Decyzja wykonawcza 2025/1785 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2023/740 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dla niektórych pojazdów dla dzieci (jeździki grawitacyjne), opracowanych na potrzeby dyrektywy 2009/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/1785
z dnia 9 września 2025 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2023/740 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dla niektórych pojazdów dla dzieci (jeździki grawitacyjne), opracowanych na potrzeby dyrektywy 2009/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie bezpieczeństwa zabawek 1 , w szczególności jej art. 14 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 13 dyrektywy 2009/48/WE w przypadku zabawek spełniających całkowicie lub częściowo normy zharmonizowane, do których odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, domniemywa się, że spełniają one wymagania objęte tymi normami lub ich częściami określone w art. 10 dyrektywy 2009/48/WE i w załączniku II do tej dyrektywy.

(2) W dniu 4 kwietnia 2023 r. Komisja przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2023/740 2  zawierającą wykaz norm zharmonizowanych dotyczących zabawek. W wykazie tym uwzględniono normę EN 71-1:2014+A1:2018 Bezpieczeństwo zabawek - Część 1: Właściwości mechaniczne i fizyczne.

(3) W styczniu 2024 r. Niemcy zgłosiły formalne zastrzeżenie do normy EN 71-1:2014+A1:2018, dotyczące niektórych pojazdów dla dzieci, a mianowicie jeździków grawitacyjnych. Jeździk grawitacyjny to pojazd dla dzieci do jazdy w pozycji siedzącej, sterowany i napędzany stopami, którego koła znajdują się w zasięgu rąk dziecka podczas użytkowania pojazdu.

(4) Podstawę formalnego zastrzeżenia stanowiła domniemana niezgodność wspomnianej normy zharmonizowanej z zasadniczymi wymaganiami bezpieczeństwa dyrektywy 2009/48/WE w odniesieniu do jeździków grawitacyjnych.

(5) Zgodnie z zastrzeżeniem wspomniana niezgodność polega na braku wymogów zapewniających zapobieganie wypadkom polegającym na zmiażdżeniu, odcięciu, zakleszczeniu lub utknięciu części ciała dziecka jeżdżącego na jeździku grawitacyjnym, w przypadku gdy koło jest usytuowane blisko siedziska i znajduje się w zasięgu rąk dziecka jeżdżącego na jeździku, w szczególności biorąc pod uwagę fakt, że podczas jazdy ręce dziecka są wolne i że siedzi ono nisko nad ziemią. Palce mogą zostać zgniecione, odcięte, poranione lub oderwane lub mogą zostać wciągnięte w szczelinę między uchwytem koła a kołem pod wpływem siły wywieranej w kierunku koła.

(6) Niemcy stwierdziły, że ryzyko stwarzane przez jeździki grawitacyjne nie jest w pełni objęte normą EN 71-1 ze względu na mechanizm i sposób działania tych pojazdów, ich napęd oraz ryzyko, jakie na skutek wymienionych czynników towarzyszy zabawie nimi. Chociaż norma zharmonizowana EN 71-1:2014+A1:2018 obejmuje niektóre rodzaje ryzyka w indywidualnych przypadkach, nie uwzględniono w niej wszystkich wymaganych punktów, w których może dojść do zmiażdżenia, odcięcia, zakleszczenia lub utknięcia: zawarte w tej normie wymogi dotyczące pojazdów dla dzieci częściowo są specyficzne dla danego produktu (np. dotyczą rowerów lub hulajnóg dla dzieci) lub odnoszą się do niektórych części i definicji zabawek (np. mechanizmów napędowych lub mechanizmów składania i przesuwania). Norma ta nie obejmuje jednak ogólnych, opartych na zagrożeniach wymogów dotyczących pojazdów dla dzieci, obejmujących punkty, w których może dojść do zmiażdżenia, odcięcia lub zablokowania i utknięcia, w szczególności palców i dłoni. W szczególności definicja "mechanizmu napędowego" zawarta w pkt 3.19 tej normy nie obejmuje jeździków grawitacyjnych; ponadto we wspomnianej normie nie uwzględniono w pełni ryzyka zmiażdżenia dłoni lub palca oraz ryzyka odcięcia palca. Niemcy stwierdziły zatem, że wobec braku takich wymagań nie można zapewnić, aby jeździki grawitacyjne, mimo że są zgodne z normą zharmonizowaną EN 71-1:2014+A1:2018, spełniały wszystkie zasadnicze wymagania bezpieczeństwa przewidziane w dyrektywie 2009/48/WE.

