Rozporządzenie delegowane 2025/1493 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1493
z dnia 11 czerwca 2025 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2987 2  wprowadzono do rozporządzenia (UE) nr 648/2012 zmiany dotyczące funkcjonowania kolegiów ds. CCP i zarządzania nimi. W szczególności - dodatkowo w stosunku do organu właściwego dla CCP - przewidziano drugiego współprzewodniczącego, którym ma być którykolwiek z niezależnych członków komitetu nadzorczego ds. CCP. Należy zatem odzwierciedlić te zmiany w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 876/2013 3 .

(2) Bez uszczerbku dla ostatecznej odpowiedzialności organu właściwego dla CCP oraz w celu dalszego zwiększania konwergencji praktyk nadzorczych i spójnego funkcjonowania wszystkich kolegiów ds. CCP Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) powinien koordynować funkcjonowanie kolegiów i zapewniać, aby każde kolegium wykonywało swoje zadania i osiągało swoje cele zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012. Aby zrealizować te dążenia i w celu konwergencji najlepszych praktyk nadzorczych współprzewodniczący kolegium ds. CCP powinni omawiać wdrażanie rocznych priorytetów w zakresie nadzoru, o których mowa w art. 24a ust. 7 lit. ba) rozporządzenia (UE) nr 648/2012.

(3) W świetle zmian rozporządzenia (UE) nr 648/2012 należy zaktualizować niewyczerpujący wykaz informacji, które mają być udostępniane kolegium.

(4) Aby umożliwić skuteczny i terminowy przepływ informacji między członkami kolegium, organ właściwy dla CCP i członkowie kolegium powinni przekazywać informacje za pośrednictwem centralnej bazy danych przewidzianej w art. 17c rozporządzenia (UE) nr 648/2012.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 876/2013.

(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przekazany Komisji przez ESMA po konsultacjach z Europejskim Systemem Banków Centralnych (ESBC).

(7) Ponieważ zmiany mają ograniczony zakres i dotyczą wyłącznie właściwych organów krajowych właściwych dla CCP bez nakładania żadnych dodatkowych wymogów na uczestników rynku, jak również w celu ułatwienia jak najszybszego dostosowania kolegiów ds. CCP do nowych przepisów rozporządzenia (UE) nr 648/2012, zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4  ESMA uznał przeprowadzenie konsultacji publicznych za wysoce nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i wpływu regulacyjnych standardów technicznych. ESMA skonsultował się jednak z Grupą Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowioną zgodnie z art. 37 tego rozporządzenia, właściwymi organami krajowymi właściwymi dla CCP oraz ESBC,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 876/2013

W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 876/2013 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Po dokonaniu powiadomienia zgodnie z art. 17 ust. 2 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, że wniosek zawiera wymagane dokumenty i informacje, organ właściwy dla CCP przekazuje projekt umowy na piśmie przewidzianej w art. 18 ust. 5 tego rozporządzenia członkom kolegium wyznaczonym zgodnie z art. 18 ust. 2 tego rozporządzenia. Umowa na piśmie przewiduje procedurę przeglądu składu kolegium co najmniej raz w roku. Określa ona także procedurę zmiany umowy, w ramach której z propozycją zmian może wystąpić w każdym czasie organ właściwy dla CCP lub pozostali członkowie kolegium, z zastrzeżeniem zatwierdzenia zmian przez kolegium zgodnie z procedurą określoną w niniejszym artykule.";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W przypadku gdy członkowie kolegium mają uwagi dotyczące projektu umowy na piśmie przekazanego zgodnie z ust. 1, uwagi te przedkładają współprzewodniczącym wraz ze szczegółowymi wyjaśnieniami w terminie 10 dni kalendarzowych. W stosownych przypadkach współprzewodniczący uzgadniają i przygotowują zmieniony projekt i zwołują posiedzenie w celu uzgodnienia i przyjęcia ostatecznej umowy na piśmie, uwzględniając przy tym termin określony w art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.";

c)
ust. 4a otrzymuje brzmienie:

"4a. Właściwe organy, o których mowa w art. 18 ust. 2 lit. ca) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, oraz emisyjne banki centralne, o których mowa w art. 18 ust. 2 lit. i) tego rozporządzenia, które pragną uczestniczyć w kolegium, składają uzasadniony wniosek do organu właściwego dla CCP. W terminie 20 dni kalendarzowych od otrzymania wniosku organ właściwy dla CCP albo przekazuje właściwemu organowi lub bankowi centralnemu, który wystąpił z wnioskiem, kopię pisemnej umowy w celu jej przeglądu i zatwierdzenia, albo uzasadnia na piśmie, dlaczego wniosek został odrzucony. Organ właściwy dla CCP informuje członków kolegium o wszelkich tego rodzaju wnioskach i decyzjach podjętych w odpowiedzi na te wnioski.";

