uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
(1) Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/426 2 w przypadku urządzeń i osprzętu zgodnych z normami zharmonizowanymi lub ich częściami, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zakłada się, że spełniają one zasadnicze wymagania objęte tymi normami lub ich częściami określone w tym rozporządzeniu.
(2) Decyzją wykonawczą Komisji C(2023) 4789 3 Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) o dokonanie przeglądu obecnych norm zharmonizowanych opracowanych na podstawie zlecenia normalizacji M/BC/CEN/06-89 z dnia 29 kwietnia 1990 r. w celu zapewnienia, aby nadal odzwierciedlały one powszechnie uznany stan wiedzy technicznej pod kątem spełnienia zasadniczych wymagań w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa określonych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2016/426.
(3) Na podstawie wniosku określonego w decyzji wykonawczej C(2023) 4789 CEN przeprowadził przegląd szeregu obecnych norm zharmonizowanych. W rezultacie CEN przyjął następujące zmienione normy zharmonizowane na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/426: normę EN 30-2-1:2024 dotyczącą domowych urządzeń do gotowania i pieczenia spalających gaz w odniesieniu do racjonalnego wykorzystania energii, normy EN 88-2:2022+A1:2024 i EN 88-3:2022+A1:2024 dotyczące urządzeń zabezpieczających i sterujących do palników gazowych i urządzeń spalających gaz, normę EN 125:2022+A1:2024 dotyczącą termoelektrycznych urządzeń nadzoru płomienia do urządzeń spalających gaz, normę EN 15502-2-2:2024 dotyczącą kotłów centralnego ogrzewania opalanych gazem w odniesieniu do urządzeń typu B1 oraz normę EN 16304:2022+A1:2024 dotyczącą automatycznych zaworów odpowietrzających do palników gazowych i urządzeń spalających gaz.
(4) Komisja wraz z CEN oceniła, czy normy EN 30-2-1:2024, EN 88-2:2022+A1:2024, EN 88-3:2022+A1:2024, EN 125:2022+A1:2024, EN 15502-2-2:2024 i EN 16304:2022+A1:2024 są zgodne z wnioskiem określonym w decyzji wykonawczej C(2023) 4789.
(5) Następujące normy zharmonizowane uwzględniają zasadnicze wymagania, które mają obejmować i które zostały określone w rozporządzeniu (UE) 2016/426: EN 30-2-1:2024, EN 88-2:2022+A1:2024, EN 88-3:2022+A1:2024, EN 125:2022+A1:2024, EN 15502-2-2:2024 i EN 16304:2022+A1:2024. Odniesienia do tych norm zharmonizowanych należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(6) Ponadto CEN wydał korektę normy zharmonizowanej EN 15502-2-1:2022+A1:2023 Kotły centralnego ogrzewania opalane gazem - Norma szczegółowa dotycząca urządzeń typu C i typu B2, B3 oraz urządzeń typu B5 o znamionowym obciążeniu cieplnym nieprzekraczającym 1 000 kW, do której odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2024/2944 4 . Doprowadziło to do powstania normy zharmonizowanej EN 15502-2-1:2022+A1:2023 skorygowanej normą EN 15502-2-1:2022 +A1:2023/AC:2024. Korekta EN 15502-2-1:2022+A1:2023/AC:2024 jest niezbędna do prawidłowego stosowania normy EN 15502-2-1:2022+A1:2023 jako normy zharmonizowanej. Należy zatem opublikować odniesienie do normy EN 15502-2-1:2022+A1:2023 skorygowanej normą EN 15502-2-1:2022+A1:2023/AC:2024 w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(7) Załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2024/2944 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych, zgodność z którymi stanowi podstawę do domniemania zgodności z rozporządzeniem (UE) 2016/426. W celu zapewnienia, aby odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/426 zostały wymienione w jednym akcie, do tego załącznika należy włączyć odniesienia do tych norm oraz do korekty normy EN 15502-2-1:2022+A1:2023.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2024/2944.
(9) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie z dniem jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1793 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/1793 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2024/2944 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących domowych urządzeń do gotowania i pieczenia spalających gaz, urządzeń zabezpieczających i sterujących do palników gazowych i urządzeń spalających gaz, termoelektrycznych urządzeń nadzoru płomienia, kotłów centralnego ogrzewania opalanych gazem oraz automatycznych zaworów odpowietrzających do palników gazowych i urządzeń spalających gaz |
| Data aktu: | 10/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 11/09/2025 |
| Data wejścia w życie: | 11/09/2025 |