(7) W dniu 28 lutego 2024 r. Komisja opublikowała formalne zastrzeżenie zgłoszone przez Niemcy w systemie powiadamiania 3  ustanowionym na podstawie art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 4 .

(8) Komitet Techniczny nr 52 Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) ("CEN/TC 52") odpowiedział na formalne zastrzeżenie wniesione przez Niemcy, żądając bardziej szczegółowych informacji dotyczących wypadku, w szczególności w odniesieniu do szczególnego ryzyka i modelu pojazdu, który uczestniczył w wypadku. CEN/TC 52 zapytał również, czy pręt przedstawiony w formalnym zastrzeżeniu ma średnicę 5 mm czy 12 mm, argumentując, że pojazd z wypadku nie był zgodny z istniejącą (opublikowaną) normą, a mianowicie z jej pkt 4.15.1.6 c), który zawiera ogólny wymóg dotyczący utknięcia palca, obejmujący pojazdy dla dzieci. Ocena CEN/TC 52 opierała się na fakcie, że na jednym ze zdjęć przedstawionych w formalnym zastrzeżeniu widnieje mniejszy pręt badawczy, który włożono w szczelinę między kołem a ramą, ale wydaje się, że w tej samej szczelinie nie zmieściłyby się sondy lub pręty badawcze o większej średnicy, zgodne z metodą badawczą określoną w obowiązującej normie, co stanowiłoby niezgodność. Zgodnie z tą oceną, gdyby zapewniono zgodność z istniejącą normą, do urazu by nie doszło lub jego skutki byłyby mniej dotkliwe. CEN/TC 52 zwrócił jednak również uwagę na fakt, że w ramach odpowiedniej grupy roboczej prowadzono już prace mające na celu usunięcie uchybień opisanych przez władze Niemiec w formalnym zastrzeżeniu poprzez zmianę przedmiotowych norm: w pkt 4.15 projektu zmienionej wersji przewidziano nowe wymogi dotyczące pojazdów dla dzieci, obejmujące ryzyko zmiażdżenia i odcięcia palca.

(9) Niemcy odpowiedziały na uwagi CEN/TC 52, stwierdzając, że w obecnej (opublikowanej) normie nie uwzględniono niektórych zagrożeń, w szczególności ryzyka odcięcia palca, ryzyka utknięcia i zmiażdżenia dłoni w wyniku wywierania siły wciągającej przez koło i ryzyka zmiażdżenia palca lub dłoni w trakcie obracania kierownicy. Według Niemiec zmiana pkt 4.15 normy zharmonizowanej EN 71-1:2014+A1:2018 poprzez włączenie nowych obszarów ryzyka pokazuje, że obowiązująca wersja normy nie obejmuje obecnie w wystarczającym stopniu wszystkich zagrożeń związanych z tym szczególnym rodzajem pojazdów dla dzieci, a zatem nie uwzględnia wszystkich zasadniczych wymagań bezpieczeństwa, które z założenia ma obejmować. Niemcy podkreśliły również, że formalne zastrzeżenie nie zostało wniesione wyłącznie z powodu tego konkretnego pojazdu i wypadku, ponieważ na rynku dostępne są różne podobne produkty, z którymi wiążą się podobne problemy i obszary ryzyka, nieuwzględnione w obowiązującej normie.

(10) Formalne zastrzeżenie zostało omówione w dniu 18 kwietnia 2024 r. na forum komitetu ustanowionego na podstawie art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012.

