(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(UE) 2019/788
(Dz.U.UE L z dnia 1 sierpnia 2025 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 13 czerwca 2025 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Żywność jest prawem człowieka dla wszystkich! Zagwarantowanie zdrowych, sprawiedliwych i zrównoważonych systemów żywnościowych".
(2) Jest on kontynuacją wcześniejszego wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Żywność jest prawem człowieka dla wszystkich!", który wpłynął do Komisji 31 marca 2025 r.
(3) Pismem z dnia 29 kwietnia 2025 r. (C(2025) 2559 final), na podstawie art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/788, Komisja poinformowała grupę organizatorów, że w odniesieniu do wniosku o rejestrację złożonego dnia 31 marca 2025 r. wymogi dotyczące rejestracji określone w art. 6 ust. 3 akapit pierwszy lit. a), d) i e) tego rozporządzenia są spełnione oraz że jego art. 6 ust. 3 akapit pierwszy lit. b) nie ma zastosowania. Komisja wyjaśniła jednak również, że inicjatywa nie spełnia wymogu określonego w art. 6 ust. 3 akapit pierwszy lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/788. W szczególności Komisja wyjaśniła, że niektóre propozycje organizatorów nie wiązały się z wezwaniem Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.
(4) W związku z tym Komisja poinformowała organizatorów zgodnie z art. 6 ust. 4 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2019/788, że mogą oni albo dokonać zmiany inicjatywy w celu uwzględnienia oceny Komisji, albo utrzymać pierwotną inicjatywę, albo ją wycofać, zgodnie z art. 6 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2019/788.
(5) Dnia 13 czerwca 2025 r. grupa organizatorów przedłożyła zmienioną inicjatywę.
(6) Według organizatorów celem zmienionej inicjatywy jest wezwanie Unii do urzeczywistnienia prawa do żywności i włączenia go do unijnych ram prawnych, które mają wpływ na prawo do żywności w UE i za granicą. Organizatorzy twierdzą, że Unia powinna systemowo zagwarantować prawo do żywności oraz promować zdrowe, sprawiedliwe, humanitarne i zrównoważone systemy żywnościowe. Aby osiągnąć te cele, organizatorzy wyznaczyli czternaście celów szczegółowych, wzywając do przedłożenia nowego wniosku lub zmiany aktów prawnych Unii w następujących obszarach: (i) Sprawiedliwe systemy żywnościowe i rządy demokratyczne; (ii) Wsparcie krajowych inicjatyw na rzecz ochrony socjalnej; (iii) Uznanie, że produkty rolne i artykuły spożywcze nie są zwykłymi towarami; (iv) Wsparcie agroekologii chłopskiej i terytorialnych systemów żywnościowych; (v) Zwalczanie koncentracji gruntów rolnych; (vi) Wspieranie systemów materiału siewnego prowadzonych przez rolników; (vii) Surowe regulacje dotyczące organizmów zmodyfikowanych genetycznie (GMO), w szczególności uzyskanych za pomocą nowych technik genomowych; (viii) Zrównoważona gospodarka wodna; (ix) Wzmocnienie dobrostanu zwierząt; (x) Wspieranie spożycia owoców i warzyw oraz uregulowanie prawne wysoko przetworzonej żywności; (xi) Zrównoważone zamówienia publiczne żywności; (xii) Rozsądne etykietowanie żywności; (xiii) Zaprzestanie marnotrawienia żywności; (xiv) Wzmocnienie prawa do żywności w państwach trzecich.
(7) W załączniku do zmienionej inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące kontekstu, przedmiotu i celów inicjatywy. Stwierdzono w nim, że prawo do żywności jest zagwarantowane wtedy, gdy każdy ma godny dostęp do odpowiedniej żywności w sposób zrównoważony, oraz wymieniono różne działania, które mogłyby mieć znaczenie dla osiągnięcia celów inicjatywy. W ramach wniosku o rejestrację organizatorzy przedłożyli dokument dodatkowy zawierający szczegóły inicjatywy.
(8) Jeżeli chodzi o cel pierwszy, czwarty, piąty i szósty inicjatywy, Komisja mogłaby przyjąć wniosek dotyczący zrównoważonych i sprawiedliwych systemów żywnościowych; wniosek w celu wsparcia agroekologii chłopskiej i terytorialnych systemów żywnościowych; zaproponować działania związane z poprawą równouprawnienia kobiet i mężczyzn w zawodach rolniczych oraz wymiany pokoleniowej; oraz złożyć wniosek dotyczący rozporządzenia wspierającego autonomię systemów materiału siewnego prowadzonych przez rolników, odpowiednio na podstawie artykułów od 38 do 44 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(9) Jeżeli chodzi o cel drugi, na obecnym etapie nie można wykluczyć, że Komisja mogłaby przyjąć wniosek, aby wspierać i uzupełniać działania państw członkowskich na rzecz ochrony socjalnej pracowników lub zwalczania wykluczenia społecznego lub reformy ochrony socjalnej, na podstawie art. 153 ust. 1 lit. c), j) lub k) TFUE, w zakresie, w jakim zagrożenia bezpieczeństwa żywnościowego mogą być związane z dochodem minimalnym.
(10) Podobnie, w odniesieniu do celu trzeciego, na obecnym etapie nie można wykluczyć, że Komisja mogłaby przyjąć wniosek dotyczący aktu prawnego w celu uznania, że produkty rolne i artykuły spożywcze nie są zwykłymi towarami na podstawie art. od 38 do 44 TFUE.
(11) Jeżeli chodzi o cel siódmy, Komisja mogłaby przyjąć wniosek w celu uregulowania GMO na podstawie art. 43, 114 i 168 art. 4 lit. b) TFUE.
(12) W odniesieniu do celu ósmego i trzynastego Komisja mogłaby przyjąć odpowiednio wniosek dotyczący zrównoważonej gospodarki wodnej oraz wniosek dotyczący marnotrawienia żywności, na podstawie art. 191 i 192 TFUE.
(13) Jeżeli chodzi o cel dziewiąty, Komisja mogłaby przyjąć wniosek w celu wzmocnienia dobrostanu zwierząt na podstawie art. 43 ust. 2 TFUE.
(14) W odniesieniu do celu dziesiątego Komisja mogłaby zaproponować zachęty do realizowania działań promujących zdrowe i zrównoważone odżywianie się na podstawie art. 168 ust. 5 TFUE.
(15) Jeżeli chodzi o cel jedenasty, na obecnym etapie nie można wykluczyć, że Komisja mogłaby przyjąć wniosek dotyczący zrównoważonych zamówień publicznych żywności na podstawie art. 114 TFUE.
(16) W odniesieniu do celu dwunastego Komisja mogłaby przyjąć wniosek dotyczący etykietowania żywności na podstawie art. 114 TFUE.
(17) Jeżeli chodzi o cel czternasty, na obecnym etapie nie można wykluczyć, że Komisja mogłaby przyjąć wniosek w celu wzmocnienia prawa do żywności w państwach trzecich na podstawie art. 207, 208 lub 212 TFUE.
(18) Z powyższych względów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.
(19) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.
(20) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(21) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(22) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "Żywność jest prawem człowieka dla wszystkich! Zagwarantowanie zdrowych, sprawiedliwych i zrównoważonych systemów żywnościowych".
(23) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Strasburgu dnia 8 lipca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1445 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/1445 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Żywność jest prawem człowieka dla wszystkich! Zagwarantowanie zdrowych, sprawiedliwych i zrównoważonych systemów żywnościowych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 |
| Data aktu: | 08/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 01/08/2025 |