uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 194 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1032 3 przyjęto w odpowiedzi na kryzys dostaw gazu i bezprecedensowy wzrost cen gazu spowodowany rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie od lutego 2022 r., co skłoniło Unię do działania w sposób skoordynowany i kompleksowy w celu uniknięcia potencjalnego ryzyka wynikającego z dalszych zakłóceń w dostawach gazu.
(2) Od czasu rozpoczęcia przez Rosję wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, Unia dąży do dalszego uniezależnienia się od rosyjskiej energii. Podkreśla to pilną potrzebę zapewnienia alternatywnych dostaw energii od partnerów międzynarodowych za pośrednictwem LNG lub gazu rurociągowego, bez tworzenia nowych zależności. W tym kontekście kluczowe znaczenie będzie miało zapewnienie alternatywnych dostaw energii od wiarygodnych partnerów. W dniu 17 czerwca 2025 r. Komisja przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie całkowitego wycofania importu rosyjskiego gazu do Unii, który obejmuje w szczególności zmianę rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1938 4 . Ponadto wniosek Komisji obejmuje środki umożliwiające wprowadzenie solidnego i skutecznego systemu śledzenia rosyjskiego gazu, który przekracza granicę Unii. Takie środki pomogłyby również w monitorowaniu, czy rosyjski gaz jest przechowywany w Unii. Całkowite wycofanie importu rosyjskiego gazu pozwoli na wzmocnienie przepisów dotyczących magazynowania gazu określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/1938, pomagając Unii w uzyskaniu bardziej odpornego systemu energetycznego. W związku z rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, Unia powinna szybko osiągnąć pełną niezależność od rosyjskich paliw kopalnych. Rozszerzenie środków dotyczących poziomu napełnienia magazynów gazu nie tylko przyczyniłoby się do dalszego zapewnienia bezpieczeństwa dostaw, ale także stanowiłoby kluczowy instrument w wysiłkach Unii na rzecz wyeliminowania jej zależności od importu gazu pochodzącego z Rosji.
(3) Rozporządzeniem (UE) 2022/1032 zmieniono rozporządzenie (UE) 2017/1938 poprzez wprowadzenie tymczasowych ram prawnych w odniesieniu do środków dotyczących poziomu napełnienia magazynów gazu w celu zwiększenia bezpieczeństwa dostaw gazu w Unii, w szczególności dostaw gazu do odbiorców chronionych.
(4) Magazyny gazu przechowują gaz w ilościach odpowiadających 30 % gazu zużywanego w Unii w miesiącach zimowych, przy czym dobrze napełnione podziemne magazyny gazu, a także dobrowolne zmniejszanie popytu na gaz w znacznym stopniu przyczyniają się do bezpieczeństwa dostaw poprzez zapewnienie dodatkowego gazu w przypadku napiętej równowagi między podażą a popytem lub zakłóceń w dostawach.
(5) Wyznaczenie wiążącego celu w zakresie napełnienia i trajektorii napełniania, wraz z szeregiem celów pośrednich dla każdego państwa członkowskiego na luty, maj, lipiec i wrzesień, aby magazyny gazu były w 90 % pełne do dnia 1 listopada danego roku, okazało się kluczowe podczas kryzysu energetycznego wywołanego rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, zarówno w celu zwiększenia odporności na niedobory dostaw gazu, jak i zmniejszenia niepewności na rynku i zmienności cen.
(6) Pomimo znacznej poprawy sytuacji na rynku gazu w porównaniu z latami 2022-2023 sytuacja na europejskim rynku gazu pozostaje napięta, a sytuacja geopolityczna pozostaje niejasna. Bardziej intensywna konkurencja o globalne dostawy LNG może zwiększyć narażenie państw członkowskich na zmienność cen. W takich przypadkach pierwszorzędne znaczenie ma magazynowanie gazu.
(7) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/1938 obowiązek państw członkowskich dotyczący przestrzegania rocznej trajektorii napełniania i zapewnienia osiągnięcia celu w zakresie napełnienia w terminie do dnia 1 listopada każdego roku wygasa w dniu 31 grudnia 2025 r.
(8) Należy uwzględniać zmienione globalne otoczenie polityczne pod kątem niezawodności dostawców gazu i krajów dostarczających gaz.
(9) W świetle sukcesu Europy w ograniczaniu ryzyka związanego z jej strukturą importu gazu ogólne ramy umożliwiające pokrycie zapotrzebowania Unii na gaz powinny zapewnić równowagę między bezpieczeństwem energetycznym a powrotem do zasad rynkowych. Powinny one zatem być wystarczająco elastyczne w sezonie napełniania, aby umożliwić szybką reakcję na stale zmieniające się warunki rynkowe, a w szczególności wykorzystać najlepsze warunki zakupu w celu obniżenia cen gazu w Europie. W szczególności państwa członkowskie powinny mieć możliwość osiągnięcia celu w zakresie napełnienia w dowolnym momencie między dniem 1 października a dniem 1 grudnia, z uwzględnieniem początku okresu poboru gazu z magazynów przez państwa członkowskie, bez konieczności utrzymywania poziomu w magazynach odpowiadającego celowi w zakresie napełnienia do dnia 1 grudnia.
