Decyzja 2025/1874 zmieniająca decyzję (UE) 2024/2383 w odniesieniu do wyznaczenia koordynatorów europejskich ds. europejskich korytarzy transportowych Atlantyk, Ren - Dunaj i Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie oraz ustanowienia szczegółowych zasad dotyczących realizacji ich misji i zadań

DECYZJA KOMISJI (UE) 2025/1874
z dnia 12 września 2025 r.
zmieniająca decyzję (UE) 2024/2383 w odniesieniu do wyznaczenia koordynatorów europejskich ds. europejskich korytarzy transportowych "Atlantyk", "Ren - Dunaj" i "Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie" oraz ustanowienia szczegółowych zasad dotyczących realizacji ich misji i zadań
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, zmieniające rozporządzenia (UE) 2021/1153 i (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1315/2013 1 , w szczególności jego art. 52 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Europejskie korytarze transportowe jako instrumenty ułatwiające skoordynowane wdrażanie sieci bazowej i rozszerzonej sieci bazowej zostały przewidziane w rozdziale V rozporządzenia (UE) 2024/1679 i wymienione w art. 11 ust. 1 tego rozporządzenia.

(2) Zgodnie z art. 52 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1679 wyznacza się koordynatorów europejskich, aby ułatwić skoordynowane wdrażanie europejskich korytarzy transportowych, europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) i europejskiego obszaru transportu morskiego.

(3) Rola koordynatorów europejskich ma duże znaczenie dla rozwoju i współpracy w obrębie europejskich korytarzy transportowych.

(4) Decyzją Komisji (UE) 2024/2383 2  wyznaczono koordynatorów europejskich w odniesieniu do siedmiu z dziewięciu europejskich korytarzy transportowych. Stanowiska koordynatorów europejskich ds. europejskich korytarzy transportowych "Ren - Dunaj" i "Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie" pozostały nieobsadzone i należy je obsadzić.

(5) W porozumieniu z zainteresowanym koordynatorem europejskim proponuje się również zastąpienie koordynatora europejskiego ds. europejskiego korytarza transportowego "Atlantyk".

(6) Zgodnie z art. 52 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1679 przeprowadzono konsultacje z państwami członkowskimi, państwami sąsiadującymi, które należą do danych europejskich korytarzy transportowych, oraz z Parlamentem Europejskim i Radą. Zainteresowane państwa członkowskie wyraziły zgodę na wyznaczenie koordynatorów europejskich, a Parlament Europejski i Rada wydały swoje pozytywne opinie w lipcu 2025 r.

(7) Ponieważ dwa stanowiska koordynatorów europejskich pozostają obecnie nieobsadzone, należy pilnie mianować tych koordynatorów. Z tego względu niniejsza decyzja powinna wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji Komisji (UE) 2024/2383 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Mandat koordynatorów europejskich ds. europejskich korytarzy transportowych »Atlantyk«, »Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie« oraz »Ren - Dunaj« rozpoczyna się jednak w dniu 16 września 2025 r. i kończy się cztery lata po tej dacie.";

2)
załącznik I zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku I do niniejszej decyzji;
3)
w załączniku II dodaje się upoważnienia dla koordynatorów europejskich ds. europejskiego korytarza transportowego "Ren - Dunaj" oraz europejskiego korytarza transportowego "Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie" określone w załączniku II do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 września 2025 r.

ZAŁĄCZNIK  I

Wyznaczenie koordynatorów europejskich ds. europejskich korytarzy transportowych, europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym i europejskiego obszaru transportu morskiego

Morze Północne - Morze Bałtyckie Catherine TRAUTMANN (FR)
Skandynawia - Morze Śródziemne Pat COX (IE)
Atlantyk François BAUSCH (LU)
Morze Północne - Ren - Morze Śródziemne Paweł WOJCIECHOWSKI (PL)
Morze Śródziemne Mathieu GROSCH (BE)
Morze Bałtyckie - Morze Adriatyckie Anne Elisabet JENSEN (DK)
Bałkany Zachodnie - wschodnia część Morza Śródziemnego Marian-Jean MARINESCU (RO)
ERTMS Matthias RUETE (DE)
Europejski obszar transportu morskiego Gesine MEISSNER (DE)
Ren - Dunaj Margarida MARQUES (PT)
Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie Mario MAURO (IT)

"ZAŁĄCZNIK  II

Upoważnienie koordynatora europejskiego ds. europejskiego korytarza transportowego »Ren - Dunaj«

W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 3  przewidziano wyznaczenie koordynatorów europejskich odpowiedzialnych za wdrażanie europejskich korytarzy transportowych i dwóch priorytetów horyzontalnych, a mianowicie europejskiego obszaru transportu morskiego i europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS).

