uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 1,
(1) Rozporządzenie (UE) 2019/1021 wdraża zobowiązania Unii wynikające z Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych 2 ("konwencja") oraz z Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych 3 ("protokół").
(2) Załącznik A do konwencji zawiera wykaz chemikaliów. Każda ze stron konwencji jest zobowiązana do zakazania stosowania chemikaliów znajdujących się w wykazie lub wprowadzenia środków prawnych i administracyjnych niezbędnych do wyeliminowania ich produkcji, stosowania, przywozu i wywozu.
(3) Na jedenastym posiedzeniu konferencji stron konwencji, które odbyło się w dniach 1-12 maja 2023 r., postanowiono, zgodnie z art. 8 ust. 9 konwencji, zmienić załącznik A do konwencji w celu włączenia do niego substancji Dechlorane Plus ze szczególnymi wyłączeniami. Unia poparła włączenie substancji Dechlorane Plus do załącznika A ze szczególnymi wyłączeniami zgodnie z decyzją Rady (UE) 2023/1006 4 . Należy zatem wprowadzić zmiany również w części A załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1021, która zawiera wykaz substancji wymienionych w konwencji i w protokole, jak również substancji wymienionych wyłącznie w konwencji, w celu włączenia do wykazu substancji Dechlorane Plus.
(4) W 2022 r. Komitet ds. Oceny Ryzyka (RAC) i Komitet ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych (SEAC) Europejskiej Agencji Chemikaliów ("komitety") przyjęły opinie 5 dotyczące przygotowanej przez Norwegię dokumentacji w sprawie ograniczeń w odniesieniu do substancji Dechlorane Plus na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 . W opiniach poparto ograniczenie produkcji i stosowania substancji Dechlorane Plus z pewnymi odstępstwami w odniesieniu do konkretnych zastosowań. Odstępstwa te wymieniono w wykazie szczególnych wyłączeń przyznanych na mocy konwencji decyzją konferencji stron SC-11/10 i należy je przyznać jako wyłączenia również na podstawie rozporządzenia (UE) 2019/1021, ponieważ są one wciąż potrzebne w Unii. Dotyczy to między innymi części zamiennych do lądowych pojazdów silnikowych, takich jak samochody, motocykle, rolnicze i budowlane pojazdy silnikowe oraz wózki jezdniowe, w tym pojazdy silnikowe objęte rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 7 , (UE) 167/2013 8 i (UE) nr 168/2013 9 .
(5) Konwencja przewiduje wyłączenia dotyczące stosowania substancji Dechlorane Plus, które nie zostały zalecone w opiniach komitetów. Wyłączenia te obejmują stosowanie przedmiotowej substancji w częściach zamiennych do zewnętrznych urządzeń zasilających, wyrobów medycznych, wyrobów do diagnostyki in vitro oraz przyrządów do analizy, pomiarów, kontroli, monitorowania, testowania, produkcji i inspekcji, a także do naprawy niektórych wyrobów. Biorąc pod uwagę, że ilość substancji Dechlorane Plus stosowana w częściach zamiennych i do celów naprawy wyrobów jest mała, a także uwzględniając konieczność konserwacji wyrobów będących już w użyciu, należy uwzględnić takie wyłączenia w rozporządzeniu (UE) 2019/1021.
(6) Maksymalny okres obowiązywania wyłączeń powinien wynosić pięć lat, z możliwością przedłużenia na okres dodatkowych pięciu lat, zgodnie z art. 4 ust. 4 konwencji. Jest to szczególnie istotne w przypadku wyłączeń dotyczących zastosowań związanych z obrazowaniem medycznym oraz urządzeń i instalacji do radioterapii, w odniesieniu do których komitety opowiedziały się w swoich opiniach za okresem odpowiednio siedmiu i dziesięciu lat. Komisja powinna przeanalizować potrzebę przedłużenia szczególnych wyłączeń najpóźniej do dnia 1 kwietnia 2028 r., aby przygotować się do konferencji stron zaplanowanej na maj 2029 r., na której ma zapaść decyzja o ewentualnym przedłużeniu szczególnych wyłączeń dla omawianej substancji na mocy konwencji.
(7) W art. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1021 zakazano produkcji, wprowadzania do obrotu i stosowania substancji wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia w postaci samoistnej, w mieszaninach lub w wyrobach. W tym względzie należy wyjaśnić, że wyroby, które zawierają substancję Dechlorane Plus i które są produkowane lub wprowadzane do obrotu na podstawie wyłączenia określonego w załączniku I do tego rozporządzenia, i które były już w użyciu w dniu wygaśnięcia danego wyłączenia, mogą być nadal stosowane po dacie wygaśnięcia.
(8) Ponadto zgodnie z decyzją SC-11/10 wyłączenie obejmujące wprowadzanie do obrotu i stosowanie substancji Dechlorane Plus na potrzeby części zamiennych do niektórych pojazdów, niektórych maszyn, urządzeń zasilających do zastosowań morskich, ogrodniczych i leśnych oraz zewnętrznych, zastosowań lotniczych, kosmicznych i obronnych oraz niektórych przyrządów przyznaje się do końca okresu eksploatacji danego produktu lub do dnia 31 grudnia 2043 r., w zależności od tego, co nastąpi wcześniej, lub do końca okresu eksploatacji danego produktu w przypadku wyrobów medycznych i wyrobów do diagnostyki in vitro. Okres eksploatacji produktów w zastosowaniach obronnych, lotniczych i kosmicznych może wykraczać poza 2043 r. W przypadku takich zastosowań należy zatem zezwolić na wprowadzanie do obrotu i stosowanie nawet po tej dacie części zamiennych już znajdujących się na terytorium Unii przed dniem lub w dniu wygaśnięcia odnośnego wyłączenia.
(9) Aby przepisy art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1021 były lepiej stosowane i egzekwowane w Unii, należy ustalić wartość dopuszczalną dla substancji Dechlorane Plus występującej jako niezamierzone zanieczyszczenie śladowe w substancjach, mieszaninach i wyrobach.
(10) Biorąc pod uwagę, że laboratoria muszą zwiększyć dokładność analiz oraz zapewnić jednolite i odpowiednie stosowanie metod analitycznych, należy ustalić wartość dopuszczalną niezamierzonego zanieczyszczenia śladowego na poziomie 1 000 mg/kg. Po upływie 30 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia należy ustalić wartość dopuszczalną na poziomie 1 mg/kg.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1021,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 maja 2025 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1930 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1930 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 w odniesieniu do substancji Dechlorane Plus |
| Data aktu: | 15/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 25/09/2025 |
| Data wejścia w życie: | 15/10/2025 |