uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie nowej żywności, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1852/2001 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 1,
(1) Rozporządzenie (UE) 2015/2283 stanowi, że nowa żywność może być wprowadzana na rynek w Unii, pod warunkiem że wydano na nią zezwolenie i została ona wpisana do unijnego wykazu nowej żywności.
(2) Na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/2283 w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/2470 2 ustanowiono unijny wykaz nowej żywności.
(3) W dniu 20 maja 2020 r. przedsiębiorstwo Wageningen Plant Research ("wnioskodawca") złożyło do Komisji wniosek, zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283, o zezwolenie na wprowadzenie na rynek w Unii roślin Lemna minor i Lemna gibba jako nowej żywności. Wnioskodawca wystąpił o stosowanie nowej żywności jako warzywa, podobnego do innych warzyw liściastych, gotowanego lub dodawanego do produktów gotowych do spożycia dla ogółu populacji.
(4) W dniu 27 października 2020 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") o przeprowadzenie oceny całego materiału roślinnego Lemna minor i Lemna gibba jako nowej żywności.
(5) W dniu 28 września 2022 r. Urząd przyjął opinię naukową pt. "Bezpieczeństwo całego materiału roślinnego Lemna minor i Lemna gibba jako nowej żywności na podstawie rozporządzenia (UE) 2015/2283" 3 zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(6) W opinii naukowej Urząd stwierdził, że nowa żywność zawiera większe ilości manganu w porównaniu z normalnie obecnym stężeniem manganu w innych warzywach liściastych, co może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa. W związku z tym nie można było określić bezpieczeństwa nowej żywności.
(7) Po przyjęciu opinii naukowej wnioskodawca zwrócił się do Komisji o możliwość zareagowania na obawy dotyczące bezpieczeństwa wskazane przez Urząd w jego wnioskach poprzez dostarczenie dodatkowych informacji pokazujących, że dzięki ograniczeniu stężenia manganu w podłożu uprawnym zawartość manganu w Lemna gibba nie przekracza zawartości manganu w warzywach liściastych.
(8) W dniu 30 kwietnia 2024 r. Komisja zwróciła się do Urzędu o pomoc naukową i techniczną w odniesieniu do opinii naukowej EFSA "Bezpieczeństwo całego materiału roślinnego Lemna minor i Lemna gibba jako nowej żywności na podstawie rozporządzenia (UE) 2015/2283" w celu dalszej oceny, czy dodatkowe informacje przedstawione przez wnioskodawcę rozwiązują problem dotyczący pobrania manganu.
(9) W dniu 10 lipca 2024 r. Urząd przyjął "Sprawozdanie dotyczące pomocy naukowo-technicznej w zakresie oceny bezpieczeństwa całego materiału roślinnego Lemna gibba i Lemna minor jako nowej żywności" 4 . W tym sprawozdaniu Urząd zauważył, że zawartość manganu w Lemna gibba została ograniczona do poziomu 6 mg/kg mokrej masy (FW), co jest porównywalne ze szpinakiem, który ma najwyższą zawartość manganu ze wszystkich warzyw liściastych dochodzącą do poziomu do 9 mg/kg mokrej masy. W związku z tym Urząd stwierdził, że zawartość manganu w nowej żywności została ograniczona do poziomów nieprzekraczających poziomów jego zawartości w innych warzywach liściastych. W sprawozdaniu wskazano również, że ponieważ oba gatunki Lemna charakteryzują się podobną zawartością manganu, uzasadnione jest założenie, że w nowo stosowanych warunkach uprawy w Lemna minor można osiągnąć taką samą redukcję zawartości manganu jaką uzyskano w Lemna gibba. W związku z powyższym EFSA uznał, że określony w specyfikacji maksymalny poziom manganu w nowej żywności należy ustalić na poziomie 6 mg/kg mokrej masy.
(10) Na tej podstawie Komisja uważa, że opinia naukowa i sprawozdanie techniczne dają wystarczające podstawy do stwierdzenia, że rośliny Lemna gibba i Lemna minor spełniają warunki wprowadzenia na rynek zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(11) Włączając rośliny Lemna minor i Lemna gibba jako nową żywność do unijnego wykazu nowej żywności, należy podać informacje, o których mowa w art. 9 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(12) Rośliny Lemna minor i Lemna gibba należy włączyć do unijnego wykazu nowej żywności ustanowionego w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/2470. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 stycznia 2025 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.153 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/153 zezwalające na wprowadzanie na rynek Lemna minor i Lemna gibba jako nowej żywności oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/2470 |
| Data aktu: | 29/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 30/01/2025 |
| Data wejścia w życie: | 19/02/2025 |