Podejście korytarzowe umożliwia skuteczną współpracę kluczowych podmiotów w zarządzaniu zarówno transgranicznymi, jak i krajowymi projektami o znaczeniu europejskim realizowanymi w korytarzu. Europejskie korytarze transportowe obejmują wszystkie rodzaje transportu, aby zapewnić podniesienie efektywności europejskiego systemu transportowego na szeroką skalę. W związku z tym wdrożenie europejskich korytarzy transportowych odgrywa dużą rolę w dążeniu do osiągnięcia celów politycznych Unii w zakresie przejścia na zrównoważony transport i wzmacniania gospodarki europejskiej.

Przyjęła Pani odpowiedzialność jako koordynator europejskiego korytarza transportowego »Ren - Dunaj«. Korytarz ten wiedzie od portów w północnych Niemczech w Wilhelmshaven, Bremie, Hamburgu i Rostocku, obejmuje kilka osi multimodalnych prowadzących do Berlina, Hanoweru, Lipska i Drezna, a następnie do Pragi, gdzie północna oś korytarza spotyka się z bardziej zachodnią osią rozpoczynającą się we francuskim mieście Strasburg i prowadzącą do niemieckich miast Frankfurt i Stuttgart i dalej na wschód odpowiednio do Pragi i Monachium. Następnie prowadzi przez Austrię, Słowację i Węgry do rumuńskich portów Konstanca i Gałacz. Oś zapewniająca połączenie korytarzowe ze Słowacją dalej wiedzie aż do Lwowa na Ukrainie. Korytarz ten obejmuje infrastrukturę kolejową i drogową, porty lotnicze, porty, terminale kolejowo-drogowe oraz - w północnej jego części - system śródlądowych dróg wodnych głównego koryta Łaby, Kanał Boczny Łaby, część Kanału Śródlądowego Łaby, Wezerę, kanał wodny w Geesthacht i Wełtawę, a także Men, kanał Men-Dunaj, cały Dunaj w biegu w dół od Kelheim oraz rzeki Wag, Sawa i Cisa. Kluczowe projekty to usunięcie wąskich gardeł w żegludze na Dunaju i innych śródlądowych drogach wodnych, a także na transgranicznych odcinkach kolejowych Drezno - Praga, Praga - Wiedeń/Bratysława - Budapeszt i Budapeszt - Bukareszt, a także na głównych odcinkach krajowych, w tym Stuttgart - Ulm.

Komisja jest przekonana, że Pani wsparcie, na które bardzo liczy, będzie miało decydujące znaczenie dla trwałego sukcesu europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych.

Misja

Prace koordynatora europejskiego mają na celu osiąganie postępów w rozwoju korytarza poprzez ukierunkowane działania koordynacyjne, w szczególności w odniesieniu do inwestycji projektowych (synchronizacja prac, przydział krajowych i unijnych środków finansowych) oraz, w stosownych przypadkach, innych szczególnych działań na rzecz promowania konkurencyjnego i wydajnego pod względem zasobów systemu transportu. W tym celu koordynator europejski ułatwia współpracę pomiędzy zainteresowanymi państwami członkowskimi i ukierunkowuje zaangażowanie odpowiednich zainteresowanych podmiotów w ramach forum ds. korytarza oraz wspiera przygotowywanie i wykonywanie aktów wykonawczych Komisji, o których mowa w art. 55 rozporządzenia (UE) 2024/1679, na podstawie planów prac dotyczących korytarza, o których mowa w art. 54 tego rozporządzenia.

