Dyrektywa delegowana 2025/1802 zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE w odniesieniu do wyłączenia w przypadku zastosowania ołowiu w stopach lutowniczych o wysokiej temperaturze topnienia

DYREKTYWA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2025/1802
z dnia 8 września 2025 r.
zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE w odniesieniu do wyłączenia w przypadku zastosowania ołowiu w stopach lutowniczych o wysokiej temperaturze topnienia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 4 ust. 1 dyrektywy 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał substancji niebezpiecznych wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Ograniczenie to nie dotyczy określonych zastosowań objętych wyłączeniem wymienionych w załączniku III do tej dyrektywy.

(2) W załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE wymieniono kategorie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, którego dotyczy ta dyrektywa.

(3) Ołów jest substancją objętą ograniczeniami wymienioną w załączniku II do dyrektywy 2011/65/UE. Maksymalna tolerowana wartość stężenia ołowiu masowo w materiałach jednorodnych wynosi 0,1 %.

(4) Dyrektywą delegowaną Komisji (UE) 2018/742 2  przyznano wyłączenie w przypadku zastosowania ołowiu w stopach lutowniczych o wysokiej temperaturze topnienia, jak określono w pkt 7a) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE. Zakres wyłączenia nie zmienił się od czasu jego wprowadzenia. W przypadku większości kategorii sprzętu elektrycznego i elektronicznego wyłączenie miało wygasnąć w dniu 21 lipca 2021 r.

(5) W styczniu 2020 r. i październiku 2020 r. otrzymano trzy wnioski o przedłużenie wyłączenia, o którym mowa w motywie 4, w terminie przedłużenia określonym w art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE. Zgodnie z art. 5 ust. 5 akapit drugi dyrektywy 2011/65/UE obowiązujące wyłączenie pozostaje ważne do momentu podjęcia przez Komisję decyzji dotyczącej wniosku o przedłużenie. Aby ocenić otrzymane wnioski, w 2022 r. przeprowadzono i sfinalizowano badanie poświęcone ocenie technicznej i naukowej 3 . Oceny obejmowały konsultacje z zainteresowanymi stronami zgodnie z art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE.

(6) Wyłączenie dotyczące sprzętu elektrycznego i elektronicznego kategorii 8 "wyroby medyczne do diagnostyki in vitro", o której mowa w załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE, miało wygasnąć w dniu 21 lipca 2023 r., natomiast wyłączenia dotyczące kategorii 9 "przyrządy do nadzoru i kontroli w obiektach przemysłowych" oraz 11 "inny sprzęt elektryczny i elektroniczny nieobjęty żadną z pozostałych kategorii", o których mowa w załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE, miały wygasnąć w dniu 1 lipca 2024 r. W dniu 20 stycznia 2023 r. w terminie przedłużenia określonym w art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE złożono dwa wnioski o przedłużenie w odniesieniu do kategorii 9 i kategorii 11. Zgodnie z art. 5 ust. 5 akapit drugi dyrektywy 2011/65/UE obowiązujące wyłączenie pozostaje ważne do momentu podjęcia przez Komisję decyzji dotyczącej wniosku o przedłużenie. Aby ocenić otrzymane wnioski, w 2024 r. przeprowadzono i sfinalizowano badanie poświęcone ocenie technicznej i naukowej 4 . Oceny obejmowały konsultacje z zainteresowanymi stronami zgodnie z art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE.

(7) W ramach oceny wnioskowanego przedłużenia wyłączenia stwierdzono, że stopy lutownicze o wysokiej temperaturze topnienia zawierające ołów są wykorzystywane w różnych zastosowaniach w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Te rodzaje stopów lutowniczych zawierają ponad 85 % ołowiu masowo i posiadają kluczowe właściwości, takie jak wysoka temperatura topnienia, przewodność elektryczna, przewodność cieplna, ciągliwość, odporność na korozję, odpowiedni charakter utleniania i zwilżalność.

(8) Chociaż poszczególne substytuty i alternatywy są częściowo dostępne, w ciągu najbliższych trzech lat rozwiązania bezołowiowe nie będą dostępne lub będą dostępne jedynie z niewystarczającą niezawodnością dla wszystkich odpowiednich zastosowań.

(9) Wyłączenie określone w pkt 7a) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE jest jednak powszechnie stosowane, a czasami nie jest konieczne z technicznego punktu widzenia. Aby zminimalizować niewłaściwe korzystanie z tego wyłączenia i umożliwić ocenę dostosowaną do zastosowań, należy podzielić wyłączenie na podpozycje. Przeprowadzono ocenę techniczną i naukową obejmującą kilka rund konsultacji z zainteresowanymi stronami, koncentrującą się na opracowaniu odpowiednich podpozycji.

