Rozporządzenie delegowane 2025/1930 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 w odniesieniu do substancji Dechlorane Plus

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1930
z dnia 15 maja 2025 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 w odniesieniu do substancji Dechlorane Plus
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) 2019/1021 wdraża zobowiązania Unii wynikające z Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych 2  ("konwencja") oraz z Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych 3  ("protokół").

(2) Załącznik A do konwencji zawiera wykaz chemikaliów. Każda ze stron konwencji jest zobowiązana do zakazania stosowania chemikaliów znajdujących się w wykazie lub wprowadzenia środków prawnych i administracyjnych niezbędnych do wyeliminowania ich produkcji, stosowania, przywozu i wywozu.

(3) Na jedenastym posiedzeniu konferencji stron konwencji, które odbyło się w dniach 1-12 maja 2023 r., postanowiono, zgodnie z art. 8 ust. 9 konwencji, zmienić załącznik A do konwencji w celu włączenia do niego substancji Dechlorane Plus ze szczególnymi wyłączeniami. Unia poparła włączenie substancji Dechlorane Plus do załącznika A ze szczególnymi wyłączeniami zgodnie z decyzją Rady (UE) 2023/1006 4 . Należy zatem wprowadzić zmiany również w części A załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1021, która zawiera wykaz substancji wymienionych w konwencji i w protokole, jak również substancji wymienionych wyłącznie w konwencji, w celu włączenia do wykazu substancji Dechlorane Plus.

(4) W 2022 r. Komitet ds. Oceny Ryzyka (RAC) i Komitet ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych (SEAC) Europejskiej Agencji Chemikaliów ("komitety") przyjęły opinie 5  dotyczące przygotowanej przez Norwegię dokumentacji w sprawie ograniczeń w odniesieniu do substancji Dechlorane Plus na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 . W opiniach poparto ograniczenie produkcji i stosowania substancji Dechlorane Plus z pewnymi odstępstwami w odniesieniu do konkretnych zastosowań. Odstępstwa te wymieniono w wykazie szczególnych wyłączeń przyznanych na mocy konwencji decyzją konferencji stron SC-11/10 i należy je przyznać jako wyłączenia również na podstawie rozporządzenia (UE) 2019/1021, ponieważ są one wciąż potrzebne w Unii. Dotyczy to między innymi części zamiennych do lądowych pojazdów silnikowych, takich jak samochody, motocykle, rolnicze i budowlane pojazdy silnikowe oraz wózki jezdniowe, w tym pojazdy silnikowe objęte rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 7 , (UE) 167/2013 8 i (UE) nr 168/2013 9 .

(5) Konwencja przewiduje wyłączenia dotyczące stosowania substancji Dechlorane Plus, które nie zostały zalecone w opiniach komitetów. Wyłączenia te obejmują stosowanie przedmiotowej substancji w częściach zamiennych do zewnętrznych urządzeń zasilających, wyrobów medycznych, wyrobów do diagnostyki in vitro oraz przyrządów do analizy, pomiarów, kontroli, monitorowania, testowania, produkcji i inspekcji, a także do naprawy niektórych wyrobów. Biorąc pod uwagę, że ilość substancji Dechlorane Plus stosowana w częściach zamiennych i do celów naprawy wyrobów jest mała, a także uwzględniając konieczność konserwacji wyrobów będących już w użyciu, należy uwzględnić takie wyłączenia w rozporządzeniu (UE) 2019/1021.

(6) Maksymalny okres obowiązywania wyłączeń powinien wynosić pięć lat, z możliwością przedłużenia na okres dodatkowych pięciu lat, zgodnie z art. 4 ust. 4 konwencji. Jest to szczególnie istotne w przypadku wyłączeń dotyczących zastosowań związanych z obrazowaniem medycznym oraz urządzeń i instalacji do radioterapii, w odniesieniu do których komitety opowiedziały się w swoich opiniach za okresem odpowiednio siedmiu i dziesięciu lat. Komisja powinna przeanalizować potrzebę przedłużenia szczególnych wyłączeń najpóźniej do dnia 1 kwietnia 2028 r., aby przygotować się do konferencji stron zaplanowanej na maj 2029 r., na której ma zapaść decyzja o ewentualnym przedłużeniu szczególnych wyłączeń dla omawianej substancji na mocy konwencji.

(7) W art. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1021 zakazano produkcji, wprowadzania do obrotu i stosowania substancji wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia w postaci samoistnej, w mieszaninach lub w wyrobach. W tym względzie należy wyjaśnić, że wyroby, które zawierają substancję Dechlorane Plus i które są produkowane lub wprowadzane do obrotu na podstawie wyłączenia określonego w załączniku I do tego rozporządzenia, i które były już w użyciu w dniu wygaśnięcia danego wyłączenia, mogą być nadal stosowane po dacie wygaśnięcia.

(8) Ponadto zgodnie z decyzją SC-11/10 wyłączenie obejmujące wprowadzanie do obrotu i stosowanie substancji Dechlorane Plus na potrzeby części zamiennych do niektórych pojazdów, niektórych maszyn, urządzeń zasilających do zastosowań morskich, ogrodniczych i leśnych oraz zewnętrznych, zastosowań lotniczych, kosmicznych i obronnych oraz niektórych przyrządów przyznaje się do końca okresu eksploatacji danego produktu lub do dnia 31 grudnia 2043 r., w zależności od tego, co nastąpi wcześniej, lub do końca okresu eksploatacji danego produktu w przypadku wyrobów medycznych i wyrobów do diagnostyki in vitro. Okres eksploatacji produktów w zastosowaniach obronnych, lotniczych i kosmicznych może wykraczać poza 2043 r. W przypadku takich zastosowań należy zatem zezwolić na wprowadzanie do obrotu i stosowanie nawet po tej dacie części zamiennych już znajdujących się na terytorium Unii przed dniem lub w dniu wygaśnięcia odnośnego wyłączenia.

