Decyzja wykonawcza 2025/1847 ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do wniosku Danii o niestosowanie wymogu dotyczącego wytrzymałości toru kolejowego na przykładane obciążenia określonego w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1299/2014

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/1847
z dnia 15 września 2025 r.
ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do wniosku Danii o niestosowanie wymogu dotyczącego wytrzymałości toru kolejowego na przykładane obciążenia określonego w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1299/2014

(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 6199)

(Jedynie tekst w języku duńskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 17 września 2025 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interopera- cyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 27 września 2022 r. Dania przedłożyła Komisji wniosek o niestosowanie do dnia 10 października 2036 r.pkt 4.2.6. załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1299/2014 2  do szczególnych odcinków torów 2, 3 i 5 na stacji Slagelse w ramach projektu zwiększenia prędkości ("wniosek"). Wniosek został złożony na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797.

(2) W pkt 4.2.6. załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1299/2014 określono wymóg dotyczący wytrzymałości toru na przykładane obciążenia. W szczególności pkt 4.2.6.2.1. stanowi, że tor musi być zaprojektowany tak, aby wytrzymać siły wzdłużne równoważne siłom powstającym na skutek hamowania 2,5 m/s2 dla parametrów eksploatacyjnych wybranych zgodnie z pkt 4.2.1 tego regulaminu.

(3) Wniosek dotyczy specjalnej nawierzchni torowej o niskiej wysokości konstrukcyjnej, która została zainstalowana w 2020 r. na odcinku torów 2, 3 i 5 nad przejściem tunelem na perony na stacji Slagelse położonej na TIB 1 km 92,95. Specjalna nawierzchnia torowa ("Dtz") została zatwierdzona w Danii. Spełnienie wymogu określonego w pkt 4.2.6.2.1. załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1299/2014 nie jest możliwe ze względu na specyfikę specjalnej nawierzchni torowej.

(4) Zgodnie z dokumentami przedłożonymi przez Danię zgodność z pkt 4.2.6. załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1299/2014 wiązałaby się z dodatkowymi kosztami w wysokości 18-21 mln EUR, ponieważ zainstalowanie nowej nawierzchni torowej spełniającej wymogi określone w pkt 4.2.6. wymagałoby również podniesienia wysokości peronów albo budowy nowego tunelu w celu dostosowania się do wysokości konstrukcyjnej takiej nawierzchni torowej.

(5) Jako środek alternatywny Dania proponuje, aby w okresie do dnia 10 października 2036 r. nadal stosować Dtz, zgodnie z krajowymi specyfikacjami technicznymi dotyczącymi parametrów torów Banenorm BN1-6-6, Banenorm BN1-66-2, Banenorm BN1-38-6, Sporregler 1987 i specyfikacją techniczną nr 7795 wersja 01.02.

(6) Na podstawie uzasadnienia wniosku przedstawionego przez Danię i proponowanych alternatywnych przepisów warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i w art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 można uznać za spełnione w odniesieniu do szczególnych odcinków torów 2, 3 i 5 na stacji Slagelse w ramach projektu zwiększenia prędkości. Należy zatem wniosek przyjąć.

(7) Bezpieczeństwo, jak określono w dyrektywie (UE) 2016/797, jest zasadniczym wymaganiem, które musi być spełnione przez system kolei Unii, podsystemy i składniki interoperacyjności, w tym interfejsy. Należy zatem przekazać Komisji wszelkie informacje wskazujące, że niestosowanie pkt 4.2.6. lit. załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1299/2014 mogłoby zagrozić bezpieczeństwu systemu kolei.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wniosek Danii o niestosowanie pkt 4.2.6. załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1299/2014 do szczególnych odcinków torów 2, 3 i 5 na stacji Slagelse w ramach projektu zwiększenia prędkości zostaje zaakceptowany pod warunkiem zastosowania alternatywnego środka zaproponowanego przez Danię.

Dania bez zbędnej zwłoki informuje Komisję, jeżeli posiada informacje, że niestosowanie może w uzasadniony sposób zagrozić bezpieczeństwu systemu kolei.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Danii.

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 10 października 2036 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 września 2025 r.

1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1299/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu "Infrastruktura" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2014/1299/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1847

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2025/1847 ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do wniosku Danii o niestosowanie wymogu dotyczącego wytrzymałości toru kolejowego na przykładane obciążenia określonego w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1299/2014
Data aktu: 15/09/2025
Data ogłoszenia: 17/09/2025