(Jedynie tekst w języku bułgarskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 5 sierpnia 2025 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 259 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ospa owiec i ospa kóz jest zakaźną chorobą wirusową występującą u owiec i kóz, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność hodowli, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w wywozie do państw trzecich.
(2) W przypadku wystąpienia ogniska ospy owiec i ospy kóz u owiec lub kóz istnieje poważne ryzyko rozprzestrzenienia się tej choroby na inne zakłady, w których utrzymywane są owce lub kozy.
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 2 uzupełnia przepisy dotyczące zwalczania chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, i zdefiniowanych jako choroby kategorii A, B i C w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 3 . W szczególności w art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano ustanowienie obszaru objętego ograniczeniami w przypadku wystąpienia ogniska choroby kategorii A, w tym ospy owiec i ospy kóz, oraz przewidziano stosowanie na nim niektórych środków. Ponadto art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia delegowanego stanowi, że obszar objęty ograniczeniami obejmuje obszar zapowietrzony, obszar zagrożony oraz w razie potrzeby, obszar buforowy wokół lub w sąsiedztwie obszarów zapowietrzonego i zagrożonego.
(4) W ramach rozporządzenia (UE) 2016/429 w dniu 5 czerwca 2025 r. przyjęto decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2025/1160 4 . Określono w niej niektóre tymczasowe środki nadzwyczajne w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Bułgarii.
(5) W szczególności w decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160 przewiduje się, że obszary zapowietrzone i zagrożone, które ma ustanowić to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687 w następstwie wystąpienia ogniska ospy owiec i ospy kóz, powinny obejmować co najmniej obszary wymienione w załączniku do tej decyzji wykonawczej.
(6) W dniu 20 czerwca 2025 r. zmieniono decyzję wykonawczą (UE) 2025/1160 w celu dostosowania - zarówno pod względem przestrzennym, jak i czasowym - obszarów, na których należy wprowadzić środki nadzwyczajne, a także czasu ich trwania, w Bułgarii, aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się ospy owiec i ospy kóz w Bułgarii lub na pozostałą część Unii. Od tego czasu Bułgaria powiadomiła Komisję o wystąpieniu kolejnych sześćdziesięciu ośmiu ognisk ospy owiec i ospy kóz w zakładach, w których utrzymuje się owce i kozy, z których sześćdziesiąt pięć znajduje się w obwodzie Płowdiw, w odległości około stu kilometrów od najbliższego ogniska odnotowanego wcześniej w obwodzie Chaskowo, dwa w regionie Stara Zagora, około sześćdziesiąt kilometrów na północny wschód od Płowdiwu i jedno w obwodzie Chaskowo, a wszystkie poza obszarami zapowietrzonymi i zagrożonymi wymienionymi w załączniku do wspomnianej decyzji wykonawczej.
(7) W obecnej sytuacji epidemiologicznej istnieje wysokie ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się choroby, w szczególności ze względu na fakt, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez właściwy organ Bułgarii nowe ogniska choroby znajdują się poza granicami ustanowionych obszarów zagrożonych określonych obecnie w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160, co wskazuje na to, że choroba przeniosła się poza obszary objęte ograniczeniami i krąży obecnie w nowo dotkniętym nią obwodzie Płowdiw.
(8) W związku z tym obszar objęty ograniczeniami obejmujący obszary zapowietrzone i zagrożone w Bułgarii określone w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2025/1160 należy skorygować pod względem przestrzennym i czasowym w celu zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się choroby w Bułgarii i na pozostałą część Unii. Dodatkowo w Bułgarii należy ustanowić obszar buforowy.
(9) Wielkość obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych, a także okres obowiązywania środków, które mają być stosowane na tych obszarach, opierają się na kryteriach określonych w art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 oraz przepisach ustanowionych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687. Kryteria stosowane przy wyborze wielkości obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych, a także okresu obowiązywania środków, które mają być na nich stosowane, obejmują uwzględnienie nie tylko sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz na obszarach dotkniętych tą chorobą, ale również ogólnej sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz na całym terytorium Bułgarii oraz poziomu ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się choroby. Okres obowiązywania środków należy również wyznaczyć z uwzględnieniem norm międzynarodowych Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt 5 . Z powyższych względów w odniesieniu do obecnej sytuacji epidemiologicznej dotyczącej ospy owiec i ospy kóz w Bułgarii należy ustanowić obszary buforowe wokół ognisk choroby w obwodzie Płowdiw, Stara Zagora i Chaskowo, aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się choroby.
(10) Ponadto ze względu na wystąpienie licznych nowych ognisk ospy owiec i ospy kóz w Bułgarii w ciągu ostatnich trzech tygodni w oddalonych od siebie miejscach oraz ze względu na brak skutecznych środków radzenia sobie z rozprzestrzenianiem się choroby, konieczne jest przyjęcie dodatkowych środków nadzwyczajnych w celu uniknięcia rozprzestrzeniania się choroby w Bułgarii, na pozostałą część terytorium Unii i do państw trzecich, jak również w celu zapobieżenia nieuzasadnionym barierom handlowym. Należy zatem zakazać przemieszczania owiec i kóz z obszarów zapowietrzonych i zagrożonych do wszelkich miejsc przeznaczenia znajdujących się poza zewnętrznymi granicami bezpośrednio otaczających obszarów buforowych oraz zakazać przemieszczania owiec i kóz z wszelkiego innego obszaru buforowego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza zewnętrznymi granicami tych obszarów buforowych, w tym do miejsc przeznaczenia znajdujących się na różnych obszarach buforowych, jak określono w części B załącznika. Ponadto należy również do określonej daty zakazać przemieszczania zwierząt pochodzących z tych obszarów Bułgarii, które nie podlegają ograniczeniom z powodu ospy owiec i ospy kóz, na wszelkie obszary określone jako obszary buforowe, ponieważ takie przemieszczanie może również przyczyniać się do pośredniego rozprzestrzeniania chorób.
(11) Ze względu na sytuację epidemiologiczną konieczne jest również określenie obszarów na terytorium Bułgarii, na których powinny mieć zastosowanie dalsze środki, takie jak środki mające zastosowanie do obszarów buforowych, przewidziane w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687, oraz na których przemieszczanie owiec i kóz poza zewnętrzne granice tych obszarów powinno być zakazane do określonej daty.
(12) Ponadto, aby zminimalizować ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się choroby, należy również do określonej daty zakazać przemieszczania owiec i kóz z całego terytorium Bułgarii do jakiegokolwiek miejsca przeznaczenia znajdującego się w innych państwach członkowskich lub państwach trzecich.
(13) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się ospy owiec i ospy kóz oraz potrzebę zapobieżenia rozprzestrzenianiu się choroby z zakładów w Bułgarii, w których wystąpiła choroba, do innych części tego państwa członkowskiego, do innych państw członkowskich lub do państw trzecich środki nadzwyczajne określone w niniejszej decyzji wykonawczej powinny mieć zastosowanie jak najszybciej.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 lipca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1483 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/1483 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2025/1160 dotyczącą niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Bułgarii |
| Data aktu: | 31/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 05/08/2025 |