Decyzja 2025/1997 w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów w odniesieniu do przedłużenia obowiązywania Umowy

DECYZJA RADY (UE) 2025/1997
z dnia 25 września 2025 r.
w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów w odniesieniu do przedłużenia obowiązywania Umowy

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów 1  (zwana dalej "Umową") została podpisana przez Unię w dniu 29 czerwca 2022 r. i była tymczasowo stosowana od tego dnia, zgodnie z decyzją Rady (UE) 2022/1158 2 . Umowa weszła w życie w dniu 5 grudnia 2022 r.

(2) W art. 7 ust. 1 Umowy ustanowiono Wspólny Komitet, który nadzoruje i monitoruje stosowanie i wykonywanie Umowy oraz prowadzi okresowe przeglądy funkcjonowania Umowy w świetle jej celów. Zgodnie z art. 7 ust. 2 Umowy Wspólny Komitet zwołuje się nie później niż trzy miesiące przed wygaśnięciem Umowy w celu oceny potrzeby przedłużenia obowiązywania Umowy i podjęcia w tej sprawie stosownej decyzji.

(3) Decyzją nr 2/2023 Wspólnego Komitetu 3  przedłużono obowiązywanie Umowy do dnia 30 czerwca 2024 r.

(4) W dniu 20 czerwca 2024 r. została podpisana przez Unię Umowa między Unią Europejską a Ukrainą zmieniająca Umowę 4  (zwana dalej "Umową zmieniającą"), która jest tymczasowo stosowana zgodnie z decyzją Rady (UE) 2024/1876 5 . Umową zmieniającą przedłużono obowiązywanie Umowy do dnia 30 czerwca 2025 r., z automatycznym przedłużeniem na kolejny okres sześciu miesięcy. Obowiązywanie Umowy automatycznie przedłużono do dnia 31 grudnia 2025 r.

(5) Aby zarówno Unia, jak i Ukraina mogły nadal czerpać korzyści z pozytywnych skutków Umowy, która ułatwia transport drogowy towarów między Unią a Ukrainą i przez ich terytoria oraz zapewnia skutecznie funkcjonujące korytarze solidarnościowe w związku ze zbrojną agresją Rosji wobec Ukrainy, Umowę należy przedłużyć do dnia 31 marca 2027 r.

(6) Na następnym posiedzeniu Wspólny Komitet ma przyjąć decyzję w sprawie potrzeby kolejnego przedłużenia obowiązywania Umowy. Decyzja ta będzie wiążąca dla Unii.

(7) Należy zatem ustalić stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu, w sprawie przedłużenia obowiązywania Umowy.

(8) Ze względu na obawy i wątpliwości zgłoszone przez niektóre państwa członkowskie co do negatywnego wpływu Umowy Komisja zainicjuje badanie dotyczące wpływu Umowy na sektor transportu drogowego; w ramach badania przeanalizowane zostaną również, na szczeblu unijnym i krajowym, kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

(9) Dalsze przedłużenie obowiązywania Umowy powinno być uzależnione od zadowalających postępów w dostosowywaniu ustawodawstwa ukraińskiego do dorobku prawnego Unii w dziedzinie transportu drogowego towarów, który nie został jeszcze transponowany, i powinno uwzględniać wyniki badania wpływu Umowy na sektor transportu drogowego.

(10) Stanowisko Unii w ramach Wspólnego Komitetu powinno zatem opierać się na projekcie decyzji Wspólnego Komitetu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Podstawę stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów w odniesieniu do przedłużenia jej obowiązywania, stanowi projekt decyzji Wspólnego Komitetu dołączony do niniejszej decyzji.

Przedstawiciele Unii we Wspólnym Komitecie mogą, bez konieczności przyjmowania przez Radę kolejnej decyzji, uzgodnić niewielkie zmiany w projekcie decyzji Wspólnego Komitetu.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 września 2025 r.

PROJEKT

DECYZJA NR 3/2025 WSPÓLNEGO KOMITETU USTANOWIONEGO NA MOCY UMOWY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ A UKRAINĄ W SPRAWIE TRANSPORTU DROGOWEGO TOWARÓW

z dnia ...

w sprawie przedłużenia obowiązywania Umowy

WSPÓLNY KOMITET,

uwzględniając Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów 6  w szczególności jej art. 7 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją nr 2/2023 Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (zwanej dalej "Umową") przedłużono okres jej obowiązywania do dnia 30 czerwca 2024 r. W dniu 20 czerwca 2024 r. Umową między Unią Europejską a Ukrainą zmieniającą Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów z dnia 29 czerwca 2022 r. 7 (zwana dalej "Umową zmieniającą") zmieniono i przedłużono Umowę do dnia 30 czerwca 2025 r., z automatycznym przedłużeniem na kolejny okres sześciu miesięcy. Umowę automatycznie przedłużono do dnia 31 grudnia 2025 r.

(2) Zgodnie z art. 7 ust. 2 Umowy Wspólny Komitet zwołuje się nie później niż trzy miesiące przed wygaśnięciem Umowy, aby ocenić, czy zachodzi potrzeba przedłużenia jej obowiązywania, oraz aby podjąć stosowną decyzję w tej sprawie.

(3) Unia i Ukraina nadal czerpią korzyści z pozytywnych skutków Umowy, która ułatwia transport drogowy towarów między Unią a Ukrainą i przez ich terytoria. Umowa stała się niezbędnym wsparciem dla skutecznego funkcjonowania korytarzy solidarnościowych.

