uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 71 ust. 3,
(1) Afrykański pomór świń jest zakaźną chorobą wirusową występującą u świń utrzymywanych i dzikich, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność chowu, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w wywozie tych przesyłek do państw trzecich.
(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/594 2 ustanowiono środki szczególne w zakresie zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń, które mają być stosowane przez pewien okres przez państwa członkowskie, które są wymienione lub których obszary są wymienione w załącznikach I i II do tego rozporządzenia ("zainteresowane państwa członkowskie"). W tym rozporządzeniu wykonawczym ustanowiono między innymi przepisy dotyczące umieszczenia w wykazie na poziomie Unii w załączniku I do tego rozporządzenia obszarów objętych ograniczeniami I, II i III w następstwie wystąpienia ognisk afrykańskiego pomoru świń oraz przepisy dotyczące umieszczenia w wykazie na poziomie Unii w załączniku II do tego rozporządzenia w następstwie wystąpienia ogniska tej choroby w państwie członkowskim lub strefie uprzednio uznawanych za wolne od choroby.
(3) Załącznik I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 został ostatnio zmieniony rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2025/1882 3 w następstwie zmian sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w Estonii, Łotwie i Polsce.
(4) Od czasu przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2025/1882 Chorwacja, Łotwa i Polska powiadomiły Komisję o wystąpieniu nowych ognisk afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych, a Litwa i Polska powiadomiły Komisję o wystąpieniu nowych ognisk u dzikich świń. Na niektórych obszarach Czech, Niemiec, Włoch i Łotwy poprawiła się również sytuacja epidemiologiczna dzikich i utrzymywanych świń.
(5) Zmiany w umieszczaniu w wykazie obszarów objętych ograniczeniami I, II i III w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 muszą opierać się na sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń na obszarach występowania tej choroby, ogólnej sytuacji epidemiologicznej w zakresie afrykańskiego pomoru świń w zainteresowanym państwie członkowskim oraz poziomie ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się tej choroby. Obszary objęte ograniczeniami ustanawia się ponadto w oparciu o naukowe zasady i kryteria określania podziału geograficznego na obszary ze względu na występowanie afrykańskiego pomoru świń przedstawione w zawiadomieniu Komisji w sprawie wytycznych dotyczących zapobiegania afrykańskiemu pomorowi świń oraz zwalczania i likwidacji tej choroby w Unii ("wytyczne dotyczące APŚ") 4 , a także z uwzględnieniem norm międzynarodowych, takich jak Kodeks zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (WOAH), oraz uzasadnień podziału na obszary podanych przez właściwe organy zainteresowanych państw członkowskich.
(6) We wrześniu 2025 r. odnotowano ognisko afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń w żupanii osijecko- barańskiej w Chorwacji, na obszarze wymienionym obecnie jako obszar objęty ograniczeniami III w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, lecz w bliskim sąsiedztwie obszaru wymienionego jako obszar objęty ograniczeniami I w tym załączniku. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych oznacza również wzrost poziomu ryzyka, co wymaga dodatkowych środków w celu wyeliminowania ryzyka dla zdrowia zwierząt. Wspomniany obszar Chorwacji wymieniony obecnie jako obszar objęty ograniczeniami I należy zatem teraz wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami III, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I i III również należy ponownie określić, aby uwzględnić to ognisko.
(7) W sierpniu 2025 r. odnotowano także ognisko afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych w żupanii osijecko-barańskiej w Chorwacji, na obszarze wymienionym obecnie jako obszar objęty ograniczeniami I w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych oznacza również wzrost poziomu ryzyka, co wymaga dodatkowych środków w celu wyeliminowania ryzyka dla zdrowia zwierząt. W celu zapewnienia ciągłości terytorialnej, zgodnie z art. 7 ust. 2 tego rozporządzenia wykonawczego, wspomniany obszar Chorwacji, który jest obecnie wymieniony w wykazie jako obszar objęty ograniczeniami I i na którym wystąpiło to niedawne ognisko afrykańskiego pomoru świń, należy zatem teraz wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami III, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I i III również należy ponownie określić, aby uwzględnić to ognisko.
