/2025 |