2)
art. 3 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. W przypadku gdy właściwy organ państwa członkowskiego, który nie jest członkiem kolegium, żąda dostarczenia informacji zgodnie z art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, współprzewodniczący, po zasięgnięciu opinii kolegium, podejmują decyzję w sprawie najbardziej odpowiednich sposobów dostarczania informacji organom niebędącym członkami kolegium i występowania o informacje do tych organów.

2. Każdy członek kolegium wyznacza jednego uczestnika biorącego udział w posiedzeniach kolegium i może wyznaczyć jednego zastępcę - z wyjątkiem współprzewodniczących - którzy mogą wyznaczyć dodatkowych uczestników bez prawa głosu.";

3)
w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Współprzewodniczący zapewniają, aby praca kolegium ułatwiała wykonywanie zadań, które mają być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012.";

b)
ust. 3 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"Współprzewodniczący zapewniają przynajmniej:";

c)
ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Aby zapewnić skuteczność i efektywność kolegium, współprzewodniczący działają jako centralny punkt kontaktowy w związku ze wszystkimi kwestiami praktycznymi dotyczącymi funkcjonowania kolegium i przekazują sobie informacje. Współprzewodniczący wykonują co najmniej następujące zadania:

a) przygotowanie, aktualizacja i udostępnianie listy kontaktowej członków kolegium;

b) ustalanie i udostępnianie porządku obrad i dokumentów związanych z posiedzeniami lub działaniami kolegium;

ba) omawianie wdrażania rocznych priorytetów w zakresie nadzoru, o których mowa w art. 24a ust. 7 lit. ba) rozporządzenia (UE) nr 648/2012;

c) sporządzanie protokołów posiedzeń i nadawanie formalnego charakteru zadaniom wyznaczonym podczas posiedzeń;

d) zarządzanie stroną internetową kolegium, jeżeli taka istnieje;

e) w miarę konieczności wspieranie kolegium w wykonywaniu zadań poprzez dostarczanie informacji i udostępnianie wyspecjalizowanych zespołów, w stosownych przypadkach;

f) rozpowszechnianie, w odpowiednim czasie i w odpowiedni sposób, wszystkich informacji wśród członków kolegium.

Do celów lit. b) współprzewodniczący udostępniają projekt porządku obrad każdego posiedzenia kolegium, z wyjątkiem posiedzeń zwołanych w sytuacjach nadzwyczajnych, z dużym wyprzedzeniem przed każdym posiedzeniem, aby umożliwić członkom kolegium współudział w ustalaniu porządku obrad, w szczególności poprzez dodawanie do niego punktów.

Porządek obrad jest zatwierdzany przez współprzewodniczących i udostępniany członkom kolegium z odpowiednim wyprzedzeniem przed posiedzeniem kolegium. Współprzewodniczący i inni członkowie kolegium udostępniają z dużym wyprzedzeniem wszelkie informacje, które mają zostać omówione na posiedzeniu kolegium.

Do celów lit. c) organ właściwy dla CCP udostępnia protokoły posiedzeń członkom kolegium po ich uzgodnieniu przez współprzewodniczących i możliwie jak najszybciej po zakończeniu posiedzeń oraz zapewnia członkom kolegium wystarczająco dużo czasu na przedstawienie uwag.

5. Współprzewodniczący ustalają częstotliwość posiedzeń kolegium z uwzględnieniem wielkości, charakteru, skali i złożoności CCP, jego wpływu systemowego na państwa i waluty, potencjalnych skutków działań CCP i okoliczności zewnętrznych, a także biorąc pod uwagę ewentualne wnioski członków kolegium. Kolegium zbiera się co najmniej raz w roku, a jeżeli współprzewodniczący uznają to za konieczne - za każdym razem, gdy wymagane jest podjęcie decyzji na mocy rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Współprzewodniczący organizują okresowo i co najmniej raz w roku spotkania członków kolegium z kierownictwem CCP wyższego szczebla.