(8) Ponadto we wrześniu 2025 r. odnotowano także ognisko afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych w regionie Liwonia w Łotwie, na obszarze wymienionym obecnie jako obszar objęty ograniczeniami II w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych oznacza również wzrost poziomu ryzyka, co wymaga dodatkowych środków w celu wyeliminowania ryzyka dla zdrowia zwierząt. Wspomniany obszar Łotwy, który jest obecnie wymieniony jako obszar objęty ograniczeniami II i na którym wystąpiło to niedawne ognisko, należy zatem teraz wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami III, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami II i III również należy ponownie określić, aby uwzględnić to ognisko.
(9) Ponadto we wrześniu 2025 r. odnotowano ognisko afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń w regionie Ryga w Łotwie, na obszarze wymienionym obecnie jako obszar objęty ograniczeniami III w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, lecz w bliskim sąsiedztwie obszaru wymienionego jako obszar objęty ograniczeniami II w tym załączniku. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych oznacza również wzrost poziomu ryzyka, co wymaga dodatkowych środków w celu wyeliminowania ryzyka dla zdrowia zwierząt. Wspomniany obszar Łotwy wymieniony obecnie jako obszar objęty ograniczeniami II należy zatem teraz wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami III, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami II i III również należy ponownie określić, aby uwzględnić to ognisko.
(10) Podobnie we wrześniu 2025 r. odnotowano ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni w rejonie uciańskim w Litwie, na obszarze obecnie wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami I. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni oznacza również wzrost poziomu ryzyka, co wymaga dodatkowych środków w celu wyeliminowania ryzyka dla zdrowia zwierząt. W celu zapewnienia ciągłości terytorialnej, zgodnie z art. 6 ust. 2 tego rozporządzenia wykonawczego, wspomniany obszar Litwy, który jest obecnie wymieniony w wykazie jako obszar objęty ograniczeniami I i na którym wystąpiło to niedawne ognisko afrykańskiego pomoru świń, należy zatem teraz wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I i II również należy ponownie określić, aby uwzględnić to ognisko.
(11) Ponadto we wrześniu 2025 r. odnotowano dwa ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w rejonach uciańskim i szawelskim w Litwie, na obszarach wymienionych obecnie jako obszary objęte ograniczeniami II w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, położonych jednak w bliskim sąsiedztwie obszarów obecnie wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami I w tym załączniku. Te nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń oznaczają również wzrost poziomu ryzyka, co wymaga dodatkowych środków w celu wyeliminowania ryzyka dla zdrowia zwierząt. Wspomniane obszary Litwy wymienione obecnie jako obszary objęte ograniczeniami I należy zatem teraz wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami II, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I i II również należy ponownie określić, aby uwzględnić te ogniska.
(12) Ponadto we wrześniu 2025 r. odnotowano ognisko afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń w województwie lubelskim w Polsce, na obszarze wymienionym obecnie jako obszar objęty ograniczeniami III w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, położonym jednak w bliskim sąsiedztwie obszaru obecnie wymienionego jako obszar objęty ograniczeniami II w tym załączniku. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych oznacza również wzrost poziomu ryzyka, co wymaga dodatkowych środków w celu wyeliminowania ryzyka dla zdrowia zwierząt. Wspomniany obszar Polski wymieniony obecnie jako obszar objęty ograniczeniami II należy zatem teraz wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami III, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami II i III również należy ponownie określić, aby uwzględnić to ognisko.