Pani obowiązki, które wynikają z art. 52 ust. 5, 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2024/1679, obejmują:

analizę stanu zgodności i wspieranie skoordynowanego wdrażania europejskiego korytarza transportowego »Ren - Dunaj«, zgodnie ze standardami transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T),
sporządzenie planu prac, najpóźniej do 19 lipca 2026 r., a następnie co cztery lata, we współpracy z zainteresowanymi państwami członkowskimi oraz, w stosownych przypadkach, w porozumieniu z państwami sąsiadującymi, które należą do europejskiego korytarza transportowego »Ren - Dunaj« - zgodnie z art. 54 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2024/1679,
przekazywanie Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji i zainteresowanym państwom członkowskim rocznego sprawozdania z rozwoju sytuacji w zakresie postępów we wdrażaniu europejskiego korytarza transportowego »Ren - Dunaj«; sprawozdanie to dotyczy postępów poczynionych w zakresie kluczowych priorytetów i inwestycji, opisuje charakter problemów napotkanych podczas ich realizacji oraz zawiera propozycję rozwiązań,
oferowanie wsparcia w realizacji planu prac państwom członkowskim oraz, w stosownych przypadkach, państwom sąsiadującym,
formalne ustanowienie i przewodniczenie forum ds. korytarza, które składa się ze stron zaangażowanych w zarządzanie infrastrukturą - zgodnie z art. 53 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/1679; forum zbiera się regularnie w trakcie sprawowania przez Panią funkcji,
konsultowanie planu prac w ramach forum ds. korytarza oraz regularne informowanie forum o postępach we wdrażaniu planu,
utworzenie, w razie potrzeby, szeregu grup roboczych podlegających forum ds. korytarza i przewodniczenie im - zgodnie z art. 53 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/1679,
wszystkie niezbędne wyjazdy służbowe do odpowiednich stolic, regionów i węzłów miejskich znajdujących się w korytarzu transportowym,
podejmowanie działań następczych w związku z wdrażaniem i koordynacją planu prac i opartego na nim aktu wykonawczego Komisji, a także, w stosownych przypadkach, innych szczególnych aktów wykonawczych dotyczących odcinków transgranicznych,
przeprowadzanie konsultacji, w stosownych przypadkach, z organami regionalnymi i lokalnymi, zarządcami infrastruktury i przewoźnikami, w szczególności tymi, którzy są członkami organów zarządzających kolejowymi przewozami towarowymi, branżą dostawczą, użytkownikami transportu oraz odpowiednimi zainteresowanymi stronami w odniesieniu do planu prac i jego realizacji,
zgłaszanie napotkanych trudności i proponowanych rozwiązań państwom członkowskim, Radzie, państwom sąsiadującym, które należą do europejskiego korytarza transportowego »Ren - Dunaj«, Parlamentowi Europejskiemu i Komisji, a także wszelkim innym podmiotom zaangażowanym w rozwój europejskiego korytarza transportowego »Ren - Dunaj«,
ścisłą współpracę z państwami członkowskimi i organami zarządzającymi kolejowymi przewozami towarowymi w celu określenia priorytetów i potrzeb inwestycyjnych dotyczących kolejowych przewozów towarowych na kolejowych liniach towarowych europejskiego korytarza transportowego »Ren - Dunaj«, z uwzględnieniem korzyści płynących z transeuropejskiej sieci transportowej oraz ogólnych terminów ukończenia określonych w rozporządzeniu (UE) 2024/1679, bez uszczerbku dla kompetencji organów zarządzających kolejowymi przewozami towarowymi przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 4  oraz kompetencji państw członkowskich w zakresie zarządzania infrastrukturą i jej finansowania,
monitorowanie realizacji usług w zakresie kolejowych przewozów towarowych oraz identyfikowanie potencjalnych barier, takich jak bariery techniczne, administracyjne i operacyjne, ze szczególnym naciskiem na wymiar transgraniczny, a także w stosownych przypadkach przedstawianie zaleceń w tym zakresie,
ścisłą współpracę z zainteresowanymi państwami członkowskimi, by pomóc w określeniu priorytetów i potrzeb inwestycyjnych dotyczących kolejowych linii pasażerskich europejskiego korytarza transportowego »Ren - Dunaj«,
monitorowanie realizacji usług w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich oraz identyfikowanie potencjalnych barier, takich jak bariery techniczne, administracyjne i operacyjne, ze szczególnym naciskiem na wymiar transgraniczny, a także w stosownych przypadkach przedstawianie zaleceń w tym zakresie,
ścisłą współpracę z zainteresowanymi państwami członkowskimi, by ułatwić w stosownych przypadkach kontakty i koordynację między przedstawicielami transportu morskiego i żeglugi śródlądowej w celu zwiększenia wzajemnych synergii,
sprawdzanie, czy projekty proponowane przez państwa członkowskie lub w stosownych przypadkach przez państwa sąsiadujące do współfinansowania w ramach instrumentu »Łącząc Europę« są zgodne z priorytetami określonymi w planie prac,
współpracę z państwami sąsiadującymi i włączanie ich w działania dotyczące korytarzy, takie jak forum ds. korytarza lub grupy robocze,
współpracę z organizacjami międzynarodowymi w zakresie działań dotyczących korytarza, które obejmują państwa sąsiadujące będące członkami tych organizacji międzynarodowych.