Członkowie kolegium mogą zwrócić się do współprzewodniczących o zwołanie posiedzenia kolegium. Współprzewodniczący przedstawiają należyte uzasadnienie ewentualnego odrzucenia takiego wniosku.";

d)
ust. 7 i 8 otrzymują brzmienie:

"7. Współprzewodniczący dążą do zapewnienia na każdym posiedzeniu kolegium obowiązującego kworum wymaganego do podejmowania decyzji. W przypadku braku kworum współprzewodniczący zapewniają wstrzymanie podejmowania wszelkich koniecznych decyzji do czasu zebrania kworum, uwzględniając przy tym odpowiednie terminy określone w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.

8. Kolegium może głosować w drodze procedury pisemnej na wniosek współprzewodniczących lub członka kolegium.";

4)
w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Każdy członek kolegium dostarcza współprzewodniczącym, w odpowiednich terminach, wszystkie informacje konieczne do działalności operacyjnej kolegium i do realizacji najważniejszych działań, w których uczestniczy dany członek. Współprzewodniczący dostarczają członkom kolegium podobne informacje w odpowiednich terminach.";

b)
w ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
lit. m) otrzymuje brzmienie:

"m) sprawozdania dotyczące zaistniałych problemów lub incydentów w zakresie efektywności, w tym incydentów związanych z ICT i cyberincydentów, oraz podjętych działań naprawczych;";

(ii)
lit. o) oraz p) otrzymują brzmienie:

"o) opis najważniejszych ofert handlowych, planowanych ofert nowych produktów lub usług, w tym wszelkiego rodzaju rozszerzenia działalności lub usług, które ma zostać przeprowadzone przez CCP zgodnie z art. 15a rozporządzenia (UE) nr 648/2012, oraz wszelkie informacje na temat zmian w działalności CCP;

p) zmiany modeli i parametrów ryzyka CCP, w tym zmiany parametrów, o których mowa w art. 49 ust. 1h rozporządzenia (UE) nr 648/2012, zmiany testów warunków skrajnych i weryfikacji historycznej;";

(iii)
lit. r) otrzymuje brzmienie:

"r) zmiany wszelkich ustaleń CCP dotyczących outsourcingu głównych działań związanych z zarządzaniem ryzykiem, w tym wszelkie zmiany wykazu kluczowych zewnętrznych dostawców usług na rzecz CCP;";

(iv)
lit. u) otrzymuje brzmienie:

"u) zmiany ustaleń CCP dotyczących płatności i rozrachunku;";

v)
dodaje się lit. v)-y) w brzmieniu:

"v) wszelkie informacje istotne dla spotkań ad hoc między ESMA, organem właściwym dla CCP a CCP oraz wszelkie istotne informacje otrzymane w związku z planowanymi, trwającymi lub już przeprowadzonymi kontrolami na miejscu;

w) wszelkie informacje istotne dla stanu wdrożenia zaleceń lub warunków zawartych w opiniach ESMA lub kolegium lub w zatwierdzeniach wydanych przez ESMA;

x) wszelkie informacje dotyczące decyzji właściwego organu o uwzględnieniu, bądź nieuwzględnieniu informacji przekazanych przez ESMA i kolegium zgodnie z art. 17a ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012;

y) przedstawienie rocznego programu nadzoru nad CCP prowadzonego przez organ właściwy dla CCP oraz realizacji tego programu.";

c)
ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Projekty decyzji, sprawozdań lub innych środków organu właściwego dla CCP, o których mowa w art. 17 ust. 3, art. 17b ust. 2 i art. 49 ust. 1d rozporządzenia (UE) nr 648/2012, przedkłada się kolegium w odpowiednim terminie, aby zapewnić członkom kolegium możliwość zapoznania się z nimi i wniesienia wkładu w opinię kolegium.

5. Członkowie kolegium prowadzą wymianę wszelkich informacji za pośrednictwem centralnej bazy danych przewidzianej w art. 17c rozporządzenia (UE) nr 648/2012.";

d)
uchyla się ust. 6;
5)
uchyla się art. 5a.
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 czerwca 2025 r.

1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/648/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2987 z dnia 27 listopada 2024 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 648/2012, (UE) nr 575/2013 i (UE) 2017/1131 w zakresie środków mających na celu ograniczenie nadmiernych ekspozycji wobec kontrahentów centralnych z państw trzecich oraz zwiększenie efektywności unijnych rynków usług rozliczeniowych (Dz.U. L, 2024/2987, 4.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2987/oj).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 z dnia 28 maja 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących kolegiów ds. kontrahentów centralnych (Dz.U. L 244 z 13.9.2013, s. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2013/876/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1493

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/1493 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami
Data aktu: 11/06/2025
Data ogłoszenia: 25/09/2025
Data wejścia w życie: 15/10/2025