(13) Podobnie we wrześniu 2025 r. odnotowano ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni w województwie kujawsko-pomorskim w Polsce, na obszarze obecnie wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami I. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni oznacza również wzrost poziomu ryzyka, co wymaga dodatkowych środków w celu wyeliminowania ryzyka dla zdrowia zwierząt. W celu zapewnienia ciągłości terytorialnej, zgodnie z art. 6 ust. 2 tego rozporządzenia wykonawczego, wspomniany obszar Polski, który jest obecnie wymieniony w wykazie jako obszar objęty ograniczeniami I i na którym wystąpiło to niedawne ognisko afrykańskiego pomoru świń, należy zatem teraz wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I i II również należy ponownie określić, aby uwzględnić to ognisko.
(14) Ponadto we wrześniu 2025 r. odnotowano kilka ognisk afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w województwie zachodniopomorskim w Polsce, na obszarze wymienionym obecnie jako obszar objęty ograniczeniami II w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, położonym jednak w bliskim sąsiedztwie obszaru obecnie wymienionego jako obszar objęty ograniczeniami I w tym załączniku. Te nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń oznaczają również wzrost poziomu ryzyka, co wymaga dodatkowych środków w celu wyeliminowania ryzyka dla zdrowia zwierząt. Wspomniany obszar Polski wymieniony obecnie jako obszar objęty ograniczeniami I należy zatem teraz wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I i II również należy ponownie określić, aby uwzględnić te ogniska.
(15) Na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Czechy oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń na obszarze objętym ograniczeniami I wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stosowanych w tym państwie członkowskim zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/687 5 , a w szczególności środków określonych w art. 64, 65 i 67 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych WOAH, obszar w kraju libereckim w Czechach wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami I powinien teraz zostać usunięty z tego załącznika z powodu niewystąpienia ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych i dzikich świń na tym obszarze objętym ograniczeniami I przez ostatnie dwanaście miesięcy.
(16) Ponadto na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Czechy oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń na obszarach objętych ograniczeniami II wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 stosowanych przez to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 64, 65 i 67 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami ograniczającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych WOAH, obszar w kraju libereckim w Czechach wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami II powinien teraz zostać wymieniony w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami I z powodu niewystąpienia ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych i dzikich świń na tym obszarze objętym ograniczeniami II przez ostatnie dwanaście miesięcy oraz dlatego, że obszar ten graniczy obecnie z obszarem objętym ograniczeniami II.
(17) Ponadto na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Niemcy oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń na obszarach objętych ograniczeniami II wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 stosowanych przez to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 64, 65 i 67 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami ograniczającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych WOAH, niektóre obszary w krajach związkowych Brandenburgia i Saksonia w Niemczech wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami II powinny teraz zostać wymienione w tym załączniku jako obszary objęte ograniczeniami I z powodu niewystąpienia ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych i dzikich świń na tych obszarach objętych ograniczeniami II przez ostatnie dwanaście miesięcy oraz dlatego, że obszary te graniczą obecnie z obszarami objętymi ograniczeniami II.
(18) Ponadto na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Niemcy oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń na obszarach objętych ograniczeniami I wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 stosowanych przez to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 64, 65 i 67 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych WOAH, niektóre obszary w krajach związkowych Brandenburgia i Saksonia w Niemczech wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami I powinny teraz zostać usunięte z tego załącznika z powodu niewystąpienia ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych i dzikich świń na tych obszarach objętych ograniczeniami I przez ostatnie dwanaście miesięcy.
(19) Ponadto na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Włochy oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń na niektórych obszarach objętych ograniczeniami III wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 stosowanych przez to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 22, 25 i 40 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych WOAH, niektóre obszary w regionach Piemont i Lombardia we Włoszech wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami III powinny teraz zostać wymienione w tym załączniku jako obszary objęte ograniczeniami II ze względu na niewystąpienie przez ostatnie dwanaście miesięcy ognisk afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych na tych obszarach objętych ograniczeniami III, podczas gdy choroba ta nadal występuje u dzikich świń.
