uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 6 ust. 1 i art. 6 ust. 5 lit. a) i c),
(1) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/697 (EBC/2017/9) 2 ustalają ogólną politykę w zakresie wykonywania przez właściwe organy krajowe niektórych opcji i swobód uznania dostępnych w prawie Unii w odniesieniu do mniej istotnych instytucji. Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1623 3 usunięto przewidzianą w art. 178 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (UE) nr 575/2013 4 możliwość przedłużenia przez właściwe organy do 180 dni liczby dni przeterminowania zobowiązania, po upływie których istotne zobowiązanie kredytowe, o którym mowa w tym artykule, uznaje się za niewykonane. W celu dostosowania wytycznych (UE) 2017/697 (EBC/2017/9) do rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do usunięcia tej możliwości należy skreślić odpowiednie postanowienie tych wytycznych.
(2) Rozporządzeniem (UE) 2024/1623 zmieniono art. 138 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 poprzez dodanie wymogu, mającego zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r., zgodnie z którym do celów stosowania metody standardowej do obliczania kwot ekspozycji ważonych ryzykiem w odniesieniu do ekspozycji wobec instytucji instytucja nie może stosować oceny kredytowej wydanej przez zewnętrzną instytucję oceny wiarygodności kredytowej (ECAI), w której to ocenie zawarto założenia dotyczące domyślnego wsparcia ze strony rządu, chyba że dotyczy to instytucji, której właścicielem lub założycielem i jednostką sponsorującą są: rządy centralne, samorządy regionalne lub władze lokalne. Zmieniony art. 138 stanowi ponadto, że w przypadku gdy jedynymi ocenami kredytowymi ECAI, które istnieją dla instytucji nienależącej do kategorii instytucji objętych wyłączeniem, są oceny kredytowe ECAI zawierające takie założenia dotyczące domyślnego wsparcia ze strony rządu, ekspozycje wobec takiej instytucji muszą być traktowane jak ekspozycje wobec instytucji bez ratingu, zgodnie z art. 121 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(3) EBC widzi potrzebę zezwolenia na dalsze stosowanie ocen kredytowych ECAI, które zawierają założenia dotyczące domyślnego wsparcia ze strony rządu, w przypadku gdy dana instytucja nie należy do kategorii instytucji objętych wyłączeniem, z takim skutkiem, że ekspozycje wobec takiej instytucji nie muszą być traktowane jak ekspozycje wobec instytucji bez ratingu. Stosowanie takich ocen kredytowych ECAI powinno być kontynuowane przez ograniczony okres od daty rozpoczęcia stosowania zmiany art. 138 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. W związku z tym EBC uważa za konieczne, aby właściwe organy krajowe korzystały do dnia 1 stycznia 2027 r. z opcji przejściowej przewidzianej w art. 495e rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w celu umożliwienia dalszego stosowania takich ocen kredytowych przez ograniczony okres.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić wytyczne (UE) 2017/679 (EBC/2017/9),
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1521 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Wytyczne EBC/2025/25 (2025/1521) zmieniające wytyczne (UE) 2017/697 w sprawie wykonywania opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii przez właściwe organy krajowe w stosunku do mniej istotnych instytucji (EBC/2017/9) |
| Data aktu: | 15/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2026 |