Pani zadanie jako koordynatora europejskiego będzie miało zatem bardzo zróżnicowany charakter i bardzo duże znaczenie dla Unii Europejskiej oraz całego projektu w procesie planowania finansowania, jak również dla dialogu politycznego z państwami członkowskimi, aby mogły one przezwyciężyć wszelkie trudności związane z realizacją poszczególnych projektów infrastrukturalnych.

Zasady i procedury

Pani mandat jako koordynatora europejskiego trwać będzie cztery lata, począwszy od dnia wejścia w życie decyzji Komisji (UE) 2025/1874 5 , z możliwością jego przedłużenia za obopólną zgodą.

Komisja może w każdej chwili - z własnej inicjatywy lub na Pani wniosek - zmienić czas trwania tego mandatu. Komisja zastrzega sobie prawo do wycofania Pani mandatu w każdej chwili.

Podczas wypełniania swoich zadań nie może Pani występować w imieniu Komisji bez jej uprzedniej pisemnej zgody. Musi Pani zatem działać przy zachowaniu bezstronności, w sposób niezależny i poufny, oraz w jak najlepszy sposób wykorzystywać posiadaną wiedzę i kwalifikacje zawodowe, mając na uwadze wyłącznie interesy Unii.

Zobowiązuje się Panią do unikania wszelkich sytuacji prowadzących do konfliktu interesów w dziedzinach, w których wymaga się od Pani działania. Musi Pani niezwłocznie poinformować Komisję o każdym konflikcie interesów, który pojawi się w trakcie Pani kadencji.

Ponadto zobowiązuje się Panią do niewykorzystywania i nierozpowszechniania jakichkolwiek dokumentów lub informacji, z którymi zetknie się Pani podczas sprawowania tej funkcji, chyba że informacje te zostały już podane do wiadomości publicznej. Wszystkie uzyskane przez Panią wyniki będą stanowić własność Unii, która może je wykorzystać i opublikować według swojego uznania.

Podczas wypełniania zadania będzie Pani otrzymywać miesięczny zryczałtowany dodatek w wysokości 3 000 EUR na pokrycie kosztów działania sekretariatu w przypadku, gdy takich kosztów nie pokrywają bezpośrednio służby Komisji (komunikacja, różne meble biurowe, przestrzeń biurowa) oraz wydatki związane z reprezentacją podczas podróży służbowych, zgodnie z przepisami Komisji.

Osobą wyznaczoną do kontaktów z Panią w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu jest Dyrektor ds. Inwestycji, Innowacyjnego i Zrównoważonego Transportu. Komisja pragnie Panią z góry zapewnić, że podczas wypełniania swojego zadania otrzyma Pani pełne wsparcie dyrektora oraz pracowników wyznaczonych do pomocy w codziennych sprawach technicznych i administracyjnych.

Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu będzie regularnie organizować spotkania z udziałem koordynatorów europejskich, aby umożliwić im wymianę informacji i doświadczeń.

Jedynymi sądami właściwymi do rozstrzygania sporów w kwestiach ważności, stosowania lub interpretacji przedmiotowej umowy są sądy belgijskie. Przedmiotowa umowa podlega prawu belgijskiemu.

Upoważnienie koordynatora europejskiego ds.

europejskiego korytarza transportowego »Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie«

W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 6  przewidziano wyznaczenie koordynatorów europejskich odpowiedzialnych za wdrażanie europejskich korytarzy transportowych i dwóch priorytetów horyzontalnych, a mianowicie europejskiego obszaru transportu morskiego i europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS).

