Decyzja wykonawcza 2025/1767 dotycząca niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Rumunii oraz uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2025/1406

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/1767
z dnia 27 sierpnia 2025 r.
dotycząca niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Rumunii oraz uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2025/1406

(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 5932)

(Jedynie tekst w języku rumuńskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 29 sierpnia 2025 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 259 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ospa owiec i ospa kóz jest zakaźną chorobą wirusową występującą u owiec i kóz, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność hodowli, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w wywozie do państw trzecich.

(2) W przypadku wystąpienia ogniska ospy owiec i ospy kóz u owiec lub kóz istnieje poważne ryzyko rozprzestrzenienia się tej choroby na inne zakłady, w których utrzymywane są owce lub kozy.

(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 2  uzupełnia przepisy dotyczące zwalczania chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, i zdefiniowanych jako choroby kategorii A, B i C w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 3 . W szczególności w art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano ustanowienie obszaru objętego ograniczeniami w przypadku wystąpienia ogniska choroby kategorii A, w tym ospy owiec i ospy kóz, oraz przewidziano stosowanie na nim niektórych środków. Ponadto art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia delegowanego stanowi, że obszar objęty ograniczeniami obejmuje obszar zapowietrzony, obszar zagrożony oraz, w razie potrzeby, obszar buforowy wokół lub w sąsiedztwie obszarów zapowietrzonego i zagrożonego.

(4) Decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2025/1406 4  przyjęto w związku z wystąpieniem ognisk ospy owiec i ospy kóz w Rumunii oraz ustanowiono w niej środki nadzwyczajne, które mają zostać wprowadzone przez to państwo członkowskie. W szczególności w decyzji wykonawczej (UE) 2025/1406 przewiduje się, że obszary zapowietrzone, obszary zagrożone i obszary buforowe, które mają zostać ustanowione przez Rumunię zgodnie z art. 21 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 powinny obejmować co najmniej obszary wymienione w załączniku do wspomnianej decyzji wykonawczej.

(5) Od przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2025/1406 Rumunia powiadomiła Komisję o wystąpieniu piętnastu kolejnych ognisk ospy owiec i ospy kóz w zakładach, w których utrzymuje się owce i kozy, znajdujących się w okręgach Teleorman i Olt w granicach wcześniej ustanowionych obszarów objętych ograniczeniami wymienionych w załączniku do tej decyzji wykonawczej.

(6) W obecnej sytuacji epidemiologicznej istnieje wysokie ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się ospy owiec i ospy kóz, w szczególności ze względu na fakt, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez Rumunię ogniska epidemiczne wystąpiły po zniesieniu obszarów objętych ograniczeniami, co sugeruje, że choroba nadal utrzymuje się i rozprzestrzenia.

(7) W związku z tym należy ustanowić nowy obszar objęty ograniczeniami obejmujący obszary zapowietrzone i zagrożone w Rumunii określone w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2025/1406 i skorygować je pod względem przestrzennym i czasowym w celu zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się ospy owiec i ospy kóz na terytorium Rumunii i na pozostałą część Unii.

(8) Ponadto, aby zminimalizować ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się choroby, konieczne jest również przedłużenie obowiązywania nowych obszarów zapowietrzonych i zagrożonych w stosunku do minimalnych wymogów rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687.

(9) Wielkość obszarów zapowietrzonych i zagrożonych, a także okres obowiązywania środków, które mają być stosowane na tych obszarach, opierają się na kryteriach określonych w art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 oraz przepisach ustanowionych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687. Kryteria stosowane przy wyborze wielkości obszarów zapowietrzonych i zagrożonych, a także okresu obowiązywania środków, które mają być na nich stosowane, uwzględniają nie tylko sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz na obszarach dotkniętych tą chorobą, ale również ogólną sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz na całym terytorium Rumunii oraz poziom ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się choroby. Przy określaniu czasu trwania środków uwzględniono również normy międzynarodowe Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt 5 .