(10) W ramach oceny technicznej i naukowej, o której mowa w motywie 9, zidentyfikowano siedem obszarów zastosowania obejmujących zakres obecnego wyłączenia określonego w pkt 7a) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE, a mianowicie wewnętrzne połączenia w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym ("EEE"), zintegrowane połączenia w celu mocowania urządzenia półprzewodnikowego w częściach składowych EEE, zintegrowane połączenia do części składowych innych niż urządzenie półprzewodnikowe, które mają być montowane na podzespołach (połączenia lutowane pierwszego poziomu), połączenia lutowane drugiego poziomu do mocowania części składowych do płytki obwodu drukowanego lub ramek wyprowadzeniowych, materiały do uszczelnień hermetycznych, stopy lutownicze o wysokiej temperaturze topnienia stosowane w niektórych lampach, przetworniki audio. Te obszary zastosowania są szczegółowo określone w warunkach technicznych.

(11) Ponieważ zapewniono wystarczająco dużo czasu na wniesienie wkładu i dostosowanie się do opracowywania podpozycji oraz ponieważ wszystkie odpowiednie obszary zastosowania objęte obecnie obowiązującym wyłączeniem określonym w pkt 7a) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE powinny nadal być objęte nowym wyłączeniem, podział na podpozycje nie jest uznawany za nieproporcjonalne obciążenie administracyjne dla przemysłu. Aby zapobiec wszelkim znaczącym zakłóceniom na rynku w danym sektorze, należy przewidzieć czas na określenie brakujących obszarów zastosowania. W związku z tym należy przyznać krótki okres obowiązywania na potrzeby stopniowego wycofywania wyłączenia określonego w pkt 7a) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE, zgodnie z art. 5 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2011/65/UE.

(12) W odniesieniu do podpozycji należy przyznać wystarczający okres obowiązywania, biorąc pod uwagę wnioski z oceny technicznej, o której mowa w motywie 9, aby umożliwić zainteresowanym stronom uzupełnienie informacji na temat obszarów zastosowania. Daty wygaśnięcia powinny uwzględniać minimalny okres 18 miesięcy przed datą wygaśnięcia, w którym należy składać wnioski o przedłużenie zgodnie z art. 5 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2011/65/UE.

(13) Ze względu na pozostałe krótkoterminowe przedłużenie wyłączenia określonego w pkt 7a) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE należy ustalić jedną datę wygaśnięcia dla wszystkich kategorii EEE określonych w załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE.

(14) Przedłużenie wyłączenia określonego w pkt 7a) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE oraz wprowadzenie jego podpozycji nie osłabia poziomu ochrony środowiska i zdrowia przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 .

(15) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1. 
Państwa członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej do dnia 30 czerwca 2026 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Państwa członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 lipca 2026 r.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 września 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Pkt 7a) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE otrzymuje brzmienie:
"7a) Ołów w stopach lutowniczych o wysokiej temperaturze topnienia (tj. stopach na bazie ołowiu zawierających nie mniej niż 85 % ołowiu masowo) Dotyczy wszystkich kategorii (z wyjątkiem zastosowań objętych pkt 24 niniejszego załącznika) i wygasa dnia 30 czerwca 2027 r.
7a)-I Ołów w stopach lutowniczych o wysokiej temperaturze topnienia (tj. stopach na bazie ołowiu zawierających nie mniej niż 85 % ołowiu masowo) do połączeń wewnętrznych do mocowania urządzenia półprzewodnikowego lub do innych części składowych wraz z urządzeniem półprzewodnikowym w zespole półprzewodnikowym z prądem ustalonym lub prądem przejściowym/ impulsowym o natężeniu 0,1 A lub większym lub napięciu blokującym przekraczającym 10 V, lub o wymiarach krawędzi urządzenia półprzewodnikowego większych niż 0,3 mm x 0,3 mm Dotyczy wszystkich kategorii (z wyjątkiem zastosowań objętych pkt 24 niniejszego załącznika) i wygasa dnia 31 grudnia 2027 r.
7a)-II Ołów w stopach lutowniczych o wysokiej temperaturze topnienia (tj. stopach na bazie ołowiu zawierających nie mniej niż 85 % ołowiu masowo) do zintegrowanych (tj. wewnętrznych i zewnętrznych) połączeń w celu mocowania urządzeń półprzewodnikowych w elektrycznych i elektronicznych częściach składowych, jeżeli spełnione są wszystkie następujące warunki:

- przewodność cieplna utwardzonego/spiekanego materiału do mocowania urządzenia półprzewodnikowego wynosi > 35 W/(m x K),

- przewodność elektryczna utwardzonego/spiekanego materiału do mocowania urządzenia półprzewodnikowego wynosi > 4,7 MS/m,

