uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 6 akapit drugi lit. a) pkt (v),
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego,
(1) W dniu 21 maja 2003 r. Komisja Europejska przyjęła komunikat skierowany do Rady i Parlamentu Europejskiego zatytułowany: "Egzekwowanie prawa, zarządzanie i handel w dziedzinie leśnictwa (FLEGT): wniosek w sprawie planu działań UE", którego celem było wspieranie podejmowanych na całym świecie wysiłków na rzecz rozwiązania problemu nielegalnego pozyskiwania drewna i powiązanego z tym handlu. Rada przyjęła konkluzje dotyczące planu działania FLEGT (zwanego dalej "planem działania") w dniu 13 października 2003 r. 1 , a Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie planu działania w dniu 11 lipca 2005 r. 2 .
(2) Centralnym elementem planu działania było zawieranie umów o dobrowolnym partnerstwie z państwami produkującymi drewno w celu zagwarantowania, aby drewno i produkty z drewna wprowadzane do Unii były wytwarzane i nabywane legalnie.
(3) Zgodnie z decyzją Rady 2011/200/UE 3 w dniu 6 października 2010 r. podpisano Dobrowolną umowę o partnerstwie pomiędzy Unią Europejską i Republiką Kamerunu dotyczącą egzekwowania prawa, zarządzania i handlu w dziedzinie leśnictwa oraz handlu produktami z drewna wprowadzanymi na terytorium Unii Europejskiej (FLEGT) (zwana dalej "dobrowolną umową o partnerstwie").
(4) Zgodnie z decyzją Rady 2011/201/UE 4 dobrowolna umowa o partnerstwie została zawarta w imieniu Unii. Po jej zawarciu przez Republikę Kamerunu, dobrowolna umowa o partnerstwie weszła w życie w dniu 1 grudnia 2011 r. na okres siedmiu lat ulegający, na podstawie milczącej zgody, automatycznemu przedłużeniu na okresy o tej samej długości, chyba że jedna ze stron powiadomi o rezygnacji z przedłużenia dobrowolnej umowy o partnerstwie w terminie co najmniej 12 miesięcy przed upływem trwającego okresu.
(5) Republika Kamerunu nie zdołała dopełnić swoich zobowiązań wynikających z dobrowolnej umowy o partnerstwie, a mianowicie dotyczących postępów w ustanawianiu systemu zezwoleń FLEGT mającego na celu sprawdzenie i potwierdzenie za pomocą zezwoleń FLEGT, że drewno i produkty z drewna dostarczone do Unii zostały wyprodukowane lub nabyte legalnie. Komisja jest zatem zdania, że dobrowolna umowa o partnerstwie nie umożliwi, aby drewno i produkty z drewna z Republiki Kamerunu mogły korzystać z przepisów art. 3 rozporządzenia (UE) nr 995/2010 5 oraz, od dnia 30 grudnia 2025 r., art. 10 ust. 3 w związku z art. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1115 6 .
(6) Właściwe jest zatem zaprzestanie stosowania dobrowolnej umowy o partnerstwie. Nie należy jej przedłużać na okres po dniu 30 listopada 2025 r. lub należy ją rozwiązać jak najszybciej po tym terminie.
(7) Art. 27 dobrowolnej umowy o partnerstwie umożliwiłby nieprzedłużenie tej umowy od dnia 1 grudnia 2025 r., gdyby którakolwiek ze stron zawiadomiła o decyzji o rezygnacji z przedłużenia przed dniem 1 grudnia 2024 r. Ze względu na ograniczenia czasowe Unia nie może już skorzystać z możliwości zawiadomienia o nieprzedłużeniu dobrowolnej umowy o partnerstwie na okres po dniu 30 listopada 2025 r. zgodnie z jej art. 27.
(8) Zgodnie z art. 28 dobrowolnej umowy o partnerstwie każda ze stron może wypowiedzieć dobrowolną umowę o partnerstwie, zawiadamiając o tym drugą stronę. W takim przypadku dobrowolna umowa o partnerstwie przestaje być stosowana po upływie 12 miesięcy od daty takiego zawiadomienia.
(9) Art. 54 lit. b) Konwencji wiedeńskiej o prawie traktatów umożliwia rozwiązywanie umów międzynarodowych w dowolnym momencie za zgodą wszystkich stron. Zgodnie z tym postanowieniem rozwiązanie dobrowolnej umowy o partnerstwie mogłoby zatem nastąpić w drodze zawarcia wspólnej deklaracji między Unią a Republiką Kamerunu, w której obie strony postanowiłyby o rozwiązaniu dobrowolnej umowy o partnerstwie w dniu 30 listopada 2025 r. W takim przypadku dobrowolna umowa o partnerstwie przestałaby obowiązywać od 1 grudnia 2025 r.
(10) Rozwiązanie dobrowolnej umowy o partnerstwie w drodze któregokolwiek z powyższych działań powinno zostać zatwierdzone w imieniu Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1976 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/1976 w sprawie rozwiązania Dobrowolnej umowy o partnerstwie pomiędzy Unią Europejską i Republiką Kamerunu dotyczącej egzekwowania prawa, zarządzania i handlu w dziedzinie leśnictwa oraz handlu produktami z drewna wprowadzanymi na terytorium Unii Europejskiej (FLEGT) |
| Data aktu: | 08/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 26/09/2025 |
| Data wejścia w życie: | 27/09/2025 |