(4) Przedłużenie obowiązywania Umowy należy również postrzegać jako wkład w odbudowę Ukrainy po zakończeniu rosyjskiej wojny napastniczej wobec tego kraju.

(5) Należy w związku z tym przedłużyć okres obowiązywania Umowy do dnia 31 marca 2027 r.

(6) Komisja Europejska zainicjuje badanie dotyczące wpływu Umowy na sektor transportu drogowego, w ramach którego przeanalizowane zostaną również, na szczeblu unijnym i krajowym, kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego; badanie to ma zostać przedstawione do dnia 30 listopada 2026 r.

(7) Dalsze przedłużenie obowiązywania Umowy powinno być uzależnione od zadowalających postępów w dostosowywaniu ustawodawstwa ukraińskiego do dorobku prawnego Unii w dziedzinie transportu drogowego do dnia 30 listopada 2026 r. Dostosowywanie ustawodawstwa ukraińskiego powinno ułatwić właściwe funkcjonowanie transportu drogowego towarów zgodnie z Umową i powinno być przeprowadzone w kontekście obecnych negocjacji akcesyjnych, które rozpoczęły się w dniu 14 grudnia 2023 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedłużenie obowiązywania Umowy

1. 
Niniejszym przedłuża się do dnia 31 marca 2027 r. okres obowiązywania Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów.
2. 
Dalsze przedłużenie obowiązywania Umowy powinno być uzależnione od zadowalających postępów w dostosowywaniu ustawodawstwa ukraińskiego do dorobku prawnego Unii w dziedzinie transportu drogowego wskazanego w dodatku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 września 2025 r.

Dodatek

Decyzja nr 3/2025 Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów z dnia ... w sprawie przedłużenia obowiązywania Umowy

Dorobek prawny UE, który ma zostać transponowany przez Ukrainę (*) Podstawa prawna UE Wdrożenie prawne Uwagi
Ustanowienie krajowego rejestru elektronicznego przedsiębiorców transportu drogowego zgodnego ze specyfikacjami UE Art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009

Decyzja Komisji 2009/992/UE

Ukraińskie prawodawstwo

Ewentualna decyzja Wspólnego Komitetu w sprawie poważnych naruszeń

Warunki związane z wymogiem posiadania siedziby Art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 Ukraińskie prawodawstwo
Warunki związane z wymogami dobrej reputacji Art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 Ukraińskie prawodawstwo
Pojazdy nowo zarejestrowane w Ukrainie od dnia 1 lipca 2026 r. i eksploatowane na podstawie Umowy mają być wyposażone w inteligentne tachografy w wersji 2 Art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 165/2014 Ukraińskie prawodawstwo

Ewentualna decyzja Wspólnego Komitetu

Decyzja nr 2/2025 Wspólnego Komitetu przewiduje już transpozycję większości dorobku prawnego dotyczącego tachografów
Doposażenie w inteligentne tachografy w wersji 2 ukraińskiej floty pojazdów eksploatowanych na podstawie Umowy i nieobjętych poprzednim wymogiem Art. 3 ust. 4 i 4a rozporządzenia (UE) nr 165/2014 Ukraińskie prawodawstwo Decyzja nr 2/2025 Wspólnego Komitetu przewiduje już transpozycję większości dorobku prawnego dotyczącego tachografów.

W ocenie tego środka uwzględnione zostaną dostępność warsztatów i szkoleń personelu oraz zdolności w tym zakresie

Dostosowanie do przepisów UE dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku Art. 6-9 rozporządzenia (WE) nr 561/2006, zmienionego rozporządzeniem (UE) 2020/1054 Ukraińskie prawodawstwo Nie obejmuje to połączenia z modułem socjalnym IMI
Dostosowanie do przepisów UE dotyczących czasu pracy Dyrektywa 2002/15/WE Ukraińskie prawodawstwo Nie obejmuje to połączenia z modułem socjalnym IMI
(*) Na potrzeby oceny postępów Komisja przedstawia grupie roboczej ad hoc ustanowionej na mocy art. 7A Umowy:

- do dnia 30 stycznia 2026 r.: wstępne sprawozdanie na temat stanu wdrożenia;

- do dnia 31 maja 2026 r.: ocenę postępów w dostosowywaniu przepisów;

- do dnia 30 listopada 2026 r.: dalszą ocenę postępów w dostosowywaniu przepisów.

1 Dz.U. L 179 z 6.7.2022, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2022/1158/oj.
2 Decyzja Rady (UE) 2022/1158 z dnia 27 czerwca 2022 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (Dz.U. L 179 z 6.7.2022, s. 1, ELI: http:// data.europa.eu/eli/dec/2022/1158/oj).
3 Dz.U. L 123 z 8.5.2023, s. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/929/oj.
4 Dz.U. L, 2024/1878, 2.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2024/1878/oj.
5 Decyzja Rady (UE) 2024/1876 z dnia 20 czerwca 2024 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy między Unią Europejską a Ukrainą zmieniającej Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów z dnia 29 czerwca 2022 r. (Dz.U. L, 2024/1876, 2.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1876/oj).
6 Dz.U. UE L 179 z 6.7.2022, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2022/1158/oj.
7 Dz.U. L, 2024/1878, 2.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2024/1878/oj.

Zmiany w prawie

Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1997

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/1997 w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów w odniesieniu do przedłużenia obowiązywania Umowy
Data aktu: 25/09/2025
Data ogłoszenia: 01/10/2025