uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 106 ust. 3,
(1) Dyrektywa 2006/111/WE 1 reguluje przejrzystość stosunków finansowych przedsiębiorstw publicznych i zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia przejrzystości funduszy publicznych przekazanych takim przedsiębiorstwom. W tym kontekście art. 8 tej dyrektywy nakłada na państwa członkowskie wymóg przedkładania Komisji pewnych informacji finansowych na temat swoich przedsiębiorstw publicznych działających w sektorze wytwórczym, które w ostatnim roku obrotowym osiągnęły obrót powyżej 250 mln EUR.
(2) Na mocy art. 6 ust. 1 dyrektywy 2006/111/WE państwa członkowskie są również zobowiązane do przechowywania do dyspozycji Komisji informacji dotyczących stosunków finansowych między organami publicznymi a przedsiębiorstwami publicznymi przez okres pięciu lat od zakończenia roku obrotowego, w którym fundusze publiczne udostępnione były przedsiębiorstwom publicznym.
(3) Wymogi sprawozdawcze odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu prawidłowego egzekwowania przepisów, ale powinny zostać uproszczone w celu zagwarantowania, że będą spełniały swój zamierzony cel i nie będą powodowały nadmiernego obciążenia administracyjnego. W komunikacie Komisji "Prostsza i szybsza Europa" 2 wyznaczono jako cel zmniejszenie obciążeń dla przedsiębiorstw i administracji o 25 % w celu zmniejszenia obciążenia regulacyjnego wynikającego z prawodawstwa UE.
(4) Obowiązek sprawozdawczy wynikający z art. 8 dyrektywy 2006/111/WE nakłada nieproporcjonalne obciążenie administracyjne na administracje krajowe i przedsiębiorstwa publiczne podlegające tym wymogom. Należy go zatem uchylić w świetle celu Komisji, jakim jest zmniejszenie obciążeń administracyjnych o co najmniej 25 %.
(5) Uchylenie art. 8 dyrektywy 2006/111/WE umożliwia państwom członkowskim uchylenie wszelkich krajowych środków transpozycji przyjętych w przepisach ustawowych, wykonawczych i administracyjnych.
(6) Wraz z art. 8 należy uchylić również art. 2 lit. c) dyrektywy 2006/111/WE, w którym zdefiniowano przedsiębiorstwa publiczne z sektora przemysłu wytwórczego, ponieważ definicja ta jest stosowana wyłącznie do celów art. 8.
(7) Art. 9 dyrektywy 2006/111/WE wymaga, aby Komisja regularnie informowała państwa członkowskie o skutkach działania tej dyrektywy. Ponieważ Komisja nie gromadzi systematycznie informacji na temat działania dyrektywy oprócz informacji przekazywanych na podstawie art. 8, wymóg ten nie jest już uzasadniony. Należy również uchylić art. 9.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2006/111/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1442 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2025/1442 zmieniająca dyrektywę 2006/111/WE w odniesieniu do wymogów sprawozdawczych |
| Data aktu: | 18/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 21/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 10/08/2025 |