Podejście korytarzowe umożliwia skuteczną współpracę kluczowych podmiotów w zarządzaniu zarówno transgranicznymi, jak i krajowymi projektami o znaczeniu europejskim realizowanymi w korytarzu. Europejskie korytarze transportowe obejmują wszystkie rodzaje transportu, aby zapewnić podniesienie efektywności europejskiego systemu transportowego na szeroką skalę. W związku z tym wdrożenie europejskich korytarzy transportowych odgrywa dużą rolę w dążeniu do osiągnięcia celów politycznych Unii w zakresie przejścia na zrównoważony transport i wzmacniania gospodarki europejskiej.

Przyjął Pan odpowiedzialność jako koordynator europejskiego korytarza transportowego »Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie«. Korytarz ten prowadzi na północy od Helsinek w Finlandii, przez Estonię, Łotwę i Litwę, a następnie przez Gdańsk i Warszawę do południowej Polski. Z tego miejsca sieć prowadzi do Lwowa w Ukrainie i Kiszyniowa w Mołdawii, a następnie do ukraińskiego portu nad Morzem Czarnym w Odessie. Kolejny odcinek przebiega ze Słowacji i Węgier do Rumunii, a następnie wiedzie do Bułgarii i Grecji. Istnieje również połączenie z Cyprem poprzez europejski obszar transportu morskiego. Korytarz obejmuje infrastrukturę kolejową i drogową, porty lotnicze, porty i terminale kolejowo-drogowe. Kluczowe projekty to projekt Rail Baltica oraz połączenie z Ukrainą i Mołdawią.

Komisja jest przekonana, że Pana wsparcie, na które bardzo liczy, będzie miało decydujące znaczenie dla trwałego sukcesu europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych.

Misja

Prace koordynatora europejskiego mają na celu osiąganie postępów w rozwoju korytarza poprzez ukierunkowane działania koordynacyjne, w szczególności w odniesieniu do inwestycji projektowych (synchronizacja prac, przydział krajowych i unijnych środków finansowych) oraz, w stosownych przypadkach, innych szczególnych działań na rzecz promowania konkurencyjnego i wydajnego pod względem zasobów systemu transportu. W tym celu koordynator europejski ułatwia współpracę pomiędzy zainteresowanymi państwami członkowskimi, ukierunkowuje zaangażowanie odpowiednich zainteresowanych podmiotów w ramach forum ds. korytarza oraz wspiera przygotowywanie i wykonywanie aktów wykonawczych Komisji, o których mowa w art. 55 rozporządzenia (UE) 2024/1679, na podstawie planów prac dotyczących korytarza, o których mowa w art. 54 tego rozporządzenia.

Pana obowiązki, które wynikają z art. 52 ust. 5, 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2024/1679, obejmują:

