(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 29 lipca 2025 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (UE) nr 1151/2012 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych 1 , w szczególności jego art. 52 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 90 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 2 , które uchyliło rozporządzenie (UE) nr 1151/2012, rozporządzenie to ma nadal zastosowanie do wniosków o rejestrację oznaczenia geograficznego otrzymanych przez Komisję przed dniem 13 maja 2024 r.
(2) Zgodnie z art. 50 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 Komisja sprawdziła wniosek o rejestrację nazwy "Erzurum Su Boregi" jako chronionego oznaczenia geograficznego (ChOG), który został złożony przez Turcję w dniu 1 lipca 2021 r. (PGI-TR-02781).
(3) Po zbadaniu wniosku o rejestrację, Komisja wystosowała w dniach 11 października 2021 r., 2 grudnia 2022 r., 7 lipca 2023 r. i 21 grudnia 2023 r. pisma z prośbą o wyjaśnienie niektórych części dokumentacji.
(4) Na podstawie przedstawionych przez wnioskodawcę informacji Komisja stwierdziła, że wniosek nie spełnia wymogów rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 i pismem w sprawie odrzucenia wniosku z dnia 1 lipca 2024 r. powiadomiła wnioskodawcę, że jeśli w ciągu dwóch miesięcy od dnia otrzymania pisma nie wpłynie żadna odpowiedź, zamierza wszcząć procedurę przyjęcia oficjalnej decyzji Komisji o odrzuceniu wniosku zgodnie z art. 52 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012.
(5) W szczególności Komisja uznała, że przedstawiony opis produktu nie spełnia wymogów określonych w art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 668/2014 3 , w związku z art. 8 ust. 1 akapit pierwszy lit. c) ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, ponieważ opis ten nie koncentruje się na specyfice produktu opatrzonego nazwą, która ma zostać zarejestrowana, i nie pozwala na identyfikację produktu końcowego. "Erzurum Su Boregi" jest szczególnym rodzajem ciasta, ale jego opis nie przedstawia szczególnych cech produktu. Ponadto opis nie wskazuje, w jaki sposób produkt ten wyróżnia się wśród innych podobnych wyrobów, i przypomina przepis szczegółowo opisujący proces przygotowania, który jest wspólny dla tego rodzaju produktów. W związku z tym nie pozwala na identyfikację produktu zgodnie z wymogami art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 668/2014.
(6) Ponadto Komisja zaznaczyła, że związek między określoną jakością, renomą lub innymi cechami charakterystycznymi produktu, a obszarem geograficznym nie został zidentyfikowany zgodnie z art. 8 ust. 1 akapit pierwszy lit. c) ppkt (ii) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012. Komisja wzięła pod uwagę, że charakter produktu, we wniosku określany jako specyficzny (tzn. zastosowanie w procesie produkcji sera Erzurum Civil Peynir i masła Erzurum Tereyagi oraz określonego sposobu wyrabiania ciasta), można odtworzyć wszędzie. Uznano za niewystarczający fakt, że ciasto produkuje się na konkretnym obszarze geograficznym, bez dalszego doprecyzowania specyficznych cech charakterystycznych wyrobu "Erzurum Su Boregi" oraz związku między określoną jakością, renomą lub innymi cechami charakterystycznymi a obszarem geograficznym, z którego pochodzi.
(7) Ponadto Komisja wskazała, że złożony przez wnioskodawcę jednolity dokument, o którym mowa w art. 8 ust. 1 akapit pierwszy lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, nie określa, czy związek między wyrobem "Erzurum Su Boregi" a wyznaczonym obszarem geograficznym opiera się na renomie czy cechach charakterystycznych wyrobu "Erzurum Su Boregi", które w głównej mierze wynikają z jego pochodzenia geograficznego, zgodnie z wymogami art. 5 ust. 2 lit. b) tego rozporządzenia i pkt 5 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 668/2014.
(8) Wreszcie Komisja wyjaśniła, że w specyfikacji produktu brakuje informacji na temat obowiązujących procedur zapewniających identyfikowalność, a mianowicie informacje na temat pochodzenia, przeznaczenia i ilości "Erzurum Su Boregi" oraz surowców wykorzystywanych do jego produkcji zgodnie z art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 668/2014.
(9) W odpowiedzi z dnia 2 września 2024 r. wnioskodawca streścił historię prowincji Erzurum i przedstawił historyczne odniesienia do znaczenia produktów tej samej kategorii co "Erzurum Su Boregi", a mianowicie ciasta wyrabianego z dodatkiem gorącej wody nazywanego Su Boregi, nie skupiając się na nazwie produktu, którego dotyczy wniosek o ochronę.
(10) Ponadto wnioskodawca nie przedstawił żadnych uwag dotyczących braku informacji na temat specyficznych cech produktu końcowego opatrzonego nazwą, która ma zostać zarejestrowana. Wniosek w obecnym brzmieniu opisuje jedynie proces produkcji, wspólny dla wszystkich ciast wyrabianych z dodatkiem gorącej wody określanych jako Su Boregi, który nie pozwala na identyfikację produktu.
(11) Wnioskodawca nie udzielił odpowiedzi na uwagi Komisji w odniesieniu do braku informacji na temat związku między określoną jakością, renomą lub innymi cechami charakterystycznymi produktu a obszarem geograficznym. Ponadto wnioskodawca nie wskazuje, czy związek między wyrobem "Erzurum Su Boregi" a wyznaczonym obszarem geograficznym oparty jest na renomie lub cechach charakterystycznych wyrobu "Erzurum Su Boregi", które w głównej mierze wynikają z jego pochodzenia geograficznego.
(12) Wreszcie wnioskodawca nie przedstawił niezbędnych informacji dotyczących procedur stosowanych przez podmioty gospodarcze w odniesieniu do dowodu pochodzenia produktu, surowców, paszy i innych elementów, których pochodzenie z wyznaczonego obszaru geograficznego należy udowodnić, jak określono w specyfikacji.
(13) W związku z powyższym Komisja uważa, że wniosek o rejestrację nazwy "Erzurum Su Boregi" jako ChOG nie spełnia wymogów określonych w art. 5 ust. 2 lit. b), art. 8 ust. 1 akapit pierwszy lit. c) ppkt (i) i (ii) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 oraz w art. 7 ust. 1 i pkt 5 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 668/2014.
(14) Należy zatem odrzucić wniosek o ochronę nazwy "Erzurum Su Boregi" jako ChOG.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Polityki Jakości w zakresie Produktów Rolnych, Wina i Napojów Spirytusowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1507 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/1507 w sprawie odrzucenia, zgodnie z art. 52 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012, wniosku o objęcie ochroną - jako oznaczenia geograficznego - nazwy Erzurum Su Böreği (ChOG) |
| Data aktu: | 25/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 29/07/2025 |