Rozporządzenie delegowane 2025/1535 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2847 w odniesieniu do wyłączenia z zakresu stosowania tego rozporządzenia niektórych produktów z elementami cyfrowymi objętych zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1535
z dnia 29 lipca 2025 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2847 w odniesieniu do wyłączenia z zakresu stosowania tego rozporządzenia niektórych produktów z elementami cyfrowymi objętych zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2847 z dnia 23 października 2024 r. w sprawie horyzontalnych wymagań w zakresie cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi oraz w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 168/2013 i (UE) 2019/1020 i dyrektywy (UE) 2020/1828 (akt o cyberodoporności) 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 5 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia (UE) 2024/2847 stosowanie tego rozporządzenia do produktów z elementami cyfrowymi objętych innymi przepisami unijnymi ustanawiającymi wymogi odnoszące się do wszystkich lub niektórych rodzajów ryzyka objętych zasadniczymi wymaganiami w zakresie cyberbezpieczeństwa określonymi w tym rozporządzeniu może zostać ograniczone lub podlegać wyłączeniu, jeżeli takie ograniczenie lub wyłączenie jest spójne z ogólnymi ramami regulacyjnymi mającymi zastosowanie do tych produktów i jeżeli przepisy sektorowe zapewniają co najmniej taki sam poziom ochrony jak ten przewidziany w tym rozporządzeniu.

(2) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 2  ustanowiono wymogi administracyjne i techniczne dotyczące homologacji typu pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców sklasyfikowanych w tym rozporządzeniu ("pojazdy kategorii L"). Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 44/2014 3  ustanawia szczegółowe wymagania techniczne i procedury badań w zakresie konstrukcji pojazdów oraz wymogi ogólne dotyczące homologacji pojazdów kategorii L oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do takich pojazdów, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 168/2013 oraz określa wykaz regulaminów EKG ONZ i poprawek do nich. Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 44/2014 regulaminy EKG ONZ i zmiany do nich określone w załączniku I do tego rozporządzenia delegowanego mają zastosowanie do homologacji typu pojazdów kategorii L.

(3) Zakres regulaminu ONZ nr 155 4  rozszerzono o przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa pojazdów kategorii L. W związku z tym rozporządzenie delegowane (UE) nr 44/2014 zostało zmienione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2025/1455 5  zmieniającym rozporządzenie delegowane (UE) nr 44/2014 w odniesieniu do ustanowienia wymogów technicznych i procedur badań w zakresie ochrony pojazdów kategorii L przed cyberatakami w celu włączenia regulaminu ONZ nr 155 do wykazu regulaminów EKG ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe, określonego w załączniku I do tego rozporządzenia delegowanego. Pojazdy z pedałami kategorii L1e, o których mowa w art. 3 pkt 94 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 168/2013, zostały jednak wyłączone z obowiązkowego stosowania regulaminu ONZ nr 155. Rozporządzenie delegowane Komisji (UE).../... zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 44/2014 w odniesieniu do ustanowienia wymogów technicznych i procedur badań w zakresie ochrony pojazdów kategorii L przed cyberatakami ma mieć zastosowanie do nowych typów pojazdów od dnia 11 grudnia 2027 r. oraz do istniejących typów pojazdów od dnia 11 czerwca 2029 r.

(4) W regulaminie ONZ nr 155 wprowadzono pewne wymagania w zakresie cyberbezpieczeństwa, w tym dotyczące funkcjonowania certyfikowanego systemu zarządzania cyberbezpieczeństwem, dotyczące aktualizacji oprogramowania, obejmujące polityki i procesy organizacji w zakresie ryzyka w cyberprzestrzeni związanego z całym cyklem życia pojazdów, sprzętu i usług. Uwzględnia on ryzyko w cyberprzestrzeni w sposób porównywalny z rozporządzeniem (UE) 2024/2847 i zapewnia co najmniej taki sam poziom ochrony jak to rozporządzenie. Ponadto regulamin ONZ nr 155 zapewnia spójność z ogólnymi ramami homologacji typu mającymi zastosowanie do pojazdów kategorii L. W związku z tym rozporządzenie (UE) 2024/2847 nie powinno mieć zastosowania do produktów z elementami cyfrowymi objętych zakresem rozporządzenia (UE) nr 168/2013, z wyjątkiem pojazdów z pedałami kategorii L1e, o których mowa w art. 3 pkt 94 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 168/2013,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Produkty z elementami cyfrowymi objęte zakresem rozporządzenia (UE) nr 168/2013 wyłącza się ze stosowania rozporządzenia (UE) 2024/2847.

Wyłączenie to nie ma jednak zastosowania do pojazdów z pedałami kategorii L1e, o których mowa w art. 3 pkt 94 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 168/2013.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2025 r.

1 Dz.U. L, 2024/2847, 20.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2847/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 52, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/ 168/oj).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 44/2014 z dnia 21 listopada 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do konstrukcji pojazdów i wymogów ogólnych dotyczących homologacji pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców (Dz.U. L 25 z 28.1.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2014/ 44/oj).
4 Regulamin ONZ nr 155 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie cyberbezpieczeństwa i systemu zarządzania bezpieczeństwem [2025/5] (Dz.U. L, 2025/5, 10.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/5/oj).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/1455 z dnia 23 lipca 2025 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 44/2014 w odniesieniu do ustanowienia wymogów technicznych i procedur badań w zakresie ochrony pojazdów kategorii L przed cyberatakami (OJ L, 2025/1455, 29.10.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1455/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1535

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/1535 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2847 w odniesieniu do wyłączenia z zakresu stosowania tego rozporządzenia niektórych produktów z elementami cyfrowymi objętych zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013
Data aktu: 29/07/2025
Data ogłoszenia: 29/10/2025
Data wejścia w życie: 18/11/2025