(10) Cele trajektorii napełniania, ustalane co roku przez państwa członkowskie w celu przedstawienia ich rocznego planu napełnienia, mają zapewnić osiągnięcie wiążącego celu napełnienia w terminie od dnia 1 października do dnia 1 grudnia danego roku. Trajektoria napełniania powinna mieć jednak charakter orientacyjny i umożliwiać napełnianie magazynów w taki sposób, aby uczestnicy rynku zyskali wystarczającą elastyczność w ciągu roku, z uwzględnieniem zalecenia Komisji C(2025)1481 z dnia 5 marca 2025 r. w sprawie realizacji celów w zakresie napełnienia magazynów gazu w 2025 r.
(11) W przypadku trudnych warunków, takich jak oznaki działalności handlowej utrudniającej opłacalne napełnianie magazynów, niski sezonowy spread cenowy, wysokie otoczenie cenowe, poziomy magazynowania poniżej trajektorii na poziomie państwa członkowskiego lub nieprzewidziane okoliczności techniczne, które utrudniałyby lub podrażałyby zatłaczanie do magazynu i tym samym ograniczały możliwość napełnienia magazynów gazu zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/1938, państwa członkowskie powinny mieć możliwość odejścia od celu w zakresie napełnienia o maksymalnie dziesięć punktów procentowych.
(12) Ponadto w przypadku utrzymujących się niekorzystnych warunków rynkowych, takich jak oznaki ewentualnej manipulacji na rynku lub działalności handlowej utrudniającej opłacalne napełnianie magazynów, które w znacznym stopniu ograniczają możliwość napełnienia magazynów gazu zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/1938, Komisja powinna być uprawniona do dalszego zwiększenia dopuszczalnego poziomu odejścia w drodze aktu delegowanego. Zwiększenie to nie powinno przekroczyć dodatkowych pięciu punktów procentowych.
(13) Przeprowadzona przez Komisję ocena obecnych ram bezpieczeństwa energetycznego potwierdziła pozytywny wpływ wymogów dotyczących napełnienia magazynów na bezpieczeństwo dostaw gazu, a te pozytywne skutki powinny zostać utrzymane po 2025 r.
(14) Jednocześnie niniejsze rozporządzenie powinno stanowić odpowiedź na obecne i przyszłe zmiany na rynkach gazu,
przyczyniać się do realizacji strategicznego celu, jakim jest obniżenie cen energii, i ułatwiać stopniowy powrót do rynkowych mechanizmów uzupełniania zapasów.
(15) Aby utrzymać bezpieczeństwo dostaw i odpowiedni poziom napełnienia magazynów gazu, Komisja powinna stale monitorować rynek i badać sposoby, które mogłyby pomóc w osiągnięciu celu w zakresie napełnienia, w tym poprzez skuteczniejsze wykorzystanie możliwości oferowanych przez mechanizmy agregacji zapotrzebowania i wspólnych zakupów ustanowionych rozporządzeniem Rady (UE) 2022/2576 5 .
(16) Konieczne jest zatem przedłużenie do końca 2027 r. odpowiednich przepisów dotyczących napełniania magazynów gazu, które zapewniają przewidywalność i przejrzystość w odniesieniu do wykorzystania magazynów gazu w całej Unii, przy jednoczesnym wprowadzeniu do tych przepisów pewnej elastyczności.
(17) Biorąc pod uwagę, że odpowiednie przepisy dotyczące napełniania magazynów gazu powinny mieć zastosowanie w trybie pilnym przed rozpoczęciem następnego sezonu zimowego, tak aby państwa członkowskie mogły osiągnąć swój cel w terminie, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(18) Zgodnie z zasadami lepszego stanowienia prawa i uproszczenia oraz w świetle ogólnej poprawy ram bezpieczeństwa energetycznego Unii w niniejszym rozporządzeniu należy unikać wprowadzania zbędnych obciążeń administracyjnych.
(19) Jak wskazano w komunikacie Komisji z dnia 26 lutego 2025 r. zatytułowanym "Plan działania na rzecz przystępnej cenowo energii" niedawny kryzys energetyczny, który był najpoważniejszym z dotychczasowych kryzysów doświadczanych w Europie, uwypuklił znaczenie koordynacji na szczeblu UE w zarządzaniu gwałtownymi skokami cen na rynku wewnętrznym. Aby zwiększyć odporność na możliwe kryzysy energetyczne w przyszłości, należy udostępnić państwom członkowskim narzędzia umożliwiające podjęcie skutecznych działań oraz wzmocnić regulacyjne ramy bezpieczeństwa dostaw, uwzględniając wnioski wyciągnięte z ostatnich wydarzeń. Należy między innymi zwrócić należytą uwagę na pojęcie odbiorców chronionych, zapobieganie zakłóceniom konkurencji i prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, a także rolę źródeł energii alternatywnych wobec gazu, takich jak odnawialne źródła energii i wodór, wraz z rolą efektywności energetycznej, w zmieniającym się koszyku energetycznym.
(20) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2017/1938,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli 18 lipca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1733 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2025/1733 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2017/1938 w odniesieniu do roli magazynowania gazu w zabezpieczaniu dostaw gazu przed sezonem zimowym |
| Data aktu: | 18/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/09/2025 |
| Data wejścia w życie: | 11/09/2025 |