(11) Po przeanalizowaniu normy zharmonizowanej EN 71-1:2014+A1:2018 wraz z przedstawicielami państw członkowskich i zainteresowanych stron w grupie ekspertów ds. bezpieczeństwa zabawek oraz przedstawicielami komitetu ustanowionego na podstawie art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 Komisja zgadza się z analizą przedstawioną w zastrzeżeniu i stwierdza, że w przypadku tego szczególnego rodzaju pojazdu dla dzieci punkty tych norm zharmonizowanych mające na celu uwzględnienie zasadniczych wymagań bezpieczeństwa określonych w art. 10 dyrektywy 2009/48/WE i w załączniku II do tej dyrektywy, nie uwzględniają w odpowiedni sposób powiązanych zagrożeń, w szczególności ryzyka zmiażdżenia i odcięcia palca i dłoni. Norma EN 71-1:2014 +A1:2018 nie zawiera szczegółowych wymagań mających na celu zapewnienie dzieciom możliwości bezpiecznej zabawy podczas jazdy na jeździkach grawitacyjnych, ponieważ nie zapewnia im odpowiedniej ochrony przed ryzykiem zmiażdżenia i odcięcia palców i dłoni. W związku z tym Komisja uważa, że jeździki grawitacyjne zaprojektowane i wyprodukowane zgodnie z pkt 3.19 (definicja "mechanizmu napędowego") i pkt 4.15.1 tej normy mogą powodować podobne wypadki i zdarzenia z udziałem dzieci.

(12) Pomimo tego Komisja uważa, że inne punkty odnośnej normy zharmonizowanej niebędące przedmiotem formalnego zastrzeżenia nadal skutecznie pociągają za sobą domniemanie zgodności z określonymi w dyrektywie 2009/48/WE zasadniczymi wymaganiami bezpieczeństwa, które punkty te mają obejmować.

(13) W związku z powyższym odniesienia do normy zharmonizowanej EN 71-1:2014+A1:2018 opublikowanej decyzją wykonawczą (UE) 2023/740 należy opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z ograniczeniem. Ograniczenie to powinno wykluczać szczególne klauzule (punkty) tych norm, które mają na celu uwzględnienie wymogu określonego w części I pkt 3 załącznika II do dyrektywy 2009/48/WE, a mianowicie wymogu, zgodnie z którym zabawki muszą być tak zaprojektowane i wytworzone, aby nie stanowić żadnego zagrożenia lub tylko minimalne zagrożenie związane z używaniem zabawki, które mogłoby być spowodowane ruchem ich części. Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2023/740.

(14) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2023/740 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 września 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2023/740 wiersz 1 otrzymuje brzmienie:
"1. EN 71-1:2014+A1:2018

Bezpieczeństwo zabawek - Część 1: Właściwości mechaniczne i fizyczne

Ograniczenie: W odniesieniu do pkt 3.19 (definicja »mechanizmu napędowego«) i 4.15.1 norma zharmonizowana EN 71-1:2014+A1:2018 nie stanowi podstawy do domniemania zgodności z zasadniczymi wymaganiami bezpieczeństwa określonymi w art. 10 ust. 2 dyrektywy 2009/48/WE i w części I pkt 3 załącznika II do tej dyrektywy w przypadku jeździków grawitacyjnych (pojazd do jazdy w pozycji siedzącej, sterowany i napędzany stopami, którego koła znajdują się w zasięgu rąk dziecka podczas użytkowania pojazdu)."

1 Dz.U. L 170 z 30.6.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/48/oj.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/740 z dnia 4 kwietnia 2023 r. w sprawie norm zharmonizowanych dla zabawek, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE (Dz.U. L 96 z 5.4.2023, s. 85, ELI: http://data. europa.eu/eli/dec_impl/2023/740/oj).
3 DocsRoom - European Commission (europa.eu).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg/2012/1025/oj).

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1785

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2025/1785 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2023/740 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dla niektórych pojazdów dla dzieci (jeździki grawitacyjne), opracowanych na potrzeby dyrektywy 2009/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 09/09/2025
Data ogłoszenia: 10/09/2025
Data wejścia w życie: 10/09/2025