- temperatura solidusu jest wyższa niż 260 °C

Dotyczy wszystkich kategorii (z wyjątkiem zastosowań objętych pkt 24 niniejszego załącznika) i wygasa dnia 31 grudnia 2027 r.
7a)-III Ołów w stopach lutowniczych o wysokiej temperaturze topnienia (tj. stopach na bazie ołowiu zawierających nie mniej niż 85 % ołowiu masowo) w połączeniach lutowanych pierwszego poziomu (połączenia wewnętrzne lub zintegrowane - tj. wewnętrzne i zewnętrzne) do produkcji części składowych, tak aby późniejszy montaż elektronicznych części składowych na podzespołach (tj. moduły, układy scalone, substraty lub lutowanie punktowe) za pomocą spoiwa lutowniczego drugiego poziomu nie powodowało stopienia spoiwa lutowniczego pierwszego poziomu. Niniejsza podpozycja nie obejmuje zastosowań w zakresie mocowania urządzeń półprzewodnikowych i uszczelnień hermetycznych. Dotyczy wszystkich kategorii (z wyjątkiem zastosowań objętych pkt 24 niniejszego załącznika) i wygasa dnia 31 grudnia 2027 r.
7a)-IV Ołów w stopach lutowniczych o wysokiej temperaturze topnienia (tj. stopach na bazie ołowiu zawierających nie mniej niż 85 % ołowiu masowo) w połączeniach lutowanych drugiego poziomu do mocowania części składowych do płytki obwodu drukowanego lub ramek wyprowadzeniowych:

1. w kulkach lutowniczych do mocowania ceramicznej obudowy z wyprowadzeniami sferycznymi w siatce rastrowej (BGA),

2. w wysokotemperaturowych procesach obtrysku z wykorzystaniem tworzywa sztucznego (> 220 °C)

Dotyczy wszystkich kategorii (z wyjątkiem zastosowań objętych pkt 24 niniejszego załącznika) i wygasa dnia 31 grudnia 2027 r.
7a)-V Ołów w stopach lutowniczych o wysokiej temperaturze topnienia (tj. stopach na bazie ołowiu zawierających nie mniej niż 85 % ołowiu masowo) jako materiał do uszczelnień hermetycznych między:

1. ceramicznym zespołem lub złączem i metalową obudową,

2. zakończeniem części składowej i podczęścią wewnętrzną

Dotyczy wszystkich kategorii (z wyjątkiem zastosowań objętych pkt 24 niniejszego załącznika) i wygasa dnia 31 grudnia 2027 r.
7a)-VI Ołów w stopach lutowniczych o wysokiej temperaturze topnienia (tj. stopach na bazie ołowiu zawierających nie mniej niż 85 % ołowiu masowo) do ustanawiania połączeń elektrycznych między częściami składowymi lamp w lampach żarowych reflektorowych do ogrzewania promieniami podczerwonymi, lamp wyładowczych dużej intensywności lub żarówek do piekarników Dotyczy wszystkich kategorii (z wyjątkiem zastosowań objętych pkt 24 niniejszego załącznika) i wygasa dnia 31 grudnia 2027 r.
7a)-VII Ołów w stopach lutowniczych o wysokiej temperaturze topnienia (tj. stopach na bazie ołowiu zawierających nie mniej niż 85 % ołowiu masowo) do przetworników audio, w których szczytowa temperatura robocza przekracza 200 °C Dotyczy wszystkich kategorii (z wyjątkiem zastosowań objętych pkt 24 niniejszego załącznika) i wygasa dnia 31 grudnia 2027 r."
1 Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 88, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2011/65/oj.
2 Dyrektywa delegowana Komisji (UE) 2018/742 z dnia 1 marca 2018 r. zmieniająca, w celu dostosowania do postępu naukowego i technicznego, załącznik III do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE w odniesieniu do wyłączenia w przypadku zastosowania ołowiu w stopach lutowniczych o wysokiej temperaturze topnienia (Dz.U. L 123 z 18.5.2018, s. 112, ELI: http://data. europa.eu/eli/dir_del/2018/742/oj).
3 Sprawozdanie końcowe z badania (pakiet 22) jest dostępne pod adresem https://op.europa.eu/pl/publication-detail/-/publication/ c774eb67-7cc6-11ec-8c40-01aa75ed71a1/language-pl.
4 Sprawozdanie końcowe z badania (pakiet 27) jest dostępne pod adresem https://op.europa.eu/pl/publication-detail/-/publication/ 708d9a2a-26e1-11ef-a195-01aa75ed71a1/language-pl/format-PDF/source-327348441.
5 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/1907/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1802

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa delegowana 2025/1802 zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE w odniesieniu do wyłączenia w przypadku zastosowania ołowiu w stopach lutowniczych o wysokiej temperaturze topnienia
Data aktu: 08/09/2025
Data ogłoszenia: 21/11/2025
Data wejścia w życie: 11/12/2025