analizę stanu zgodności i wspieranie skoordynowanego wdrażania europejskiego korytarza transportowego »Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie«, zgodnie ze standardami transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T),
sporządzenie planu prac, najpóźniej do dnia 19 lipca 2026 r., a następnie co cztery lata, we współpracy z zainteresowanymi państwami członkowskimi oraz, w stosownych przypadkach, w porozumieniu z państwami sąsiadującymi, które należą do europejskiego korytarza transportowego »Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie« - zgodnie z art. 54 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2024/1679,
przekazywanie Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji i zainteresowanym państwom członkowskim rocznego sprawozdania z rozwoju sytuacji w zakresie postępów we wdrażaniu europejskiego korytarza transportowego »Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie«; sprawozdanie to dotyczy postępów poczynionych w zakresie kluczowych priorytetów i inwestycji, opisuje charakter problemów napotkanych podczas ich realizacji oraz zawiera propozycję rozwiązań,
oferowanie wsparcia w realizacji planu prac państwom członkowskim oraz, w stosownych przypadkach, państwom sąsiadującym,
formalne ustanowienie i przewodniczenie forum ds. korytarza, które składa się ze stron zaangażowanych w zarządzanie infrastrukturą - zgodnie z art. 53 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/1679; forum zbiera się regularnie w trakcie sprawowania przez Pana funkcji,
konsultowanie planu prac w ramach forum ds. korytarza oraz regularne informowanie forum o postępach we wdrażaniu planu,
utworzenie, w razie potrzeby, szeregu grup roboczych podlegających forum ds. korytarza i przewodniczenie im - zgodnie z art. 53 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/1679,
wszystkie niezbędne wyjazdy służbowe do odpowiednich stolic, regionów i węzłów miejskich znajdujących się w korytarzu transportowym,
podejmowanie działań następczych w związku z wdrażaniem i koordynacją planu prac i opartego na nim aktu wykonawczego Komisji, a także, w stosownych przypadkach, innych szczególnych aktów wykonawczych dotyczących odcinków transgranicznych,
przeprowadzanie konsultacji, w stosownych przypadkach, z organami regionalnymi i lokalnymi, zarządcami infrastruktury, przewoźnikami, w szczególności tymi, którzy są członkami organów zarządzających kolejowymi przewozami towarowymi, branżą dostawczą, użytkownikami transportu oraz odpowiednimi zainteresowanymi stronami w odniesieniu do planu prac i jego realizacji,
zgłaszanie napotkanych trudności i proponowanych rozwiązań państwom członkowskim, Radzie, państwom sąsiadującym, które należą do europejskiego korytarza transportowego »Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie«, Parlamentowi Europejskiemu i Komisji, a także wszelkim innym podmiotom zaangażowanym w rozwój europejskiego korytarza transportowego »Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie«,
ścisłą współpracę z państwami członkowskimi i organami zarządzającymi kolejowymi przewozami towarowym w celu określenia priorytetów i potrzeb inwestycyjnych dotyczących kolejowych przewozów towarowych na kolejowych liniach towarowych europejskiego korytarza transportowego »Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie«, z uwzględnieniem korzyści płynących z transeuropejskiej sieci transportowej oraz ogólnych terminów ukończenia określonych w rozporządzeniu (UE) 2024/1679, bez uszczerbku dla kompetencji organów zarządzających kolejowymi przewozami towarowymi przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 7  oraz kompetencji państw członkowskich w zakresie zarządzania infrastrukturą i jej finansowania,
monitorowanie realizacji usług w zakresie kolejowych przewozów towarowych oraz identyfikowanie potencjalnych barier, takich jak bariery techniczne, administracyjne i operacyjne, ze szczególnym naciskiem na wymiar transgraniczny, a także w stosownych przypadkach przedstawianie zaleceń w tym zakresie,
ścisłą współpracę z zainteresowanymi państwami członkowskimi, by pomóc w określeniu priorytetów i potrzeb inwestycyjnych dotyczących kolejowych linii pasażerskich europejskiego korytarza transportowego »Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie«,
monitorowanie realizacji usług w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich oraz identyfikowanie potencjalnych barier, takich jak bariery techniczne, administracyjne i operacyjne, ze szczególnym naciskiem na wymiar transgraniczny, a także w stosownych przypadkach przedstawianie zaleceń w tym zakresie,
ścisłą współpracę z zainteresowanymi państwami członkowskimi, by ułatwić w stosownych przypadkach kontakty i koordynację między przedstawicielami transportu morskiego i żeglugi śródlądowej w celu zwiększenia wzajemnych synergii,
sprawdzanie, czy projekty proponowane przez państwa członkowskie lub w stosownych przypadkach przez państwa sąsiadujące do współfinansowania w ramach instrumentu »Łącząc Europę« są zgodne z priorytetami określonymi w planie prac,
współpracę z państwami sąsiadującymi i włączanie ich w działania dotyczące korytarzy, takie jak forum ds. korytarza lub grupy robocze,
współpracę z organizacjami międzynarodowymi w zakresie działań dotyczących korytarza, które obejmują państwa sąsiadujące będące członkami tych organizacji międzynarodowych.

Pana zadanie jako koordynatora będzie miało zatem bardzo zróżnicowany charakter i bardzo duże znaczenie dla Unii Europejskiej oraz całego projektu w procesie planowania finansowania, jak również dla dialogu politycznego z państwami członkowskimi, aby mogły one przezwyciężyć wszelkie trudności związane z realizacją poszczególnych projektów infrastrukturalnych.

Zasady i procedury

Pana mandat jako koordynatora europejskiego trwać będzie cztery lata, począwszy od dnia wejścia w życie decyzji Komisji (UE) 2025/1874 8 , z możliwością jego przedłużenia za obopólną zgodą.

Komisja może w każdej chwili - z własnej inicjatywy lub na Pana wniosek - zmienić czas trwania tego mandatu. Komisja zastrzega sobie prawo do wycofania Pana mandatu w każdej chwili.