(9) Aby przepisy art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1021 były lepiej stosowane i egzekwowane w Unii, należy ustalić wartość dopuszczalną dla substancji Dechlorane Plus występującej jako niezamierzone zanieczyszczenie śladowe w substancjach, mieszaninach i wyrobach.

(10) Biorąc pod uwagę, że laboratoria muszą zwiększyć dokładność analiz oraz zapewnić jednolite i odpowiednie stosowanie metod analitycznych, należy ustalić wartość dopuszczalną niezamierzonego zanieczyszczenia śladowego na poziomie 1 000 mg/kg. Po upływie 30 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia należy ustalić wartość dopuszczalną na poziomie 1 mg/kg.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1021,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/1021 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 maja 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

W części A załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1021 dodaje się pozycję w brzmieniu:
Substancja Nr CAS Nr WE Szczególne wyłączenie w odniesieniu do stosowania jako półprodukt lub inna specyfikacja
"Dechlorane Plus

»Dechlorane Plus« obejmuje izomer syn i izomer anti

13560-89-9

135821-03-3

135821-74-8

236-948-9 1. Do celów niniejszej pozycji art. 4 ust. 1 lit. b) ma zastosowanie do stężeń substancji Dechlorane Plus:

a) równych 1 000 mg/kg lub mniejszych od tej wartości (0,1 % wagowo), jeżeli jest ona obecna w substancjach, mieszaninach lub wyrobach do dnia 15 kwietnia 2028 r.;

b) równych 1 mg/kg lub mniejszych od tej wartości (0,0001 % wagowo), jeżeli jest ona obecna w substancjach, mieszaninach lub wyrobach po dniu 15 kwietnia 2028 r.

2. Na zasadzie odstępstwa zezwala się na wprowadzanie do obrotu i stosowanie substancji Dechlorane Plus w następujących celach:

a) zastosowania lotnicze, kosmiczne i obronne do dnia 26 lutego 2030 r.;

b) zastosowania związane z obrazowaniem medycznym do dnia 26 lutego 2030 r.;

c) urządzenia i instalacje do radioterapii do dnia 26 lutego 2030 r.;

d) naprawa i części zamienne do któregokolwiek z poniższych:

(i) lądowe pojazdy silnikowe;

(ii) stacjonarne maszyny przemysłowe do stosowania w rolnictwie, leśnictwie i budownictwie;

(iii) urządzenia zasilające do zastosowań morskich, ogrodniczych i leśnych oraz zewnętrznych, inne niż objęte ppkt (ii);

(iv) zastosowania lotnicze, kosmiczne i obronne;

(v) przyrządy do analizy, pomiarów, sterowania, monitorowania, testowania, produkcji i kontroli;

w przypadku gdy substancja Dechlorane Plus była początkowo wykorzystywana w ich produkcji - do końca okresu eksploatacji lub do dnia 31 grudnia 2043 r., w zależności od tego, co nastąpi wcześniej;

e) naprawa i części zamienne do któregokolwiek z poniższych:

(i) wyroby medyczne i akcesoria do wyrobów medycznych objęte zakresem rozporządzenia (UE) 2017/745;

(ii) wyroby medyczne do diagnostyki in vitro i akcesoria do wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro objęte zakresem rozporządzenia (UE) 2017/746.

W przypadku gdy substancja Dechlorane Plus była początkowo wykorzystywana w ich produkcji - do końca okresu użytkowania.

3. Komisja oceni potrzebę przedłużenia szczególnych wyłączeń, o których mowa w pkt 2 lit. a), b) i c), najpóźniej do dnia 1 kwietnia 2028 r.

4. Wyroby zawierające substancję Dechlorane Plus będące już w użyciu w Unii przed dniem lub w dniu wygaśnięcia odnośnego wyłączenia określonego w pkt 2 lit. a)-d) mogą być nadal stosowane.

5. Zezwala się na wprowadzanie do obrotu i stosowanie części zamiennych zawierających substancję Dechlorane Plus, o których mowa w pkt 2 lit. d) ppkt (iv), już znajdujących się na terytorium Unii przed dniem lub w dniu 31 grudnia 2043 r."

1 Dz.U. L 169 z 25.6.2019, s. 45, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1021/oj.
2 Decyzja Rady 2006/507/WE z dnia 14 października 2004 r. dotycząca zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 209 z 31.7.2006, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/ 2006/507/oj).
3 Decyzja Rady 2004/259/WE z dnia 19 lutego 2004 r. dotycząca zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczenia powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 81 z 19.3.2004, s. 35, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2004/259/oj).
4 Decyzja Rady (UE) 2023/1006 z dnia 25 kwietnia 2023 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na jedenastym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do wniosków dotyczących poprawek do załącznika A do tej konwencji (Dz.U. L 136 z 24.5.2023, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/ dec/2023/1006/oj).
6 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/1907/oj).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/858/oj).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/167/oj).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 52, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/ 168/oj).

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1930

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/1930 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 w odniesieniu do substancji Dechlorane Plus
Data aktu: 15/05/2025
Data ogłoszenia: 25/09/2025
Data wejścia w życie: 15/10/2025