(10) Decyzję wykonawczą (UE) 2025/1406 należy zatem uchylić i zastąpić niniejszą decyzją.

(11) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się ospy owiec i ospy kóz oraz potrzebę zapobieżenia rozprzestrzenianiu się tej choroby z zakładów w Rumunii, w których wystąpiła, do innych części tego państwa członkowskiego lub do innych państw członkowskich, Rumunia powinna natychmiast wprowadzić środki określone w niniejszej decyzji.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Rumunia zapewnia, aby:

a)
obszar objęty ograniczeniami obejmujący obszary zapowietrzone i zagrożone został niezwłocznie ustanowiony przez właściwy organ tego państwa członkowskiego zgodnie z art. 21 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 i na warunkach określonych w tym artykule;
b)
obszary zapowietrzone i zagrożone, o których mowa w lit. a), obejmowały co najmniej obszary wymienione w załączniku do niniejszej decyzji;
c)
środki, które należy stosować na obszarach zapowietrzonych i zagrożonych, stosowane były co najmniej do dat wymienionych w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Decyzja wykonawcza (UE) 2025/1406 traci moc.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Rumunii.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 sierpnia 2025 r.

ZAŁĄCZNIK 6  

Obszary zapowietrzone i zagrożone ustanowione wokół potwierdzonego ogniska

Region i numer referencyjny ADIS przypisany ognisku choroby Obszary w Rumunii ustanowione jako obszary zapowietrzone i zagrożone, część obszaru objętego ograniczeniami, o którym mowa w art. 1 Data, do której środki mają zastosowanie
Okręg Teleorman

RO-CAPRIPOX-2025-00014

RO-CAPRIPOX-2025-00015

RO-CAPRIPOX-2025-00016

RO-CAPRIPOX-2025-00017

RO-CAPRIPOX-2025-00018

RO-CAPRIPOX-2025-00019

RO-CAPRIPOX-2025-00020

RO-CAPRIPOX-2025-00021

RO-CAPRIPOX-2025-00022

RO-CAPRIPOX-2025-00023

Protection zone:

Those parts of Teleorman, Olt and Arges counties, contained within a circle of a radius of 5 kilometres, centred on UTM 30, ETRS89 coordinates Lat. 44.281899, Long. 24.870992 (2025/14), Lat. 44.27906, Long. 24.873868 (2025/15), Lat. 44.302455, Long. 24.96162 (2025/16), Lat.

44.255644, Long. 24.879311 (2025/17), Lat. 44.282747, Long. 24.936885 (2025/18), Lat.

44.281473, Long. 24.897365 (2025/19), Lat. 44.260135, Long. 24.883573 (2025/20), Lat.

44.295664, Long. 25.004148 (2025/21), Lat. 44.220815, Long. 24.845603 (2025/22), Lat. 44.16165, Long. 25.30878 (2025/23).

8.10.2025
Surveillance zone:

Those parts of Teleorman, Olt and Arges counties, contained within a circle of a radius of

20 kilometres, centred on UTM 30, ETRS89 coordinates 44.281899, Long. 24.870992 (2025/14), Lat. 44.27906, Long. 24.873868 (2025/15), Lat. 44.302455, Long. 24.96162 (2025/16), Lat. 44.255644, Long. 24.879311 (2025/17), Lat. 44.282747, Long. 24.936885 (2025/18), Lat. 44.281473, Long. 24.897365 (2025/19), Lat. 44.260135, Long. 24.883573 (2025/20), Lat. 44.295664, Long. 25.004148 (2025/21), Lat. 44.220815, Long. 24.845603 (2025/22),Lat. 44.16165, Long. 25.30878 (2025/23) excluding the areas contained in the protection zone.