Podczas wypełniania swoich zadań nie może Pan występować w imieniu Komisji bez jej uprzedniej pisemnej zgody. Musi Pan zatem działać przy zachowaniu bezstronności, w sposób niezależny i poufny, oraz w jak najlepszy sposób wykorzystywać posiadaną wiedzę i kwalifikacje zawodowe, mając na uwadze wyłącznie interesy Unii.

Zobowiązuje się Pana do unikania wszelkich sytuacji prowadzących do konfliktu interesów w dziedzinach, w których wymaga się od Pana działania. Musi Pan niezwłocznie poinformować Komisję o każdym konflikcie interesów, który pojawi się w trakcie Pana kadencji.

Ponadto zobowiązuje się Pana do niewykorzystywania i nierozpowszechniania jakichkolwiek dokumentów lub informacji, z którymi zetknie się Pan podczas sprawowania tej funkcji, chyba że informacje te zostały już podane do wiadomości publicznej. Wszystkie uzyskane przez Pana wyniki będą stanowić własność Unii, która może je wykorzystać i opublikować według swojego uznania.

Podczas wypełniania zadania będzie Pan otrzymywać miesięczny zryczałtowany dodatek w wysokości 3 000 EUR na pokrycie kosztów działania sekretariatu w przypadku, gdy takich kosztów nie pokrywają bezpośrednio służby Komisji (komunikacja, różne meble biurowe, przestrzeń biurowa) oraz wydatki związane z reprezentacją podczas podróży służbowych, zgodnie z przepisami Komisji.

Osobą wyznaczoną do kontaktów z Panem w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu jest Dyrektor ds. Inwestycji, Innowacyjnego i Zrównoważonego Transportu. Komisja pragnie Pana z góry zapewnić, że podczas wypełniania swojego zadania otrzyma Pan pełne wsparcie dyrektora oraz pracowników wyznaczonych do pomocy w codziennych sprawach technicznych i administracyjnych.

Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu będzie regularnie organizować spotkania z udziałem koordynatorów europejskich, aby umożliwić im wymianę informacji i doświadczeń.

Jedynymi sądami właściwymi do rozstrzygania sporów w kwestiach ważności, stosowania lub interpretacji przedmiotowej umowy są sądy belgijskie. Przedmiotowa umowa podlega prawu belgijskiemu."

1 Dz.U. L, 2024/1679, 28.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1679/oj.
2 Decyzja Komisji (UE) 2024/2383 z dnia 6 września 2024 r. wyznaczająca koordynatorów europejskich ds. europejskich korytarzy transportowych, europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) i europejskiego obszaru transportu morskiego oraz ustanawiająca szczegółowe zasady dotyczące realizacji ich misji i zadań (Dz.U. L, 2024/2383, 9.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/ dec/2024/2383/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, zmieniające rozporządzenia (UE) 2021/1153 i (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1315/2013 (Dz.U. L, 2024/1679, 28.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1679/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy (Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 22, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/ 913/oj).
5 Decyzja Komisji (UE) 2025/1874 z dnia 12 września 2025 r. zmieniająca decyzję (UE) 2024/2383 w odniesieniu do wyznaczenia koordynatorów europejskich ds. europejskich korytarzy transportowych »Atlantyk«, »Ren - Dunaj« i »Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie« oraz ustanowienia szczegółowych zasad dotyczących realizacji ich misji i zadań (Dz.U. L, 2025/1874, 15.9.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/1874/oj).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, zmieniające rozporządzenia (UE) 2021/1153 i (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1315/2013 (Dz.U. L, 2024/1679, 28.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1679/oj).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy (Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 22, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/ 913/oj).
8 Decyzja Komisji (UE) 2025/1874 z dnia 12 września 2025 r. zmieniająca decyzję (UE) 2024/2383 w odniesieniu do wyznaczenia koordynatorów europejskich ds. europejskich korytarzy transportowych »Atlantyk«, »Ren - Dunaj« i »Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie« oraz ustanowienia szczegółowych zasad dotyczących realizacji ich misji i zadań (Dz.U. L, 2025/1874, 15.9.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/1874/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1874

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/1874 zmieniająca decyzję (UE) 2024/2383 w odniesieniu do wyznaczenia koordynatorów europejskich ds. europejskich korytarzy transportowych Atlantyk, Ren - Dunaj i Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie oraz ustanowienia szczegółowych zasad dotyczących realizacji ich misji i zadań
Data aktu: 12/09/2025
Data ogłoszenia: 15/09/2025
Data wejścia w życie: 16/09/2025