uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Umowa między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów 1 (zwana dalej "Umową") została podpisana przez Unię w dniu 29 czerwca 2022 r. i była tymczasowo stosowana od tego dnia, zgodnie z decyzją Rady (UE) 2022/1158 2 . Umowa weszła w życie w dniu 5 grudnia 2022 r.
(2) W art. 7 ust. 1 Umowy ustanowiono Wspólny Komitet, który nadzoruje i monitoruje stosowanie i wykonywanie Umowy oraz prowadzi okresowe przeglądy funkcjonowania Umowy w świetle jej celów. Zgodnie z art. 7 ust. 2 Umowy Wspólny Komitet zwołuje się nie później niż trzy miesiące przed wygaśnięciem Umowy w celu oceny potrzeby przedłużenia obowiązywania Umowy i podjęcia w tej sprawie stosownej decyzji.
(3) Decyzją nr 2/2023 Wspólnego Komitetu 3 przedłużono obowiązywanie Umowy do dnia 30 czerwca 2024 r.
(4) W dniu 20 czerwca 2024 r. została podpisana przez Unię Umowa między Unią Europejską a Ukrainą zmieniająca Umowę 4 (zwana dalej "Umową zmieniającą"), która jest tymczasowo stosowana zgodnie z decyzją Rady (UE) 2024/1876 5 . Umową zmieniającą przedłużono obowiązywanie Umowy do dnia 30 czerwca 2025 r., z automatycznym przedłużeniem na kolejny okres sześciu miesięcy. Obowiązywanie Umowy automatycznie przedłużono do dnia 31 grudnia 2025 r.
(5) Aby zarówno Unia, jak i Ukraina mogły nadal czerpać korzyści z pozytywnych skutków Umowy, która ułatwia transport drogowy towarów między Unią a Ukrainą i przez ich terytoria oraz zapewnia skutecznie funkcjonujące korytarze solidarnościowe w związku ze zbrojną agresją Rosji wobec Ukrainy, Umowę należy przedłużyć do dnia 31 marca 2027 r.
(6) Na następnym posiedzeniu Wspólny Komitet ma przyjąć decyzję w sprawie potrzeby kolejnego przedłużenia obowiązywania Umowy. Decyzja ta będzie wiążąca dla Unii.
(7) Należy zatem ustalić stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu, w sprawie przedłużenia obowiązywania Umowy.
(8) Ze względu na obawy i wątpliwości zgłoszone przez niektóre państwa członkowskie co do negatywnego wpływu Umowy Komisja zainicjuje badanie dotyczące wpływu Umowy na sektor transportu drogowego; w ramach badania przeanalizowane zostaną również, na szczeblu unijnym i krajowym, kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
(9) Dalsze przedłużenie obowiązywania Umowy powinno być uzależnione od zadowalających postępów w dostosowywaniu ustawodawstwa ukraińskiego do dorobku prawnego Unii w dziedzinie transportu drogowego towarów, który nie został jeszcze transponowany, i powinno uwzględniać wyniki badania wpływu Umowy na sektor transportu drogowego.
(10) Stanowisko Unii w ramach Wspólnego Komitetu powinno zatem opierać się na projekcie decyzji Wspólnego Komitetu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1997 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/1997 w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów w odniesieniu do przedłużenia obowiązywania Umowy |
| Data aktu: | 25/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 01/10/2025 |