23.10.2025
Surveillance zone:

Those parts of Teleorman, Olt and Arges counties, contained within a circle of a radius of 5 kilometres, centred on UTM 30, ETRS89 coordinates 44.281899, Long. 24.870992 (2025/14), Lat. 44.27906, Long. 24.873868 (2025/15), Lat. 44.302455, Long. 24.96162 (2025/16), Lat. 44.255644, Long. 24.879311 (2025/17), Lat. 44.282747, Long. 24.936885 (2025/18), Lat. 44.281473, Long. 24.897365 (2025/19), Lat. 44.260135, Long. 24.883573 (2025/20), Lat. 44.295664, Long. 25.004148 (2025/21), Lat. 44.220815, Long. 24.845603 (2025/22), Lat. 44.16165, Long. 25.30878 (2025/23).

9.10.202523.10.2025
Okr^g Olt

RO-CAPRIPOX-2025-00007

RO-CAPRIPOX-2025-00008

RO-CAPRIPOX-2025-00009

RO-CAPRIPOX-2025-00010

RO-CAPRIPOX-2025-00011

RO-CAPRIPOX-2025-00012

RO-CAPRIPOX-2025-00013

Protection zone:

Those parts of Teleorman, Olt and Arges counties, contained within a circle of a radius of 5 kilometres, centred on UTM 30, ETRS89 coordinates Lat. 44.33564, Long. 24.77224 (2025/7), Lat. 44.323172, Long. 24.78142 (2025/8), Lat. 44.380891, Long. 24.815991 (2025/9), Lat. 44.312664, Long. 24.748821 (2025/10), Lat. 44.365143, Long. 24.777882 (2025/11), Lat. 44.329438, Long. 24.775184 (2025/12), Lat. 44.362673, Long. 24.774821 (2025/13).

8.10.2025
Surveillance zone:

Those parts of Teleorman, Olt and Arges counties, contained within a circle of a radius of

20 kilometres, centred on UTM 30, ETRS89 coordinates Lat. 44.33564, Long. 24.77224 (2025/7), Lat. 44.323172, Long. 24.78142 (2025/8), Lat. 44.380891, Long. 24.815991 (2025/9), Lat. 44.312664, Long. 24.748821 (2025/10), Lat. 44.365143, Long. 24.777882 (2025/11), Lat. 44.329438, Long. 24.775184 (2025/12), Lat. 44.362673, Long. 24.774821 (2025/13), excluding the areas contained in the protection zone.

23.10.2025
Surveillance zone:

Those parts of Teleorman, Olt and Arges counties, contained within a circle of a radius of 5 kilometres, centred on UTM 30, ETRS89 coordinates Lat. 44.33564, Long. 24.77224 (2025/7), Lat. 44.323172, Long. 24.78142 (2025/8), Lat. 44.380891, Long. 24.815991 (2025/9), Lat. 44.312664, Long. 24.748821 (2025/10), Lat. 44.365143, Long. 24.777882 (2025/11), Lat. 44.329438, Long. 24.775184 (2025/12), Lat. 44.362673, Long. 24.774821 (2025/13).

8.10.202523.10.2025
1 Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/429/oj.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 z dnia 17 grudnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zapobiegania niektórym chorobom umieszczonym w wykazie oraz ich zwalczania (Dz.U. L 174 z 3.6.2020, s. 64, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2020/687/oj.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1882 z dnia 3 grudnia 2018 r. w sprawie stosowania niektórych przepisów dotyczących zapobiegania chorobom oraz ich zwalczania do kategorii chorób umieszczonych w wykazie oraz ustanawiające wykaz gatunków i grup gatunków, z którymi wiąże się znaczne ryzyko rozprzestrzeniania się chorób umieszczonych w tym wykazie (Dz.U. L 308 z 4.12.2018, s. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/1882/oj).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2025/1406 z dnia 9 lipca 2025 r. dotycząca niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Rumunii oraz uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2025/1319 (Dz.U. L, 2025/1406, 14.7.2025, ELI: http:// data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/1406/oj).
6 Załącznik zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2025/1954 z dnia 22 września 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1954) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1767

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2025/1767 dotycząca niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Rumunii oraz uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2025/1406
Data aktu: 27/08/2025
Data ogłoszenia: 29/08/2025