uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/478 z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu 1 , w szczególności jego art. 16 i 20,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/755 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu z niektórych państw trzecich 2 , w szczególności jego art. 13 ust. 1 i art. 16,
(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2025/612 3 wprowadzono pewne dostosowania do funkcjonowania ostatecznego środka ochronnego w odniesieniu do przywozu niektórych wyrobów ze stali na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/159 4 . Jednym z dostosowań było wprowadzenie limitu 15 % dotyczącego udziału w całkowitej wielkości, który może przypadać na jakiekolwiek państwo wywozu w kategorii 17 ("Kątowniki, kształtowniki i profile, z żeliwa lub stali niestopowej").
(2) Kategoria 17 obejmująca produkty, w odniesieniu do których Ukraina była historycznie największym eksporterem do Unii, została "zglobalizowana" w 2022 r. po rosyjskiej inwazji na Ukrainę, ponieważ Ukraina nie była już w stanie wywozić tych produktów, co stwarzało ryzyko niedoboru dostaw dla użytkowników unijnych 5 . W praktyce oznaczało to, że istniejące kontyngenty krajowe Zjednoczonego Królestwa, Turcji i Korei zostały połączone z kontyngentem dla innych państw ("kontyngent rezydualny"), aby ustanowić jeden kontyngent dostępny dla wszystkich miejsc pochodzenia.
(3) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/978 przewidziano możliwość ponownej oceny globalizacji kontyngentu w świetle rozwoju przepływów handlowych w tych kategoriach oraz zawieszenia stosowania środka ochronnego wobec Ukrainy lub w przypadku stwierdzenia nadmiernych efektów wypierania 6 .
(4) W toku dochodzenia przeglądowego stwierdzono nadmierne wypieranie niektórych tradycyjnych dostawców w kategorii 17. W związku z tym Komisja wprowadziła limit 15 % w tej kategorii 7 . Dostępne informacje krajowe wskazują jednak, że ten limit krajowy wpływa na tradycyjne przepływy handlowe niektórych partnerów handlowych, ograniczając ich dostęp do bezcłowych wielkości do poziomu poniżej ich historycznych poziomów handlu.
(5) W związku z tym Komisja uważa, że należy usunąć krajowy limit 15 %, aby zachować tradycyjny handel tych partnerów handlowych, ze skutkiem od dnia 1 sierpnia 2025 r.
(6) Aby zapobiec nadmiernemu wypieraniu tradycyjnych dostawców przy jednoczesnym zachowaniu historycznych przepływów handlowych, Komisja uważa, że należy ponownie wprowadzić kontyngenty krajowe dla Zjednoczonego Królestwa, Turcji i Korei oraz przywrócić kontyngent rezydualny. Ponieważ istnieje również ryzyko nadmiernego wypierania tradycyjnych dostawców w ramach tego kontyngentu rezydualnego, Komisja uważa, że należy wprowadzić limit 40 % dla każdego miejsca pochodzenia.
(7) Należy szybko przywrócić dostęp niektórych miejsc pochodzenia do bezcłowych wielkości odpowiadających ich tradycyjnemu handlowi, w tym przypadku od dnia 1 sierpnia 2025 r.
(8) Ponieważ wprowadzenie tej zmiany na początku kwartału obowiązywania środków ochronnych nie było możliwe, kontyngenty krajowe Zjednoczonego Królestwa, Turcji i Korei oraz kontyngent "Pozostałe państwa" na kwartał 1.7.2025-30.9.2025 zostaną określone poprzez proporcjonalny przydział pozostałych bezcłowych wielkości dostępnych w ramach zglobalizowanego kontyngentu na dzień 1 sierpnia 2025 r., jak wskazano w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia wykonawczego, który opiera się na tradycyjnych przepływach handlowych według miejsca pochodzenia.
(9) Jak zauważono w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2025/612 (motyw 72), kategoria 17 została zaklasyfikowana do grupy 2 (znaczna presja przywozu). W związku z tym Komisja uważa, że nie jest właściwe zapewnienie posiadaczom kontyngentów krajowych dostępu do kontyngentu rezydualnego w ostatnim kwartale roku obowiązywania środka. W tym celu wprowadza się sprostowanie do odpowiednich tabel w załącznikach do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/159.
(10) Ponieważ kontyngent "Zjednoczone Królestwo (do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa)", w kategorii 17 jest wykorzystywany wyłącznie dla towarów pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa, które są wprowadzane do Irlandii Północnej transportem bezpośrednim z innych części Zjednoczonego Królestwa i dopuszczone do swobodnego obrotu na terytorium Irlandii Północnej, jak określono w rozporządzeniu (UE) 2023/2840 8 , zmiany w zarządzaniu kontyngentami w kategorii 17 nie będą miały wpływu na ten kontyngent. Ponadto kontyngent taryfowy "Zjednoczone Królestwo (do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa)" nie ma wpływu na proporcjonalny przydział wielkości do kontyngentów państw trzecich.
(11) Ponadto w niniejszym rozporządzeniu należy skorygować niektóre inne nieścisłości stwierdzone po opublikowaniu rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2025/612.
(12) Jak wskazano w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2025/612 (motyw 76), w kategorii 4B ("Produkty walcowane płaskie z powłokami metalowymi") zainteresowane strony przedstawiły przekonujące dowody wykazujące, że utrzymanie status quo jest zgodne z najlepiej pojętym interesem Unii. W związku z tym kategoria 4B została zaklasyfikowana do "grupy 4" (brak presji przywozu). W celu zapewnienia poprawności usuwa się zatem limit w kategorii 4B.
(13) Ponadto w celu zapewnienia przestrzegania wymogów art. 1 ust. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/159 sprostowano przypisy 1, 2, 6, 9, 10, 15, 16, 18, 19 i 23 w załączniku IV.1.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Środków Ochronnych ustanowionego na podstawie art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/478 i art. 22 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/755,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1581 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/1581 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/159 nakładającego ostateczne środki ochronne w odniesieniu do przywozu niektórych wyrobów ze stali |
| Data aktu: | 29/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 29/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/08/2025, 30/07/2025 |