(20) Ponadto na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Włochy oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń na niektórych obszarach objętych ograniczeniami III wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 stosowanych przez to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 22, 25 i 40 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych WOAH, niektóre obszary w regionach Piemont i Lombardia we Włoszech wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami III powinny teraz zostać wymienione w tym załączniku jako obszary objęte ograniczeniami I ze względu na niewystąpienie przez ostatnie dwanaście miesięcy ognisk afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych i u dzikich świń na tych obszarach objętych ograniczeniami III.
(21) Ponadto na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Włochy oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych świń na niektórych obszarach objętych ograniczeniami III wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 stosowanych przez to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 22, 25 i 40 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych WOAH, obszary w regionach Piemont i Lombardia we Włoszech wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami III powinny teraz zostać usunięte z tego załącznika z powodu niewystąpienia przez ostatnie dwanaście miesięcy ognisk afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych i u dzikich świń na tych obszarach objętych ograniczeniami III.
(22) Ponadto na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Włochy oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń na niektórych obszarach objętych ograniczeniami II wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 stosowanych przez to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 64, 65 i 67 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych WOAH, niektóre obszary w regionie Emilia-Romania we Włoszech wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami II powinny teraz zostać wymienione w tym załączniku jako obszary objęte ograniczeniami I ze względu na niewystąpienie przez ostatnie dwanaście miesięcy ognisk afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych i u dzikich świń na tych obszarach objętych ograniczeniami III.
(23) Ponadto na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Włochy oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń na niektórych obszarach objętych ograniczeniami I wymienionych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 stosowanych przez to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 64, 65 i 67 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych WOAH, niektóre obszary w regionach Piemont, Lombardia i Emilia-Romania we Włoszech wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami I powinny teraz zostać usunięte z tego załącznika z powodu niewystąpienia ognisk afrykańskiego pomoru świń u utrzymywanych i dzikich świń na tych obszarach objętych ograniczeniami I przez ostatnie dwanaście miesięcy.
(24) Na podstawie informacji i uzasadnienia przekazanych przez Łotwę oraz z uwagi na skuteczność środków zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych na obszarze objętym ograniczeniami III wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 stosowanych przez to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, a w szczególności środków określonych w art. 22, 25 i 40 tego rozporządzenia, oraz zgodnie ze środkami zmniejszającymi ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń określonymi w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych WOAH, obszar w regionie Kurlandia w Łotwie wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami III powinien teraz zostać wymieniony w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami II ze względu na niewystąpienie przez ostatnie trzy miesiące ognisk afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych na tym obszarze objętym ograniczeniami III, podczas gdy choroba ta nadal występuje u dzikich świń.
(25) W związku z tym, aby uwzględnić te niedawne zmiany sytuacji epidemiologicznej w zakresie afrykańskiego pomoru świń w Unii oraz proaktywnie zwalczać ryzyko związane z rozprzestrzenianiem się tej choroby, należy zmienić wpisy dotyczące Czech, Niemiec, Łotwy, Litwy, Włoch i Polski w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, aby uwzględnić niedawne ogniska choroby w Chorwacji, Łotwie, Litwie i Polsce, a także poprawę sytuacji epidemiologicznej na niektórych obszarach Czech, Niemiec, Włoch i Łotwy.
(26) Ponieważ sytuacja w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń jest w Unii bardzo dynamiczna, przy wyznaczaniu tych nowych obszarów objętych ograniczeniami wzięto pod uwagę sytuację epidemiologiczną na otaczających je obszarach.
(27) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się afrykańskiego pomoru świń ważne jest, aby zmiany, które mają zostać wprowadzone niniejszym rozporządzeniem w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, stały się skuteczne tak szybko, jak jest to możliwe.
(28) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 września 2025 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1924 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/1924 zmieniające załącznik I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 ustanawiającego środki szczególne w zakresie zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń |
| Data aktu: | 19/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/09/2025 |
| Data wejścia w życie: | 23/09/2025 |