uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 1 lit. a),
(1) Art. 4 ust. 1 dyrektywy 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał substancji niebezpiecznych wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Ograniczenie to nie dotyczy określonych zastosowań objętych wyłączeniem wymienionych w załączniku III do tej dyrektywy.
(2) W załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE wymieniono kategorie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, którego dotyczy ta dyrektywa.
(3) Ołów jest substancją objętą ograniczeniami wymienioną w załączniku II do dyrektywy 2011/65/UE. Maksymalna tolerowana wartość stężenia ołowiu masowo w materiałach jednorodnych wynosi 0,1 %.
(4) Dyrektywą delegowaną Komisji (UE) 2018/742 2 przyznano wyłączenie w przypadku zastosowania ołowiu w stopach lutowniczych o wysokiej temperaturze topnienia, jak określono w pkt 7a) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE. Zakres wyłączenia nie zmienił się od czasu jego wprowadzenia. W przypadku większości kategorii sprzętu elektrycznego i elektronicznego wyłączenie miało wygasnąć w dniu 21 lipca 2021 r.
(5) W styczniu 2020 r. i październiku 2020 r. otrzymano trzy wnioski o przedłużenie wyłączenia, o którym mowa w motywie 4, w terminie przedłużenia określonym w art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE. Zgodnie z art. 5 ust. 5 akapit drugi dyrektywy 2011/65/UE obowiązujące wyłączenie pozostaje ważne do momentu podjęcia przez Komisję decyzji dotyczącej wniosku o przedłużenie. Aby ocenić otrzymane wnioski, w 2022 r. przeprowadzono i sfinalizowano badanie poświęcone ocenie technicznej i naukowej 3 . Oceny obejmowały konsultacje z zainteresowanymi stronami zgodnie z art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE.
(6) Wyłączenie dotyczące sprzętu elektrycznego i elektronicznego kategorii 8 "wyroby medyczne do diagnostyki in vitro", o której mowa w załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE, miało wygasnąć w dniu 21 lipca 2023 r., natomiast wyłączenia dotyczące kategorii 9 "przyrządy do nadzoru i kontroli w obiektach przemysłowych" oraz 11 "inny sprzęt elektryczny i elektroniczny nieobjęty żadną z pozostałych kategorii", o których mowa w załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE, miały wygasnąć w dniu 1 lipca 2024 r. W dniu 20 stycznia 2023 r. w terminie przedłużenia określonym w art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE złożono dwa wnioski o przedłużenie w odniesieniu do kategorii 9 i kategorii 11. Zgodnie z art. 5 ust. 5 akapit drugi dyrektywy 2011/65/UE obowiązujące wyłączenie pozostaje ważne do momentu podjęcia przez Komisję decyzji dotyczącej wniosku o przedłużenie. Aby ocenić otrzymane wnioski, w 2024 r. przeprowadzono i sfinalizowano badanie poświęcone ocenie technicznej i naukowej 4 . Oceny obejmowały konsultacje z zainteresowanymi stronami zgodnie z art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE.
(7) W ramach oceny wnioskowanego przedłużenia wyłączenia stwierdzono, że stopy lutownicze o wysokiej temperaturze topnienia zawierające ołów są wykorzystywane w różnych zastosowaniach w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Te rodzaje stopów lutowniczych zawierają ponad 85 % ołowiu masowo i posiadają kluczowe właściwości, takie jak wysoka temperatura topnienia, przewodność elektryczna, przewodność cieplna, ciągliwość, odporność na korozję, odpowiedni charakter utleniania i zwilżalność.
(8) Chociaż poszczególne substytuty i alternatywy są częściowo dostępne, w ciągu najbliższych trzech lat rozwiązania bezołowiowe nie będą dostępne lub będą dostępne jedynie z niewystarczającą niezawodnością dla wszystkich odpowiednich zastosowań.
(9) Wyłączenie określone w pkt 7a) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE jest jednak powszechnie stosowane, a czasami nie jest konieczne z technicznego punktu widzenia. Aby zminimalizować niewłaściwe korzystanie z tego wyłączenia i umożliwić ocenę dostosowaną do zastosowań, należy podzielić wyłączenie na podpozycje. Przeprowadzono ocenę techniczną i naukową obejmującą kilka rund konsultacji z zainteresowanymi stronami, koncentrującą się na opracowaniu odpowiednich podpozycji.
(10) W ramach oceny technicznej i naukowej, o której mowa w motywie 9, zidentyfikowano siedem obszarów zastosowania obejmujących zakres obecnego wyłączenia określonego w pkt 7a) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE, a mianowicie wewnętrzne połączenia w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym ("EEE"), zintegrowane połączenia w celu mocowania urządzenia półprzewodnikowego w częściach składowych EEE, zintegrowane połączenia do części składowych innych niż urządzenie półprzewodnikowe, które mają być montowane na podzespołach (połączenia lutowane pierwszego poziomu), połączenia lutowane drugiego poziomu do mocowania części składowych do płytki obwodu drukowanego lub ramek wyprowadzeniowych, materiały do uszczelnień hermetycznych, stopy lutownicze o wysokiej temperaturze topnienia stosowane w niektórych lampach, przetworniki audio. Te obszary zastosowania są szczegółowo określone w warunkach technicznych.
(11) Ponieważ zapewniono wystarczająco dużo czasu na wniesienie wkładu i dostosowanie się do opracowywania podpozycji oraz ponieważ wszystkie odpowiednie obszary zastosowania objęte obecnie obowiązującym wyłączeniem określonym w pkt 7a) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE powinny nadal być objęte nowym wyłączeniem, podział na podpozycje nie jest uznawany za nieproporcjonalne obciążenie administracyjne dla przemysłu. Aby zapobiec wszelkim znaczącym zakłóceniom na rynku w danym sektorze, należy przewidzieć czas na określenie brakujących obszarów zastosowania. W związku z tym należy przyznać krótki okres obowiązywania na potrzeby stopniowego wycofywania wyłączenia określonego w pkt 7a) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE, zgodnie z art. 5 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2011/65/UE.
(12) W odniesieniu do podpozycji należy przyznać wystarczający okres obowiązywania, biorąc pod uwagę wnioski z oceny technicznej, o której mowa w motywie 9, aby umożliwić zainteresowanym stronom uzupełnienie informacji na temat obszarów zastosowania. Daty wygaśnięcia powinny uwzględniać minimalny okres 18 miesięcy przed datą wygaśnięcia, w którym należy składać wnioski o przedłużenie zgodnie z art. 5 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2011/65/UE.
(13) Ze względu na pozostałe krótkoterminowe przedłużenie wyłączenia określonego w pkt 7a) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE należy ustalić jedną datę wygaśnięcia dla wszystkich kategorii EEE określonych w załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE.
(14) Przedłużenie wyłączenia określonego w pkt 7a) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE oraz wprowadzenie jego podpozycji nie osłabia poziomu ochrony środowiska i zdrowia przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 .
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1802 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa delegowana 2025/1802 zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE w odniesieniu do wyłączenia w przypadku zastosowania ołowiu w stopach lutowniczych o wysokiej temperaturze topnienia |
| Data aktu: | 08/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 21/11/2025 |
| Data wejścia w życie: | 11/12/2025 |